Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder aldrig blixt till mina naturbilder, men i detta fallet kände jag mig tvingad, jag skulle fotografera lövgrodornas spel och det sker som kanske är bekant på natten. Insåg snabbt att den lilla fjutten till blixt som sitter på 30D skulle ge ett alltför hårt ljus för min smak, så jag konstruerade denna "softbox" eller kanske "softpipe" är mer tillämpligt att kalla den. Material en bit rör från kärnan på en fotopappersrulle. Tre snitt med en hobbykniv tidsåtgång ca 2 minuter. Se bilder här nedan.

Bilagor

• _mg_0003-2.jpg
    _mg_0003-2.jpg
    17.3 KB · Visningar: 2,837
enbent å billigt

Jag har nyss fått jobbkameran och insåg att det blir tungt att stå och bliga länge med en 30d/17-55/2,8 is usm (och ev.blixt) för en sparris som jag. Budgeten på jobbet är nog uttömd och mitt fullstora stativ är lite segt att släpa på, så lösning söktes.

Jag letade fram ett gammalt (något defekt) Zeiss-stativ jag köpte på loppis för någon tia för mässingsrörens skull. I benen sitter en gängad insats och denna insats har ett fäste för skruv-leden mot centrumet. Jag skruvade loss benet från centrumet, skruvade ur insatsen ur benet, sågade loss fästet för skruven och filade det plant. Sen borrade jag upp och gängade en 1/4" gänga inifrån fästet och satte i en för stativfästet lämplig skruv från insidan. Sen är det bara att skruva i insatsen i benet igen.

Benet är 149 cm långt och givetvis inte så där enormt stadigt att böja i, men det väger bara 250 gram och tål kamerans tyngd vid normal användning med mycket stor marginal utan problem. Med den lilla Ross-kulled jag nog kommer att använda på den så blir det totalt 156 cm och 430 gram för den svindlande summan 25 kronor. Det tål i varje fall min budget.

:)

Variant på blixtdiffusor

- En gammal burk för fuji-film (det är väl de enda som är av vit halvgenomskinlig plast).
- Skär en lagom öppning (anpassas efter blixetns form)
- Trä på.

Den blir ju lite mindre än Sams i tidigare tips, och därför mindre diffusionseffekt. Det blir skuggor, men inte lika markanta som utan.

Bilagor

• 20080909_211618-400.jpg
    20080909_211618-400.jpg
    12.8 KB · Visningar: 1,857
  • DSCF1190-400.jpg
    DSCF1190-400.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,868
  • Clipboard-400.jpg
    Clipboard-400.jpg
    10.6 KB · Visningar: 1,888
- En gammal burk för fuji-film (det är väl de enda som är av vit halvgenomskinlig plast).
- Skär en lagom öppning (anpassas efter blixetns form)
- Trä på.

Den blir ju lite mindre än Sams i tidigare tips, och därför mindre diffusionseffekt. Det blir skuggor, men inte lika markanta som utan.

Gillade denna, framförallt att kunna ta med sig var som helst i princip och kunna ta fotografier när blixt behövs...

“Beauty dish” variant för den inbyggda blixten, insidan baktill och sidorna klädda med alu-folie, samt en foliereflektor framtill.

Foto0052_c01.jpgFoto0053_c01.jpg

Utan:
09102835R_c01.jpg
Med:
09102836R_c01.jpg

Inget direkt gör det själv tips, men saker som kan vara bra som tillbehör för GDS fantasten till ett mindre dyrt pris:

ebayKop3.jpg

DIN-kontakter (6 ledare. Det räcker med 5 + jord/skärm) för att "modda" kabeln så att det går att förlänga den, om det skall bli prisvärt behöver man ha en kabel med minst 6 ledare som ligger och skräpar, som tex en lan-kabel som har 8 ledare.

Det framgick inte vilket märke det var på bouncern, passade perfekt och för det priset kan de vara bra att ha som bas för montering av allehanda GDS blixtreflektorer mm, limma fast kardborrefästen etc.

Livar upp en gammal tråd som jag själv startade en gång för flera år sedan. Ni som inte var med när det begav sig borde ju få en chans att se/hitta tråden av alla trådar :lol:

Kanske borde ta tag i en gammal maskin med paint igen.
Ngn som har bidrag så dela gärna!
/Niclas

Hahaha, vilken härlig lördagsunderhållning. Många smarta idéer här, men den som jag blev mest sugen på var att bygga ihop en tält-flotte i sommar och flyta runt med i min lokala insjö nu i sommar. =)

Rolig tråd! Men vart är alla andra trix? Denna tråden borde ju vara på minst 30+ sidor.

Jag reserverar detta inlägget, till att visa hur man fixar en "Black Rapid" kameraremm.

Original kostar ca 1000kr. Jag fixade min för 60kr och lite tid ;)

Rolig tråd! Men vart är alla andra trix? Denna tråden borde ju vara på minst 30+ sidor.

Jag reserverar detta inlägget, till att visa hur man fixar en "Black Rapid" kameraremm.

Original kostar ca 1000kr. Jag fixade min för 60kr och lite tid ;)

Hur och är den lika bekväm och snygg?

/Stefan R. Nilsson

Ärligt talat så fattar jag inte varför ni trycker in tips efter tips i samma tråd. Hela poängen med gör-det-själv-forumet är ju att varje idé ska ha sin egen tråd. Det blir bara rörigt med en maratontråd som denna.

Hälsningar
Acke
Initiativtagare till gör-det-själv-forumet för många år sedan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar