Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
Det finns inget som säger att man hela tiden skall ha en stor mängd bilder för att vara med. Det skulle likväl kunna vara ngn med 0 bilder men en jävel på att kommentera. Eller ngn som tar 10 riktigt grymma bilder per år och laddar upp.

Och för att upprepa, flera är inbjudna för att sprida bilder över hela spannet. Det finns ju absolut ingen anledning för oss att försöka exkludera ngn genre.

Ge det hela lite tid. Det har funnits knappt en vecka och med tiden så är tanken att alla skall hitta ngt.

Nej, jag kan hålla med dig där.. det är kanske inte kvaniteten bilder, som skall kvalificera dig till gruppen.. men.. jag kan nog känna en viss skepcism när medlemmar i gruppen presenterar äldre bilder.. Hur det än är, när man startar något nytt, vad det än gäller, så kanske man skall tänka till och i första skedet för att ge rätta signaler, presentera iallafall sådant som är taget sista året.

Sedan kommentaren att "du kan ha 0 bilder, men vara en jävel på att kommentera".. Hur kan detta kvalificera dig till en grupp som kallas "Den högre skolan" och återigen.. visst kan den här gruppen bli en inspirationskälla för oss andra.. men.. i dagsläget och just nu är jag tveksam...

Jo kanske om dessa medlemmar, blir mer aktiva, inte bara i gruppen DHS utan totalt sett här på FS.. då kan dom inspirera

Som jag skrev i ett tidigare inlägg här.. jag var inne och tittade igenom samtliga medlemmars bilder här på FS och kände en oinspirerande likriktning tyvärr.. iallafall efter 5-6:e medlemmen jag var inne hos.. Det var så lite som var annorlunda.. som skilde sig från den totala mängden av samtliga medlemmar.. men kanske är det mig det är fel.. vad vet jag...

Jag är så nyfiken Agnetha så jag måste fråga vad du tycker årtalet spelar för roll för kvalitén?

Förstår verkligen inte..

lottawe skrev:
Jag är så nyfiken Agnetha så jag måste fråga vad du tycker årtalet spelar för roll för kvalitén?

Förstår verkligen inte..

Jag kan hålla med om kvalitén.. men jag resonerar så här.. man startar ngt nytt.. där man har medlemmar som skall enl kriterierna "hög nivå, ambition, driv och kompetens"

Allt detta är i mitt tycke lite av en färskvara.. precis som jag i mitt ordinarie arbete, inte kan åberopa gamla meriter om jag ex söker nytt jobb, utan skall åberopa mina senaster meriter.. så är också fotografers kreatavitet ambition, driv o kompetens en form av färskvara..

Samtidigt känner jag också så här, som sagt att när man tar detta nya grepp hos FS så har medlemmarna en form av pionjärsansvar att just presentera ngt från sin "årsproduktion" Det här handlar lite om trovärdighet för mig..

Människor som förlitar sig till gamla meriter är i mitt tycker inte så nytänkande.

Hoppas du med de här raderna bättre förstår mitt resonemang.

Tack för din förklaring Agnetha.

Jag tror dock helt säkert att alla medlemmar i gruppen kommer att visa nytt där också. Kan inte tänka mig annat, men jag kan så klart ha fel..

(Sen tvivlar jag även på att någon valts in bara för gamla "meriter," men jag kan ha lika fel i det förstås..)

Senast ändrad:
Gersemi skrev:
Sedan kommentaren att "du kan ha 0 bilder, men vara en jävel på att kommentera".. Hur kan detta kvalificera dig till en grupp som kallas "Den högre skolan" och återigen.. visst kan den här gruppen bli en inspirationskälla för oss andra.. men.. i dagsläget och just nu är jag tveksam...

Jo men du får tänka om där. Man kan utan tvekan ha 0 bilder och bara kommentera. Det kan lätt kvalificera sig till DHS. Och nu referar jag inte till någon medlem utan mer principen.

Det hela är rejält genomtänkt och de första utvalda är ingen slump. Sen får jag väl upprepa mig igen om att ett antal som blivit inbjudna inte svarat.

elmfeldt skrev:
Jo men du får tänka om där. Man kan utan tvekan ha 0 bilder och bara kommentera. Det kan lätt kvalificera sig till DHS. Och nu referar jag inte till någon medlem utan mer principen.

Förklara för mig bättre, för jag förstår faktiskt inte detta

Så här står det i presentationen av gruppen

"Detta är ett utvalt sällskap av Fotosidan.se medlemmar som har ett utmärkande drag av hög nivå, ambition, driv och kompetens. De första medlemmarna är utvalda av Fotosidan.se redaktion och sen kan varje medlem välja att bjuda in två nya medlemmar."

