Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den "perfekta" bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Satt och funderade ett slag på en perfekt bild.

Kom inte fram till något direkt. Visst en del bilder är perfekta vad gällande ljus, skärpa, komposition, färg ja allt tekniskt dock är det ofta dessa bilder känns stela och "lite döda".

Ibland behövs det att man bryter någon regel för att skapa ett intresse i bilden.

Men vad säger ni? Finns det någon kung bland bilder?

Öga-hjärna-hjärta-kamera

Fotografen Emerson sa redan för 100 år sedan: "Det viktiga är vad du har att säga och hur du säger det."

Gösta Flemming intervjuade Kurt Bergengren 1985 och frågade. "Vad karaktäriserar ett fotografi som du tycker är bra?" Kurt svarar: " Det som avgör om en bild håller kvar blicken och fastnar i minnet är och förblir: väsentligt innehåll har fått en skärpt form. Om en bild med enbart atristisk presentation är dålig så beror det kanske på att formen är intressantare än motivetet, men inte tillräckligt intressant för att räcka som motiv. Till svagheten hos en dokumentärbild hör kanske att formen är slapp, men kanske också för väloljad. Med slagkraftig komposition eller en spirutuell knorr tror en del fotografer att de kan dölja att deras kunskap i ämnet är ringa eller att känslan fattas."

Jag har titat på dina bilder. Det finns en ansats till att bli något riktigt bra. Just nu har du för bråttom att fotografera när du väl står framför motivet.

Jag hör en del fotografer säga till personen som skall fotograferas, allra helst om personen ifråga är tveksam : "det här kommer att gå fort".

Jag säger hellre: "Jag har 20 minuter på mej, så vi har gott om tid att få till en bra bild av dej". Då hinner jag med att välja en lite bättre miljö och titta på ljuset och smsnacka lite. Sen när allt är klar efter 15 minuter, så blir "modellen" glatt överraskad att det gick så fort.

Re: Öga-hjärna-hjärta-kamera

Miramax skrev:

Jag säger hellre: "Jag har 20 minuter på mej, så vi har gott om tid att få till en bra bild av dej". Då hinner jag med att välja en lite bättre miljö och titta på ljuset och smsnacka lite. Sen när allt är klar efter 15 minuter, så blir "modellen" glatt överraskad att det gick så fort.

ujj..jag som plåtar mina modeller i timmar...

Får kanske börja köra med din specialare:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar