Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Den bästa systemkameran
- Trådstartare Nwanga
- Start datum
bengt luthman
Aktiv medlem
minns inte exakt när den kom men från det att Nikon F5 kom ut skull ejag säga den, sen ersättaren F6...
om vi snackar analogt
om vi snackar analogt
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Bäst och bäst...
Det finns helt klart olika uppfattningar om det.
Leica och Contax har haft många dyra modeller genom åren, dyrast ligger samlarexemplar och jubileumsmodeller. Pentax har haft några jubileumsmodeller av LX också, den mest eftersökta är LX Gold edition där både kameran och objektivet - A 50 f/1,2 - hade guldfinish. Paketet kom i en äkta trälåda.
Bästa analoga Pentax är i mitt tycke MZ-S, för den har den tidens bästa exponeringsmätning. Dessutom var den i stort sett handbyggd med flerlagers lack ovanpå magnesiumkroppen. I och med att varje exemplars ytfinish lades på för hand, så fick varje exemplar en unik struktur och därmed personlig känsla.
Hälsar
R
Det finns helt klart olika uppfattningar om det.
Leica och Contax har haft många dyra modeller genom åren, dyrast ligger samlarexemplar och jubileumsmodeller. Pentax har haft några jubileumsmodeller av LX också, den mest eftersökta är LX Gold edition där både kameran och objektivet - A 50 f/1,2 - hade guldfinish. Paketet kom i en äkta trälåda.
Bästa analoga Pentax är i mitt tycke MZ-S, för den har den tidens bästa exponeringsmätning. Dessutom var den i stort sett handbyggd med flerlagers lack ovanpå magnesiumkroppen. I och med att varje exemplars ytfinish lades på för hand, så fick varje exemplar en unik struktur och därmed personlig känsla.
Hälsar
R
Graal
Avslutat medlemskap
Om vi diskuterar alla märken tillhör nog någon av Leicas senaste mätsökar-modeller toppen. Använd av mänga, både yrkesfotografer och avancerade amatörer. Bildmaskiner som går som klockan. Många reportagefotografers favorit. Leicas spegelreflexer har inte haft samma kvalitét. Om det bara gäller Pentax är säkert LX en säker kandidat som gillades av många och fick lovord i fackpressen.
Bofoto2
Aktiv medlem
Om vi pratar om spegelreflex kameror så fanns Contax avancerade modell RTS upp till verison III(IV?) på 80 och 90 talet, den var avancerad och dyr även om Yashica/Kyoncera tillverkade den(Japan). Yashica och Carl Zeiz objektiv passar kamerorna som kanske hade drag av Porsche, Rolls Royce eller en exklusiv Mercedes. Den hade dock manuell fokus.
Menar du Pentax och 70-talet så fanns K2 DMD(och föregångaren K2). På 80-talet LX och senare Super A och på 90-talet Z1 som senare blev Z1 p och i slutet av 90-talet MZ-S. Av dom har jag använt Z1 och Z1 p mest och dom är mina favoriter från Pentax än så länge...
Menar du Pentax och 70-talet så fanns K2 DMD(och föregångaren K2). På 80-talet LX och senare Super A och på 90-talet Z1 som senare blev Z1 p och i slutet av 90-talet MZ-S. Av dom har jag använt Z1 och Z1 p mest och dom är mina favoriter från Pentax än så länge...
Senast ändrad:
Mats Öberg
Aktiv medlem
Min högst personliga uppfatning vad gäller SLR kameror är att Contax RTS, RTSII och RTS III ligger oantastade på första plats när det gäller kvalitet (som då förstås speglar sig i priset). Jag har använt en del kameror och den här serien har en kvalitetskänsla som jag inte känt i någon annan kamera. Allt är så precist, distinkt och känns så skottsäkert.
Pentaxfavorit i den högre prisgruppen får nog bli Z1-p.
// Mats
Pentaxfavorit i den högre prisgruppen får nog bli Z1-p.
// Mats
Mats Öberg
Aktiv medlem
Måste nog tillägga (eftersom detta är ett Pentaxforum ;-) ) att den LX Gold som släpptes 1981 och hade en "kitglugg" i form av en SMC (ej A) 50/1.2 även fick en uppföljning 19 år senare av LX 2000 som var en jubileumsutgåva i titan med en -A 50/1.2 som hade en design i stil med de silverfärgade LTD optikerna. Inte för alla, men KUL!
// Matte
// Matte
StefanL1
Ny medlem
Jag har en Pentax ME-Super och tycker den är fin. Men jag har ingen som helst koll på de andra gamla analoga systemkamerorna. Vilka ansågs vara bäst, och var dyrast, på sin tid? Tack
Har också haft ett par Pentax som var (är) det bästa jag haft i händerna. Även en Contax som jag haft i mer än trettio år, med winder, går som en klocka. Sanslösa smycken.
Skrotfotaren 2.0
Avslutat medlemskap
Har en Nikon FM 2 i nyskick (knappt använd å en av dom sista exemplaren som gick att köpa). Kanske kommer den till användning en dag. Det var då 1995 en "toppkamera"................................
PMD
Aktiv medlem
"På sin tid" är ett rätt brett uttryck.Jag har en Pentax ME-Super och tycker den är fin. Men jag har ingen som helst koll på de andra gamla analoga systemkamerorna. Vilka ansågs vara bäst, och var dyrast, på sin tid? Tack
Vilken tidsepok avser du? Systemkameror har funnits sen början av förra seklet.
StefanL1
Ny medlem
"På sin tid" är ett rätt brett uttryck.
Vilken tidsepok avser du? Systemkameror har funnits sen början av förra seklet.
Han menar Contemporary naturligtvis. Om du försöker, liksom hänga med litegrand.
afe
Aktiv medlem
Han menar Contemporary naturligtvis. Om du försöker, liksom hänga med litegrand.
Hänga med? Tråden du svarat i är nästan tio år gammal
StefanL1
Ny medlem
Hänga med? Tråden du svarat i är nästan tio år gammal
Jösses....Hahaha. Well ?
PMD
Aktiv medlem
Samtida med vad? Just den kamera som TS nämnde eller "de andra gamla analoga systemkamerorna" som han också skrev?Han menar Contemporary naturligtvis. Om du försöker, liksom hänga med litegrand.
apersson850
Aktiv medlem
En systemkamera är centrum i ett system. Ett av de mest innehållsrika systemen har omgett Canons olika versioner av F-1 under närmare 20 år.
Palletheking
Aktiv medlem
Finns ju många att välja på. Den jag själv gillade väldigt mycket var Canon F1 N med mattskiva utsnittsmätning.
Olympus OM3 Titan var en annan oerhört vacker kamera. Men Canon F1 N tycker jag var så genomtänkt och samtidigt väldigt slitstark
Olympus OM3 Titan var en annan oerhört vacker kamera. Men Canon F1 N tycker jag var så genomtänkt och samtidigt väldigt slitstark