OM det är som du säger, att medlemmarna är utvalda också just med tanke på att dom är "en jävel på att kommentera" så tycker jag personligen du har misslyckats i presentationen av gruppen

Jag tolkar presentationen som sådan att ett urval medlemmar på Fotosidan blivit inbjudna och det är medlemmar, som är drivande, ambitiösa och kompetenta.. som fotografer och ingenting annat.

Det är ju faktiskt så att bara för du är en duktig fotograf är det inte liktydigt med att du är en duktig pedagog (kritiker) Precis på samma sätt exempelvis som bara för du är en duktig författare är du inte med automatik en duktig recesent eller lärare i att skriva.

Om däremot din tanke var detta, så fine.. men då tycker jag du också skall framföra det i presentationen av gruppen.

Gersemi skrev:

...
Jag tolkar presentationen som sådan att ett urval medlemmar på Fotosidan blivit inbjudna och det är medlemmar, som är drivande, ambitiösa och kompetenta.. som fotografer och ingenting annat.
....

Men det är ju _din_ tolkning. Eller hur? Såvitt jag ser står det inte så i beskrivningen.

"Detta är ett utvalt sällskap av Fotosidan.se medlemmar som har ett utmärkande drag av hög nivå, ambition, driv och kompetens. De första medlemmarna är utvalda av Fotosidan.se redaktion och sen kan varje medlem välja att bjuda in två nya medlemmar."

emtre skrev:
Men det är ju _din_ tolkning. Eller hur? Såvitt jag ser står det inte så i beskrivningen.

Jag kopierade presentationen av gruppen rakt av, så nog står det så..

Därefter vilket du har helt rätt i, så gjorde jag min personliga tolkning av dessa rader.. men det tror jag framgår av mitt tidigare svar

”... uselt namn på ’föreningen’ ...”

Fyndigt namn, tycker jag; kort och koncist. ”Den högre skolan” är ju ett uttryck, och jag gissar att man ska läsa namnet så. Lite lekfullt och inte så pretentiöst men samtidigt seriöst.

Håller med Martin: ”Varför ta saker och ting på så djävla stort allvar?” Men det samma gäller alldeles för många skriverier på Fotosidan, tycker jag ofta. Ingen distans, och ofta onödigt aggressivt tilltal.

Vet du Agnetha, jag tror det handlar om fotografer jag med. Men en nyfiken fråga till. Hur många av gruppens medlemmar skulle du räkna bort som fotografer?

Fotograf kan ju en person vara även om bilder saknas på fotosidan. Tänk alla gamla mörkrumsrävar t.ex. Kanske skulle några såna ha svårt eller vara ointresserade av att skanna bilderna till fotosidan och hellre visa dem på andra sätt och platser, men vara hejare på att kommentera och bidra på andra sätt här iaf. Som hypotetiskt exempel.

lottawe skrev:
Vet du Agnetha, jag tror det handlar om fotografer jag med. Men en nyfiken fråga till. Hur många av gruppens medlemmar skulle du räkna bort som fotografer?

Fotograf kan ju en person vara även om bilder saknas på fotosidan. Tänk alla gamla mörkrumsrävar t.ex. Kanske skulle några såna ha svårt eller vara ointresserade av att skanna bilderna till fotosidan och hellre visa dem på andra sätt och platser, men vara hejare på att kommentera och bidra på andra sätt här iaf. Som hypotetiskt exempel.

Visst är det så, men där hänvisar jag återigen till presentationen av gruppen och just dessa rävar, faller iallafall inte i mitt sätt att se på det in i den beskrivningen. Det kanske som jag försökt påpeka är lite fel på gruppbeskrivningen då.

Däremot är jag den första att skriva under på att dessa rävar har en kunskap som jag personligen suktar efter mer än ngt annat. Har ju själv haft en sådan räv, lite som mentor och hjälp på vägen.

Jag räknar faktiskt inte bort någon av gruppens medlemmar.. men som sagt, att exempelvis bjuda in någon till gruppen för att ungefär hoppas och önska denna person skall ladda upp bilder här.. Det är i mitt tycke fel kriterier..

Återigen.. det ger liksom fel signaler.. sedan kan denna fotograf vara skitduktig, fantastisk och hur kreativ som helst.. MEN det ger fel signaler i ett inledningsskede.

