Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)
DHS är en bra idé. Nu kanske de missnöjda konässörerna inte behöver klaga mer på hur dåligt FS passar dem.

Dessutom är det kul med lite nytt och fräsht på FS, det här blir poolen jag går till först av allt när jag loggar in på FS. Ungefär som när man börjar gilla en ny TV-serie. Visst är det (hittills) sevärda bilder i poolen, men jag är också nyfiken på hur det ska gå i nästa avsnitt:)

Vad har hänt sedan jag senast kollade? Finns det några intelligenta kommentarer? Har någon fotograf trampats på tårna? Är det någon som har ett guldkorn att visa upp? Tvärtemot vad många tycker så handlar det inte bara om bilder, åtminstone inte för mig.

Spännande!

Danlo skrev:
Du får gärna nämna dom då jag faktiskt vill se riktigt bra naturbilder precis lika mycket som jag vill se riktigt bra porträtt.

Jag ska försöka räkna upp ett gäng fotografer som har naturen som en tydlig inriktning i sitt skapande (blandat även med andra typer av motiv förstås) och då menar jag naturen ur ett brett perspektiv - allt från blommor till djur/fåglar samt landskap. Definitioner är alltid svåra och därför tänker inte jag ge mig in på att försöka definiera begreppet naturfotograf. Men det är denna typ av inspiration som dessa fotografer ger som jag saknar i DHS för att få en spännande kompott. Starten har i mitt tycke blivit lite ensidig.

Dessutom har de flesta av dessa fotografer som jag kommer räknar upp här nedan, faktiskt minst 10 eller långt fler bilder upplagda i sina album. Det då i jämförelse med en del av dem som redan är medlemmar i DHS. Det är ju inte mycket till inspiration om det bara finns 1 - 2 bilder upplagda på Fotosidan.

Utan någon rangordning, utan bara en uppräkning rätt av:
Stina Deurell, Towe Wiiand, Marlene Lundmark, Åsa Vading, Tammy Bergström, Rose-Marie Borgström, Eva Blixman, Åsa Kullin, Jonna Bergström, Ari Byström, Leif Baggström, Magnus Carlsson, Jörgen Schön, Erik Malm, Bilal Chebaro, Jonas Andersson, Lars-Göran T Abrahamsson och Fred Strømme.

Det här är bara en mindre klick, det saknas många. Jag tror att Terje Hellesö tidigare skrev i sin blogg om naturfotografer som är intressanta och namngav då 100 stycken varav en hel del av dessa återfinns här på Fotosidan.
/Nonno

Re: Re: Re: Hmmmm....

Gersemi skrev:
.....när det bidrag till poolen är sisådär 3-4 år gammalt.. hmm.. har det inte skett något på dessa år som känns nyskapande och spännande eller??
Jag skulle vilja påstå att förutsättningarna på fotosidan ju har förändrats med nya grupper och kanske även möjligheten till kritik med dem, så att en och annan äldre bild kommer upp nu tycker jag inte är ett dugg konstigt. Däremot tycker jag det är konstigt om kravet skulle vara att alla bilder som laddas upp tvunget skulle vara plåtade senaste månaden..

Själv börjar jag med fyra repriser i olika pooler innan jag går på nya arkivet och det finns det två anledningar till. Dels har förutsättningarna här förändrats, dels arbetar jag med flera bilder som direkt hör samman med några av de äldre..

Gersemi skrev:
......Sedan kan man ju undra hur en fotograf kan definieras ha hög nivå, ambition, driv och kompetens... när det bidrag till poolen är sisådär 3-4 år gammalt.. hmm.. har det inte skett något på dessa år som känns nyskapande och spännande eller??......

Du har en poäng i det du skriver. Funderade i samma banor. Har därför själv bestämt att i första hand nyproducerade bilder ska hamna i DHS från min sida.

Känner mig själv hedrad av att ha blivit inbjuden till gruppen och hade väldigt svårt när jag själv skulle inbjuda två nya. Så många duktiga som finns och jag ska välja två...? Hoppas ni som jag inte valt inte känner er missaktade.

Blev också väldigt inspirerad när de här nya greppen kom. Har annars funderat på att inte förnya mitt medlemskap men nu är jag full av tillförsikt. Grupperna är bra initiativ och jag tror inte man går med i en grupp utan att ha ett stort intresse, fast jag kan ha fel, det får framtiden utvisa? Och fotosidan ska i första hand vara en plats för de med stort fotointresse, inte en plats där man lägger upp sitt familjealbum (även om man kan hitta bra bilder även där).

