Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars tar siesta skrev:
Jag är evigt tacksam att jag valt att bli fotograf pga mina eremtitegenskaper. Att smyga runt och iaktta och helt enkelt skita i trender och annat.
Jag håller mig mer än gärna utanför detta sällskap. Sådant här väcker dystra minnen av skoltiden då jag alltid blev sist vald i skolgymnastiken. Är man en enstöring och inte känner någon finns man inte. Jag tyckte om det förra systemet med öppen Hård bildkritik, där alla fick en chans att delta i kommmunikationen med de (kanske) bästa fotograferna på sidan. Samt få kritik från dem.

Nu när sidan nischar sig i fler småkotterier är det på väg att bli som med det nya moderat-Sverige. Privatiseringsnoja och kotterier för de utvalda. Jag tycker att sidan fyllt en bra funktion då den möjliggjort kommunikation mellan sociala och blyga, mellan elit och amatör.
Jag har inga vänner på sidan, men flera som jag ibland kommenterar och beundrar som fotografer. Det är inte heller mitt syfte. Jag ser sidan som ett slags deltidsdistansfotoskola och möjlighet till feedback och inspiration.
Sålunda är jag rätt kritisk till förändringsivern.

Länge leve DDR-Sverige!

Jag kan ju bara instämma i det du skriver!

Man ska helst vara tyst och inte säga vad man tycker om sånt här, för då är man avundsjuk m.m. :eek:)

Och avundsjuk är det sista jag är iaf, för jag kunde ju faktiskt tackat ja isf till en förfrågan om att få vara med i eliten, men nä tack - även jag håller mig gärna utanför för jag känner mig inte mer förmer än andra!

För hur man än vrider å vänder på orden här, så känns det bra osmakligt i mina ögon med Den Högre Skolan, men jag hoppas verkligen att detta sällskap ska nå dit de vill - och att man inte ser ner på andra som kanske inte lyckas komma in i skolan.... ? Men om man räknar lite lätt så borde ju alla vara inne i skolan till slut :eek:)

Om nu inte folk tackar nej, och det finns det ju de som kommer att göra!

Lars tar siesta skrev:
Jag är evigt tacksam att jag valt att bli fotograf pga mina eremtitegenskaper. Att smyga runt och iaktta och helt enkelt skita i trender och annat.
Jag håller mig mer än gärna utanför detta sällskap. Sådant här väcker dystra minnen av skoltiden då jag alltid blev sist vald i skolgymnastiken. Är man en enstöring och inte känner någon finns man inte. Jag tyckte om det förra systemet med öppen Hård bildkritik, där alla fick en chans att delta i kommmunikationen med de (kanske) bästa fotograferna på sidan. Samt få kritik från dem.

Nu när sidan nischar sig i fler småkotterier är det på väg att bli som med det nya moderat-Sverige. Privatiseringsnoja och kotterier för de utvalda. Jag tycker att sidan fyllt en bra funktion då den möjliggjort kommunikation mellan sociala och blyga, mellan elit och amatör.
Jag har inga vänner på sidan, men flera som jag ibland kommenterar och beundrar som fotografer. Det är inte heller mitt syfte. Jag ser sidan som ett slags deltidsdistansfotoskola och möjlighet till feedback och inspiration.
Sålunda är jag rätt kritisk till förändringsivern.

Länge leve DDR-Sverige!

Jag gillar ditt inlägg! Jag begriper faktiskt inte varför man tar bort hård kritik. Det var ju jättebra för en vanlig glad amatör att kunna lägga upp en bild där och bli lite sågad för att se sina brister. Jag är inte insatt men är inte risken med sånt här att det blir ungefär som i småskolan att det blir ett visst gäng som bestämt sej för att bli ett slutet sällskap som smyger runt i tallskogen och kastar kottar på dom andra barnen.

Är det avundsjuka klubben som konfererar här eller? Jag blev också sist vald på gympan i skolan. Men jag hatade gympa. Hade jag inte gjort det hade jag inte blivit sist vald.

Jag tycker att det är liiiite tråkigt att hårdkritikpoolen försvann, men den har väl inte med det här att göra alls egentligen? Det här är ju en helt egen grej. Jag tycker det är en ball idé, men det kommer nog inte att funka så bra när "släktträdet" börjar bli för stort tyvärr. Men vi får se, än så länge är det kul att kolla in lite bra bilder av bra fotografer:)

Utmärkt skrivet Lars Nordström! Jag håller med i det mesta du skriver....Trist att se att så många av de kritiska inläggen bemöts med anklagelser om avundsjuka och annat. Jag skippar nog sidan för ett tag ;)

Makten skrev:
Är det avundsjuka klubben som konfererar här eller? Jag blev också sist vald på gympan i skolan. Men jag hatade gympa. Hade jag inte gjort det hade jag inte blivit sist vald.

