Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå!
Hon bär grejer och håller reflektor. Mycket praktiskt!

Sen låter det nog värre än vad det är, Jag är tex aldrig på alpvandring eller liknande utan det handlar mest om att bära i näromrädet när jag får för mycket på en gång att bära på (pluss att jag har whiplasch så jag kan inte bära för tungt).

Greven
 
Re: Detta är ett hett tips!!

Niclasfoto skrev:
Detta är ett hett tips för den kompromisslöse fotografen;)!!

Hål i väggen, fågelmatbordete rätt utanför riggat med fina gammla rotkrokiga grenar,,,

Ps, Bara jag köper ett hus så blir det hål i vägge på en gång;)!!!!


Jag har ett hål uppsågt i mina föräldrars (oisolerade) uthus. Det gav ett mycket bra resultat redan första dagen och småfåglarna brydde sig knappt om mig, för det mesta. Tyvärr är inte bakgrunden och solenljuset det bästa just där under
den tiden jag var där, runt jul.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    9.5 KB · Visningar: 3,085
Här kommer mitt bidrag! :D

(Så dålig på att rita så jag plåtade av den istället.;)

Det jag har gjort är en softbox för sin externa blixt. (Kräver att man kan köra trådlöst +att blixten har en fot med möjlighet till stativfäste.)
Det jag använde mig av för att tillverkade den var, fyra träbitar, en "bokhylleupphängare" från Ikea, tyg, ministativ (modell "förmodligen-under-tjugo-kronor", helt i plast:), vinkeljärn, spik, skruv, lim +lite maskiner.

Det jag började med att göra var att göra träramen av de fyra träbitarna, ramen stabiliserade jag sen med vinkeljärnen. Därefter spände jag upp tyget som jag med mycket små spikar spikade fast. Efter det så borrade jag fast "bokhylleupphängaren" (träbit som är böjd 90 grader) i ramen, i den borrade jag sedan fast ett ministativ av plast. Klart!
 

Bilagor

  • softbox1.jpg
    softbox1.jpg
    70.8 KB · Visningar: 2,937
Bild 3, lite ljus tyvärr, orkar inte ta om just nu :p. Säg till om ni inte förstod min förklaring till bygget eller om ni vill se någon bild tagen med softboxen.

Grym tråd Niclas!
 

Bilagor

  • softbox3.jpg
    softbox3.jpg
    80.3 KB · Visningar: 2,929
oj vad sugen man blev på att bygga ett stativhuvud likt de som Jonas och Johannes har snickrat ihop, däremot saknar jag supertele att placera i det få det känns som lite "over kill" att använda ett 70-200/2.8 :D

men kreativiteten och ideérna flödar efter att ha läst den här tråden så något fint o användbart ska jag nog hitta på!
 
JocheD skrev:
Min absoluta favorittråd! Keep on going! Hade den varit utspridd på lösa trådar jag jag inte läst alla.

Här är mitt bidrag till bra saker. Jag har alltid med mig fem klämmor i olika storlekar. Dessa använder jag för att klämma upp grenar, sätta fast reflexskärmar etc. Oumbärligt.

Finns hos Clas i sjön: http://www.clasohlson.se/shop/store...gn=N&WAGID=12738&NoCache=1/11/2006+5:23:27+AM

Håller med att detta är en kanontråd. Dessutom har jag precis lytt dig och köpt ett gänk klämmor som jag använt mycket senaste månaden - så TACK!
 
Funderade lite på Andreas von Weissenberg tips med att hålla upp något och stoppa reflektioner i glasrutor.

Har själv drabbats av detta problem någon gång men jag behövde min blixt så det funka inte redigt med att hålla upp en jacka eller liknande. Dock kom jag på denna lilla lösning långt efter det att jag behövde den men tänkte dela med mig ändå.

Min tanke är att klippa till en kon av papp som är ganska tättslutande runt objektivet och sedan köra på som vanligt.

Har ej testat detta men tycker det borde kunna funka
 

Bilagor

  • kon.jpg
    kon.jpg
    19.7 KB · Visningar: 2,364
Patrik, blixten ska hållas så nära glasrutan som möjligt så att ljuset går genom rutan. Annars reflekteras det mesta av blixtljuset.
 
När vi är inne på blixtar och praktiska tillbehör:
http://www.cyberphoto.se/tillbeh/6811.php

Photax har en variant med två skruvar. Alltså en skena utan blixtsko (skruv i stället för skon på bilden). Jag har en förlängningskabel med blixtsko till kameran, skon har en stativgänga i botten.

Skenan kostar inte så många kronor. Den är guld värd när man vill rikta blixten lite från sidan. Ofta kan man hålla den externa blixten för hand men ibland går det inte. I vertikalläge vid fotograferingen så kan man ju rikta blixten uppifrån, det går inte om blixten sitter på kameran.

Jag har använt skenan till makrobilder. Det är jättebra att kunna variera ljuset från olika vinklar. Med en omnibouncer på blixten så blir blixten användbar för macro.
 
paddda skrev:
Funderade lite på Andreas von Weissenberg tips med att hålla upp något och stoppa reflektioner i glasrutor.

Har själv drabbats av detta problem någon gång men jag behövde min blixt så det funka inte redigt med att hålla upp en jacka eller liknande. Dock kom jag på denna lilla lösning långt efter det att jag behövde den men tänkte dela med mig ändå.

Min tanke är att klippa till en kon av papp som är ganska tättslutande runt objektivet och sedan köra på som vanligt.

Har ej testat detta men tycker det borde kunna funka

En tanke kan vara att göre en likadan kon runt blixten som runt objektivet som också är vit(med svart utsida för bättre effekt, så slipper man spill-ljus bakåt) så kommer förhoppningsvis större delen av ljuset att studsa in mot glasrutan.
 
regnskydd... igen

Jag har en transparent latmask-variant på regnskyddet i trådens andra inlägg. Jag stoppar helt sonika in min kamera i en brödpåse och klämmer fast påsens öppning mellan objektivet och motljusskyddet.

Påsen till Willys "Limpa" är av ganska rejäl plast, rymmer en 350D med batterigrepp och är lång nog för de flesta vanliga objektiv.
 
Det enda jag känner som skulle kunna vara negativt är om påsen är benägen att ge ifrån sig statisk elektricitet...

Så man kanske åtminstone ska vara lite försiktig med vilka påsar man väljer. Inte så kul å fritera minneskortet eller kameran.
 
Det lär inte vara någon risk så länge kortet sitter i kameran. Är dessutom vädret fuktigt, och det får man ju förutsätta i sammanhanget, lär det inte finnas risk för statisk elektrisitet.
Om det inte är i form av åsknedslag men då går det åt pipsvängen i vilket fall:)
 
tias83 skrev:
Det enda jag känner som skulle kunna vara negativt är om påsen är benägen att ge ifrån sig statisk elektricitet...

Så man kanske åtminstone ska vara lite försiktig med vilka påsar man väljer. Inte så kul å fritera minneskortet eller kameran.
Lätt avhjälpt med en bit EKKL, eller EKKX, mellan stativgängan och ett kort jordspett nerkört mellan fötterna. Kom bara ihåg att dra upp spettet - innan Du löper vidare till nästa "Miss Wet T-hirt" - ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.