Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)
En tanke när kritiken läggs fram är om det inte borde funderats på varför inbjudna naturfotografer till DHS inte svarat på inbjudningarna också?

lottawe skrev:
En tanke när kritiken läggs fram är om det inte borde funderats på varför inbjudna naturfotografer till DHS inte svarat på inbjudningarna också?

Varför då? Det kommer inte att påverka den obalans som finns här och nu? Säg att alla (1+3) svarar ja i morgon - obalansen är fortfarande oerhört stor.
/Nonno

lottawe skrev:

Personligen så tror jag det beror en hel del på synsätt. Det som ofta framförs i dessa diskussioner är en önskan om att bilderna skall ha en bakomliggande tanke, att förmedla ett budskap och kanske rent av provocera en diskussion.

Som naturfotograf är det ganska svårt att leva upp till dessa "krav" då utgångspunkten är en helt annan.

Men det är bara vad jag tror.

nonno skrev:
Varför då? Det kommer inte att påverka den obalans som finns här och nu? Säg att alla (1+3) svarar ja i morgon - obalansen är fortfarande oerhört stor.
/Nonno

Nja, säg inte det.. för dessa naturfotografer som ännu inte svarar, har ju en möjlighet att i sin tur bjuda in andra naturfotografer..

Som jag ser det är nog den största anledningen till obalansen att just dessa inbjudna inte svarat.. så här är det nog naturfotografgenrens (oj långt ord) eget fel.. om det är och förblir en obalans.

Vandraren skrev:
Personligen så tror jag det beror en hel del på synsätt. Det som ofta framförs i dessa diskussioner är en önskan om att bilderna skall ha en bakomliggande tanke, att förmedla ett budskap och kanske rent av provocera en diskussion.

Som naturfotograf är det ganska svårt att leva upp till dessa "krav" då utgångspunkten är en helt annan.

Men det är bara vad jag tror.

En bakomliggande tanke har väl många bilder även inom naturfotografi, men överlag kan det ibland vara svårt att se vilka intentioner/budskap bilder har - oavsett vilken inriktning den/de hör hemma i.

Däremot kan jag tänka mig att många av de skickligaste naturfotograferna redan får den uppmärksamhet/feedback som de hoppas på/eftersöker här på Fotosidan och kanske därför inte har behov av särskilda grupper som "DHS"? En annan vinkel kan ju vara att det bland naturfotografer inte upplevs som särskilt positivt att skilja på folk och folk på det här sättet? Fast det här är ju rena spekulationer och det ger ju inget att gräva sig ned djupare i det som ingen av oss vet svaret på. Det måste väl vara bättre att titta på vad som kan göras istället.

Senast ändrad:
Gersemi skrev:
Nja, säg inte det.. för dessa naturfotografer som ännu inte svarar, har ju en möjlighet att i sin tur bjuda in andra naturfotografer..

Som jag ser det är nog den största anledningen till obalansen att just dessa inbjudna inte svarat.. så här är det nog naturfotografgenrens (oj långt ord) eget fel.. om det är och förblir en obalans.

Det man inget vet om, ska man kanske inte dra så hårda växlar på. Visst finns möjligheten att bjuda in, men det i sin tur behöver väl inte innebära t ex att de bjuder in någon från sitt eget intresseområde? Bara för att en person har en inriktning på sitt eget skapande, är det väl inget som säger att den är enögd och bara ser andra med samma inriktning?
Återigen spekulationer som det inte känns meningsfullt att gräva sig ned i. Är det inte bättre att titta på vad som är för handen här och nu?
/Nonno

Personligen så tror jag det beror en hel del på synsätt. Det som ofta framförs i dessa diskussioner är en önskan om att bilderna skall ha en bakomliggande tanke, att förmedla ett budskap och kanske rent av provocera en diskussion. Som naturfotograf är det ganska svårt att leva upp till dessa "krav" då utgångspunkten är en helt annan.

Naturligtvis beror det på att man har olika synsätt. Personligen tycker jag att de flesta av bilderna i DHS har mycket svårt att leva upp till de "krav" du nämner.

Jag tror inte att det är svårare för en naturfotograf att förmedla känslor eller att ha en bakomliggande tanke än för andra fotgrafer.
mattias

nonno skrev:
Det man inget vet om, ska man kanske inte dra så hårda växlar på. Visst finns möjligheten att bjuda in, men det i sin tur behöver väl inte innebära t ex att de bjuder in någon från sitt eget intresseområde? Bara för att en person har en inriktning på sitt eget skapande, är det väl inget som säger att den är enögd och bara ser andra med samma inriktning?
Återigen spekulationer som det inte känns meningsfullt att gräva sig ned i. Är det inte bättre att titta på vad som är för handen här och nu?
/Nonno

Visst kan man det.. och det som enl Fotosidan är här och nu är ju just att naturfotografer är inbjudna till DHS men har inte svarat på inbjudan.. eller??

