Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg att Leif var klar...

"Min" modell hade fått influensa så vi avvaktar något, hoppas kunna få till något innan helgen annars får jag "låna" av nästa månad
Får försöka hitta en plan B...

Såg att Leif var klar...

"Min" modell hade fått influensa så vi avvaktar något, hoppas kunna få till något innan helgen annars får jag "låna" av nästa månad
Får försöka hitta en plan B...

Man ska vara rädd om sina modeller så stressa henne inte. Låt hon få tillbaks ansiktsfärgen så blir kanske bilden bättre.

Till slut fick jag till en bild jag är nöjd med. Det fick bli en i raden av reservalternativ, men jag tycker nog att jag fått med essensen av analysen.

Som jag sagt så många gånger tidigare...

hellre en sen bild än ingen alls.

Jag är inte heller klar för den delen och som det ser ut just nu är det troligast att det blir en "arkivbild". Mina bildidéer och den rådande väderleken är varandras motpoler och bittert upplever jag hur tiden bara rinner bort.

Något skall jag i alla fall bidra med men det kanske inte blir innan helgen.

December får bli en DAB-fri månad. Det brukar aldrig fungera i alla fall... Det är bättre att ladda batterierna och uppbåda ny lust inför det nya året.

DAB-värden
Anders

Så, äntligen fick vi ihop våra kalendrar igen.
Denna gången var modellen inte så förkyld, utan vi kunde få till lite bilder. Jag är kanske inte 100% nöjd med redigeringen, men jag hinner inte jobba mer med den. Den är "Good enough"

Nu är halva styrkan i mål, hur går det för er andra?
Är det alla jul-förberedelser och brist på ljus som stjälper?

Här kommer lite uppmuntrande hejarop ;)

Heja! Heja! Heja!

Ge mig ett D
Ge mig ett A
Ge mig ett B

HejaHejaHeja...

Heja! Heja! Heja!

Ge mig ett D
Ge mig ett A
Ge mig ett B

HejaHejaHeja...[/QUOTE]

*s* Du är skön, Peter! Tur vi har dig! ;-)

Men annars har du rätt.. Ljuset är inte med oss. Det lär få bli någon av reservbilderna i slutändan, och så hoppas jag att jag kan jobba mer effektivt nästa gång...

Nej, dagarna är alldeles för korta. När min modell är ledig är det mörkt utomhus :-( Får väl byta modell eller förenkla bildidén...

Klar!

Äntligen! Det kan nog behövas lite jullov nu ;-) Är väl inte helt nöjd - men det är i alla fall i närheten av analysen... Ska bli spännande att se originalbilden som jag föreställer mig är ett naturmotiv med vatten och träd i höstfärger eller kanske ett fyrverkeri med åskådare. Båda motiven svåra att hitta just nu!

Ja tack, Christina!
You made my day!

Nu får jag ju ännu mer ångest över min icke färdiga bild. Men det får bli en svag insats, inser jag.
Jag har i alla fall lärt mig att det är oerhört viktigt hur man analyserar en bild för att inte 'färga' mottagaren.... ;-)

/Jenny

Jag har i alla fall lärt mig att det är oerhört viktigt hur man analyserar en bild för att inte 'färga' mottagaren.... ;-)

Ja, Jenny - det upptäckte jag också i de första DAB-omgångarna jag var med i; att analyserna hellre ska beskriva känslorna man får när man betraktar en bild än vad man verkligen ser. Specificerade färger är svårt - utom just grått kanske... Det är väl därför fotouppdrag och -tävlingar ofta bara har ett enstaka ord man ska illustrera; värme, glädje, ensamhet - eller vad det nu kan vara. Då är man ju betydligt friare i sin tolkning.

Någon ångest över din egen bild tycker jag inte att du behöver känna. Vi gör ju det här för att det är roligt! Kan ju jag säga som lade upp bilden långt efter deadline!
/Christina

Näe!

Jag kastar in handduken. Det bär mej mycket emot men jag får inte till någon bild. En massa bildidéer har passerat mina grå men ingen av dem har både passerat kriterierna kritisk granskning samt möjlighet till genomförande.

Jag är uppriktigt ledsen Jessica att jag inte fixade detta.

/Anders

Kamera & Bild - GrandPrix 2009:

Undrar om det finns något intresse från några i DAB tråden att vara med i K&B fototävling nästa år? Detta året så lyckades vi få 2 bilder som herdersomnämnade och slutade på 20 poäng totalt, en 13-plats i lagtävlingen (av totalt 92 lag)

Är dock lite osäker på hur mycket bilder vi skickade in i slutet då det blev ganska tungt. Men nu är jag iallafall bättre rustad:

Jag håller på att läsa Göran Segeholms "Konsten att ta vinnande bilder" och sällan har jag fått så många Aha-upplevelser av en fotobok, eller bok överhuvudtaget...

Dom har dock flaggat för att dom kommer att göra om tävlingen en del, men det borde inte spela nån roll om man skall ha ett lag "Den Andra Bilden" eller inte ;)

/Peter

Låter skoj, får läsa på lite om tävlingen först innan jag säger någonting definitivt men jag är absolut intresserad.

Jag är gärna med i Grand Prix nästa år också. Det var roligt tycker jag. Har kollat om det står något om de nya reglerna, men de har nog inte publicerats ännu.

GrandPrix 2009

Roligt att det finns intresse.
Ett lag får bestå av 4 personer, om dom inte ändrar det, så det finns plats för någon till...

Men som sagt, innan officiella regler är publiserade så kan vi ju avvakta något. Jag återkommer om inte annat när dessa finns på nätet.

Sådär ja

Nu har jag lagt ut den bild jag analyserade till dej Jessica och väntar på att du ska gör detsamma.

Skämsigt kryper jag undan i vinterskitvädret för att hitta kraft att ladda batterierna till januari månads omgång.

Med hopp om många deltagare kanske vi kan göra om förra vårens härliga start.

Hoppas ni alla får en riktigt God Jul.

DAB-värden
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar