Ok då, nu har det varit lugnt några timmar - om alla gurglat i sig chokladen och sovit ordentligt skulle jag vilja ta upp tråden igen:
Jag gillar tanken bakom Den Högre Skolan, och tror det kan bli ett mycket värdefullt inslag på Fotosidan!
Men som många andra slås jag av det skrala inslaget av naturfoto efter att ha ägnat en god stund åt bilderna i poolen och fotografernas album. Det kontrasterar ganska rejält mot ett slumpat urval av bilder, fotografer eller foruminlägg på Fotosidan i stort. Blir lite svårt att tolka det - är det så att många börjar fota naturmotiv, en liten klick utvecklar sedan på sikt "hög nivå, ambition, driv och kompetens" och börjar i stället fotografera svartvita porträtt, asfalt och slitna interiörer, medans den stora pöbeln såsar vidare i gummistövlarna med yllemössan halvägs ner i sökaren och enbart fotar meningslösa solnedgångar och hjortron i motljus?
Nu raljerar jag medvetet bittert förstås, men tro mig - det är bara av kärlek till Fotosidan, och det faktum att jag vet hur många fantastiskt skickliga naturfotografer det finns här! Naturligtvis är det ett nytt initiativ som kan behöva tid för att mogna och hitta rätt, men det känns som ett snedskott om en stor del av fotograferna på Fotosidan inte kan få ut någon inspiration och kunskap alls inom sin egen genre av det?
Mitt förslag är att man behåller upplägget, men lägger det inom respektive grupp i stället. Då kan alla - oavsett inrikting - få ta del av inspirerande och högklassiga bilder och riktigt duktiga fotografers kunskaper inom det de för stunden håller på med. Sen kan man gärna ha en ÜberSkola för den bredare inspirationen och det generella bildtänkandet, som efter någon procedur plockar gräddan från gruppernas Högre Skolor.
För övrigt tycker jag också att vi kan ställa lite högre krav på de som fått äran och kicken av att ingå i Den Högre Skolan. På den nivån finns det väl oftast en tanke och en strategi innan bilden skapas, och jag tycker man ska dela med sig av det när man lägger upp bilder i Skol-poolen; på så vis kan nog bilddiskussionerna och kritiken i Den Högre Skolan bli lite mer fördjupad och spännande än vad den blir i kritikpoolerna. För tanken är väl inte att en drös skickliga fotografer bara ska visa upp sina fantastiska bilder till beskådan en gång till, och radda upp en lång rad uppmuntrande tillrop? Då blir det inte en Högre Skola, utan bara lite Högre i största allmänhet sådär.
Nu ska vi se, sammanfattningsvis från mig alltså:
Ett bra och spännande initiativ! Jag tycker inte alls man ska vara så himla oroliga för snacket om Elitism och så vidare, trots allt så är väl Fotosidan mest på skoj för de allra flesta av oss? Men vi måste måna om att det är lika skoj för allihop, och att såna här initiativ verkligen blir så utvecklande och inspirerande som det är tänkt!
Per