Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
Diffusorskärmen som finns i tråden är ju en bra sak för makrofoto. Har själv använt en sådan och man kan simulera allt ifrån helt platt till hårt ljus.

Ett tält eller för blixt har jag aldrig använt.. Kanske ngn känner sig manad..

MVH Niclas,
 
IKEAs tvättkorg är väl klassikern till litet ljustält. Jag har inte provat själv, bara läst om... Nån med erfarenhet?
 
Så här ser en ljusglob ut (denna är från Photax)
Det skulle vara bra om det fanns något fiffigt sätt att använda blixt monterad på kameran som ljuskälla. På något sätt sprida ljuset så att makromotivet blir belyst ungefär som i en glob.

Visst, man kan ha en extern blixt via kabel eller fjärrstyrd. Men går det att fixa ljuset via påkameranmonteradblixt?
 

Bilagor

  • glob.jpg
    glob.jpg
    8.5 KB · Visningar: 2,632
Tältekan,

Här kommer ett tips som jag ännu inte praktiserat själv men läst om andra som ha gjort.

Helt enkelt en gammal eka (helt eftersom den är charmigast och inte "förstör" naturbilden så väldigt).
Ankras upp med påmonterat kammotak/tält.

Så ligger båten och guppar där vid vassruggen och fåglarna bli vana att den är där..

Så får man hjälp att komma ut dit och får hjälp tillbaka senare...

Skulle vilja testa detta själv.. Man vet ju hur härligt det är att bara guppa ute på vattnet i en gammal kluckande eka..

Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • namnlösökj.jpg
    namnlösökj.jpg
    33.8 KB · Visningar: 2,543
Re: Tältekan,

Niclasfoto skrev:
Här kommer ett tips som jag ännu inte praktiserat själv men läst om andra som ha gjort.

Helt enkelt en gammal eka (helt eftersom den är charmigast och inte "förstör" naturbilden så väldigt).
Ankras upp med påmonterat kammotak/tält.

Så ligger båten och guppar där vid vassruggen och fåglarna bli vana att den är där..

Så får man hjälp att komma ut dit och får hjälp tillbaka senare...

Skulle vilja testa detta själv.. Man vet ju hur härligt det är att bara guppa ute på vattnet i en gammal kluckande eka..

Mvh Niclas,

Det där är ju värt att testa bara för ljudet.
 
I min ungdom snorklade jag ganska mycket. Simmade runt på grunt vatten bland stenar och små holmar. Lyckades fånga en del aborrar, gäddor och ål.
Ganska ofta när jag stack upp cyklopet över ytan och kikade inåt land för att orientera mig så såg jag vilda djur. De var totalt orädda för mig i vattnet. Jag kom väldigt nära råddjur, illrar och andra vanligtvis skygga djur. Då skulle man haft en vattentät kamera med sig.
Att smyga sig närmre djuren från vattnet funkar ju ofta bra. Kanske är en del djur inte vana vid att faran kommer från vattnet. De borde trots allt känna vittringen ganska lätt, i alla fall om vindriktningen ligger "fel"

Ligga gömd i en båt är ett bra tips. Kanske vattentät kamera kan vara ett udda men användbart tips. En del kompakta digitalkameror som inte är alltför dyra ska ju klara av att bada.
 
Det har ju gått en del trådar om olika "löv-camo-kostymer". Jag fixade en egen variant, a la Clintan eller Ivanhoe. Jag använder en mindre "extrem" camo-variant från Swedteam, men jag antar att man även kan använda en camojacka från HM edyl. Sen tog jag och klippte av en del (ungefär axelbredd x 2*överkroppslängd) av mitt camo-nät och gjorde en poncho av den delen. Den funkar fint, och det går snabbt att bli mer eller mindre extrem när man är ute.

Tänker komplettera min utstyrsel med en löv-camo-hatt från Swedteam.

//Glenn
 

Bilagor

  • camo-poncho3.gif
    camo-poncho3.gif
    16.3 KB · Visningar: 2,341
Jo, någorlunda matchande färger är att föredra. Man behöver kanske inte använda en gammal discotröja från 70-talet....om man inte vill ;-)

-G-
 
Kanske ska tillägga att jag fixade två kardborreband som jag använder till att hålla ihop nätet på sidorna (dvs under armarna någonstans). Så blir man mindre fladdrig.

