Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
Stativhuvud Biltema/Clas Ohlsson

Bidrar med ett egenhändigt tillverkat stativhuvud.

Iden fick jag från Manfrotto 393.
Grunden är 4 st. av Biltema:s konsoler till fönsterbrädor!
Har endast använt vanliga handverktyg + pelarborrmaskin för tillverkningen.
För att kunna justera tyngdpunkten så köpte jag ett Manfrotto 357 "Sliding Plate" (kostar ca. 350:).
Utöver detta så går det åt skruvar, muttrar, brickor och lite aluminium och mässingmaterial för stativgängan.

Jag klädde även vissa delar med självhäftande skumgummi för att skydda objektivet vid montering.

Slutresultatet blev ett mycket stadigt och användbart stativhuvud skräddarsytt för mitt 300-tele med eller utan konvertrar.

Bifogar lite bilder.

m.v.h. Jonas
 

Bilagor

  • stativfäste3.jpg
    stativfäste3.jpg
    31.1 KB · Visningar: 3,140
Snygg hemmagjord variant på det klassiska Wimberleyhuvudet. Det börjar klia i byggfingrarna.

Två funderingar:
Kan du reglera i höjdled för att hitta optimal balans?
Reglagen på objektivet ser ut att vara svåråtkomliga. Är det ett problem?
 
acke skrev:
Snygg hemmagjord variant på det klassiska Wimberleyhuvudet. Det börjar klia i byggfingrarna.

Två funderingar:
Kan du reglera i höjdled för att hitta optimal balans?
Reglagen på objektivet ser ut att vara svåråtkomliga. Är det ett problem?


Hej

Jag justerar balansen med att flytta objektivet framåt/bakåt. I höjdled är det fast, leden sitter i höjd med centrum på objektivet.

Det finns plats för att manövrera knapparna, inte gott om plats men tillräckligt. Jag ville göra det så kompakt som möjligt.

m.v.h. Jonas
 
Re: Stativhuvud Biltema/Clas Ohlsson

jonasjoh skrev:
Bidrar med ett egenhändigt tillverkat stativhuvud.

Iden fick jag från Manfrotto 393.
Grunden är 4 st. av Biltema:s konsoler till fönsterbrädor!
Har endast använt vanliga handverktyg + pelarborrmaskin för tillverkningen.
För att kunna justera tyngdpunkten så köpte jag ett Manfrotto 357 "Sliding Plate" (kostar ca. 350:).
Utöver detta så går det åt skruvar, muttrar, brickor och lite aluminium och mässingmaterial för stativgängan.

Jag klädde även vissa delar med självhäftande skumgummi för att skydda objektivet vid montering.

Slutresultatet blev ett mycket stadigt och användbart stativhuvud skräddarsytt för mitt 300-tele med eller utan konvertrar.

Bifogar lite bilder.

m.v.h. Jonas

Imponerande produktivitet :) Själv slängde jag ut ca 1400 bagare för ett 393-huvud. Ångrar iof sig inte det. Har man inte tiden (eller tålamodet;-) så kostar det istället.
//Glenn :)
 
Snyggt Jonas. Jag är imponerad.

För dom med Stabil-stativ finns ju vinklar till fönsterbrädor i lamellträ :)

/AnWi
 
Inspirerad och instruerad av Jonas Johansson byggde även jag ett eget stativhuvud.
Jag utgick från bilderna/beskrivningen som Jonas skrev i denna tråd (Sid 12).

Grundmaterialet jag använde var det samma, men jag löste fästet av snabbplattan på ett lite annorlunda sätt. Här är några bilder.
Har inte hunnit testa det ännu, men det känns stabilt och bra.
Ska komplettera med några saker, men sedan är det klart.
 

Bilagor

  • dsc00018.jpg
    dsc00018.jpg
    41.2 KB · Visningar: 2,912
Och ännu en...

Bilderna är tagen med mobilkamera (SonyEricsson W800i 2,0 mpix) Är förvånad över att det blir så pass bra kvalitet!
 

Bilagor

  • dsc00020.jpg
    dsc00020.jpg
    40.1 KB · Visningar: 2,991
Senast ändrad:
Re: Stativhuvud Biltema/Clas Ohlsson

jonasjoh skrev:
Bidrar med ett egenhändigt tillverkat stativhuvud.

Iden fick jag från Manfrotto 393.
Grunden är 4 st. av Biltema:s konsoler till fönsterbrädor!
Har endast använt vanliga handverktyg + pelarborrmaskin för tillverkningen.
För att kunna justera tyngdpunkten så köpte jag ett Manfrotto 357 "Sliding Plate" (kostar ca. 350:).
Utöver detta så går det åt skruvar, muttrar, brickor och lite aluminium och mässingmaterial för stativgängan.

Jag klädde även vissa delar med självhäftande skumgummi för att skydda objektivet vid montering.

Slutresultatet blev ett mycket stadigt och användbart stativhuvud skräddarsytt för mitt 300-tele med eller utan konvertrar.

Bifogar lite bilder.

m.v.h. Jonas

Jonas, hur har du gjort för att kunna svänga huvudet i sidled, och hur reglerar du motståndet?

/Anton
 
Vi har väl alla någon gång brottats med logistiska problem när vi skall fotografera?

Jag löste det genom att packa hela utrustningen i en ryggsäck för Den Långa Färden, men på kortare svängar från 'basecamp' är det kalasbra att ha ett väktar/polisbälte med kardborrfäste mot innerbältet.

på bältet trär man sedan på objektivförvaringstuber och allt annat man kommer behöva hyfsat snabbt.

Tuberna kan göras av gjutrör eller liknande, fästanordningen består egentligen bara av en nylon-strap på kanske 2dm som fästs som ett 'handtag' på sidan, för att trä bältet igenom. :eek:)
 
Greve Nickon skrev:
Jag löste det genom att gifta mig ;)
Du menar väl ändå inte att du har frugan som packåsna medans du själv småskrattande springer omkring och plåtar.

Förklara de gemensamma nämnarna på orden:
Logistik, Utrustning, Giftermål.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.