Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
Med tanke på din egna uppdelning av "snygga bilder" och "överskattade fotografer" skulle jag nog personligen bli ganska stolt över att tillhöra den senare kategorin.

Att en fotograf är överskattad behöver inte betyda att han eller hon är dålig... :-]

pareli skrev:
Det är just det som är kärnfrågan här. Går det att definiera kvalitet? Javisst, säger jag. En bra kritiker med bra kriterier för kvalitet kan urskilja vad som är bra och dåligt.
Det inser alla med lite insikt i kritikhistorien...

Kritiken sker alltid utifrån en kontext och konst (och för den delen även musik) som senare har visat sig vara avantgardistisk har av samtida kritiker inte sällan missförståtts. Det är återkommande inom såväl konsten som musiken. Saken är ju den som jag var inne på att det du definierar som god kvalitet inte med nödvändighet överenstämmer med vad jag anser är god kvalitet och därför är ofta kritiker oense om just vad som är konstnärlig kvalitet.

En kritiker som inte ser kvaliteten i ett kvalificerat uttryck och erkänner den är en dålig kritiker. Tiden är skoningslös mot den dåliga kritiken. Att det är svårt med bra kritik kan man lära av kritikhistorien.

Om två kritiker är oense, så skulle jag säga att en av dom sannolikt är en dålig kritiker... :-]

pareli skrev:
Om två kritiker är oense, så skulle jag säga att en av dom sannolikt är en dålig kritiker... :-]
Nä.

Är två oense så är åtminstone en eller kanske båda öppna nog att våga stå för sin egen subjektiva åsikt utan att färgas. Och då först, när kritikern klarar det.. Då kan man snacka om bra kritiker tycker jag..

pareli skrev:
Tiden är skoningslös mot den dåliga kritiken.
Eftersom du föreställer dig som en kunnig kritiker roade jag mig med att titta på din kritikstatistik här på FS.

Sedan hösten 2002 har du mottagit drygt 120 st kommentarer medan du själv givit knappt 40 st. Med tanke på hur du talar för vikten av kritik förefaller det märkligt att du endast presterat 8 st kommentarer per år... Dessutom bygger FS (delvis) på ett givande och tagande av kommentarer och även ur den synvinkeln verkar det konstigt att du endast ger en kommentar per var tredje som du får.

U

lottawe skrev:
Nä.

Är två oense så är åtminstone en eller kanske båda öppna nog att våga stå för sin egen subjektiva åsikt utan att färgas. Och då först, när kritikern klarar det.. Då kan man snacka om bra kritiker tycker jag..

Det där var lite drastiskt, det var därför det stod en glad gubbe efter.
Om båda är bra, så kommer dom sannolikt fram till samma analys. Det gör inte deras analys sämre, tvärtom. Värdet ligger i formuleringarna och tankarna, slutresultatet är egentligen mindre viktigt. Även en kritik kan tolkas subjektivt.

Artificiell skrev:
Eftersom du föreställer dig som en kunnig kritiker roade jag mig med att titta på din kritikstatistik här på FS.

Sedan hösten 2002 har du mottagit drygt 120 st kommentarer medan du själv givit knappt 40 st. Med tanke på hur du talar för vikten av kritik förefaller det märkligt att du endast presterat 8 st kommentarer per år... Dessutom bygger FS (delvis) på ett givande och tagande av kommentarer och även ur den synvinkeln verkar det konstigt att du endast ger en kommentar per var tredje som du får.

Jag framhåller inte mig själv som en bra kritiker.

Som jag svarade i den andra parallella tråden, jag har inte tid att kritisera eller kreera så mycket på Fotosidan. Jag måste prioritera saker som betalar sig, både i pengar och i andra värden. Att skriva bra kritik är krävande och det är inte alltid att det är värt besväret att engagera sig på Fotosidan, tyvärr.

pareli skrev:
Tiden är skoningslös mot den dåliga kritiken. Att det är svårt med bra kritik kan man lära av kritikhistorien.

Precis. Och därför förhåller jag mig avvaktande skeptisk till den som gör anspråk på att kunna prestera objektiva värdeomdömen om samtida konst.

lottawe skrev:
Då skulle jag vilja påstå att du är en dålig kritiker eftersom du inte upplever detsamma som jag;)

En bra och intressant ståndpunkt. :-]
Det är fullt möjligt att två bra kritiker kan ha olika uppfattning. Resten av världen får avgöra den frågan...

Nonno skrev:
Om det nu är så att det ska skiljas på folk och folk här på Fotosidan, så är det här det bästa förslaget som framförts hittills. Inrätta flera "DHS" för att tillgodose inspirationsbehovet inom olika foto-inriktningar. Nuvarande "DHS"-sällskapet slipper då risken att t ex naturfotografer i framtiden överbefolkar gruppen. Därmed kan man också undvika att sällskapets bilder ånyo drunknar i soluppgångar och motljusbilder.

Ja Nonno, det är det bästa förslaget på länge.
Jag tycker att det här med grupper och DHS är ett mycket bra initiativ från fotosidan. I DHS finns många duktiga och kreativa fotografer. Det tråkiga är att enligt min smak är större delen av bilderna ointressanta för mig. Jag blir inte särskillt inspirerad när jag tittar på de bilder som nu är uppladdade. En grupp med lika kreativa naturfotografer hade varit underbart.

nonno skrev:
Inrätta flera "DHS" för att tillgodose inspirationsbehovet inom olika foto-inriktningar. Nuvarande "DHS"-sällskapet slipper då risken att t ex naturfotografer i framtiden överbefolkar gruppen.

Kommer inte att hända. "Vi" anses inte tillräckligt "fina" hur skickliga "vi" än blir.

Per Folkesson förklarade det rätt snyggt i ett tidigare inlägg.

Därmed kan man också undvika att sällskapets bilder ånyo drunknar i soluppgångar och motljusbilder.
/Nonno

Varför är asfalt snyggare än solnedgång?

/H - Lite bitter idag

Vandraren skrev:
Kommer inte att hända. "Vi" anses inte tillräckligt "fina" hur skickliga "vi" än blir.

Per Folkesson förklarade det rätt snyggt i ett tidigare inlägg.

Varför är asfalt snyggare än solnedgång?

/H - Lite bitter idag

Bitter, och dåligt påläst. Läs mitt svar på förslaget och sluta sprida dålig stämning.

mattias__o skrev:
Nonno skrev:
Ja Nonno, det är det bästa förslaget på länge.
Jag tycker att det här med grupper och DHS är ett mycket bra initiativ från fotosidan. I DHS finns många duktiga och kreativa fotografer. Det tråkiga är att enligt min smak är större delen av bilderna ointressanta för mig. Jag blir inte särskillt inspirerad när jag tittar på de bilder som nu är uppladdade. En grupp med lika kreativa naturfotografer hade varit underbart.

Om jag förstod Per Folkesson´s inlägg från 071020 korrekt, så efterlyste han olika "DHS-grupper" inom respektive grupp/inriktning. Det vore intressant att lite mer ingående få höra vad Elmfeldt/Lindh och co tänker om en sådan utveckling?

Att inte mer aktivt möta, än vad som görs nu, den enormt stora gruppen av naturfotointresserad på sajten - ser faktiskt riktigt illa ut. Som jag ser det bör antingen radikala ingrepp göras i det nuvarande "DHS-sällskapet" eller så måste något annat skapas. Att fortsätta på den inslagna linjen med endast 3 st inbjudna renodlade naturfotografer ser klent ut då det hittills bara finns 1 enda naturfotograf av totalt 47 medlemmar inom gruppen. Det här är på gränsen till oförskämt!

Själv kan jag känna mig tveksam till denna typ av fenomen ("DHS") över huvudtaget, men om den formen nu kommit hit till Fotosidan för att stanna, är det väl lika bra att göra något som blir så bra som möjligt?!
/Nonno

Missförstå mig inte nu, jag tycker DHS är en bra idé!

Det jag inte gillar är den typen av elitistiskt navelskåderi som så lätt uppstår när en grupp personer anser sig vara lite bättre[på det dom gör] än en annan.

Det kommer ALDRIG att gå att kombinera den typen av fotografi som efterfrågas i DHS/Hård kritik med naturfotografi. Jag tror helt enkelt det beror på olika inställning till mediet.

Finns naturligtvis undantag, Terje Hellesö t.ex.

Om man har en DHS per grupp så funkar det nog mer som det är tänkt, som Per skrev tidigare.

En analogi skulle kunna vara att jämföra en Bergman-film med Sagan om Ringen. Båda fantastiska på sitt sätt, med att sälja dom på en dubbel-DVD är nog ingen vidare idé...

/H

nonno skrev:
Om jag förstod Per Folkesson´s inlägg från 071020 korrekt, så efterlyste han olika "DHS-grupper" inom respektive grupp/inriktning. Det vore intressant att lite mer ingående få höra vad Elmfeldt/Lindh och co tänker om en sådan utveckling?

Att inte mer aktivt möta, än vad som görs nu, den enormt stora gruppen av naturfotointresserad på sajten - ser faktiskt riktigt illa ut. Som jag ser det bör antingen radikala ingrepp göras i det nuvarande "DHS-sällskapet" eller så måste något annat skapas. Att fortsätta på den inslagna linjen med endast 3 st inbjudna renodlade naturfotografer ser klent ut då det hittills bara finns 1 enda naturfotograf av totalt 47 medlemmar inom gruppen. Det här är på gränsen till oförskämt!

Själv kan jag känna mig tveksam till denna typ av fenomen ("DHS") över huvudtaget, men om den formen nu kommit hit till Fotosidan för att stanna, är det väl lika bra att göra något som blir så bra som möjligt?!
/Nonno

Jag har ju som sagt redan svarat på det. Se mitt svar tidigare tråden, där jag skriver att det är ett intressant förslag. Det kan ju vara ngn form av "stjärnor" som medlemmar i gruppen kan tilldelas av de andra medlemmarna gruppen. Eller nåt. Jag tror definitivt att det är bra att det finns olika nivåer att sträva mot. Men låt oss fundera på hur vi kan utveckla det hela.

elmfeldt skrev:
Jag har ju som sagt redan svarat på det. Se mitt svar tidigare tråden, där jag skriver att det är ett intressant förslag. Det kan ju vara ngn form av "stjärnor" som medlemmar i gruppen kan tilldelas av de andra medlemmarna gruppen. Eller nåt. Jag tror definitivt att det är bra att det finns olika nivåer att sträva mot. Men låt oss fundera på hur vi kan utveckla det hela.
David, du får ursäkta mig, men ditt svar har jag uppfattat gälla den s k "überskolan" med utdelninga av stjärnor. Du säger f ö inget annat än att det är ett intressant förslag - vilket i sig är ett rätt innehållslöst svar. Jag undrar över vad ni tänker göra åt den obalans som är - göra något eller bara avvakta? Vad har ni för strategi?
Jag har heller inte för avsikt att sprida dålig stämning, men tycker att det här börjar på att kännas osmakligt. Det tänker jag att det borde jag väl få ge uttryck för?
/Nonno

ANNONS