Inspirerad av mörkrumsgruppen har jag också startat en blog för att dela med mig av mina egna erfarenheter. Tycker det är väldigt bra med denna uppdelning i grupper, mera överskådligt och lätt att hitta det man söker och är intresserad av. Just den här DHS är väl något utanför grupperna som man i första hand ska se som inspiration och stimulans, både för de som inte är med och de som haft turen/skickligheten att bli utvalda. Ungefär som bildväljaren, där man känner sig hedrad att få bilder utvalda till. DHS ger också en press på mig att göra mitt bästa. Att leva upp till förväntningarna som ställs. Kraven ska där vara högre än vanligt. Så det här känns både stimulerande, spännande och sätter press på mig som utvald.

Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

Graal skrev:
Du har en poäng i det du skriver. Funderade i samma banor. Har därför själv bestämt att i första hand nyproducerade bilder ska hamna i DHS från min sida.
Vadå för poäng? *grubblar*

Fast nytt kommer det bli även från min sida framöver iaf, (vilket jag angett i profilen också samt under bilder vid uppladdning, även om det inte direkt är kopplat till endast den gruppen då.)

I DHS finns fö bara en bild som är 3 år och en bild som är 4 år. Den ena är Fröderbergs, den andra är min. Jag utgår från att jag är den som ifrågasätts men har ingen anledning att försvara något eller ens att kasta upp en ny bild på stört bara för att.. Jag väljer att göra det styrt av min egen känsla. Senaste åren har jag visat en hel del (nytt) utanför fotosidan men inte på, men det börjar med förändringarna här kännas som att det kan bli kul även här igen.. Jag tycker hela grejen med grupper överlag (inte bara dhs då) är jättebra.

Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

Graal skrev:

Blev också väldigt inspirerad när de här nya greppen kom. Har annars funderat på att inte förnya mitt medlemskap men nu är jag full av tillförsikt.

Mycket bra!
Tycker det är viktigt att FS inte tappar eldssjälar inom det analoga fotot, då jag själv har börjat köra svartvit film så kommer jag att ha nytta av kunskapen som finns hos er som är villiga att dela med er av den.

Är dock emot iden med "elitgrupper" men om det betyder att vi "amatörer" har faktisk nytta av medlemmarna så må det heta vad det vill.

Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

lottawe skrev:
Vadå för poäng? *grubblar*......

Tycker det hade en viss relevans ändå, att inte bara gamla bilder läggs upp i gruppens bildpool. Men det är upp till var och en att göra som den vill och du har ju också en poäng i att det blivit nya förutsättningar nu. Bilder som tidigare försvunnit i den stora inflödsmassan kanske kan få en ny renässans när de exponeras mera. Säkert har massor av bra bilder glidit mångas ögon förbi.

Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

kiwawa skrev:
.......Är dock emot iden med "elitgrupper" men om det betyder att vi "amatörer" har faktisk nytta av medlemmarna det så må det heta vad det vill.

Menade rent allmänt att de nya greppen är bra. DHS är bara en liten del i detta. Den stora positiva förändringen tror jag blir de nya grupperna och det är de som inspirerat mig mest. DHS kom som en överraskning och "grädde på moset".

"Elit" klingar dåligt så länge det inte handlar om idrott. Men jag tror inte heller man ska se DHS som en elitgrupp. Jag råkade få en inbjudan och vill inte heller betrakta mig som "elit" men samtidigt är det smickrande att bli utvald och jag känner både ödmjukhet och inspiration inför mitt eget bildskapande.

Sen har ju gruppen bara funnits någon dag så vi får väl helt enkelt se hur den utvecklas. Själv hoppas jag på att det kan fungera som en kreativ mötesplats för såväl de närmast sörjande som alla andra.

I övrigt håller jag i stort med i det Nils skrev om uppdelningen av grupper. Fotosidan har utvecklats positivt den senaste tiden.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

Graal skrev:
Tycker det hade en viss relevans ändå, att inte bara gamla bilder läggs upp i gruppens bildpool.
Så kan jag inte tänka mig att det blir, men varför skulle det behövas färskhetsskillnad i just den poolen mot de andra? Tycker snarare att det borde vara lättare att upptäcka nyheter av många i den gruppen även om de inte alltid presenteras där iaf, för bland deltagarna där känner jag iaf igen väldigt många från sammanhang som utställningar, arbeten, bildvisningar mm. Det gör jag inte alls lika ofta i de andra poolerna och ändå publiceras gamla bilder ibland, ibland samma i flera pooler t.o.m..

Senast ändrad:
Om jag förstått gruppen rätt så ska den väl vara meritokratisk, (dvs, att man kan bli invald om man har presterat väldigt bra foto) dvs, "elitistisk".

Men som sagt, får det medlemmar med stor kunskap att stanna kvar spelar det väl ingen roll om det nu är en meritokrati.

Jag hoppas att det förblir en grupp för väldigt duktiga fotografer och inte en allmän ruggdunkargrupp.

"Den högre skolan" är faktiskt precis vad jag önskat mig. Fotosidan är så stor att det är näst intill omöjligt att sålla ut dom riktigt duktiga fotograferna från alla oss andra utan att lägga orimligt mycket tid på att leta. Jag hoppas också att detta förblir en grupp med högklassig fotografi som kan ge mig inspiration och inte en klubb för inbördes beundran.

Finns det något sätt att se alla medlemmar i gruppen?

Senast ändrad:
nonno skrev:
Dessutom har de flesta av dessa fotografer som jag kommer räknar upp här nedan, faktiskt minst 10 eller långt fler bilder upplagda i sina album. Det då i jämförelse med en del av dem som redan är medlemmar i DHS. Det är ju inte mycket till inspiration om det bara finns 1 - 2 bilder upplagda på Fotosidan.
Vet du, av 34 st är det endast en enda som har 1-2 bilder på fotosidan. Jag var den som bjöd in henne för att hon har visat på hög kvalité, ambition, driv och kompetens. Många som har det har ju tyvärr vilat eller slutat från fotosidan men detta kan nog locka tillbaks en och annan till aktiviteten. Och det vore väl toppen isf eller?

lottawe skrev:
Vet du, av 34 st är det endast en enda som har 1-2 bilder på fotosidan. Jag var den som bjöd in henne för att hon har visat på hög kvalité, ambition, driv och kompetens. Många som har det har ju tyvärr vilat eller slutat från fotosidan men detta kan nog locka tillbaks en och annan till aktiviteten. Och det vore väl toppen isf eller?

Det kanske stämmer att det just nu är bara en, för du själv hade inga bilder alls från start - men har rättat till det. Visst är det positivt om denna förändring kan få fler att både ladda upp bilder och kanske även börja kommentera mer. För det var väl ytterligare en av de förändringar som man hoppas på med detta? Fler och framför allt kvalitativa kommentarer. Det tror jag i så fall att vi alla ser fram emot! :)
/Nonno

nonno skrev:
Det kanske stämmer att det just nu är bara en, för du själv hade inga bilder alls från start - men har rättat till det.
Ja, va fasen jag gör där vet jag inte...

Men även jag har iaf haft bilder på fotosidan förr och när du skrev inlägget hade jag tre;) (plus 47 dolda)

lottawe skrev:
Ja, va fasen jag gör där vet jag inte...

Men även jag har iaf haft bilder på fotosidan förr och när du skrev inlägget hade jag tre;) (plus 47 dolda)

Det är ju synd att tjafsa sönder tråden, men nog var det väl så att från starten av DHS hade du de första dagarna inga bilder alls som "allmänheten" kunde titta på, sen att en del var dolda - vad spelar det för roll i sammanhanget?
Vill du svara på detta, kan du väl vara snäll och göra det i min gästbok så att vi slipper tjafsa sönder denna intressanta tråd. :)
/Nonno

Jag tycker det är bättre att du isf frågar David om hans urval för jag kan inte svara på det.

Är det däremot en cv eller meritlista av något slag du vill ha kan du kontakta mig via mail.

Gersemi skrev:

Sedan kan man ju undra hur en fotograf kan definieras ha hög nivå, ambition, driv och kompetens... när det bidrag till poolen är sisådär 3-4 år gammalt.. hmm.. har det inte skett något på dessa år som känns nyskapande och spännande eller??

Ja, där har du en poäng.

Om man nu tillhör den "högre skolan", och därmed passerat nålsögat och uppfyller krititerierna "hög nivå, ambition, driv och kompetens" så borde man väl också vara tvungen att visa detta? Även över tiden. Kanske ett minimikrav att ladda upp 25 nya bilder per månad vore lagom? Annars får man avstå medlemskap i skolan.

ANNONS