Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra idé Elisabeth. Jag tycker att hela den här övningen i sig är rolig, men överväger att inte delta i nästa omgång pga att min inbox är helt dränkt i noterinar av inlägg som är ett ord, eller något litet skämt, och som i sig är socialt och trevligt, men som jag inte har tid med eftersom jag har jobbmejl i samma brevlåda. Kan man sortera bort prenomerationen på "övrigt-tråden" så fortsätter jag gärna.

Men i så fall skulle jag vilja ha regler och månadesns anmälningar, samt slump-parningen i en tråd.

En för allmänt snack i en (som de som inte vill ha den kan välja bort att få mejl om och istället kolla någon gång).

Samt en per månad, där paren _enbart_ redovisar analys och resultat. (Att ha en per par tror jag inte admin tillåter, då blir det snabbt en otroligt lång lista, men det är klart att om det går så är det ju ännu bättre.)
 
Ja det blev lite svårt att hänga med på slutet :)
1. Så att bryta ut till flera trådar i en egen
forumhörna är en utmärkt ide.
2. Vill också ha en separat tråd för det ack så
viktiga och roliga skitpratet.

Sen kan jag inte bestämma mig för vad som blir mest överskådligt, att ha partrådar per par
eller huvudtråd/gaggtråd/resultattråd.
Så struntar i att bestämma mig om det, utan nöjer mig att vara nöjd om 1_o_2 ovan kan uppfyllas.
 
Fördelen med partrådarna är att man som Anna kan "prenumerera" på bevakningar från dem bara och av avregistrera sig från bevkaningarna av de andra trådarna.
 
Om jag har räknat rätt så väntar vi bara på att Christina Gyllensvaan Fryle ska avslöja sin bild och Janne Arleklint skall lägga upp sin bild och Oscar/Janne avslöjar sina.

Christina är på bröllopresa och förväntas hem ikväll - vet ej om Janne är involverad i den på något sätt... :)
 
Den roligaste delen


Det här är, inte utan viss konkurrens, den roligaste delen av uppdraget. Att se bilden som texten egentligen beskriver.

Jag hade två bildidéer.
1: Att se på naturen genom staket, typ Kolmårdens djurpark.
2: Att se naturen i en bok, TV eller laptop.

Jag valde, som nog alla sett, det senare alternativet då det var genomförbart och tydligast.

Ikväll skall jag försöka hinna se alla era bilder och ursprungsbilder. Det borde kunnna bli en trevlig kvällsunderhållning.

/AnWi
 
anwo skrev:
Ja det blev lite svårt att hänga med på slutet :)
1. Så att bryta ut till flera trådar i en egen
forumhörna är en utmärkt ide.
2. Vill också ha en separat tråd för det ack så
viktiga och roliga skitpratet.

Sen kan jag inte bestämma mig för vad som blir mest överskådligt, att ha partrådar per par
eller huvudtråd/gaggtråd/resultattråd.
Så struntar i att bestämma mig om det, utan nöjer mig att vara nöjd om 1_o_2 ovan kan uppfyllas.

Skulle också gilla skarpt om uppgiften var i en tråd för sig och allt underbart skrivklotter hölls i en annan tråd. Den tycker jag absolut skall vara gemensam, annars är risken att man tappar bort en del av det roliga. Uttryck för vånda och ångest, rekvisitautmaningar, hurrarop och påminnelser.

Ta inte paren var för sig. Det resulterar lätt i att man missar "de andras" bilder. Det blir ju mycker överblickbart om man samlar alla bilder med kommentarer i en sammanfattning av samma typ som du, Kenneth, gjort i denna forumtråd.

/AnWi
 
jkene skrev:
Vad tror ni?
I FotoMitt har vi ett eget forum plus en pool att lägga våra temabilder i. Micke är forumansvarig och Ove sköter poolen, där vi har en vecka på oss att lägga in varje månads temabild sedan lägger han in en avskärmande grafisk bild mellan varje period så det är lätt att hålla reda på varje tema och månad. Vi har också en medlemssida, men det är kanske inte intressant i just det här fallet.
 
