Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Då var det gjort. Jag trodde nog att jag skulle få lämna WO. Men eftersom jag hade tagit en bild (som egentligen var mitt första försök) så fick det bli den. Hmm inte helt nöjd med analys kontra tolkning den här gången.Jag fick aldrig till det som jag ville ha mitt första alternativ. Men det blev en bild i alla fall.

mvh/Ove

Så är vi i princip klara med Novemberomgången. Det saknas någon enstaka länk till originalbilder, när de kommer ut slutsummerar jag (jag kommer också förbi Oves och Jonas bilder i helgen och kommenterar dem). Starkt jobbat allesammans (och extra tack till Ove som ordnade så att jag blev representerad med två bilder i omgången :))

Ingen ras, ingen ro - vi kastar oss genast in i Decemberomgången: Den Andra Bilden - December.

Ingen anmälan är nödvändig - de som vill och kan deltar. Lycka till!

Decembertemat ska man väl kunna klara av utan att få för mycket ångest. Nu är det bara upp till en själv om man lämnar en bild eller inte. Mitt mål är att lämna en bild fort som attan ;9

mvh/Ove

Till Leif F...

tack för din uppriktighet...
skulle vilja att du testar min bild med att kapa den övre delen så att bara lite ljus skymtar och man mer upplever den lilla uppförsbacken.
Blir det bättre, tycker du?

k-oskarina skrev:
Till Leif F...

tack för din uppriktighet...
skulle vilja att du testar min bild med att kapa den övre delen så att bara lite ljus skymtar och man mer upplever den lilla uppförsbacken.
Blir det bättre, tycker du?

Om man kapar övre delen av bilden så blir staketet ett mycket starkare element som ger ett sug framåt och uppåt. Men egentligen spelar det inger roll hur jag tolkar bilden. Vi är olika och tolkar det vi ser olika och hade det inte varit så så hade dom här fotoövningarna varit så mycket tråkigare.

Vevo skrev:
Då var det gjort. Jag trodde nog att jag skulle få lämna WO. Men eftersom jag hade tagit en bild (som egentligen var mitt första försök) så fick det bli den. Hmm inte helt nöjd med analys kontra tolkning den här gången.Jag fick aldrig till det som jag ville ha mitt första alternativ. Men det blev en bild i alla fall.

mvh/Ove
Var inte missnöjd Ove, bilden är jättefin och jag har samma känsla när jag tittar på din bild som när jag tittar på originalbilden. Analysen var inte lätt, det håller jag med om, och att komma på idén eller lyckas göra en bild som liknar originalet är inte att begära. Du har lyckats tycker jag.

Och det var ju skitkul att se "min" originalbild. Jag som tyckte att jag kom med en nödlösning. Men jag tycker definitivt att Kenneths bild har ett bättre djup i sig.

Jag har några bilder kvar att kommentera, de trillar in under helgen.

Lars H!
Blev du chockad när du såg bilden jag analyserade för din räkning? Markus som tagit den bilden är en kompis till mig, vi sköter utställningsgruppen tillsammans i vår förening.
Kolla gärna vår hemsida. (Måste kolla upp den ex. adressen - återkommer!)

Leihf skrev:
Om man kapar övre delen av bilden så blir staketet ett mycket starkare element som ger ett sug framåt och uppåt. Men egentligen spelar det inger roll hur jag tolkar bilden. Vi är olika och tolkar det vi ser olika och hade det inte varit så så hade dom här fotoövningarna varit så mycket tråkigare.

Visst är det härligt att vi är olika, det tycker jag också. Helt klart! Men jag tycker att det spelar roll hur du tolkar bilden. Det är detta som också är speciellt och lite extra kul, att just den personen som har ett avvikande tyckande är mest intressant. ;-)
Gällande ditt tyckande så var det att du inte hittade någonting som stämde. Därför tror jag att jag kapar bilden så att du åtminstone ser vägen, den lilla uppförsbacken. ;-)
Dessutom så blir jag riktigt sugen att bjuda dig och naturligtvis också Christina till platsen för att njuta av den och att du själv får chans att fota runt området, naturen, stora Mälaren osv...
(Jag är inte helt klar med kommentarerna...återkommer efter PS-kursen jag har idag 13-17)
Så kan det bli!
Ha´en skön 1:a advent på er båda eller förresten alla ni analytiker därute i Sverige + Danmark!

k-oskarina skrev:
Lars H!
Blev du chockad när du såg bilden jag analyserade för din räkning? Markus som tagit den bilden är en kompis till mig, vi sköter utställningsgruppen tillsammans i vår förening.
Kolla gärna vår hemsida. (Måste kolla upp den ex. adressen - återkommer!)
Inte chockad. En ren, tydlig och bra bild. Jag hade för övrigt tänkt på något liknande.
Ni verkar vara ett livaktigt sällskap med många aktiviteter. Hemsidan var bra också.
Apropå Uppsala och utställningar. Har du varit på Broströms Kafé och sett Bjarne Riestos utställning Arctic blues? Den pågår december ut.

laha skrev:
Inte chockad. En ren, tydlig och bra bild. Jag hade för övrigt tänkt på något liknande.
Ni verkar vara ett livaktigt sällskap med många aktiviteter. Hemsidan var bra också.
Apropå Uppsala och utställningar. Har du varit på Broströms Kafé och sett Bjarne Riestos utställning Arctic blues? Den pågår december ut.

Utställningstips, tackar...har inte sett, går dit
efter jobbet i morgon. :)
Kompis till dig, Lars?

Jag hade en gång en lärare vars mantra var: "Kill your darlings". Man hatade det då man visste att det innebar att det man arbetat som mest med och var nöjd med ena dagen kunde behövas kastas för något annat nästa. Men kanske hade han rätt...

I November månads "Andra bild" arbetade jag efter en röd linje som jag ville veta vart den ledde, jag hade lagt ner mycket tankar och energi på denna röda linje och även om den inte ledde riktigt dit jag ville så var jag inte beredd att ge upp den. När arbetet närmade sig slutet tog jag dock några snabba bilder med "analysen" som tema och som gick i en annan riktning än den röda tråd jag lagt ned mest energi på. Men jag ville inte döda min älskling... och som många sagt, kopplingen mellan analys och färdig bild blev inte riktigt tydlig i min bild, min älskling.

Jag skall inte påstå att min snabba infallsbild svarar mycket bättre mot analysen men jag gillar den än mer för varje gång jag tittar på den och vill därför ta tillfället i akt att visa upp även denna. Här kommer då förslag två till min analys:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/861621.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar