ANNONS
Annons

Dell U2713H Kalibrering/profilering

Produkter
(logga in för att koppla)

ldn99

Aktiv medlem
Jag har en Dell U2713H, hårdvarukalibrerad med Dells program och i1Display Pro. Varför ser bilden olika ut beroende på använd färgrymd på skärmen, kalibrerad till sRGB eller aRGB även när man tittar på relativt omättade färger, t ex Gretags Color Checker chart i t ex Lightroom? Gäller även med de fabrikskalibrerade inställningarna sRGB jfrt med aRGB. Skillnaden är störst på rödaktiga färger som blir mer mättade vid inställning av aRGB på skärmen.

Finns det någon gratis programvara som kan användas tillsammans med i1Display Pro för att mäta färger på skärmen?

Varför skapar Dell programmet en mjukvaruprofil när man hårdvarukalibrerar. Denna profil verkar bli densamma oavsett om jag kalibrerar för aRGB eller sRGB.

Det låter som om du tittar på bilder i ett icke färghanterat program eller webbläsare. Med en wide gamut skärm som du har, blir framför allt röda färger övermättade. Vanligt problem när man surfar på internet med sådana skärmar. Kör skärmen i sRGB för applikationer som inte färghanterar.

Skärmprofilen används av applikationer som är färghanterade för att konvertera färger till din skärmprofil, vilken beskriver hur just din skärm visar färger i olika färgrymder. Har du samma profil till sRGB som till aRGB är något fel. Det ska vara två olika profiler. Skrivit över den?

Jag skrev i Lightroom, vilket hanterar färger. Frågan är varför omättade färger ser olika ut när skärmen är inställd på aRGB resp sRGB.

Om du startar Lightroom och skiftar färgrymd från sRGB till aRGB på skärmen med Dells program och någonting ändras, så förstår jag inte varför du tror att du har samma skärmprofil?

Jag kan tänka mig att du måste starta om Lightroom när du skiftar färgrymd på skärmen för att LR ska plocka upp rätt profil från systemet och då blir det inte lika lätt att jämföra. Jag sitter just nu på en okalibrerad bärbar, så jag kan inte hjälpa dig att testa.

Tack för tipset!

Färgrymden på skärmen ändrar jag med Dell display manager.

När jag hårdvarukalibrerar med Dells color calibration solution skapas även en traditionell profil. Jag kalibrerade sRGB och aRGB och valde olika namn på profilen. Om jag byter mellan dessa två profiler blir det ingen ändring, när Lightroom är igång.

Byter man hur skärmen visar färgerna slår det igenom direkt. För att profilen skall bytas måste denna laddas in manuellt och LR startas om.

Orsaken till att jag missade detta är att detta tycks bara gälla för de profiler som Dells kalibreringsprogram skapat. Byter jag till en profil som skapats av i1Profiler slår det igenom direkt när LR är igång.

Det hade onekligen underlättat om detta beskrivits i manualen!

Tack för tipset!

Färgrymden på skärmen ändrar jag med Dell display manager.

När jag hårdvarukalibrerar med Dells color calibration solution skapas även en traditionell profil. Jag kalibrerade sRGB och aRGB och valde olika namn på profilen. Om jag byter mellan dessa två profiler blir det ingen ändring, när Lightroom är igång.

Men om du vill utnyttja skärmens hela färgomfång ska du inte kalibrera till Adobe RGB eller sRGB. Kalibrera så att du utnyttjar skärmens hela färgomfång, och det brukar heta Monitor Native eller liknande. Efter kalibreringen står skärmens inställningar på Custom.

Lightroom kommer då att konvertera från sin interna färgprofil till din skärms färgåtergivning när du visar bilder.

Enda anledningen att kalibrera till sRGB är om du vill emulera hur en skärm med litet färgomfång kommer att visa färgerna. Kan vara användbart om du har en skärm med stort färgomfång, men vill efterlikna en standardskärm inför det att du ska lägga ut bilder på webben.

Anledning till att jag valde aRGB var egentligen att man med native inte kan välja vitpunkt. Så jag valde custom med aRGB färgrymd och 5500K. Vid närmare koll har jag valt native och får en vitpunkt på 5800K. sRGB är som du skriver mest till för att se hur det ser ut på en "vanlig" skärm. I LR fungerar det även bra med softproof och sRGB.

Finns det någon gratis programvara (eller budget) som kan användas tillsammans med i1Display Pro för att mäta färger på skärmen?

Anledning till att jag valde aRGB var egentligen att man med native inte kan välja vitpunkt. Så jag valde custom med aRGB färgrymd och 5500K. Vid närmare koll har jag valt native och får en vitpunkt på 5800K. sRGB är som du skriver mest till för att se hur det ser ut på en "vanlig" skärm. I LR fungerar det även bra med softproof och sRGB.

Finns det någon gratis programvara (eller budget) som kan användas tillsammans med i1Display Pro för att mäta färger på skärmen?

Men då har du nog blandat ihop två olika delar. Native innebär att du använder skärmens egen färgtemperatur. Det jag rekommenderade var att du skulle välja att utnyttja skärmens fulla färgomfång. Det brukar vara ett val som heter Monitor gamut och där kan du då välja Monitor Native. Då ska du kunna välja vilken färgtemperatur du vill ha.

Men 5800K är inte ett dåligt värde. Har du koll på övriga faktorer brukar en korrekt temperatur ligga på 5400-5800K.

Stefan

Dells programvara för hårdvarukalibreringen är tyvärr mycket begränsad. Väljer man Native blir det både native färgtemperatur och skärmens maximala omfång, endast ljusheten går att välja. Väljer man custom kan man mata in koordinater för rött, grönt, blått och vitpunkt.

Tyvärr ger programmet ingen möjlighet till verifikation av kalibreringen eller information om resultatet.

Ser man på profilen med ProfileInspector, så visar det sig att profilen för native ligger nära aRGB i färgomfång på grönt och blått. Rött är litet större.

Koordinater x,y
R 0.686, 0.308
G 0.225, 0.687
B 0.150, 0.061
WPT 0.347, 0.358

Dells programvara för hårdvarukalibreringen är tyvärr mycket begränsad. Väljer man Native blir det både native färgtemperatur och skärmens maximala omfång, endast ljusheten går att välja.

Jag hade fått uppfattningen att Dell hade en speciell version av i1 Profiler, programvaran som skeppas tillsammans med i1Display Pro. Olyckligt att man har låst samman dessa två funktioner i en, det gör det ju betydligt svårare att få fram en ideal färgtemperatur.

Stefan

Försöker hitta dessa inställningar på min skärm men det gör jag inte. Trodde att skärmen själv skulle fixa inställningarna vid hårdvarukallibreing, tänk om. Hittar inte ens hur jag ska ställa in färgrymden (rött grönt blått) Har kollat både i X-rite och Dells program. Förmodligen gör jag helt galet! Någon som har hårdvarukallibrerat en Dell U2713H och vet steg för steg hur göra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar