Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
En variant på Calle Fjällståls tips, tejpa vitt papper över blixten för att dämpa den när man vill blixtra riktigt försiktigt, variera med olika tjocklek/antal papper.
 

Bilagor

  • blixt.png
    blixt.png
    1.6 KB · Visningar: 5,097
Jag har funderingar på om tupperware-burkar passar som omnibounce. ;-)
Vissa burkar är av halvtransparent plast och släpper igenom ljus. Bara att klippa i rätt storlek och tejpa.
Osäker på om det blir en ljusförlust som måste kompenseras med annan bländare.

Testas enklast och billigast med en digitalkamera. ;-)
 
Här kommer ett litet tips för den med gott tålamod.
Jag har länge funderat över fördelarna med ett minimalt enmanstält. Tar liten plats som en litertermos och väger som en tom litertermos,,

Ligga å spana är en fotoform som ligger för mig. Visst rör jag mig mer än jag sitter stilla men när kvällen nalkas så har man ofta scannat fram den bästa positionen,, då är det fint att kunna fota även från "campen",,

Är man riktigt extrem så finns det ju goretexöverdrag till sovsäcken,, då är man väl så minimalistisk som möjligt;)

Jag har dock inte köpt ngt sådant överdrag ännu,, borde lägga de i ett nytt bra tält först och främst;)

Mvh Nicals, som tipsar vidare;
 

Bilagor

  • oaojsn.jpg
    oaojsn.jpg
    36.3 KB · Visningar: 5,070
Monica Heinakroon det går nog jättebra att använda det. Jag har gjort en av ett lock till en förvaringsbox från ikea! Den fungerar jättebra och jag kunde inte blivit nöjdare.

Bild på den kommer senare. Men det är bara att dela upp limma och testa det kostar ju knappt något. Min omnibounce har väll ca kostat 150 kr högst!! Så mitt tips e att prova dig fram tills du hittar rätta materialet.
 
Videokran som blev en boom arm

Jag byggde den för något år sedan när jag höll på med video. Den fungerade perfekt och nu när jag slutat med video och kör stillbild istället så tänkte jag använda den som en bom arm till min softbox. Den är ihop byggd av lite olika ritningar från nätet och egna idéer. Det ända som inte är på satt på bilden är tyngderna som är valiga lösa träningstyngder. Delarna kommer från en järnhandel och bauhouse.


Lite bilder:

-Nedre fästet

http://hem.bredband.net/jensb/kran/1.jpg

-Nedre fästet andra sidan

http://hem.bredband.net/jensb/kran/3.jpg

-Mitten fästet

http://hem.bredband.net/jensb/kran/2.jpg

-Hela kranen

http://hem.bredband.net/jensb/kran/4.jpg

Den är perfekt om man inte vill ha stativ i vägen och när man vill ha softboxen rakt ovanför.
 
Här ett spännande tips för den som inte är rädd att utforska nya marker.

Genom att använda tex orangefilter framför en ficklampa så har man möjlighet att belysa med varmt ljus direkt i iden fotografiska situationen.
Kan vara mycket effektfullt i tex en sen motljussistuation, för illustrationen försöööker påvisa;))
Visst kan man efterbelysa enbart med ficklampan men ljuset står inte alltid i ton med det existerande ljuset,,

Mvh Niclas, som har fler tips på lager;)
 

Bilagor

  • namnlöswweee.jpg
    namnlöswweee.jpg
    18.1 KB · Visningar: 4,967
Ett tips som jag hittade på Canons hemsida om astronomisk fotografering riktar sig mot problem som uppstår vid långa exponeringar i kyla, bilderna tenderar att få en sk haloeffekt runt alla ljuspunkter. Canons lösning var att helt enkelt fästa en handvärmare, modell plåtlåda, med gummiband under objektivet så får man uppvärmda linser i gluggen...
 
Jag ser bara en nackdel med tupperware i sammanhanget, deras burkar är ju dyra jämfört med diverse ikea alternativ. Men funkar gör dom säkert.
 
Damocles skrev:
Jag ser bara en nackdel med tupperware i sammanhanget, deras burkar är ju dyra jämfört med diverse ikea alternativ. Men funkar gör dom säkert.
Skärpning nu. Det gäller ju även att ha lite stil när man fotograferar :)
 
Jag håller med om att amn måste ha lite stil när man fotar. Men om du kollar på min hemmgjorda omnibounce så ser den okey ut enligt mig. Får väll ta en bild när den sitter på kameran för att visa att det inte ser så dåligt ut.

Viktor jämföringsbilder kommer!
 
Aramis skrev:
HA HA HA HA!!!!!!

Största asgarvet sedan jag blev medlem på sidan. Den var rågod.



HEHE;))
Ja, håller man fast vid sin konstnärliga frihet rent idialistiskt så blir det kanske lite väl mycket naket;)

Skämt å sido,, kanske det vore ngt om man vill vara ett med naturen. Jag strävar ju ofta efter det,,

mvh Niclas,

Ps, Roligare å rita den nakna sanningen;)
 
Nekomy skrev:
Ett grej som jag såg och som jag apat efter är att slänga ett skynke/jacka över huvudet och kameran när man fotograferar.

Man kan köpa tyg och svart tyg är bäst och man kan sy det dubbelt för att få bättre vikt på det. Köper man ett slitstarkt tyg så kan man även använda detta som krypskydd om man vill ligga på marken för att fotografera i grod pespektiv.

Sedan ser man seriös ut och en smula nostalgisk.

Eh... Vad ska det vara bra för?
 
Inget spilljus in genom sökaren kanske?

Jag funderar på att försöka göra en egen stativväska, då de komersiella tycks ohemult dyra.

Tanken är att ta ett sånt papprör man gjuter i (med en diameter ca 10-15cm större än stativets diameter), mäta ut en bottenplatta i t.ex. trä och borra fast den i botten på tuben.
Sedan klär man insidan med ca 3-5 cm skumgummi för lite extra invärtes-padding.

sen är det bara att fästa två beslag för bärrem (kan således med fördel bäras diagonalt över ryggen) och göra ett enkelt lock.

kan med fördel målas i klädfullt svart alternativt kläs med egna foton (!) förutsatt att man då efterbehandlar ytan (några tips på material/kemikalie för detta mottages gärna!) så de inte smälter i regnet (nej jag vet att de kort inte smälter i sol).

Vet inte om jag gjort mig förstådd, ska snart försöka med ett själv och då får ni gärna se bilder om någon har extra bandbredd.

Mycket nöje!
 
Äntligen har jag hittat en grej jag letat efter länge: Batteriförvaringslådor i plast!
Ok inget hemsnickrat men en ovärdelig grej för att hålla ordning på alla oladdade och laddade AA-batterier i kameraväskan.
Lådan är i genomskinlig plast och för att hålla koll på vilka som är laddade/urladdade lägger jag i en liten lapp där det står laddade på ena sidan och urladdade på andra (gäller bara att inte glömma vända på lappen;-).
Lådorna går även att haka fast i varandra.
Lådorna finns på biltema (två lådor för 9,90 Kr) och finns för:
4 AA, 2 AA och 4 AAA.

/PG
 
Underbar tråd att läsa!

Nu har jag köpt och snickrat ihop alla tips i tråden. Jag är utfattig, möblerna får inte plats i huset, min fru har lämnat mig, barnen är sura för att jag snickrat av deras leksaker och dom gnäller på vintern över att mitt "fina" fotohål i väggen inte behövt vara så stort, min blixt har brunnit upp och min kamera är vattenskadad, alla mina pengar går till fågelmat (utanför fotohålet) och nu väntar jag på mera tips i denna underbara tråd:)


/ Ken1
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.