Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Jag håller med Acke. Följetongsidén funkar ju bara på personer som följt tråden från början. För folk som söker i arkivet blir det ju mycket svårare. Men det är ju å andra sidan lite sent påkommet nu.

Hehe, ja lite sent ja, men som sagt så hade jag inte (aldrig rättare sagt) tänkt den tanken eftersom tråden är tänkt att vara just en följetång med mixade idéer. Hade jag valt att starta en tråd för varje tips så hade mycket av min grund idé varit så att säga "ingen".

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Maskoten måste ju ha en given och långt ifrån slumpmässigt vald plats.

Min fotomaskot är en liggande pastellfärgad elefant som fotar med ett gigantiskt teleobjektiv!!


MVH Niclas,


Oj oj oj, nu blev jag riktigt avundsjuk på din elefant-maskot.
Hur får man tag på en sån egentligen....? ;-)
 
En fråga?

Jag har en fråga till alla uppfinningsrika kreatörer som handlar om Cokinfilter och olika objektiv. Har själv funderat lite på saken fram och tillbaka men kommer inte på någon bra lösning.

Så här ligger det till:
Jag har fyra stycken gluggar där tre har olika storlek på filtergängan. Om jag ska använda en filterhållare behöver jag helt enkelt tre olika adaptrar som man hakar fast filterhållaren i. Och eftersom fotoväskan redan är full med bråte känns det onödigt att samla på sig ännu mer skräp. Dessutom är det ett evinnerligt bökande med dessa små adaptrar som ska gängas på och gängas av.


Tankar som jag haft är om man på något smart sätt kunnat tillverka en mer flexibel filterhållarmekanism som sitter permanent på filterhållaren. Något som funkar på så sätt att man snabbt och enkelt kan skifta filterhållaren mellan gluggarna. En anordning som sätts utanpå objektivet istället för i filtergängan och klämms fast på något sätt.

Vad tror ni? Någon uppfinnartyp som har ett förslag. Eller finns det redan en patentlösning på problemet?

/Joakim
 
etapi skrev:
Oj oj oj, nu blev jag riktigt avundsjuk på din elefant-maskot.
Hur får man tag på en sån egentligen....? ;-)


Hehe, ja om jag inte mins fel så fick min flickvän den i ett kinderägg för ca 4 år sedan. Kanske kan du hittar en sådan hos de många som samlar på kinderäggfigurer. Kanske till och med finns ett forum på internet för sånt;)!

Mvh Niclas,
 
Ni kluriga killar kanske har ett tips?
Jag är ofta ute på bilträffar och andra raggarsammankomster hela helgerna och har funderat på förvaring av utrustningen. Totalt börjar prylarna representera ett betydande värde och jag skulle vilja säkra dem lite.
Ofta så får man parkera en bit bort på någon skum parkering, och det är inte kul att lämna sakerna i en bil man tar sig in i på en sekund. Tältet är heller ingen höjdare. Och inte vill jag ta med ett hus med 70-200 2,8 upp på dansbanan heller när jag ska dansa. Alltså kom jag på en sak, jag gör en låda av relativt kraftig plåt och bultar fast den i bagageutrymmet. Sedan låser jag med kraftigt hänglås och dricker öl och dansar hela natten lång. Kan sedan flyttas mellan olika bilar efter behov. En fläckvis rostig och bättringsmålad 144:a är inget man stjäl för värdet iaf. Är det någon som kan tipsa om en lämplig låda alltså?
 
Jag hade nog hellre sattsat på något som gjorde att grejerna inte syntes för fem öre. En låda med hänglås på ser ju lätt suspekt ut. Varför inte ett utrymme under baksätet eller liknande?

Annars om du ska göra en låda så skulle jag nog svetsa själv, ev göra två utrymmen i sammband med hjulhusen så att det inte var så uppenbart.

Greven
 
OK, Jag tänkte kombi.

Jag skulle defenitivt svetsa en ordentlig låda. Alternativt är ju att ta en ALU-väska från ÖB och sätta ett bättre lås på. Nackdelen är att det inte kommer att hålla så länge pga galvaniska strömningar.

Greven
 
Nu börjar det likna något!! Galvaniska strömmar? Tror inte att det är någon fara, kompisen gjorde en gigantisk verktygslåda till sin pick-up i durkaluminium för många år sedan. Har funkat fint.
 
Underbar tråd! Har nu suttit och sträckläst hela, så jag tycker absolut att den fungerade som en följetång! hade nog inte varit lika underhållande om alla tips hade fått varsin tråd. =)


Ang. förvaringslåda i bilen: brukar det inte finnas en lucka i bagaget där man har reservdäck? Man skulle ju kunna förvara kameran där och ha reservdäcken ligga i själva bagageutrymmet istället?
 
Jo, men då måste man göra ett låsbart lock till det. Och inte är det nog stort heller. Njae, skulle nohg mer vara något man köper på Biltema billigt och bygger om.
 
Den förträffliga "Stroppen" inte alls stroppig.

Denna stropp har jag använt till mycket.
Den klarar av att surra fast det mesta mot de flesta tänkbara stöd.

Eftersom den är mjuk och följsam så tar den hand om och dämpar små retfulla vibrationer som så lätt uppstår när man trycker av sin kära kamera.

T.ex om man har en telezoom på enbensstativ eller vanligt stativ så märks vibrationer väldigt tydligt på längre brännvidder. Många zoomar 70-200 eller 70-300 har ju inga egna stativfästen utan man måste använda kamerans gänga. Det blir sällan bra.
Med denna stropp gör man lätt en ögla som dras runt objektivet och så kan man surra eller fästa den andra änden i stativet. Tack vare att den är elastisk så kan man ändå följa med rörelser med kameran. Motståndet kan t.om kännas dämpande och "riktigt". Eftersom jag oftast kör med autofokus så kan jag även hålla stroppen med ena handen, då blir det mindre darr än om jag försökser dämpa vibrationer med händerna.

Just denna stropp är justerbar i längd mellan krokarna, vilket är en fördel.

Givetvis finns det många andra användningsområden:

Surra kameran mot ett träd, stolpe eller staket.
Fästa en tyngd i stativet för mer stabilitet.
Användas som bärrem, bälte el. dyl.
Stöd eller spänn-motstånd vid frihands-tagning.
Etc...
 

Bilagor

  • stroppen.jpg
    stroppen.jpg
    40.3 KB · Visningar: 2,491
LaStrega skrev:
Underbar tråd! Har nu suttit och sträckläst hela, så jag tycker absolut att den fungerade som en följetång! hade nog inte varit lika underhållande om alla tips hade fått varsin tråd. =)



Martina! Du har verkligen förstått vittsen du, trevligt att vi ä flera:)!


Bra tips Jan Olof!

Mvh Niclas,
 
LaStrega skrev:
Underbar tråd! Har nu suttit och sträckläst hela, så jag tycker absolut att den fungerade som en följetång! hade nog inte varit lika underhållande om alla tips hade fått varsin tråd. =)

Underhållningsvärdet är stort, det håller jag helt med om. Däremot är sökbarheten dålig. Det blir svårare att hitta alla fina tips i denna tråd, vilket är synd.

Ta t.ex. Jan-Olofs fina "stropptips" ovan, det tipset förtjänar en egen tråd. Vem hittar det när det ligger här?
 
acke skrev:
Underhållningsvärdet är stort, det håller jag helt med om. Däremot är sökbarheten dålig. Det blir svårare att hitta alla fina tips i denna tråd, vilket är synd.

Ta t.ex. Jan-Olofs fina "stropptips" ovan, det tipset förtjänar en egen tråd. Vem hittar det när det ligger här?


Sant, ingen ställer sig emot det faktumet.

Själva grejen är ju just underhållnignsvärdet och det hade gått (enligt mig) helt förlorat om allt legat i egna trådar.

Jag hoppas att vi inte behöver splittra denna tråden med mer debatt om detta.


MVH Niclas,
 
Måste blanda mig in i diskutionen ang om man skall skapa nya trådar för varje tips eller fortsätte på en lång tråd..

Så som jag ser det har båda sätten sina fördelar..

Att lägga varje tips i vars en tråd ger bättre överblick i kategorin.

Att lägga alla tips i en lång tråd gör ju att man kan prenumurera på den tråd så man får mail när uppdatering skett. Man kan ju inte prenumurera på kategori.

Det är ofta jag missar de "Gör det själv" trådar som ligger lösa i kategorin för att jag glömmer bort dom samt att det är för mycket att gå igenom hela dagans diskuterade ämnen..
 
Tröjan som kammo,,

Jag fortsätter så med min tråd vare sig det faller i smaken eller inte. Alltid ngn som lär uppsatta den mer lätta lekfullheten i denna tråd, förhoppningsvis:)
******************************


Ja, ofta när jag har varit ute på tur så har jag upplevt att det som fångar djurs uppmärksamhet först är hudfärg och ögonkontakt.

Ett störrre tele fungerar i sig själv som ett skydd eftersom man kan gömma sig lite bakom.

Då har jag många gånger plockat ur tjocktröjan ur ryggsäcken och bara hängt den över mig och objektivet.. Fungerar mkt bra även om det såklart ser provosoritskt ut.

Mvh Niclas,

Ps, det där med hudfärg är en viktig femma, även omd et inte ser så ut hihi..
 

Bilagor

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    56.8 KB · Visningar: 2,723
Senast ändrad:
Tack alla för en helt underbar tråd!

Mitt bidrag blir en diffusor för blixten, 'Omnibounce'. I stort sett gratis, byggd av en plastmapp från Clas Ohlson för 19 kronor. Urklippt, ihopvikt och häftad. Jag vek ihop en andra bit plast i den första, dels för att göra den lite mjölkigare, dels för att få ett stöd så den hamnar en centimeter framför blixtens lins. Är man lite noga när man mäter till och häftar ihop blir det presspassning på blixten.
 

Bilagor

  • diffusor.jpg
    diffusor.jpg
    29.6 KB · Visningar: 2,695
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.