Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)
nonno skrev:
Jag har ju läst inlägget flera gånger och fortfarande vet jag inte vad det är för grupp du syftar på. Är det en intressegrupp/nuvarande DHS-gruppen eller en framtida natur-DHS-grupp?
/Nonno
Min vana trogen: Jag tror David syftar på dessa grupper. Åtminstone är det så jag läser hans inlägg.

Inom varje Intressegrupp (http://www.fotosidan.se/groups/index.htm) skulle man kunna tänka sig att medlemmarna inom respektive grupp (tex Landskap) skulle kunna nominera en annan gruppmedlem för en "stjärna". Genom ngt regelverk så kan den gruppmedlemmen då få en stjärna. Så att man inom gruppen skulle kunna ha medlemmar som blivit rankade som "stjärnor".

DHS får nog ligga som ett eget namn och grupp.

elmfeldt skrev:
Inom varje Intressegrupp (http://www.fotosidan.se/groups/index.htm) skulle man kunna tänka sig att medlemmarna inom respektive grupp (tex Landskap) skulle kunna nominera en annan gruppmedlem för en "stjärna". Genom ngt regelverk så kan den gruppmedlemmen då få en stjärna. Så att man inom gruppen skulle kunna ha medlemmar som blivit rankade som "stjärnor".

DHS får nog ligga som ett eget namn och grupp.
Ok, då har vi tolkat Per Folkessons förslag lite olika. Du har bara "brutit loss" en mindre del ur hans olika förslag som finns i inlägget från 2007-10-20 kl 09:31. Det var det som var otydligt för mig och kanske även för andra.
/Nonno

Jag tror att det i flera grupper, bl.a. konstfoto, fine art nude samt kanske även i gatufoto-gruppen skulle bli fotografer som man redan ser i dhs, och jag tror att det skulle vara impopulärt bland mängden med tanke på diskussionen här. Så att det skulle fylla ett gott syfte i alla grupper tror jag tyvärr inte på. Men jag är inte mot heller, bara spånar lite om att jag inte tror det avhjälper diskussioner som t.ex. denna..

elmfeldt skrev:
Skall vi diskutera vad du missuppfattat eller skall vi diskutera det aktuella förslaget?

Tja, det måste väl redas ut vad som menas med vad? I Per Folkessons ursprungliga förslag som du hämtat tankarna om utdelandet av stjärnor, har jag uppfattat att han syftade på andra grupper, dvs flera genre-DHS-sällskap och ur dessa bildas en überskola som kommer till genom givandet av stjärnor. Så har jag förstått Per Folkessons förslag, men jag kan vara ödmjuk nog och säga att det kanske var jag som missförstod hans förslag och därför fått svårt att förstå vilka grupper du syftar på. Vidare skriver Per Folkesson 2007-10-23 kl 11:36 i denna tråd igen och jag tolkar att han då frågar om du och han menar samma typ av grupp.

Oavsett om det är jag eller du som har missförstått, är det väl viktigt att reda ut om man i grunden pratar om samma saker?
/Nonno

[gud så rörigt det blev, lite komiskt nästan..]

Nonno, du tolkade mitt inlägg (som kanske var trassligt, jag är inte känd för att uttrycka mig tydligt..) helt rätt! Jag har fortfarande inte riktigt förstått om David också gjorde det eller inte.

Min tanke var alltså inte att plocka fotografer bland hela intressegruppens medlemmar till en ÜberDHS (kanske inte gillar det uttrycket, men för att inte röra till det ännu mer..), utan att göra det från en särskild "gruppDHS". Jag tror dels att det vore synd att begränsa underlaget till dem som för dagen är med i intressegruppen, dessutom tror jag mer på det upplägget som körts i DHS nu, att FSred eller någon annan kunnig och insatt gör en första inbjudan.

För egen del tror jag att jag skulle fördjupa mig mer i en DHS just riktad mot mitt område inom fotografin, men jag skulle samtidigt uppskatta möjligheten att förkovra mig bland riktigt högklassiga bilder oavsett genre i en ÜDHS.

Per

[Och åter igen - vi engagerar oss i Fotosidan för att det är skojjogt och givande, så vi kan väl behålla diskussionerna på den nivån också? På det hela är ju de flesta överens om att DHS är ett spännande och bra initiativ.]

Senast ändrad:
Per skrev:
[gud så rörigt det blev, lite komiskt nästan..]

Nonno, du tolkade mitt inlägg (som kanske var trassligt, jag är inte känd för att uttrycka mig tydligt..) helt rätt! Jag har fortfarande inte riktigt förstått om David också gjorde det eller inte.

Min tanke var alltså inte att plocka fotografer bland hela intressegruppens medlemmar till en ÜberDHS (kanske inte gillar det uttrycket, men för att inte röra till det ännu mer..), utan att göra det från en särskild "gruppDHS". Jag tror dels att det vore synd att begränsa underlaget till dem som för dagen är med i intressegruppen, dessutom tror jag mer på det upplägget som körts i DHS nu, att FSred eller någon annan kunnig och insatt gör en första inbjudan.

För egen del tror jag att jag skulle fördjupa mig mer i en DHS just riktad mot mitt område inom fotografin, men jag skulle samtidigt uppskatta möjligheten att förkovra mig bland riktigt högklassiga bilder oavsett genre i en ÜDHS.

Per

[Och åter igen - vi engagerar oss i Fotosidan för att det är skojjogt och givande, så vi kan väl behålla diskussionerna på den nivån också? På det hela är ju de flesta överens om att DHS är ett spännande och bra initiativ.]

Jag ser utvecklingen att DHS kommer att vara kvar som en egen namn, grupp och begrepp.

Utöver det så kan vi skapa ngn logik för att medlemmar inom enskilda intressegrupper kan få "stjärnor" (eller nåt). Dvs jag kan inom Arktitektur hitta "Stjärnmedlemmar" inom den gruppen. Den stjärnmedlemmen har ingen koppling eller nominering till DHS. Hur medlemmarna får stjärnor får det funderas på.

elmfeldt skrev:
Den stjärnmedlemmen har ingen koppling eller nominering till DHS.
Men den skulle kunna var med där med eller?

Jag tror vissa grupper absolut måste växa till sig annars, men även om de gör det kan det nog bli galet. Idag skulle jag nämligen kunna ge exempel på en grupp där hela 16% är medlemmar i dhs samt att desamma står för stor del av produktionen i den gruppen.

(Själv skulle jag dessutom som det ser ut idag vilja rösta på samma person i mer än en av de små grupperna isf tror jag, men kan inte tänka mig att det vore poppis om samma nominerades i flera grupper.)

elmfeldt skrev:
Jag ser utvecklingen att DHS kommer att vara kvar som en egen namn, grupp och begrepp.

Utöver det så kan vi skapa ngn logik för att medlemmar inom enskilda intressegrupper kan få "stjärnor" (eller nåt). Dvs jag kan inom Arktitektur hitta "Stjärnmedlemmar" inom den gruppen. Den stjärnmedlemmen har ingen koppling eller nominering till DHS. Hur medlemmarna får stjärnor får det funderas på.

ok, då missförstod du mig, avsiktligt eller oavsiktligt.

Att dela ut 'stjärnor' inom intressegruppen ser jag ingen större poäng med - de skickligaste fotograferna inom respektive genre kanske inte ens är aktiva i gruppen. Och det är väl inte guldkanter i profilen vi vill åt utan fördjupade och förbättrade bilddiskussioner, och inspirationen från rikgtigt skickliga fotogafers alster samlade på en plats?

[Ps - tusan oxå; vad jag än skriver tycker jag det kan tolkas som om jag anser att jag borde tillhöra nån DHS - jag hoppas verkligen att ingen tror det!]

Senast ändrad:
elmfeldt skrev:

Låt medlemmarna bli "stjärnor" via deras bilder. Inte pga att de har ett "känt namn" eller liknande. Så angrip problemet genom att vi medlemmar kan ge deras bilder "stjärnor" och låt sedan summan av "stjärnorna" per automatik göra fotografen till "stjärnmedlem".
Detta helt utom pooler, grupper eller andra kategoriseringar. DÅ får vi ett system där en duktig fotograf blir premierad av den stora "massan".

Mattsen skrev:
Låt medlemmarna bli "stjärnor" via deras bilder. Inte pga att de har ett "känt namn" eller liknande. Så angrip problemet genom att vi medlemmar kan ge deras bilder "stjärnor" och låt sedan summan av "stjärnorna" per automatik göra fotografen till "stjärnmedlem".
Detta helt utom pooler, grupper eller andra kategoriseringar. DÅ får vi ett system där en duktig fotograf blir premierad av den stora "massan".

Ja typ ngt sådant. Dvs att det är medlemmar som kan rösta fram och ngt smart system som summerar om man är "stjärna" eller inte.

Mattsen skrev:

Låter lite som en självmotsägelse tycker jag? Om inte bilderna laddas upp anonymt vill säga - en gammal trevlig tanke, som jag kan tilltalas av! :)

Per

Per skrev:
Låter lite som en självmotsägelse tycker jag? Om inte bilderna laddas upp anonymt vill säga - en gammal trevlig tanke! :)

Per

Väljer du ut dina favoritbilder efter det att du har kikat på VEM som har tagit bilden? Det gör inte jag.. Och förhoppningsvis inte majoriteten av FS medlemmar heller.

elmfeldt skrev:

Per Folkessons ursprungliga förlag om hur DHS skulle kunna utvecklas var och är mycket bra, men jag förstår av svaret från dig David att det inte finns den stora öppenheten att diskutera DHS som jag av misstag trodde.
Jag förstår inte riktigt syftet med stjärnmedlemmar och har väl därför inte tidigare sagt något speciellt om just den delen, mer än refererat till vad jag uppfattat att Per Folkesson menat med sitt förslag.
/Nonno

Mattsen skrev:
Väljer du ut dina favoritbilder efter det att du har kikat på VEM som har tagit bilden? Det gör inte jag.. Och förhoppningsvis inte majoriteten av FS medlemmar heller.

Nej, det gör inte jag heller förstås, jag hårddrog lite. Men jag kan nog erkänna att jag ofta ägnar en bild några ögonblick extra om jag från början vet att den är skapad av en person som brukar ha ett kvalificerat bildtänkande som faller mig i smaken.

(jag har för all del inget emot att vi delar ut guldstjärnor, det låter rätt gemytligt, och kanske kan vara en trevlig morot att sikta mot för oss som med all rätt aldrig kommer att ingå i någon DHS - men det är väl egentligen en annan diskussion? Eller är det helt enkelt tänkt att DHS mest ska vara en fjäder i hatten för de invalda fotograferna? I så fall är det kanske bara jag som övertolkat namnet en smula)

Per

lottawe skrev:
Men den skulle kunna var med där med eller?

Jag tror vissa grupper absolut måste växa till sig annars, men även om de gör det kan det nog bli galet. Idag skulle jag nämligen kunna ge exempel på en grupp där hela 16% är medlemmar i dhs samt att desamma står för stor del av produktionen i den gruppen.

(Själv skulle jag dessutom som det ser ut idag vilja rösta på samma person i mer än en av de små grupperna isf tror jag, men kan inte tänka mig att det vore poppis om samma nominerades i flera grupper.)

Ja, man kan ha stjärnstatus och vara med i DHS. Men det finns alltså ingen koppling däremellan tänkte jag.

Jag, har inte tänkt klart och vi i redaktionen har inte diskuterat klart, men jag förklarade bara hur jag ser utvecklingen på det hela.

Jag tror att det är mkt viktigt med ngn morot i de enskilda intressegrupperna.

Utöver detta så har vi diskuterat hur vi kan visa upp de "bästa" bilderna på FS för att ytterligare synliggöra bra bilder.

elmfeldt skrev:
Jag tror att det är mkt viktigt med ngn morot i de enskilda intressegrupperna.
Undrar om inte det gemensamma intresset i grupperna är morot nog egentligen? Jag tycker iaf att införandet av intressegrupper är kanon. Lite känns det som att det är topplistorna som är på väg tillbaks med ett stjärnsystem så som jag uppfattar det här och det förstår inte jag heller någon vits med isf, men er tanke med någon typ av morot förstår jag ändå.

Har ni i sammanhanget funderat på om något i stil med det photoSig kör med kunde vara värt att nalla? Där både bilder och kommentarer premieras med stjärnor.

Utöver detta så har vi diskuterat hur vi kan visa upp de "bästa" bilderna på FS för att ytterligare synliggöra bra bilder.
Bra! Bildväljare, veckans bild mm är iof jättebra men mer bild och gärna med aningen mer turbulens på vore klart intressant. Kanske en "dagens bild" och en "veckans bild" urvalt bara från senaste veckans uppladdade vore trevliga komplement till annat det också?

ANNONS