Jag tycker att det är liiiite tråkigt att hårdkritikpoolen försvann, men den har väl inte med det här att göra alls egentligen? Det här är ju en helt egen grej. Jag tycker det är en ball idé, men det kommer nog inte att funka så bra när "släktträdet" börjar bli för stort tyvärr. Men vi får se, än så länge är det kul att kolla in lite bra bilder av bra fotografer:)

Nä inte det minsta avundsjuk. Jag tycker bara att det är ett uselt namn på "föreningen" eller vad man nu ska kalla det. Alla har ju olika smak, själv gillar jag inte bilderna som finns i "den högre skolan" ett dugg. Nä vi får hoppas att avskaffningen av kritikpoolen inte är nån ersättningsgrej för då är det då verkligen ett nerköp

Henrik_L skrev:
Nä inte det minsta avundsjuk. Jag tycker bara att det är ett uselt namn på "föreningen" eller vad man nu ska kalla det. Alla har ju olika smak, själv gillar jag inte bilderna som finns i "den högre skolan" ett dugg. Nä vi får hoppas att avskaffningen av kritikpoolen inte är nån ersättningsgrej för då är det då verkligen ett nerköp
Då är det väl bara att låta bli att kolla där då. Jag ser inte problemet. DHS fanns ju inte förut, så hur kan dess tillkomst vara negativ bara för att du inte gillar bilderna?

Tillägg: Fast jag håller med om att namnet är lite fånigt. Men det stör inte direkt.

Värst vad livat det blev här då med "hot" om avhopp m.m. Varför ta saker och ting på så jävla stort allvar? Sammanslutningen har funnits ett par dar och ingen kan väl säga hur det utvecklas i framtiden och raseras ens världsbild av dess existens så kan man faktiskt försöka ignorera den.

dJb skrev:
Värst vad livat det blev här då med "hot" om avhopp m.m. Varför ta saker och ting på så jävla stort allvar? Sammanslutningen har funnits ett par dar och ingen kan väl säga hur det utvecklas i framtiden och raseras ens världsbild av dess existens så kan man faktiskt försöka ignorera den.
Precis. Det viktigaste på FS är väl ändå ens egna möjligheter att utvecklas (och kanske synas), och även om DHS är nån slags "elitklubb" så påverkar det ju inte övriga medlemmar negativt.

Makten skrev:
Precis. Det viktigaste på FS är väl ändå ens egna möjligheter att utvecklas (och kanske synas), och även om DHS är nån slags "elitklubb" så påverkar det ju inte övriga medlemmar negativt.

Håller med, och dom möjligheterna blev mindre i och med att hård kritik togs bort. Jag tycker att så länge alla betalar lika mycket för medlemsskapet så ska det inte skapas några klubbar för inbördes beundran. Det är egentligen ingen stor grej som jag stör mej på, jag tycker bara det är lite smålöjligt. Det finns egentligen mycket värre saker här i livet att våndas över så därför tänker jag sluta bry mej exakt nu.

Tammy skrev:
Är väl kanske inte så konstigt att man undrar
Återigen, jag kan inte svara på det. Ni får helt enkelt fråga David om hur han tänkt.

Jag är naturligtvis tacksam och glad för inbjudan som så många andra, och det känns både kul och inspirerande. Tänkte börja vara mer aktiv här igen.

Först reagerade jag också på att "Hård Kritik" försvann, var skulle jag nu kunna få hård kritik (om jag vill det)? Men tittar man då på de nya reglerna för "Bildkritik" kan man läsa följande:

"Denna poolen är till för klassisk bildkritik. Dvs här säger man vad man tycker om bilderna och gör det för att fotografen skall få konstruktiv feedback och utvecklas. Man får lov att vara hård. Man får lov att vara snäll.

Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder eller skriver kommentarer."

Min tolkning av dessa rader är att "Hård kritik" lever kvar under annat namn. Eller tänker jag alldeles galet så här på söndagsmorgonen?

/Arne

Nån kan väll starta "Den Andra Skolan" om det visar sig att tillräkligt många inte känner sig hemma i DHS.
Vi får väll vänta och se om det blir bra eller tråkiga bilder i DHS.

Just nu tycker jag det ser lite grått ut.

Den Högre Skolan ställer några frågor på sin spets.

1) Urvalskriteriet. Man behöver egentligen inte meritera sig alls. Det enda som krävs är att en redan invald medlem bjuder in en. Man kan ha en bild eller hundratals, upplagda på Fotosidan. Jag uppfattar syftet som att man från redaktionen vill lyfta fram högklassiga fotografer. Rekryteringsmetoden ger inga särskilt goda garantier för det. Ju längre tid det går, desto mer kommer det att spreta.
2a) Syftet med Fotosidan. Ska det vara en folklig portal för fotointresserade eller vill man närma sig att bli en kulturinstitution för samtida etablerade fotografer och wannabees?
2b) Exkluderande vs inkluderande filosofi. Hur vällovligt det än kan vara med en exklusiv klubb för att hjälpa medlemmarna att snabbare hitta till den högkvalitetiva bildproduktionen så är det lätt att medlemmarna kommer att tolka Den Högre Skolan som en inte bara exklusiv utan också exkluderande klubb för inbördes beundran.
3) Alternativen. Eftersom det redan finns både betygssättning och möjlighet att räkna antal kommentarer så finns det redan idag möjlighet att ranka bilder och fotografers samlade produktion med enkla sökformler. Om man vill underlätta för medlemmarna att hitta de bilder som röner mest (och minst) uppskattning eller lockar till sig flest (eller minst) kommentarer och sammanställa dessa till topplistor av olika slag, så är det hur enkelt som helst.
4) Genom att nu skapa grupper så ger man möjlighet för medlemmar att avgränsa sig till områden de är intresserade av. Det ökar i sig träffsäkerheten för den som är inne och söker stimulans och inspiration. Detta kan utvecklas ytterligare.

Sammanfattningsvis ställer jag mig försiktigt tveksam till tilltaget med Den Högre Skolan. Jag har personligen svårt att se hur den ska berika mig eller höja kvaliteten på Fotosidan. Däremot ser jag väldigt positivt på den kontinuerliga ambitionen att utveckla Fotosidan.

Det finns inget som säger att man hela tiden skall ha en stor mängd bilder för att vara med. Det skulle likväl kunna vara ngn med 0 bilder men en jävel på att kommentera. Eller ngn som tar 10 riktigt grymma bilder per år och laddar upp.

Och för att upprepa, flera är inbjudna för att sprida bilder över hela spannet. Det finns ju absolut ingen anledning för oss att försöka exkludera ngn genre.

Ge det hela lite tid. Det har funnits knappt en vecka och med tiden så är tanken att alla skall hitta ngt.

Ingvar skrev:
Den Högre Skolan ställer några frågor på sin spets.

1) Urvalskriteriet. Man behöver egentligen inte meritera sig alls. Det enda som krävs är att en redan invald medlem bjuder in en. Man kan ha en bild eller hundratals, upplagda på Fotosidan. Jag uppfattar syftet som att man från redaktionen vill lyfta fram högklassiga fotografer. Rekryteringsmetoden ger inga särskilt goda garantier för det. Ju längre tid det går, desto mer kommer det att spreta.
2a) Syftet med Fotosidan. Ska det vara en folklig portal för fotointresserade eller vill man närma sig att bli en kulturinstitution för samtida etablerade fotografer och wannabees?
2b) Exkluderande vs inkluderande filosofi. Hur vällovligt det än kan vara med en exklusiv klubb för att hjälpa medlemmarna att snabbare hitta till den högkvalitetiva bildproduktionen så är det lätt att medlemmarna kommer att tolka Den Högre Skolan som en inte bara exklusiv utan också exkluderande klubb för inbördes beundran.
3) Alternativen. Eftersom det redan finns både betygssättning och möjlighet att räkna antal kommentarer så finns det redan idag möjlighet att ranka bilder och fotografers samlade produktion med enkla sökformler. Om man vill underlätta för medlemmarna att hitta de bilder som röner mest (och minst) uppskattning eller lockar till sig flest (eller minst) kommentarer och sammanställa dessa till topplistor av olika slag, så är det hur enkelt som helst.
4) Genom att nu skapa grupper så ger man möjlighet för medlemmar att avgränsa sig till områden de är intresserade av. Det ökar i sig träffsäkerheten för den som är inne och söker stimulans och inspiration. Detta kan utvecklas ytterligare.

Sammanfattningsvis ställer jag mig försiktigt tveksam till tilltaget med Den Högre Skolan. Jag har personligen svårt att se hur den ska berika mig eller höja kvaliteten på Fotosidan. Däremot ser jag väldigt positivt på den kontinuerliga ambitionen att utveckla Fotosidan.

