Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kammuflagenät på tält

Här är ett tips,, bra att ha ett sånt kammunät att kasta över tältet,, då kan man använda sitt vanliga tält till gämsle och boplats en längre tid. Det är smart och flexibelt. Kanske,,

Smart är väl att kammoflera in tältet i miljön. Jag på bilden har nog inte lagt fokus där, tror jag..

Mvh Niclas,

Bilagor

• namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    40.6 KB · Visningar: 3,210
Vad är det du har fokus på eftersom du inte intresserar dig för Kaninen och Ekorren som går förbi ditt gömsle på bara någon meters avstånd. Det ser ju ut att fungera bra det där...

Det är nog så att kammot fungerar så till de grader bra att motiven nästan kryper in..

Tror nog att jag siktar på en naturistfotografkollega längre bort, möjligen.

Skämt och sido,, jag kikar lite smått efter ett tält som lämpar för just användande i kombinatione med kammonät över tältet med fotande från absiden. Det planerar jag att använda vid ett spännande bäver/rovfågel område..

Mvh Niclas,

lågt andperspektiv,,

Här har vi ett bra tips. Ofta pratar vi om att kammuflera hela personen med cammotyg eller så..

Ett bra tips om man fotar sjöfåglar, måsar och dyligt är att helt enkelt sätta sig ned på en sten så att bara övre överkroppen sticker upp. En fördel är väl våtdräkt eller neoprenbyxor så att man slipper frysa.
Jag själv söker ofta ett så lågt perspektiv som möjligt och då är detta mer avslappnande och "osyngligt" än att man ligger utsträckt på magen.

I tillägg så kan man kasta ett kammo-tyg/nät över sig så att övrig hud och konturer försvinner. Då blir man bara en lustig "hög" som sticker upp ur vattnet..

Mvh Niclas,

Bilagor

• namnlös11.jpg
    namnlös11.jpg
    39.5 KB · Visningar: 3,115
Liknar ju lite väl mycket "Ett lite vått tips" som visas på sida 3,, hmm , , jaja en annan variant blev det väl:)

MVH Niclas,

Niclas, du har nog kommit på ett helt nytt sätt att naturfotografera. Nämligen att vara naken! Det är nog svårt att vara så nära naturen som man är när man är naken :D.

Underbara illustrationer förövrigt!

Vet inte om någon tipsat om det redan här i tråden för har ej läst hela.

Men de som vill fotografera fåglar som ofta finns nära oss kan tänka på två saker där den ena saken känns ganska självklar. Att hålla sig stilla.

Det andra saken man kan tänka på är att gömma ögonen. Fåglar reagerar mer på dina ögon än på din fot eller arm.Gömmer man ögonen och är stilla och matar fåglarna, så kommer dem och landar på ditt huvud.

Sen att fotografen inte ser ett smack och inte får till någon bild är en annan femma.. ;)

Nä, men en heltäckande mask eller något att se igenom, som gör att ögonen / ansiktet ej syns utifrån torde alltså ibland räcka och man behöver inte gömma sig.

Kombinerar man sedan det med en kamera som inte slamrar och slår när man tar bilden så finns här goda chanser ta riktiga närbilder på fåglar.

Jutta skrev:
Det finns andra sätt att bada med kameran. Här är ett flytgömsle som jag såg i en gammal fototidning för längesen. Hur den exakt var uppbyggd kommer jag inte ihåg, men jag har för mig att det var frigolitskiva med ett hål i mitten och ett tält på det. Sen tror jag han hade simfötter på sig så det gick lätt att ta sig fram.
En bärsele eller dylikt runt kroppen skulle nog inte vara helt fel.

Ha de Jörgen

Man kan använda såna här grejor:
http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...431&parentType=category&cmCat=MainCatcat20431

Och så bygger man nåt tältliknande ovanpå som man gömmer sig under. Jag vet att bla naturfotografen Jan Töve utgått från en sådan "flytring". Vad billiga de var förresten. Det han inte gillade var bara att man inte kom i plan med vattenytan...

Eller en sån här kanske http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/links/link.jsp?id=0017766&type=pod&cmCat=Featured

Tänk vad mycket kul det finns =)

/Stefan

I artikeln skrev han bla att problemet och våndan inte var om man skulle tippa eller tappa nåt i vattnet eller bli våt och så. Nej det svåraste är att våga gå ner i traktens närmaste dypöl och stå ut med alla blickar hehe!!