Var ligger då felet hos fotograferna eller hos dom/dem som bjudit in?

mattias__o skrev:
OT. Kan någon förklara för mig hur man citerar ett tidigare inlägg på ett korrekt sätt.
/mattias

Skall försöka.. vill du svara på ett inlägg.. klicka då bara på "knappen" texten "besvara med citat" direkt under det specifika inlägget.. så kommer det med i din svarsruta

nonno skrev:
David, du får ursäkta mig, men ditt svar har jag uppfattat gälla den s k "überskolan" med utdelninga av stjärnor. Du säger f ö inget annat än att det är ett intressant förslag - vilket i sig är ett rätt innehållslöst svar. Jag undrar över vad ni tänker göra åt den obalans som är - göra något eller bara avvakta? Vad har ni för strategi?
Jag har heller inte för avsikt att sprida dålig stämning, men tycker att det här börjar på att kännas osmakligt. Det tänker jag att det borde jag väl få ge uttryck för?
/Nonno

Så här skrev jag "Visst skulle vi kunna skapa ngn "stjärna" inom respektive grupp och det är ju ett intressant förslag. Kanske att medlemmarna i gruppen på ngt vis rösta fram denna stjärna. Låt oss fundera lite." Men det var kanske otydligt. Som sagt detta gäller för respektive grupp.

nonno skrev:
Fast det här är ju rena spekulationer och det ger ju inget att gräva sig ned djupare i det som ingen av oss vet svaret på. Det måste väl vara bättre att titta på vad som kan göras istället.

Rätt så...

OM nu något måste göras(vilket jag uppenbarligen inte tycker), så röstar jag på Davids förslag om "stjärnor" som gruppmedlemmarna delar ut.

På Utsidan.se(Hr. Lindh är väl inblandad där oxå?) delas det ut "Kottar" när man skriver inlägg eller är aktiv på andra sätt. Dessa kottar renderar en "högre status", men raderas efter ett år då man får börja om igen.

En variant på detta tema där man föräras medlemsskap i "DHS" vi ett visst uppnått antal "kottar, röster eller nåt" vore väl ganska bra? En viss risk för kompisröstning föreligger ju då, men det kanske går att styra med begränsad rösträtt(1 röst/vecka el liknande).

Gersemi skrev:
Visst kan man det.. och det som enl Fotosidan är här och nu är ju just att naturfotografer är inbjudna till DHS men har inte svarat på inbjudan.. eller??

Var ligger då felet hos fotograferna eller hos dom/dem som bjudit in?

Nu är det som det är och det är väl bättre att lägga energi på att lösa det som går att lösa?
Som sagt, du vet inte om de inbjudna naturfotograferna i sin tur hade bjudit in någon alls och heller inte vem (inom vilken inriktning) i så fall - så varför lägga energi på att spekulera runt detta?
/Nonno

elmfeldt skrev:
Så här skrev jag "Visst skulle vi kunna skapa ngn "stjärna" inom respektive grupp och det är ju ett intressant förslag. Kanske att medlemmarna i gruppen på ngt vis rösta fram denna stjärna. Låt oss fundera lite." Men det var kanske otydligt. Som sagt detta gäller för respektive grupp.

Om du med "inom respektive grupp" ovan menar den grupp av fotografer som ingår i resp gruppDHS (jobbigt med begreppen nu..) så förstod du nog mitt förslag rätt och svarade på det?

Tja, eller en del av det - jag föreslog också att bilder som laddas upp till DHS ska följas av en kortare text där fotografen dryftar sina tankar kring bilden och skapandet av den?

Per

nonno skrev:
/Nonno

Jag har initialt bjudit in ca 25 fotografer (om jag inte minns fel), varav 5 med väldigt uttalad naturprofil. Det tänkte jag skulle bli en bra mix, och det skulle sprida det vidare. Men eftersom flera av dem inte svarat så får jag väl bjuda in fler.

Gruppen är ju fortfarande i sin linda.

elmfeldt skrev:

Jag tycker DHS fungerar bra. Om ngt skall förändras så föreslår jag (som tidigare) att ni tajtar till det ytterligare och tar bort inbjudningsrätten för de redan inbjudna. På så sätt får ni själva full kontroll på blandningen av både individer och inriktningar.

/Johan

elmfeldt skrev:

Vad menas med "respektive grupp"? Vilka består gruppen av? Det är nog där som jag inte hänger med och då blir svaret fortfarande otydligt för min del.
/Nonno

elmfeldt skrev:
Läs inlägget som jag svarar på. Det är en bit upp i tråden.
Jag har ju läst inlägget flera gånger och fortfarande vet jag inte vad det är för grupp du syftar på. Är det en intressegrupp/nuvarande DHS-gruppen eller en framtida natur-DHS-grupp?
/Nonno

ANNONS