Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kommer ett Spryflasketips,,

Det är en superide som gör att man kan dra ut lite på morgondaggen. Perfekt i kombination med reflexskärm, diffusor och upplättning.

Mvh Niclas, som stadigt kommer med mera;)
 

Bilagor

  • spraytips2.jpg
    spraytips2.jpg
    17.3 KB · Visningar: 6,233
Här kommer ytterligare ett macrotips,,

Det är en pappring som förses med skrynklad aluminiumsfolie (måste vara "finskrynklig" folie).
Den fungerar som en reflektor/upplättare, mycket bättre än en macro/ring-blixt i många fall.
Den kan ju också användas avmonterad som en skärm,,

Mvh Niclas som kommer med mera;)


Ps, Jag blev less av teckningen när jag skulle till fotogragubben så det blev en fulen;);)
 

Bilagor

  • reflexring2.jpg
    reflexring2.jpg
    32.1 KB · Visningar: 6,167
Ok, ett mer udda tips som ni säkert kommer att ha användning för flera gånger om dan...

Gjorde nyligen ett fotoreportage på Högholmens zoo i Helsingfors. Hängde en hel dag på Africasia-huset med en djurskötare. Ormar, kackerlackor. The works. Fotoomständigheterna var optimala - starka värmelampor, strålkastare och en massa glas över allt och så mörkt att man var tvungen att använda blixt...

Skötaren sprang in och ut ur montrarna och terrarierna och jag som inte trivs så bra med ormar och skorpioner höll med utanför. Hur fotografer man då skötaren genom glas utan att få med en massa reflektioner? Pol-filter? Nix. Inte när man redan får kämpa som ett djur för att hålla slutartiderna i styr... Nä, tog helt enklet på mej ytterrocken och lyfte upp den högt ovanför mej med vänster arm för att skugga glaset. På det viset kunde jag kontrollera reflektionerna. I vissa fall kan man ju välja att bara "skugga" objektet och sen låta reflektionerna vara kvar i andra delar av glaset. Kanske lite svårt att förklara... skall försöka rita nått trevligt... vänta lite :)

På den här bilden har jag gjort en "skärm" av min rock och blivit av med en massa reflektioner. Fick förstås hjälp av kamaleontens egna lampor inne i montern...

EDIT: Skall kanske tillägga att jag förstås inte använt blixt när jag tog den här bilden. Blixt genom glas... nix. :) Tilläggas bör också att OM ni nångång finner er själva i ett tropiskt terrarium - ha med er nån annan ytterrock än en tjock vinterrock... :-/
 

Bilagor

  • kameleonten.jpg
    kameleonten.jpg
    45.9 KB · Visningar: 5,659
Senast ändrad:
gammalt tips

Ett gammalt tips som jag läst en gång i tiden är att skaffa sig en skruv "stativgänga" så att den går att skruva fast i kameran, och binda fast ett 1,5 meter långt snöre i skruven.

Skruva fast skruven i kameran och ställ dig på andra änden av snöret och lyft upp kameran så att den sträcks. Detta sägs bli stabilare än handhållet, även om alla inser att det inte går att jämföra med stativ.

Är det någon som provat det och kan rekommendera det? Jag tycker tyvärr att det är lite drygt att släpa med stativ men skulle ändå vilja kunna fixera kameran på något sätt.

PN, som inte orkar rita någon bild...
 
Tog ett kort på min flickväns sminkade öga, inomhus med en pentax KX med 50mm och en 12mm (?) mellanring, nikon sb-24 och ett vanligt pappersark och fick faktist ett ganska bra resultat (dvs inget hårt blixtljus) Hur? ...lite fantasi måste ni väl ändå ha? ;)
 
Jag skapade ju en likadan tråd på ett annat ställe....
Men verkar som den här är aktiv så jag skriver här med.

http://img87.exs.cx/img87/7739/Bild008.jpg
Här har jag skapat en reflexskärm till macro bilder av kartong, aluminiumfolie och eltejp.
Enkelt och billigt!!

Mitt nästa projekt e en omnibounce och lyckas jag så skall ni få se den här med!
 
En hemgjord omnibounce? Jag är för snål för att köpa en omnibounce så jag gjorde en sån här i stället:
 

Bilagor

  • hemnibounce.jpg
    hemnibounce.jpg
    42.6 KB · Visningar: 5,202
Finfina tips ni kommer med!
Jag spånar på ett par tips som jag lägger ut mot helgen tror jag;)
D kommere mera;)!

Mvh Niclas,
 
Ett grej som jag såg och som jag apat efter är att slänga ett skynke/jacka över huvudet och kameran när man fotograferar.

Man kan köpa tyg och svart tyg är bäst och man kan sy det dubbelt för att få bättre vikt på det. Köper man ett slitstarkt tyg så kan man även använda detta som krypskydd om man vill ligga på marken för att fotografera i grod pespektiv.

Sedan ser man seriös ut och en smula nostalgisk.
 

Bilagor

  • filur.jpg
    filur.jpg
    47.6 KB · Visningar: 5,125
Alternativt stativfäste

Kul tråd ...

För er som har långa tele utan /eller med dåligt stativfäste.

För att slippa äventyra stativfästet i kameran byggde jag en "avlastarram"

Konstruktionen på bilden är tillverkad av ett par träbitar, en konsollskena (till nån slags hylla) och lite kardborrband.

Skenan skruvas längst bak i ordinare stativgänga på kameran.

1) Skruva fast skenan i stativet (eller i snabbplattan) någonstans mitt på skenan där balansen blir bra.

2) Kardborrband runt träramen därframme räcker för att låsa fast objektivet

3) Trägaveln är fastskruvad i ytterligare en träbit som ligger inuti skenan. Gaveln har avlångt hål (höjdjustering) för att det ska vara möjligt att köra både med och utan greppet på kameran.

Detta funkar toppenbra med mitt 80-200 + converter. Har testat med kompisens 300mm f/4 och det blir betydligt stabilare än orginal stativfäste.

/Anders
 

Bilagor

  • extra.jpg
    extra.jpg
    38.2 KB · Visningar: 5,103
Finfint tips!
Jag testade eller rättare sagt kände på en lins (ef500 4,5L usm) som hade en nästatn på pricken likadan lösning i lättmetall.
Den linsen har ju inget dåligt fäste men killen (Jan Erik Wessel tror jag att han hette) menade att det gav både bättre stabilitet och balans.

Har funderat på detta även till mitt tele men eftersom jag fotar mycket handhållet så blir det bökigt,,
En bättre lösning men såklart dyrare är ju att köpa ett typ Wimberley/Cobra-huvud som ger stabiliteten iaf.

mvh Nicals,
 
Höjdartråd Niclas!!!

Det här var kul, intressant och lärorikt...många uppfinnarjockar finns det.
/göran
 
"Das Klo,tips"

Här kommer ett superTOILETtips;)

Jag ser fram emot min framtida toalett!
Jag skall ha ett mini foto/konst-bibliotek där.
Idag är det minimalt och improviserat eftersom det ofta blir lite lätt fuktigt inne i vårt lilla sudentlägenhetsdass,,,

Viktiga stunder skall inte kastas ned i avloppet så att säga;)!!!

Hålltillgodo--->

Mvh Niclas,

Ps, Jag har finare hår än som så,,,tror jag;)
 

Bilagor

  • dass.jpg
    dass.jpg
    32.4 KB · Visningar: 5,003
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.