Ja, flytring är en bra idé men perspektivet (precis som Töve säger) blir aningen statiskt tyvärr.

Jag fiskar en del från flytring (RT V-Ring) och visst, det upplevs som otroligt stadigt och säkert men visst svider det i tanken på att ngt händer...

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ja, flytring är en bra idé men perspektivet (precis som Töve säger) blir aningen statiskt tyvärr.

Jag fiskar en del från flytring (RT V-Ring) och visst, det upplevs som otroligt stadigt och säkert men visst svider det i tanken på att ngt händer...

Mvh Niclas,
Hur högt ovan vattnet kommer man?

För det första så beror det helt på vilken typ av ring man använder och såklart hur lång man är.

Inom fisket så är det ingen fördel att komma så lågt som möjligt, då det försvårar fisket med mer motstånd i vattnet mm. De dyrare hamnar man som regel högre i än de billigare.

Den typen man sitter högst i är de äldre av typen hel ring.

Den dyraste typen med pontonger är drömmen för fiske men där har man säkerligen ögat minst en meter över ytan..

I min ring som är i V:form (relativt ny modell) så sitter jag med vattenytan upp mot mitten av låret när de är i horisontalt läge (som när man sitter i ringen). Så med tanke på min långa rygg så har jag då ögat ca 75cm över ytan (om ryggen är rak).

Mvh Niclas,

Den här tråden innehåller onekligen många kul och användbara tips, men jag tycker fortfarande att det vore mycket bättre att starta en ny tråd för varje nytt tips.

Ett tips per tråd, och en tydlig rubrik som beskriver tipset, det var den ursprungliga meningen med "Gör det själv"-forumet.

Här kommer ett par tips för förvaring av minneskorten.. Jag gillar själv inte när de ligger och skräpar runt i väskfickor eller jackfickor.

Tipset går ut på att man kan offra en sådan "karborrekudde" som följer med många av Lowepros produkter. Två sömmar och ett par snitt så har man en förvaring som man kan fästa där man vill i bagen. Korten sitter fint och issoelrade ifrån andra ting och tang..

Först en bild på hela bagen, då förstås kanske interiörbilderna bättre..

Mvh Niclas,

Ps, orkade inte illustrera idag;)

Bilagor

• bild 32.jpg
    bild 32.jpg
    53.3 KB · Visningar: 2,713
Maskoten måste ju ha en given och långt ifrån slumpmässigt vald plats.

Min fotomaskot är en liggande pastellfärgad elefant som fotar med ett gigantiskt teleobjektiv!!

MVH Niclas,

Bilagor

• bild-31.jpg
    bild-31.jpg
    34 KB · Visningar: 2,705
acke skrev:
Den här tråden innehåller onekligen många kul och användbara tips, men jag tycker fortfarande att det vore mycket bättre att starta en ny tråd för varje nytt tips.

Ett tips per tråd, och en tydlig rubrik som beskriver tipset, det var den ursprungliga meningen med "Gör det själv"-forumet.

Nja, är inte så säker på det. Lite av vittsen är ju att det blir liksom en följetång att besöka samma tråd om igen. Det blir lätt splittrat att dela upp den i en mängd trådar. Känner jag.

MVH Niclas,

acke skrev:
Varför då???

Ett tips per tråd är väl ändå mycket mycket mer överskådligt än en lång spretig följetong?

Ja, det kan ju tyckas så men jag känner spontant att det blir mindre rörigt med en tråd som följer en linje.
Tanken iomed denna tråd är att det skall innehålla en lättsmält humor och då spelar spretighet ingen negativ roll tycker jag.

Jag vill inte ha femtio sådana springande trådar. Jag hade nog aldrig ens kommit på tanken att skapa en tråd till varje "tips och trix".

Jag förstår din tanke men vi upplever nog just den saken på två helt olika sätt och mycket av min åsikt grundar sig helt enkelt i den intention jag hade och har för tråden. En följetång är rätt ord, en följetång där spretighet inte är fel alls.

Mvh Niclas,

Jag håller med Acke. Följetongsidén funkar ju bara på personer som följt tråden från början. För folk som söker i arkivet blir det ju mycket svårare. Men det är ju å andra sidan lite sent påkommet nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar