Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den eviga frågan, vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

CyberT

Aktiv medlem
Hejsan.

Ställer frågan även fast det känns dumt,
jag vill efter många års väntan, köpa mig
min första digitalkamera.
- Problemet är ju dock vilken man bör välja.


Jag tror att de egenskaper som blir viktiga vore
just bra mörkerbilder, då jag tänkt fota endel
dokumenterings bilder inne i garaget på renoveringsbilen. Sen även utomhus under kvällar, fast detta mer sällan än de förstnämnda.

Sen ja, storleks mässigt känns ju inte så viktigt även om kompakt är ett pluss.
-Bild kvalitén känns viktigare.

stabilisator känns ju som ett måste.

film vore ett pluss.

prisklass, upp till 4500.

en kvalité alltiallo kamera för nybörjarn,
dock photoshop vana, så raw vore ju ett pluss också tror jag, hehe...
--------------------------------

Har kikat lite på bilder från panasonic MX01 och canon 800is och de är himla brusiga i mörker..



Svår fråga, ett stort tack i förväg för de som törs föreslå något!

MVH
 
Du borde kunna hitta en begagnad Canon 300D med kitobjektiv eller kanske till och med en begagnad D50.
Vill du inte köpa begagnat så räcker det ju inte riktigt till en digital systemkamera, som ju är överlägsen när det börjar bli lite skumt.

Min favorit bland kompaktkamerorna, särskilt med tanke på mörkeregenskaper, är Fuji F11 som tar fullt användbara bilder upp till ISO1600.
Det är, detta till trots, möjligt att du kanske får skaffa ett stativ åxå, beroende på hur mörkt det är där du fotar. Men till en liten kompaktkamera räcker det ju med ett rätt litet enkelt stativ som inte kostar så mycket.
 
Håller med Robert här...det bästa är nog ändå att satsa på en begagnad digital systemkamera. Då har du (beroende på medföljande optik) bra förutsättningar för att ta bra bilder i dåligt ljus. Dessutom är den framtidssäker med utbytbara objektiv, extern blixt etc.
 
Tja, de är ju ganska dyra men...
Och saknar stabilisator, lite ledsamt att yra runt med stativ jämt...


Fast jag har kikat på Konica Minolta DiMAGE A1,
den har ju stabilisator, samtidigt som den är en stor bjässe (fast anar att den inte är systemklassad)...

Men så är den en gammal modell som inte går å köpa ny, frågan är då om de modellerna efter A1 är av samma "toppklass" vilket jag vill minnas ha sett att de inte är...


åh, beslutsångest...
 
Lånar tråden lite grann...

Jag söker min första DSLR och undrar lite om ev. aspiranter som ni kan rekomendera.

Jag känner att min Fuji S5500 inte räcker till för actionfotning typ Road Racing (bl.a) då är frågan hur står sig en EOS 350D till en sån uppgift?
Eller "måste" man dra sig uppåt i segmentet mot en 10D eller rent av en 20D? Tänker på rent användarvänlighet m.m.
Att en 350D tar snorbra bilder (med rätt objektiv självklart) står det inget tvivel om.

Jag har fått en "fix" idé om att Anti-Shake inbyggt i huset är en klar fördel då man får denna funktion med alla objektiv och är lite insnöad på att skaffa en KM D5D eller D7D.
Dem personer jag pratat med säjer att det är utslängda pengar och köpa Minolta för det finns inte objektiv på beg. marknaden, man får mer för pengarna om man väljer Canon m.m.
Har dessa personer rätt?
För mig känns det som att om man HAR ett annat märkes gluggar på lager är det ju dumt att söka sig ett nytt märke men om man inget system har??

Gör jag ett dumt val och välja en Dynax 5/7D? Klarar dessa av actionfoto med? Utan att det ska vara krångligt att leta funktioner, slutare, bländare m.m.

Oj...det blev visst ett långt inlägg. Hoppas att ni har överseende. :)

MVH

/J (Som också har enorm beslutsångest..)
 
Spelar ingen större roll vilken kamera du väljer för om du skulle bli (yrkes)så kommer du behöva köpa bättre kameror o optik i alla fall.
Köp den kamera som du tycker känns bäst den enda rekommendationen jag skulle ge är att du köper en systemkamera för att kunna byta optik använda extern blixt etc sedan om den heter Canon 350,Nikon 70,eller Minolta/Pentax spelar ingen större roll i första steget in så att säga.

Har du däremot en kompis som har tex Canon,Nikon eller ngt annat märke så kan det vara bra att köpa en likadan för då kan man kanske låna lite optik o få lite hjälp etc.
Lycka till med ditt val.
 
alla är så anti KM 5D och 7D nu förtiden... en 7D kan ju vara svår att få tag i i dagsläget men sony tar ju över tillverkningen och släpper deras första dslr kamera till sommaren. så objektiv är ju inga problem, just nu i kanske 2 månader till. sony ska ju släppa 20 + objektiv det här året...
det finns ju även SIGMA, TOKINA och TAMRON. de har ju objektiv med minolta fattning...
sedan om du ska ta actionbilder duger vilken dslr kamera som helst till (har inte koll på olympus dock) men med 2,5 till 3 bilder per sekund och slutartider på 1/4000 sekund som de billigare dslr kamerorna har klarar du dig gott och väl med...
användarvänligheten på KM 5d som jag har är det inga problem med, jag tycker själv att det är väldigt lätt att hitta bländare, slutare och ISO värde. vad mer behöver man egentligen när man tar actionbilder?
detsamma gäller nikon d50 och canon 350d...
när det gäller AS (anti skak) så är den underbar, det är inget mirakel men en klar fördel. klarar att ta bilder ned mot 1/8 sekund, men anti shake är ingen fördel när du ska ta actionbilder, inte heller någon nackdel men eftersom du kommer att använda snabba slutartider (förmodligen) så märker du inte AS...
hoppas det rätade ut något frågetecken i alla fall.
 
snap skrev:
Spelar ingen större roll vilken kamera du väljer för om du skulle bli (yrkes)så kommer du behöva köpa bättre kameror o optik i alla fall.
Köp den kamera som du tycker känns bäst den enda rekommendationen jag skulle ge är att du köper en systemkamera för att kunna byta optik använda extern blixt etc sedan om den heter Canon 350,Nikon 70,eller Minolta/Pentax spelar ingen större roll i första steget in så att säga.

Har du däremot en kompis som har tex Canon,Nikon eller ngt annat märke så kan det vara bra att köpa en likadan för då kan man kanske låna lite optik o få lite hjälp etc.
Lycka till med ditt val.

Jo det köper jag att en yrkes "måste" ha bättre prylar.

Att det BLIR en system är det inget tvivel om.

Jag tackar dig för dina svar...det hjälpte mig att sortera ut lite "tvivelaktig" info från mina andra källor.

Nu är det "bara" att bestämma sig för vilken av dem jag ska köpa......
 
philip svensson skrev:
alla är så anti KM 5D och 7D nu förtiden... en 7D kan ju vara svår att få tag i i dagsläget men sony tar ju över tillverkningen och släpper deras första dslr kamera till sommaren. så objektiv är ju inga problem, just nu i kanske 2 månader till. sony ska ju släppa 20 + objektiv det här året...
det finns ju även SIGMA, TOKINA och TAMRON. de har ju objektiv med minolta fattning...
sedan om du ska ta actionbilder duger vilken dslr kamera som helst till (har inte koll på olympus dock) men med 2,5 till 3 bilder per sekund och slutartider på 1/4000 sekund som de billigare dslr kamerorna har klarar du dig gott och väl med...
användarvänligheten på KM 5d som jag har är det inga problem med, jag tycker själv att det är väldigt lätt att hitta bländare, slutare och ISO värde. vad mer behöver man egentligen när man tar actionbilder?
detsamma gäller nikon d50 och canon 350d...
när det gäller AS (anti skak) så är den underbar, det är inget mirakel men en klar fördel. klarar att ta bilder ned mot 1/8 sekund, men anti shake är ingen fördel när du ska ta actionbilder, inte heller någon nackdel men eftersom du kommer att använda snabba slutartider (förmodligen) så märker du inte AS...
hoppas det rätade ut något frågetecken i alla fall.

*bugar och bockar*
För det är en KM D5D jag gått o sneglat på! Den känns fin i handen och jag gillar den.

TACK!!
 
D5D

Köper du en D5D kommer du inte att bli besviken. Bara du hittar en återförsäljare så. Den är inte helt lätt att få tag på numera...
 
CyberT skrev:
Tja, de är ju ganska dyra men...
Och saknar stabilisator, lite ledsamt att yra runt med stativ jämt...


Fast jag har kikat på Konica Minolta DiMAGE A1,
den har ju stabilisator, samtidigt som den är en stor bjässe (fast anar att den inte är systemklassad)...

Men så är den en gammal modell som inte går å köpa ny, frågan är då om de modellerna efter A1 är av samma "toppklass" vilket jag vill minnas ha sett att de inte är...


åh, beslutsångest...

A1, A2 och A200 är alla bra kameror i det segmentet de tillhör. De kanske, med dagens mått, börjar bli en aning långsamma och omoderna, men bildkvaliteten är ju fortfarande bra.

Man får, om man jämför med digitala systemkameror som "saknar bildstabilisator" tänka på att du med de flesta kompaktkameror får sämre bildkvalitet på ISO400 än du får på ISO1600 med en systemkamera, vilket i stora drag är samma fördel som bildstabilisering ger, bortsett från att högre ISO-tal även fryser rörelse, vilket inte bildstabilisering gör.
Då har åxå systemkameran en snabbhet och autofokus som är totalt överlägsen det de flesta kompaktkameror har.

Bildstabilisering är bra att ha, naturligtvis, men det är ingen mirakelmedicin. Det är en hjälp som är ungefär lika stor som den man får av ett enbensstativ, vilket gör att man kan handhålla lite längre tider, men det är ändå ingen ersättning för ett trebensstativ i de flesta fall.

(För att styra tillbaka tråden till ursprunget ;-)
 
D50

Kör på en D50 om du hittar den för ett sjysst pris!
Både bra kvalitet och lättförstårliga menysystem.
Kit gluggen duger bra i början...


/D
 
Mjahaja, systemare säger ni... Blir ju så dyrt ju. typ de dubbla mot jag hoppats, hehe.

Helt deprimerande att lyckas välja ut 'den rätta'..

Tack för svaren hitils.. :)
 
Panasonic Lumix DMC-FZ7
Canons Ixus 800is

Undra vilken som är bäst mellan dessa.
Retar mig på att cyberfoto bara satte "bra köp" på ixusen.. Samt att den kostar ruskigt mycke, en tusenlapp mer å man kan ju nästan få en systemare.
 
Tänk på att cyberphoto är "part i målet" de vill inte brännmärka nån leverantör så de ger nog hellre ett för högt än för lågt "betyg".

Ett tips kan vara att läsa recensionerna här på mb, där finns massor att läsa både om aktuella och eventuella begagnade kandidater.

Det enda som är dåligt med D5D o D7D är att de knappt går att få tag i längre. Läste i en tråd att det finns en i Vänersborg. Tipsar om den eftersom jag sitter nöjd ett tag till.
 
Hum, inte för att jag hitta någon d5d eller d7d bland annonserna men...

Berörande cyberfoto så var det just att de gett panasonicen dx01 "toppklass" och ixusen "bra köp" - är nyfiken på varför... När jag kollat bilder som jämför så anser jag att ixusen ger bättre, läser man dpreview så är det fler negativa punkter på dx01...

hehe... (som sagt, har inte kunnat bestämma mig på flera år, men nu har jag lagt undan pengar och SKA köpa mig...)

Väntar ivrigt på "sommarens bästa kameror test"
 
CyberT skrev:
Hum, inte för att jag hitta någon d5d eller d7d bland annonserna men...

nä, det var recensionerna jag skrev, där finns mycket läsvärt om alla möjliga kameror, även äldre modeller som numera bara går att köpa begagnade.

Du lär inte hitta några begagnade D5D eller D7D på en site för fotografer. Gissa varför.

Däremot var det en del som köpte D7D på spekulation o sen sålde dem på Tradera mfl ställen. När de har hamnat hos fotograferande ägare så lär det dröja innan de kommer ut på marknaden igen.
 
CyberT skrev:
Panasonic Lumix DMC-FZ7
Canons Ixus 800is

Undra vilken som är bäst mellan dessa.
Retar mig på att cyberfoto bara satte "bra köp" på ixusen.. Samt att den kostar ruskigt mycke, en tusenlapp mer å man kan ju nästan få en systemare.
Du har väl läst HUR Cberphoto gör när de sätter de betygen?
Toppklass får bästa (singularis) kameran i en viss klass (pengar eller pixlar) Bra köp får kameran om det är ett bra köp (i den klassen).
 
För dom som vill ha tag på 5D så tror jag att dom har den på www.ac-foto.com
Eftersom 5D och 7D inte tillverkas längre och lagren börjar sina så kan det bli svårt att hitta och priserna stiger, ac-foto verkar ha för ganska bra pris iaf.

5D är en underbar kamera, och saker som "att det är utslängda pengar och köpa Minolta för det finns inte objektiv på beg. marknaden, man får mer för pengarna om man väljer Canon m.m." förstår jag mig inte på, det är väl ganska självklart att begagnatmarknaden inte är riktigt lika stor som Canon's, men det är långt ifrån ont om prylar, gissar att källorna till sådana påståenden inte har nån vidare koll.

Får ni tag på en 5D eller 7D tycker jag iaf att ni ska slå till, om ni inte är megapixelkänsliga, då kan ni vänta till första Sony Alpha kommer ;)
 
obs obs, nu har jag en budget på 4500... kanske lite extra ifall kameran är såpass så man får lägga till för minne å väska...

Så detta med systemare är lite för dyrt, anar jag.. Även om det vore roligt..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.