Vi tycker att det är lämpligt att inte allt är för alla. Det finns intressegrupper där man också skall kunna få likasinnade och ett stort utbyte.

1. Nej, jag tror inte att det blir ett större problem. Hittills har invalda varit mkt försiktiga med sina val. Man ser också vem som valt vem för att sätta större vikt att välja rätt. Det står klart och tydligt på gruppens startsida varför man kan få bli med. Skulle ngn missbruka så är det lätt att stävja. Skulle det snabbt sprida sig så kan vi tajta in antalet inbjudningar man har. Skulle inte det räcka så kan vi lägga till fler kontrollfunktioner (tex att flera skall vara överens om den inbjudne).
2. Varför skall allt vara för alla, så är det ju inte annars. Det finns ju massa utbildningar som har antagningskrav och som exkluderar. Dessutom är grupperna lanserade som ett annat svar på grupperingar.
3. Det är inte enbart det som är syftet. Syftet är att skapa ngt som inte är för alla.
4. Precis och det är också bara i sin linda. Jag ser att fler grupper måste till, och samtidigt fler möjligheter för gruppvärdarna att verkligen "ansvara" för gruppen (genom information, träffar mm).

Vi är tämligen övertygade om att DHS kommer att göra FS mer intressant på ett eller annat vis. Det är vårt mål.

lottawe skrev:
Återigen, jag kan inte svara på det. Ni får helt enkelt fråga David om hur han tänkt.

Jag är naturligtvis tacksam och glad för inbjudan som så många andra, och det känns både kul och inspirerande. Tänkte börja vara mer aktiv här igen.

Ja det går bra att maila mig om det är några funderingar. Jag förstår inte varför Lotta skall försvara ngt som hon inte har kontroll över.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

RGB skrev:
Ok, exemplet 25 bilder var fel. Men oavsett om vi pratar 25 bilder per månad eller 2 bilder per år så behöver jag alltså inte fortlöpande (be)visa mina "kvaliteter" för att vara fortsatt medlem i DHS?

Det räcker också med att nån invald gillar mej, eller mina bilder, för att bli invald? Måste bilderna ligga i min portfolio?

Jag tror tanken bakom DHS är god, den löser kanske delvis ett problem, men skapar enligt min mening ett större. Ett elittänkande i en uttrycksform som t.ex fotografi ger mej mycket dåliga vibbar. Namnvalet "Den Högre Skolan" likaså.

[...]

Jag ser på DHS som ett sätt för fotosidan att säga "kolla här, de här fotograferna har ofta bra bilder!".

Jag ser inte DHS som ett sätt att säga "dessa fotografer är bra, nu är det bevisat".

Man ska inte ta DHS på så stort allvar tycker jag.

Har någon DHS-medlem hittills misslyckats med kvalificering? Varför försöka lösa ett problem som aldrig har förekommit?

David G skrev:
Nån kan väll starta "Den Andra Skolan" om det visar sig att tillräkligt många inte känner sig hemma i DHS.
Vi får väll vänta och se om det blir bra eller tråkiga bilder i DHS.

Just nu tycker jag det ser lite grått ut.

Ja varför inte. Ni som har av varit med ett tag vet att vi gärna gör förändringar och ser vad det innebär. Vi är ganska försiktiga och eftertanksamma innan vi gör ngt, men nu får vi utvärda DHS ett tag. Det är kanske sämsta idéen men på något vis tror jag inte det.

elmfeldt skrev:
Det finns inget som säger att man hela tiden skall ha en stor mängd bilder för att vara med. Det skulle likväl kunna vara ngn med 0 bilder men en jävel på att kommentera. Eller ngn som tar 10 riktigt grymma bilder per år och laddar upp.

Och för att upprepa, flera är inbjudna för att sprida bilder över hela spannet. Det finns ju absolut ingen anledning för oss att försöka exkludera ngn genre.

Ge det hela lite tid. Det har funnits knappt en vecka och med tiden så är tanken att alla skall hitta ngt.

Jag tycker som sagt att idén med sällskapet är den bästa på mycket länge.
Men jag kan hålla med en del kritiker som menar att den riskerar bli en mainstream-pool med tiden eftersom de utvalda själva kan bjuda in deltagare.
Hur det blir vet vi förstås inte ännu, men varför inte "mota olle i grind" redan nu och att ni själva i redaktionen behåller inbjudningspreivilegiet? På så sätt garanteras sällskapet bli något verkligt exklusivt en längre tid framöver.

/Johan

ANNONS