Sans skrev:
I FotoMitt har vi ett eget forum plus en pool att lägga våra temabilder i. Micke är forumansvarig och Ove sköter poolen, där vi har en vecka på oss att lägga in varje månads temabild sedan lägger han in en avskärmande grafisk bild mellan varje period så det är lätt att hålla reda på varje tema och månad. Vi har också en medlemssida, men det är kanske inte intressant i just det här fallet.

Jag har nog missat något men det enda jag upplever av FotoMitt är möten jag inte haft möjlighet att delta i och bilderna. Ingen diskussion och inte samma utpekade utmaning. Där drar man in en bild om man har en bra bildidé, annars får det vara. Jag vill inte på något sätt klanka på FotoMitt, det är dessutom helt fel ställe att diskutera den forumtråden här (ursäkta) men detta är så mycket mer utmanande, krävande och roligt (tycker jag). Har deltager man och har sedan ingen möjlighet att dra sig ur. Precis som i ett skarpt läge. Dessutom diskuteras alstren intensivt vilket ger mycket bra input.

Jag vidhåller att diskussionen borde fortgå som den gör, i en tråd. Helst en ny varje månad. Själva uppdraget skall dock skiljas från diskussionen för att få överblick.

/AnWi
 
jkene skrev:
Om jag har räknat rätt så väntar vi bara på att Christina Gyllensvaan Fryle ska avslöja sin bild och Janne Arleklint skall lägga upp sin bild och Oscar/Janne avslöjar sina.

Christina är på bröllopresa och förväntas hem ikväll - vet ej om Janne är involverad i den på något sätt... :)

... Och jag avslöja min originalbild. Väntar på Christinas hemkomst och kommentar på min bild innan dess.
Tycker dock inte det hastar, en bröllopsresa ska man inte jaga med. Hoppas hon tar den tid hon behöver och njuuter av resan.
 
Det var menat som praktiska tips för hur man kan lägga upp ett forum där en pool kan finnas som en möjlighet, inget annat. Regler bestäms ju eventuellt av forum- och poolvärd eller annan person - och just i detta sammanhang är det väl herr Kenneth. :eek:)
 
Sans skrev:
Det var menat som praktiska tips för hur man kan lägga upp ett forum där en pool kan finnas som en möjlighet, inget annat. Regler bestäms ju eventuellt av forum- och poolvärd eller annan person - och just i detta sammanhang är det väl herr Kenneth. :eek:)

Hoppas verkligen inte jag trampat några (=dina) tår med mitt inlägg. Jag är övertygad om att upplägget på FotoMitt fungerar bra. Det är upplägget i denna tråd jag yrar om.

Vet inte om pool är ett bra alternativ här. Verkar i alla fall bli mer administration. Man är väl även mer begränsad eller har jag fel? Det blir ju även svårare att gruppera bilderna i par samt oetiskt att placera ursprungsbilden där.

/AnWi
 
Ändringsutkast

Vi har några småproblem att lösa för att optimera denna övningsform. Problemen är primärt två

1. Det är svårt att få överblick och se vilka som har gjort vad och vilka analyser som hör ihop med vilka bilder och vilka originalbilder.
2. För de som bara vill koncentrera sig på analysen, bilden och den slutliga originalbilden är det mycket "brus" i tråden som leder till spamning av mailboxen.

Utöver detta finns det tankar om

a) Skall de färdiga bilderna läggas i en ny gemensam pool?
b) Ska vi vara kvar i denna del av forum eller be om en egen sektion?

Och slutligen

- När går egentligen starten?

