Advertisement

Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Även om jag inte kommer delta i nästa omgång är mitt tips att hålla denna trevliga övning i forumet.

Jag är med i en del andra fotocommunities där man har all bildkritik i just forumtrådar och inte i speciella pooler.

Forumtrådar har en förmåga att skapa aktivitet och diskussion. Kanske skall bilddelen på fs flyttas in i forumet. Forumtrådar skapar mer diskussion och utbyte av synpunkter än en enkelriktad pool.
 
Det saknas ett förslag:
Förslag D:
Regler, anmälan och ihopslumpning i en tråd. Presentation i en tråd per månad. Allmänna kommentarer och chattinlägg i en tråd helt för sig.
 
od_foto skrev:
Det saknas ett förslag:
Förslag D:
Regler, anmälan och ihopslumpning i en tråd. Presentation i en tråd per månad. Allmänna kommentarer och chattinlägg i en tråd helt för sig.

Har funderat på den, men tre trådar med vitt olika innehåll känns som en för mycket. Varianten med huvudtråd och fler partrådar ger visserligen fler trådar, men det är fortfarande klart var man ska posta saker och ting. Med dessa tre trådar riskerar relevanta frågor och kommenatrer samt mindre relevanta frågor och kommentarer att hamna i "fel" tråd också är vi tillbaka på ruta ett. Jag tror inte det finns en lösning som passar alla, man får rösta det som passar bäst.
 
Ett förslag är (du kanske redan skrivit så) är:
1. En tråd med regler som är låst för inlägg och alltid ligger högst upp (om det nu är möjligt att fixa). Då kan alla nya som tillkommer snabbt fatta vad det handlar om.

2. En andra tråd där anmälan och allmänt tjatter bedrivs.

3. En tredje tråd där man gör sina analyser, tolkningar etc. Där man efter varje avslutad omgång sammanställer på det viset du gjorde ett gäng inlägg tillbaka.

Det betyder att det bara kommer vara två aktiva trådar, och en tredje som är låst för inlägg, men lätt att komma åt.

Ett förslag till i mängden.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Ett förslag är (du kanske redan skrivit så) är:
1. En tråd med regler som är låst för inlägg och alltid ligger högst upp (om det nu är möjligt att fixa. Då kan alla nya som tillkommer snabbt fatta vad det handlar om.

2. En andra tråd där anmälan och allmänt tjatter bedrivs.

3. En tredje tråd där man gär sina analyser, tolkningar etc. Där man efter varje avslutad omgång sammanställer på det viset du gjorde ett gäng inlägg tillbaka.

Ett förslag till i mängden.

mvh/Ove

Men det funkar bara om vi har en egen sektion i forum - tror inte de andra som använder Landskap-Nattbild vill glo på den tråden högst upp varje dag om dom inte är intresserade.

Dessutom tror jag att man antingen vet vad det handlar om, eller inte. Om inte börjar man nog på sidan ett i tråden. Ser således ingen större praktisk skillnad på detta och förslag A.
 
Jag röstar på:

1) Ett egen sektion/grupp med forum med en låst tråd för regler högst upp

2) En egen tråd för varje tidsperiod och uppgift där allt annat, slumpning, analyser, länkar till originalbilder samt alla analysbilderna läggs in

3) Tjattertrådar kan då också läggas in vid eventuella behov
 
Röstar på...

A, detta forum och ingen egen pool.

Vill gärna fortsätta att lägg bilderna i dom vanliga poolerna, det löser också problemet med ursprungsbilden.

Sen tycker jag mig se på antal visningar och namn som dyker upp att det finns massor av andre som följer denna tråd, fast dom inte skriver i den. Än.
Det vore tragisk att tappa alla dessa presumtiva deltagare, genom att flytta till en egen pool.
 
Re: Förlåt!

Arleklint skrev:
Jag har varit upptagen och inte hunnit med att göra min bild. Jag ber om ursäkt för detta och det är berättigat att ni slår på mig.

Oscar gjorde en alldeles glimrande tolkning av min beskrivning
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/801480.htm

Bilden jag utgick från var denna.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/255365.htm?set=lp

Som jag ser bilder lever dom alla på känsla och motivet blir underordnat. Oscars bild beskriver absolut den känsla jag beskrev. Det var bra jobbat.

Som jag sagt avstår jag nästa omgång och borde avstått denna omgång också eftersom jag inte hunnit med.

Ingen fara och ingen kommer att slå dig :)

Jag har full förståelse, var själv nära att lämna WO. Jag lyckades sno åt mig lite tid i lördags förmiddag, men inga marginaler fanns så om något hade kört ihop sig hade jag inte heller kunnat leverera.

Hursomhelst är det kanske lika bra att jag avslöjar originalbilden då.

Bilden som jag analyserade var den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/745521.htm

Kul att äntligen få se originalbilden som dessutom var riktigt snygg!

PS. Angående omröstningen så är jag glad så länge Den Andra Bilden finns. Hur det exakt utformas i forum och pooler är inte så viktigt för min del, så jag röstar blankt.
 
Jag röstar på A, inte egen pool.
Vilket forum det blir har ingen betydelse för mig, jag är inte naturfotograf eller något annat. Jag gillar bilder bara, och allt som hänger med det: Åsikter, tankar, känslor, ...
 
Jag röstar på:

Allra helst förslag D! Men om det inte är något alternativ:
A, detta forum och ingen egen pool.

/AnWi
 
Röstar på A

Min röst lägger jag på förslag A, ingen egen pool och vad gäller forum har jag ingen åsikt.

Rent tekniskt: kan man inte ställa in i sin egen foruminställning om man inte vill ha mejl varje gång någon postar i en bevakad tråd? Och välja att själv kolla det manuellt under sina foruminställningar.
 
Jag vet inte om jag är ute och cyklar på en skör tråd här men..

Jag förstår inte varför en egen pool skulle vara ett problem? Om man ser på de som har "egen pool" nu, tex BioFoto, FoQus, Elaka fotografer mfl, de har ju egna pooler under "Bildpooler och sedan tex Specialpooler, intressegrupper och föreningar".

Att vi skulle få en egen pool hindrar ju inte att vi lägger in bilderna under Hård kritik, bildkritik eller något annat. Grejjen är att vi får våra bilder samlade och det blir inte så stymligt att följa länkar och foruminlägg osv.

Sedan håller jag en fana för en tråd som innehåller regler, slumpningar osv för att hålla själva uppdaget i en del, och sedan en tråd för allmänt huvudbry och tossiga inlägg i en separat.. Eller svammel och regler i en å samma.. Eller ingen pool.. eller inte ändra alls..Så vad blir det då? A? B? C eller Q?

Jag svamlar och går å lägger mig..;o))
/
Bettan
 
Du har ju rätt i att en egen pool inte hindrar att man sprider sin bild till andra pooler, jag tänkte inte på det. Men jag känner inte att jag har något speciellt behov av att lägga bilderna i en speciell pool för "Den andra bilden". Kanske jag förbisett någon administrativ fördel med det, så jag reducerar min röst till:
Jag röstar på A.
 
Men förresten, blir det inte ofullständigt ändå? Vi kan ju inte påverka vilken pool "Den första bilden" ligger i.
 
Så.. då brast äntligen den sköra tråden.. Slipper jag den i fortsättningen då?

Har ni nånsin vaknat av att ha blivit slagen av insikt? Jag gjorde det nu..

Å jag erkänner j a g ä r e n i d i o t !! Så! Då var det sagt.. jag bekänner faktum..

Vet inte vad jag ska skylla på faktiskt.
Det är ju fullkomligt klart att man INTE kan lägga bilderna i tex hård kritik eller vad man nu vill om man lägger bilderna i en egen pool.. Lägger du bilden i tex Biofotopoolen jag men då hamnar den ju där och ingen annan stans.. Jösses vilken insikt jag fick.. ;o))
Så GLÖM det jag skrivit här ovan, tyvärr kan jag inte radera det själv så jag får vackert stå med mössan i hand och ta emot alla pekfingar om hur DUM jag är! ;o))

MEN.. jag vet fortfarande inte vad jag ska rösta på A, B C eller Q.. men inte en egen pool i allafall..;o)

Nu ska jag försöka somna om.. förhoppningsvis klokare i morgon..
/
Bettan
 
Hoppas du mår bättre idag...

Att vakna av funderingar på om man gjort fel kan ju göra en smått tokig. Det är sällan (åtminstonde jag) hittar en bra lösning på natten. Ibland kan det dock mala i huvudet under nattens sovtimmar och resultera i något gott på morgonen, vid frukost eller när man kommit igång. De problem jag försökt "lösa" på natten har oftast blivit nästan oöverstigliga.

Om man skulle radera alla inlägg med felaktigheter i skulle forumet minska till hälften.

Känn dig inte dum, det är du inte!
Känner du dig ändå dum, du är i gott sällskap.

/AnWi
 
Re: Re: Nu dröjer det ett tag...

jkene skrev:
En kvinna som har styr på sina prioriteter!

Hon gifter sig och åker på bröllopsresa - men däremellan deltager hon i Den Andra Bilden.

Hemma igen - och himmel så mycket ni skrivit och lagt upp under bara några få dagar! Det kommer ta tid att kommentera allt.

Nej, själva vigseln klarade vi av i somras - men då fanns inte tid för någon bröllopsresa (om man inte räknar några dagars paddling med barnen). Ska strax lägga upp länk till den bild jag analyserade till Niels.
/Christina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.