Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)
fujicanon skrev:
Min kära Agnetha!
Fel signaler.....eller fel mottagande?
Skitduktig...Betyder det duktig på skit?
Hoppas att den utvalda skal presentera? Ja det kann man vel...det visar sej ju,om 1 vecka eller 52.

Jag vet att du inte har tålamod, men du kann få låna lite av mej. Bättre enn att slakta sej själv; som du nu gör.
Jag är oxå lite tväksam till ändringen, men tycker det är OK om jag har fel.
Mvh Erik J

...som kann innformera om att måsarna på Gullholmen har överlävd.....Thanks God!

Skönt att höra om måsarna.. och jag lovar, jag är den första att stå upp och säga jag har fel, om och när jag har det :)

Såpass prestigelös har jag faktiskt blivit med ålderns rätt :)

Avslutningsvis kan jag väl säga så här.. jag har egentligen inget emot en sådan här grupp.. har som sagt aldrig gillat att leva i "Mellanmjölkens land".. men vet också av erfarenhet.. att när man startar den här sortens grupper... kan man aldrig vara för övertydlig i sin information och programförklaring.

En tanke om nomineringsfunktion

En annan vettig funktion som kan tänkas bli användbar för att ta bort lite av "slumpen" på inval är den som David påpekade, att flera måste vara överens om de som ska bli invalda.

Man kan ju rätt enkelt säga att alla invalda måste ha blivit nominerade av två olika personer. En person kan sätta den första nomineringen, sedan kan resten av gruppen se vilka som ligger på listan och själva gå in och titta för att sedan lägga den andra och fullföljande nomineringen. Men då bör man nog även dubbla antalet nomineringar för att bibehålla mängden på inströmmningen.

Eller så kan vi ju faktiskt lita till att de som är invalda från början är representativa och faktiskt väljer sina nomineringar med omsorg. Risken att den metoden fallerar ökar dock med ökat antal deltagare då dedikationen liksom äran med tiden tunnas ut om inte antalet nomineringar stryps. Men sen har jag kanske missat det, men är det bara den första omgången som får bjuda in fler, eller "ärvs" den egenskapen även till efterkommande medlemmar, vilket jag antar är fallet.

Lars tar siesta skrev:
........Problemet är bara att det skulle kunna förstöra en av Fotosidans stora finesser: Kommunikationen mellan helt nya och
etablerade fotgrafer.Den stora fördelen med Fotosidan är att den är så inkluderande.
Detta tror jag berikar både proffset och amatören.......

Tror inte att det blir så slutet att man inte deltar i resten av fotosidans utbud bara för att man erbjudits vara med i DHS. Och kommunikation med alla medlemmar på fotosidan kan man ju ha även här, via bildkommentarerna alla kan ge eller frågor som då ställs. Tror dessutom att man kan skriva obegränsat antal kommentarer under bilderna här.

Haha!

Graal skrev:
Tror inte att det blir så slutet att man inte deltar i resten av fotosidans utbud bara för att man erbjudits vara med i DHS. Och kommunikation med alla medlemmar på fotosidan kan man ju ha även här, via bildkommentarerna alla kan ge eller frågor som då ställs. Tror dessutom att man kan skriva obegränsat antal kommentarer under bilderna här.

Nu har jag kikat lite på Den Högre Skolan's tidligare bildkommentarer.......
Märkelig nog förekommer "Wow, grymt"; "Jättesnyggt" o.l. kommentarer från dessa höjdare oxå..........
Hoppas det betyder att det är OK för dödliga oxå.....
Med glädje, Erik J

Re: Haha!

fujicanon skrev:
Nu har jag kikat lite på Den Högre Skolan's tidligare bildkommentarer.......
Märkelig nog förekommer "Wow, grymt"; "Jättesnyggt" o.l. kommentarer från dessa höjdare oxå..........
Hoppas det betyder att det är OK för dödliga oxå.....
Med glädje, Erik J

Nu tror ju inte jag att man i första hand gått efter vilka bildkommentarer som uttdelats när man bjudit in medlemmar här och jag tror heller inte att man menat att detta ska vara någon slags förening vars syfte är att ge konstruktiva och innehållsrika kommentarer till fotosidans medlemmar, även om det är en fördel om man kan bidra även med det. Hoppas däremot att man ska kunna bidra med bra bilder som håller en hög standard och att det ska kunna vara en stimulans att kika in i bildpoolen ibland, både för den som är med och alla andra.

Jöss bevars....

...men kvaliteten på båda bilder och kommentarer har ju varit Fotosidans accillehäl.
Vad sagde den Goda David? : .." Man kan utan tvekan ha 0 bilder och bara kommentera. Det kan lätt kvalificera sig till DHS. Och nu referar jag inte till någon medlem utan mer principen."....

Wov! Snyggt!

Jag kann faktisk godtaga, och ge; en sådann kommentar. Spontant till en bra bild; men det Goda Sällskap's förespråkare tycker sådanna kommentarer är värre enn tystnad.

Alla möter vi oss själv i dörren, nån gång i livet :-(

God natt Fotografer, hög och låg.
Mvh Erik J

Re: Jöss bevars....

fujicanon skrev:
men det Goda Sällskap's förespråkare tycker sådanna kommentarer är värre enn tystnad.
Det har inte jag läst ha skrivits av någon i just denna tråden..

(Men nåt jag med däremot har läst är Don Quijote:))

Där var du.....

..en av vindmöllerna....:)
Nej inte i just denna tråden; men i samma sammanhangen.
Akta dej Lotta! Jag har lansen på hugg!
/Erik J

Re: Jöss bevars....

fujicanon skrev:
...men kvaliteten på båda bilder och kommentarer har ju varit Fotosidans accillehäl.
Vad sagde den Goda David? : .." Man kan utan tvekan ha 0 bilder och bara kommentera. Det kan lätt kvalificera sig till DHS. Och nu referar jag inte till någon medlem utan mer principen."....

Wov! Snyggt!

Jag kann faktisk godtaga, och ge; en sådann kommentar. Spontant till en bra bild; men det Goda Sällskap's förespråkare tycker sådanna kommentarer är värre enn tystnad.

Alla möter vi oss själv i dörren, nån gång i livet :-(

God natt Fotografer, hög och låg.
Mvh Erik J

Se nu inte denna grupp som ett undermedel för att göra fotosidan till himmelriket. Men kan den bidra lite grand till att bra bilder produceras och visas upp eller att bra kommentarer produceras och blir synliga så är det väl inget fel i det? Men jag tror inte i första hand att det är för kommentarernas skull som de flesta blivit inbjudna, även om det mycket väl kan vara ett av skälen till att bli inbjuden som David skriver. Men jag kan ju ha fel?

Re: Där var du.....

fujicanon skrev:
..en av vindmöllerna....:)
Nej inte i just denna tråden; men i samma sammanhangen.
Akta dej Lotta! Jag har lansen på hugg!
/Erik J
Jag är inte vad du tror, men nu är jag är beredd iaf;)

Och du har delvis rätt, jag tycker faktiskt inte man ska propagera för den typen av kommentarer, men det kan väl lämnas utanför här när det snackas på så många andra ställen om det?

sällskapet

Namnet är genialiskt. Har haft roligt åt det hela helgen(så lite behöver jag) ;)
Någon skrev att det blir press på sällskapets ärevördiga medlemmar. Jomenvisst!
Det är en bieffekt jag ser fram emot efter detta
revolutionerande förslag. Heja Elmfeldt!
För egen del har funderingarna om bidrag bara börjat. Men det kommer nog något så småningom.
Fridens
/urbano (i den högre skolan)

Re: Re: Där var du.....

lottawe skrev:
Jag är inte vad du tror, men nu är jag är beredd iaf;)

Och du har delvis rätt, jag tycker faktiskt inte man ska propagera för den typen av kommentarer, men det kan väl lämnas utanför här när det snackas på så många andra ställen om det?

Du t.o.m vet vad jag tror att du är....inte illa...men du kann ha fel.....
( Den var kryptisk; fattar den knapt själv :) )

Hello & goodmornin´ photolovers - Vad var det jag sa!

Profetiorna besannar sig själva ibland tänker jag då jag ser debaclet med "Den Högre Skolan".
Att en del av oss som bl.a skrev i tråden "Varför är det så många dåliga bilder
i poolen - Hård Kritik" skulle kunna inspirera borde man kunnat ana men ändå, nu detta? Suck ...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=64804

De flesta smyger som kissekatten härinne och klarspråk är en bristvara i tråden!
Varför inte mumla ur skägget gott folk? Flera av de fotografer som valts in
är duktiga, förtjänstfulla och inspirerande fotografer för oss
andra. Visst, inte tu tal om saken,

MEN.
Allvarligt talat så tror jag att en del -jag menar somliga-
av de utvalda just nu rodnar. Känner tyngd och förväntningar som nog
förlamar mer än inspirerar?

Moi, vaddå jag? Inte kan väl lilla jag ...?
(((Darrrrar)))) Ojjojj dDdEN HööGre ssSkOolan jÖSSES ...

Eftersom "grundvalet" gjorts av
fotosidans egen admin så blir det kanske så här.

Skulle ansvaret legat på medlemmarna att genom omröstning få bestämma sammansättningen
på den här gruppen så hade resultatet blivit ett helt annat. Med några få undantag. (Just här enligt principen ingen nämnd ingen glömd då förstås.)

Inga andra än sidans fotografer kan bestämma vilka som inspirerar just dom eller hur?
Vilka dom (medlemmarna alltså) tycker har rätta nivån, drivet och kompetensen.

Jo jag vet;
Grabbarna Elmfeldt & Co äger fotosidan och dom kan göra precis vad dom vill med den.
Ett smart drag hade varit att utnyttja hela denna Sveriges största site i en
omröstning, javisst lite marknadsundersökning inför den här nya gruppen.

Tusentals och åter tusentals med extremt fotointresserade och kunniga personer som hade fått tycka till -

Vilket fint utgångsläge! Andra företag lägger ner förmögenheter på undersökningar
om vad folk tycker och vill med en produkt men så icke fotosidan. Trots att det kostar
gratis! Näe, istället blev det nån halvmesyr där
en medlem i redax handplockar ett trettiotal medlemmar och sen förlitar
sig på att "Domino-effekten" ska fixa resten?

Internet är i sanning ett internationellt forum, right?

Fotosidan är Sveriges -utan jämförelse- största forum för fotointresserade.
En site som i praktiken visar på både bredd och spets inom svenskt foto, right?

Detta är väl iaf en förhoppning, ett önskemål från ägarnas sida oxo, right?

Fotosidan har också ett gäng med riktigt vassa knivar i lådan, right?

Istället så lyckas man få med sig några få stjärnor som -flera av dom- dessutom har den "goda"smaken att försvara hela grejen! Det SER iaf inte bra ut. En del av dom har gnällt i forumen sen siten låg i vaggan tamejtusis och sånt premieras med "Guldklocka" för lång och trogen tjänst ungefär?

Harrejavvlar, ska det bli nån trovärdighet, ska det bli nåt mer än typ "Hårdkritik-poolen"
-som ratades och gick på kryckkäppar redan från start- så gäller det att få med dom riktiga
"Inspiratörerna" - Helt klart!

Snacka är det många som kan (Det kan jag själv t.ex(C;) men det är "BILDEN" som är primus motor på en fotosite. Väldigt svårt att bortse från det.

Bilder ja, det har dom här boysen & girlsen jag tänker på. Det fina med dom bilderna är att dom redan är tagna dessutom.
En stor fördel i sammanhanget.

Javisst, jag gillar tanken med "Vi som vill opp" -absolut- men jag tror
att de flesta av oss här på FS vill ha nåt extra om det flaggas vilt för nivåer etc. annars kan vi lika gärna "sjunga själva" känns det som.

Varför inte kasta in "ÄSSEN" från FS i en "turnering" av Den Höögre skolans kaliber då? Istället för reservlaget menar jag?

"-Dom har inte svarat än". Jasså och vad beror det på?

Man kan bara spekulera ... Kanhända vore "Den Högsta Skolan" mer relevant för dom som det nu har blivit?

Fast jag undrar om inte hela upplägget kan stavas PRETIENTIÖST? OM inte namnet
skall tas med humor förstås men isf är det första ggn humorn har införts på
FS. Humorn plus medlemsavgifterna har ju medlemmarna tidigare helt fått stå för själva.
All The Best JANNE.

Senast ändrad:
Hej igen!
Jo jag kom på en grej till när jag funderade runt en del av turerna här på fotosidan.

K O N S P I R A T I O N S T E O R I N

Kan det vara så att "Den Högre Skolan" inte är nåt annat än en slug eftergift åt de högljudda "reformivrarna" - Dom som jämt och ständigt har nya "fräscha customiseringar" av FS i bakfickan?

Dom -som så gott som aldrig är nöjda med tingens ordning här på siten- Dom verkar nu äntligen glada och belåtna verkar det som. Är det första gången detta händer tro? En del av dom är så timida att man undrar om man har hamnat på fel sida?

OM "the conspiracy" står sig så tar jag tillbaka en hel del av kritiken och ber att få gratinera till ett fullständigt genialt grepp! "Ändamålet helgar medlen" - lugn och ro kan ibland vara en bristvara även på FS. Bara en tanke. JANNE

Senast ändrad:
DHS är en idé om att utveckla Fotosidan, och adressera problem som FS medlemmar ofta uttrycker. Tex att bra fotografer försvinner. Redaktionen har valt ut ett antal som sedan i sin tur har 2 inbjudningar (som redaktionen inte har ngn kontroll över), så man kan se det som att FS medlemmmar bygger den där gruppen.

Utöver detta skall vi lansera andra saker inom kort. Ganska enkla medel men som också syftar att lyfta fram medlemmar.

cw-op skrev:

Inga andra än sidans fotografer kan bestämma vilka som inspirerar just dom eller hur?
Vilka dom (medlemmarna alltså) tycker har rätta nivån, drivet och kompetensen.

Så är det förstås men hur hade det då sett ut? Eftersom sajten gissningsvis domineras av nybörjare hade det förmodligen resulterat i ett DHS med macroblomster i motljus, ystra katter och div andra husdjur, siluettbilder mm mm.

Konstpirationsteori eller inte ... du och jag är i alla fall världens minsta marknadsundersökning :)

/Johan

ANNONS