På den sistnämnda kan jag direkt svara – alla som är anmälda när den 14:e övergår i den 15:e är med. Deadline är alltså midnatt mellan den 14:e och 15:e. Slumpning sker någon gång under den 15:e och efter att slumpningen gjorts (dvs publicerats) kommer det i fortsättningen vara för sent att hoppa på (även om det sker minuter efter). Att kommunicera via forum kan ta lång tid, därför kommer jag i fortsättningen hålla benhårt på den regeln. Den frågan anser jag därför avklarad och jag kommer att be poolvärden hjälpa mig att uppdatera reglerna på första sidan.

När det gäller 1 & 2 samt a & b ser jag inget starkt sammanhang mellan dem. Jag har därför några förslag angående 1 & 2, och a & b får man helt enkelt rösta på mer eller mindre oberoende av lösningsförslagen för 1 & 2.
 
Lösningsförslag A

En tråd (denna) för regelsammanfattning, anmälning, presentation av slumpning och allmänna kommentarer, frågor och tjatter. En annan tråd ("Den andra bilden – inlägg") används för att bara publicera sin analys, länk till sin bild och länk till originalbilden (eventuella andra inlägg ber vi forumvärden ta bort).

Med 7 par som vi hade sist betyder det 7*2*3 inlägg = 42 (The Meaning of Life!). Den som inte vill prenumerera på bevakningar av de allmänna kommentarerna i denna tråd kan då avsluta bevakningen efter slumpningen och bara bevaka inläggstråden och får således max 42 bevakningsmail i mailboxen. En omgång blir också lätt att följa eftersom inläggstråden då är "ren" och max löper över några sidor.
 
Lösningsförslag B

En tråd (denna) för regelsammanfattning, anmälning, presentation av slumpning och allmänna kommentarer, frågor och tjatter. Efter slumpning skapas en tråd för varje par (t ex "Sep06 – Par1") och används bara av de två personerna i ett par för att bara publicera sin analys, länk till sin bild och länk till originalbilden (eventuella andra inlägg ber vi forumvärden ta bort).

Det betyder 2*3 = 6 inlägg. Den som inte vill prenumerera på bevakningar av de allmänna kommentarerna i denna tråd kan då avsluta bevakningen efter slumpningen och bara bevaka inläggstråden och får således max 6 bevakningsmail i mailboxen. Det blir extremt lätt att följa ett par, men vill man följa hela omgången måste man in i flera trådar och kika.
 
Senast ändrad:
Åsikter om a) och b)

a) och b) rör sig mer om tyckande och löser inte direkt problemen 1 eller 2.

Med en egen pool blir det lätt att se alla bilder som producerats i övningen, men med nuvarande regler får man inte lägga dem i någon annan pool om man vill nå en bredare publik eller ha specifik typ av kritik.

Slutligen, om vi flyttar till ett eget forum måste vi ge upp det lösa grundkravet på primärt naturbilder. Jag ser inget direkt problem med det men har en personlig preferens för naturbilder. Med lösningsförslag B är det förmodligen en nödvändighet eftersom vi annars kommer att spamma Landskap – Nattbild forumet med våra trådar.
 
RÖSTA

Rösta på lösningsförslag A, B eller C. Ge också din åsikt om

Inte egen pool - egen pool
Kvar i detta forum – nytt forum

I ett inlägg i denna tråd före söndagen den 8:e oktobers slut.

Exempel på röst:

Jag röstar på A, inte egen pool och kvar i detta forum.
 
Förlåt!

Jag har varit upptagen och inte hunnit med att göra min bild. Jag ber om ursäkt för detta och det är berättigat att ni slår på mig.

Oscar gjorde en alldeles glimrande tolkning av min beskrivning
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/801480.htm

Bilden jag utgick från var denna.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/255365.htm?set=lp

Som jag ser bilder lever dom alla på känsla och motivet blir underordnat. Oscars bild beskriver absolut den känsla jag beskrev. Det var bra jobbat.

Som jag sagt avstår jag nästa omgång och borde avstått denna omgång också eftersom jag inte hunnit med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.