//Glenn
 
Det blir givetvis lite färgskillnader mellan jackan och nätet, men jag upplever inte det som störande. Ska kanske säga att jag inte testat ponchon "live" ännu. Nu är det ju en del snö här (Luleå), och då har jag hängt undan camo-jackan och istället plockat fram försvarets gamla snöblus som funkar bättre den här årstiden.

//Glenn
 
JanOlofHärnström skrev:
Bryr sig fåglar om färger?

Ögon (ansikten) skrämmer, men färger?


Färger tror jag inte är så syperviktigt,, men eftersom de ser så ser de kontrasterna.. Skrikiga färger kaaaan ha skrikiga grå toner.

Rött och grönt har som bekant ca samma ton så frågan är om fåglar som ser svart/vitt ser ngn skillnad...

Hudfärg är viktigt att få bort men jag tror inte att det har med färgen i sig utan att den färgen är liksom koden för människa..kanske..

Neutrala färger duger enligt mig vid de allra flesta tillfällen..


MVH Niclas,
 
Köpte en gång en jacka som var i en färg de kallade plum. En form av röd-lila. Inte så skrikig i mitt tycke. Men sjöfåglarna lyfte på mycket större avstånd.
 
jhk skrev:
Köpte en gång en jacka som var i en färg de kallade plum. En form av röd-lila. Inte så skrikig i mitt tycke. Men sjöfåglarna lyfte på mycket större avstånd.

Ja, svårt att säga.

Borde starta en egen tråd för detta tema tycker jag.

Personligen så tror jag inte färger spelar så stor råll så länge det inte är riktigt skrikiga färger i förhållande till omgivningen..

MVH Niclas,
 
Nja, det där med färger särskilt hudfärg är väl tveksamt. I princip bör man väl kunna gömma sig i en karamellpåse. Stillhet, tålamod och stillhet är väl det viktigaste om man ska komma nära fåglarna.

Många av tipsen är ju bra eftersom man kan gömma ansiktet och händer. Händerna behöver man ju röra på när man hanterar kameran.
 
JanOlofHärnström skrev:
Nja, det där med färger särskilt hudfärg är väl tveksamt. I princip bör man väl kunna gömma sig i en karamellpåse. Stillhet, tålamod och stillhet är väl det viktigaste om man ska komma nära fåglarna.

Många av tipsen är ju bra eftersom man kan gömma ansiktet och händer. Händerna behöver man ju röra på när man hanterar kameran.


Det är det jag menar, det mesta fungerar säkert bra.

Jag tror (personligen) också att den mänskliga profilen är en viktigare faktor än alla färger i världen.

Ett av de bästa kammoflagen är ett större teleobjektiv, faktiskt bara att gömma sig bakom där ögat ändå skall vara...


Men jag tycker att vi tar detta i en av alla trådar som handlar om just cammouflage!


Mvh Niclas,
 
Billig reflexskärm

Jag är säkert inte den första som skriver detta tips, men det är mitt lilla bidrag till den här otroligt kreativa tråden...

Fundarerade på att köpa en reflexskärm för att lätta upp lite skuggor, men kom på att någonstans i garaget låg det en sak som kanske skulle kunna fungera hjälpligt.

Innan vi hade garage använde vi ofta ett snöskydd på bilens vindrutan för att slippa skrapa rutan. Jag antar att det är liknande saker som man har på sommaren för att hindra att bilen blir för uppvärmd en varm sommardag. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag köpte skyddet, men det bör vara på typ Micro/Mekonomen/Jula eller liknande butik. Kostar säkerligen inte mer än en 50-lapp...

Den har två cirkelformade lagom hårda/mjuka "stag" i sig, vilket gör att man kan vika den på mitten först och sedan vika ihop den till en "åtta" som lätt får plats i ryggsäcken. Ena sidan är svart och den andra silvergrå. Storleken är 140x65 cm. Den har säkerligen inte lika bra reflektionsförmåga som de man köper, men de kort jag tog för att testa funktionen visade att den fungerar gott och väl för mina behov.
 

Bilagor

  • reflexskarm.jpg
    reflexskarm.jpg
    57.2 KB · Visningar: 3,266
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.