ANNONS
Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att du gillar den Kenneth! Så jag fortsätter;)

Här kommer ett som kan sägas vara dotterinlägget till ett på sidan2.

Där handlade det om att betrakta bilder i böcker,,
Här handlar det om att kika på levande film, känna sig in i handligen, förstå djurens beteenden och förutse deras nästa rörelse. Som fotograf handlar det om att vara förutseende, så kännskap runt djurens rörelsemönster och beteenden är ytterst viktigt!

Jag brukar säga till mig själv innan programmet om Lejonen börjar, nu skall jag se ut den situation i filmen jag helst skulle vilja täcka i stillbild utifrån det uttryck jag önskar. Jag ser också efter den rörelse som har den energi jag ser framför mig i mina fantasier. Jag försöker att följa djurens rörelser och förutse deras nästa beteende.
Kanske kan jag förutse det där exakta konkreta ögonblicket ur 330 timmars råmaterial och 45min komprimerad film då Min bild skulle ha blivit verklighet?!!

(Givetvis ur filmfotografens perspektiv,, som ju inte alltid är perfekt;,,;)

Att sitta och hantera kameran framför tv,n ÄR enligt mig en oerhört pinsam upplevelse men även lika nyttig. Visst kan man göra det utan kamera men att hantera utrustningen i takt med objektens rörelser + att förutse utifrån erfarenheten och kunnskapen om objektet är ju nyckeln.


Mvh Niclas, som blottar sig mera,,,,

Ps, när jag kikar på Discovery med min flickvän så händer det att kameran är med i knät,, Hon går ju före. Oftast:)
 

Bilagor

  • namnlöswecf.jpg
    namnlöswecf.jpg
    28.9 KB · Visningar: 4,941
Re: Kul att du gillar den Kenneth! Så jag fortsätter;)

Niclasfoto skrev:

Att sitta och hantera kameran framför tv,n ÄR enligt mig en oerhört pinsam upplevelse men även lika nyttig.

Törs man prova följa motiven med kameran 1,5 timme på en biograf??? Måste kanske tysta ner slutaren då?? hoho

Jag kan ju alltid säga att jag heter Niclas, gillar att fotografera biofilm och bor söderut:)))

/ Ken1
 
Färdig refexskärm 29:90:-

Var på biltema igår och köpte bla färdiga bitar ljudisoleringsmatta för 29:90:- styck. Dom har folie på ena sidan som är belagd med något skyddande, samt är gjorda av skumgummi. På andra sidan är dom självhäftande men med en skyddsfilm över klistret. Man kan använda dom direkt som dom är och det funkar utmärkt, men jag ville ha en större så jag klistrade 2 bredvid varandra på en kartongbit.
Hittade också en omnibounce i kökslådan, en liten halvgenomskinlig plastburk som det står "made in China" på, funkar kanon.
 
burk till bordsmargarin...

det finns bordsmargarinburkar där man kan ta bort höljet och efter rengöring och lite klippjobb i locket så har man en utmärkt gratis (om man inte kastade margarinet förstås) omnibouncer
 
Här kommer så mitt kanske bästa tips EVer på fs!

Det handlar om att lära känna motivet, dess generella egenskaper och kvaliteter av dess natur när vi skall återge den visuellt och 2dim,!

Ser månne lite väl aggresiv ut på illustrationen,, tanken är att visa lite hur jag meeeenar.

Ofta kramar jag trädet lite,, känner på barken och kanske luktar på det. Har hänt att jag smakat på det, för att få det totala å kompletta intrycket. Allt UTan att skada såklart;)!!
Samma sak med berg, vattenfall och växter. Fåglarna blir lite kniviga att smaka såklart men det finns ju andra sätt att studera dem mer ingågende.

Skämt å sido;) Det ligger en stor portion allvar i det jag menar, tror nog du förstår tanken.



Det handlar om att förstå motivets nantur, dess plats i alltets balans och vilket perspektivet skall vara i uttryck och angreppsteknik. Ge tiid!
Det gäller att vara både aktiv och passiv i sitt sätt att gå fram!!

Såsom när man målar, man tar ibland ett par steg tillbaka för att se helheten eller ett par steg närmare för att se detaljerna. Likaså är det när man tex ligger/sitter där vid vårbäcken, att lyssna efter den lilla droppen som i takt med övrig ström sjunger med stenarna,,,

Kanske ni hajjar min tanke,, vissualiseringen blev ingen höjdare den här gången;)!

Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    32.7 KB · Visningar: 4,344
Niclas,

alltid lika kul att läsa dina filosofiska betraktelser och uppleva din syn på fotograferande! Mycket trevlig tråd!
 
Re: Underbar tråd att läsa!

Kem skrev:
Nu har jag köpt och snickrat ihop alla tips i tråden. Jag är utfattig, möblerna får inte plats i huset, min fru har lämnat mig, barnen är sura för att jag snickrat av deras leksaker och dom gnäller på vintern över att mitt "fina" fotohål i väggen inte behövt vara så stort, min blixt har brunnit upp och min kamera är vattenskadad, alla mina pengar går till fågelmat (utanför fotohålet) och nu väntar jag på mera tips i denna underbara tråd:)


/ Ken1
Det var ju tråkigt att höra.
Men tänk på alla fina bilder du kommer att ta.... ;-)
 
Re: Här kommer så mitt kanske bästa tips EVer på fs!

Niclasfoto skrev:
Det handlar om att lära känna motivet, dess generella egenskaper och kvaliteter av dess natur när vi skall återge den visuellt och 2dim,!

Ser månne lite väl aggresiv ut på illustrationen,, tanken är att visa lite hur jag meeeenar.

Ofta kramar jag trädet lite,, känner på barken och kanske luktar på det. Har hänt att jag smakat på det, för att få det totala å kompletta intrycket. Allt UTan att skada såklart;)!!

Mvh Niclas,

Tänkte prova på modellfoto av båda könen, funkar det där med att lukta och bita/smaka? eller gäller det bara naturfoto? HÄPP!

/ Kenneth
 
gameburg skrev:
Äntligen har jag hittat en grej jag letat efter länge: Batteriförvaringslådor i plast!
Ok inget hemsnickrat men en ovärdelig grej för att hålla ordning på alla oladdade och laddade AA-batterier i kameraväskan.
Lådan är i genomskinlig plast och för att hålla koll på vilka som är laddade/urladdade lägger jag i en liten lapp där det står laddade på ena sidan och urladdade på andra (gäller bara att inte glömma vända på lappen;-).
Lådorna går även att haka fast i varandra.
Lådorna finns på biltema (två lådor för 9,90 Kr) och finns för:
4 AA, 2 AA och 4 AAA.

/PG

En annan metod för att minnas vilka batterier som är laddade eller ej, är att låta alla ligga åt samma håll om de är laddade. Är de inte laddade ligger de åt olika håll. Det brukar ofta inte vara något problem för de flesta kamerorna har batterierna insatta åt olika håll.
 
Enbenstips!!!

e-man skrev:
FANTASTISK TRÅD. bästa på fotosidan någonsin.


Tackar;)!

Fortsätter väl mitt skapande då på allmän begäran:)!

Detta är ett hett tips till alla oss som fotar med enbensstativ, naken eller ej..

Ett snöre av liiite kraftigare modell som det knyts en öggla i båda ändarna. Stora nog att skon kan sticka in..

Sedan förankras detta gärna utan knut ca vid mitten, uppe vid stativfoten. Utan knut gör att linan kan löpa fritt.

Detta gör att man får tre punkter som gör att stativet klarar ett eller två stegs extra tid.. Dessutom så tar snöret nästan ingen plats och väger knappt ngt alls.

Måste prövas!!

Mvh Niclas, som har fler illustrationer på gång..
 

Bilagor

  • namnlös12.jpg
    namnlös12.jpg
    45.9 KB · Visningar: 3,574
Nästa tips är ju givet..

(Även om detär småsvårt att verkligen se att det ÄR vettar som hänger över axeln,,,)

Såklart kan en fotograf ta till samma/liknande knep som en jägare,,,

Lockfåglar/vettar är ju ett bra tips!!

MVH Niclas,

Ps, om man är naken så kan ju annat lockas också, kanske..
 

Bilagor

  • namnlös33.jpg
    namnlös33.jpg
    51.7 KB · Visningar: 3,563
Haha Niclas du är ju helt makalös. Sitter och diskuterar gömslen med min far (jag och Anders ska nämligen försöka oss på det för första gången), du verkar ju vara rätt person att fråga angående det då du verkar ha så många kreativa ideér som kanske inte alla naturfotografer besitter.

Tack för - precis som någon annan nämnde - den kanske bästa tråden på fotosidan!

...Creds till dig.
 
mohei skrev:
Vilken underbar tråd!
Nu vet jag vad jag ska använda mitt knallorangea regnställ till ;-)
Tur att jag inte sysslar med djurfoto då ;-)


Djur är oftast färgblinda och ett kammoflagemönster i röda färger ser likadant ut som ett i grågröntbrunt.

Det finns jaktkläder i typ M90 kammoflage men med röda fält t.ex - andra jägare ser dig lätt medans djuren har sina gråskalor.
 
Niclasfoto skrev:
Lägg märke till den röda spindeln "Rubinus farligbettus" i bilden för "Enbenstips"!!

Detaljernas tråd!!

Mvh Niclas,

Niklas, jag börjar budgivningen...
Femtio spänn plus porto för just bilden "enbenaren".
Självklart signerad av dig, och du, den ska vara i bra upplösning = storleken har ingen betydelse :)

Jo, jag menar allvar.

Förutom signatur ska köparen vara garanterat ensam om verket.

Vill du sälja?
 
"Ha med kompis som Pinsamhetsdödare"

Ulf: Hmm, filen är ju rätt minimal i storlek,, 72dpi och typ 10cm på långsidan..:)
^^^^




Här har vi ett helt perfekt tips till den som fotar lite speciella motiv på minst sagt offentliga platser.

I stället för att lägga sig på magen mitt på torget själv så har man en "kompis" med sig som kan sitta på sidan. Då fattar folk att det inte är dags att ringa 112..

Den där pinsamheten försvinner också den till viss del när man har ngn som sitter bredvid som tar "smällen",, själv så koncentrerar man sig på bilden!!!!

Perfekt!

Jag själv jobbar på ett par mailkompisar som jag hade tänkt till detta bruk, får se hur det artar sig. Jag måste väl bjuda tillbaka också, hmm.


Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • ligg.jpg
    ligg.jpg
    32.1 KB · Visningar: 3,336
Om någon ser en man knallandes omkring i naturen med snören knutna runt vristerna, vettar på ryggen och en Canon på axeln, då vet alla vem det är.
Mannen ifråga kan även befinna sig liggandes på mage på offenliga platser.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.