Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Den Högre Skolan - flipp eller flopp?
- Trådstartare pareli
- Start datum
pareli
Aktiv medlem
hansen2 skrev:
I vilket skede och på vilket sätt tycker du att det "ballade ur"?
Jag tycker att det snabbt blev för många medlemmar och att bildkvaliteten sjönk. Det blev som att flippa bland övriga bilder på FS, långt mellan guldkornen.
Magnus77
Aktiv medlem
Kikade in för första gången nu ikväll och är imponerad av det mesta. Även det som inte tilltalar mig berättartekniskt eller estetiskt andas ändå kvalitet med bara några få enstaka undantag. Roligt att de som satsar hårt och har "gåvan" får visa vad de går för!
Det borde också lägga rätt så stor press på medlemmarna, både gällande sin egen bilduppladdning men även gällande vilka de rekommenderar?
Borde det kanske vara så att minst två eller tre medlemmar bör rekommendera en person för att han/hon ska bli invald? Då begränsar ni expansionen och ett visst mått av objektivitet introduceras?
Det borde också lägga rätt så stor press på medlemmarna, både gällande sin egen bilduppladdning men även gällande vilka de rekommenderar?
Borde det kanske vara så att minst två eller tre medlemmar bör rekommendera en person för att han/hon ska bli invald? Då begränsar ni expansionen och ett visst mått av objektivitet introduceras?
pareli
Aktiv medlem
Magnus77 skrev:
Bra förslag.
Men, för att kvaliteten och kontinuiteten skall kunna upprätthållas tror jag att det är viktigt att det är samma personer som tar in nya medlemmar varje gång. Kanske skall det vara så att dessa inte är medlemmar i gruppen?
CreativeMind
Aktiv medlem
Tycker att kommentarerna i DHS är lite väl mesiga!
Kommentarererna är lite "mesiga" i DHS (och kanske ibland typ "oförstående"). Såg en bild som jag bara var tvungen att kommentera:
http://www.fotosidan.se/pools/view/5155/1144018.htm?_tab=commentstab
Om DHS skall fungera så måste ju även de bilder som uppenbart inte håller måttet kommenteras - sakligt. Nu ser jag att många "tveksamma" bilder förblir okommenterade eller bar får typ "kompiskommentarer" - samma gamla vanliga FS tugg - igen!
/johan e
Kommentarererna är lite "mesiga" i DHS (och kanske ibland typ "oförstående"). Såg en bild som jag bara var tvungen att kommentera:
Om DHS skall fungera så måste ju även de bilder som uppenbart inte håller måttet kommenteras - sakligt. Nu ser jag att många "tveksamma" bilder förblir okommenterade eller bar får typ "kompiskommentarer" - samma gamla vanliga FS tugg - igen!
/johan e
pareli
Aktiv medlem
Re: Tycker att kommentarerna i DHS är lite väl mesiga!
Snyggt, Johan! Bra kritik.
Se upp så att du inte blir invald bara... :-]
Skulle dock gärna se dig i juryn.
CreativeMind skrev:
Om DHS skall fungera så måste ju även de bilder som uppenbart inte håller måttet kommenteras - sakligt.
Snyggt, Johan! Bra kritik.
Se upp så att du inte blir invald bara... :-]
Skulle dock gärna se dig i juryn.
nonno
Aktiv medlem
clindh skrev:
Det kanske inte är tydligt, men det är förståss fritt fram för alla att kommentera bilder i DHS och de andra grupperna.
Jag tror nog att folk är medvetna om att det är fritt fram att kommentera, allt annat skulle förvåna mig mycket. Men det har inte blivit lättare att kommentera överlag efter tillkomsten av "DHS".
/Nonno
Vad gäller DHS; ambitionen från vår sida med DHS är inte att sålla fram de allra bästa fotograferna - vi skapade intressegrupper och ville då också testa en annan slags grupp för de som kommit en bra bit på väg, för att se hur det skulle funka (och mottagas..) Förhoppningsvis är den givande både för de som är med, och för andra som kollar bilder och kommentarer.
Så jag ser DHS mer som ett nätverk av erfarna och ambitiösa fotografer än som en klubb där man väljs in av en jury enligt vissa kriterier. Vi kickstartade den med några inbjudningar, men nu lever den ett eget liv.
Inbjudningsförfarandet gör väl att det spretar lite mer än om man hade jury - men jag tycker det spretar mer genremässigt än kvalitetsmässigt; alla fotografer är i mina ögon bra men allt faller inte mig själv på läppen.
Det vore dock intressant att testa en jurybaserad grupp också - det blir inte ändring DHS, men vi/ni kan ju starta en ny sådan grupp. (Fn har vi inte programlogiken för att stödja omröstning, men det går ju att lösa per mail initialt)
Så jag ser DHS mer som ett nätverk av erfarna och ambitiösa fotografer än som en klubb där man väljs in av en jury enligt vissa kriterier. Vi kickstartade den med några inbjudningar, men nu lever den ett eget liv.
Inbjudningsförfarandet gör väl att det spretar lite mer än om man hade jury - men jag tycker det spretar mer genremässigt än kvalitetsmässigt; alla fotografer är i mina ögon bra men allt faller inte mig själv på läppen.
Det vore dock intressant att testa en jurybaserad grupp också - det blir inte ändring DHS, men vi/ni kan ju starta en ny sådan grupp. (Fn har vi inte programlogiken för att stödja omröstning, men det går ju att lösa per mail initialt)
På vilket sätt? Kan du utveckla det där?nonno skrev:
Men det har inte blivit lättare att kommentera överlag efter tillkomsten av "DHS".
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Hehe; jag vågar att hålla med.
Jag får en konstig association till H.C.Andersens; Kejsarens nya kläder
Kompisarna klappar varandra på skuldrarna; allmogen vågar inte att tycka...........
Dyker det upp nån frivol grabb snart, tro?
/Erik J
CreativeMind skrev:
/johan e
Hehe; jag vågar att hålla med.
Jag får en konstig association till H.C.Andersens; Kejsarens nya kläder
Kompisarna klappar varandra på skuldrarna; allmogen vågar inte att tycka...........
Dyker det upp nån frivol grabb snart, tro?
/Erik J
nonno
Aktiv medlem
clindh skrev:
På vilket sätt? Kan du utveckla det där?
Jag vet faktiskt inte om jag riktigt vågar det, utifrån mina erfarenheter av hur lätt det är att bli misstolkad och att en del väljer att läsa in saker i det jag skriver som faktiskt inte ens finns där.
/Nonno
dJb
Aktiv medlem
Då är det ju bra att du tar initiativ Johan. Mer sån kritik så kanske DHS även kan lyfta sig bildkritiksmässigt.
CreativeMind skrev:
/johan e
Då är det ju bra att du tar initiativ Johan. Mer sån kritik så kanske DHS även kan lyfta sig bildkritiksmässigt.
Ah, du menar att det är svårt att kommentera bilder lagda i DHS? Jovisst, det kan jag absolut förstå.nonno skrev:
Jag vet faktiskt inte om jag riktigt vågar det, utifrån mina erfarenheter av hur lätt det är att bli misstolkad och att en del väljer att läsa in saker i det jag skriver som faktiskt inte ens finns där.
/Nonno
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Sorry Johan.
Jag läste inte din kritik för jag skrev innlägget.
Der var ju grabben............
/Erik J
Jag läste inte din kritik för jag skrev innlägget.
Der var ju grabben............
/Erik J
nonno
Aktiv medlem
Nej, det är nog inte så jag menar, det är allt oftare svårt att kommentare bilder ur andra pooler/grupper.clindh skrev:
Ah, du menar att det är svårt att kommentera bilder lagda i DHS? Jovisst, det kan jag absolut förstå.
/Nonno
Då fattar jag inte ändå; vad har DHS tillkomst med med kommenterandet i övrigt att göra? Hur har DHS påverkat detta? Vi har inte ändrat några regler eller så.nonno skrev:
Nej, det är nog inte så jag menar, det är allt oftare svårt att kommentare andra bilder ur andra pooler/grupper.
lottawe
Aktiv medlem
p.g.a. dhs?nonno skrev:
Nej, det är nog inte så jag menar, det är allt oftare svårt att kommentare bilder ur andra pooler/grupper.
/Nonno
eller är det ot?
Personligen tycker jag det är roligare att kommentera sedan grupperna infördes och lättare att hitta bilder jag finner intresse i.
Nikonetha
Aktiv medlem
pareli skrev:
Jo, men det finns bra och dåliga bilder, oavsett vad vi tycker och känner. Det finns överenskommelser (formella eller informella) om vad som har kvalitet. Det är just den frågan som DHS sätter fingret på. Att det finns kvalitet, vissa är bra och vissa är sämre. Eftersom DHS enligt mitt tycke inte är tillräckligt bra faller syftet.
Nja, hur tänker du här.. eller är det helt enkelt dina fördomar som gör sig gällande?
Jag tror personligen det är ganska farligt att ge sig in och försöka kategorisera vad som är "god konst" respektive "dålig konst" för iom så låser du din blick vid stelbenta regler och just fördomar.. som kanske hämmar din egen utveckling och kreativitet