Jag personligen kan bara utgå ifrån vad jag ser och läser här på FS.. om det exempelvis står något annat i er inbjudan, så är det inget jag som medlem vet eller kan referera till...

Gersemi skrev:
Visst är det så, men där hänvisar jag återigen till presentationen av gruppen och just dessa rävar, faller iallafall inte i mitt sätt att se på det in i den beskrivningen. Det kanske som jag försökt påpeka är lite fel på gruppbeskrivningen då.
Det tycker jag inte. Ingenstans i beskrivningen står ju att det är bilderna en person har på fotosidan som ska stå för den höga kvalitén.

Fast det spelar ingen roll. Jag tror inte gruppen direkt har någon sån medlem som den i mitt hypotetiska exempel ändå.

Senast ändrad:
Gersemi skrev:
Förklara för mig bättre, för jag förstår faktiskt inte detta

Så här står det i presentationen av gruppen

OM det är som du säger, att medlemmarna är utvalda också just med tanke på att dom är "en jävel på att kommentera" så tycker jag personligen du har misslyckats i presentationen av gruppen

Det var ett svar på frågan om man nödvändigtvis behövde en massa nya uppdaterade bilder.

Vet inte om den här idén med att de utvalda får bjuda in nya medlemmar är unik. På Italienska palatset i Växjö pågår något liknande just nu med namn Charabang. Där startade det med palatsets egna konstnärer som fick ställa ut varsitt verk och bjuda in nya, som i sin tur fick bjuda in fler med varsitt verk. Det ska vara vernissager i etapper och till slut ska det bli 225 medverkande i utställningen.

Agnetha, eftersom jag känner mig skyldig till och ganska ensam om att skickat en sån inbjudan du ifrågasätter har jag mejlat dig.

Senast ändrad:
Jag har inte gått igenom alla inlägg, men lägger till ett par ord.

I princip behöver DHS inte vara något självklart dåligt. Det finns ju whiskyklubbar, Rotary och Strumpebandsorden.
Och mycket välfungerande fotoklubbar också.
Fotosidan skulle ju kunna rulla på som vanligt vid sidan av detta. Problemet är bara att det skulle kunna förstöra en av Fotosidans stora finesser: Kommunikationen mellan helt nya och
etablerade fotgrafer.Den stora fördelen med Fotosidan är att den är så inkluderande.
Detta tror jag berikar både proffset och amatören.
Jag tycker om att betrakta alla bilder på sidan som fotografi, bra och mindre bra, men än dock fotografi. Om hela sidan ska nischas är vi på väg att hamna innan FS överhuvudtaget fanns.
I ett sammelsurium av olika sällskap och med totalt förlorad helhetsbild.
Tycker uppdelningen i de tre nivåerna fungerade alldeles utmärkt. Om kvalitetsnivån skulle höjas ytterligare ett snäpp kunde ju en extra nivå (för alla) läggas in ovanpå Hård kritik. Ledningen kanske har inspirerats av Photo.net?
Jag är väl inte den enda som inspireras och tycker om att njuta av allt från matfoto till modellbilder till surrealistiska landskap till.... Ja, vad som helst som jag ännu inte sett eller visste kunde göras.

Gersemi skrev:

Däremot är jag den första att skriva under på att dessa rävar har en kunskap som jag personligen suktar efter mer än ngt annat. Har ju själv haft en sådan räv, lite som mentor och hjälp på vägen.

Jag räknar faktiskt inte bort någon av gruppens medlemmar.. men som sagt, att exempelvis bjuda in någon till gruppen för att ungefär hoppas och önska denna person skall ladda upp bilder här.. Det är i mitt tycke fel kriterier..

Återigen.. det ger liksom fel signaler.. sedan kan denna fotograf vara skitduktig, fantastisk och hur kreativ som helst.. MEN det ger fel signaler i ett inledningsskede.

Jag personligen kan bara utgå ifrån vad jag ser och läser här på FS.. om det exempelvis står något annat i er inbjudan, så är det inget jag som medlem vet eller kan referera till...

Min kära Agnetha!
Fel signaler.....eller fel mottagande?
Skitduktig...Betyder det duktig på skit?
Hoppas att den utvalda skal presentera? Ja det kann man vel...det visar sej ju,om 1 vecka eller 52.

Jag vet att du inte har tålamod, men du kann få låna lite av mej. Bättre enn att slakta sej själv; som du nu gör.
Jag är oxå lite tväksam till ändringen, men tycker det är OK om jag har fel.
Mvh Erik J

...som kann innformera om att måsarna på Gullholmen har överlävd.....Thanks God!

ANNONS