ZoMbiE skrev:
Det här tror jag kunderna kommer att reagera på i framtiden och anlita yrkesfolk i större utsträckning.
Anledningen - ett bildtänkande som kanske inte alla personer som kan ta en tekniskt perfekt bild kanske inte har.
Det är det som jag tycker skiljer en yrkesman från en amatör - bildspråk och bildtänkande/bildkommunikation.
Jag tror att på sikt så ser framtiden ljus ut för yrkesgruppen fotografer.
Visst är det trevligt med folk som verkligen kan det dom håller på med.
Men tyvärr tror jag inte ett ögonblick på att det skulle vända, inte inom foto och inte inom något annat heller. Mest för att ingen förutom dom som pysslar med det själv bryr sig ett dugg. Titta på vilket "subjektivt" yrke (bedömnings/smaksak yrke) som helst och det är likadant, TV, musik, film, konst, litteratur osv, sov.
Det kommer, tror jag, inte att helt plötsligt vända så att den stora massan vill se kvalitets film, som ett exempel. Film som har en annan mening än att spela in så mycket pengar det går.
För att söka sig bortom all pang, pang dynga så måste man vara intresserad och orka leta själv, och det är det ingen som gör.
Ingen bryr sig om ifall musiker kan spela, sångare kan sjunga, skådisar kan agera osv osv. Det är viktigare att ha stora bröst än att kunna sjunga, det bara är så.
Dom enda som bryr sig om bilder är dom sysslar med det själv, alla andra skiter i vilket och ser inget av det som vi kallar bildspråk/bildtänkande osv.
Dom enda som bryr sig om ifall musik är välspelat eller inte är musikerna själva (och knappt dom).
Vi får nog helt enkelt leva med att vem som helst tar för sig och får plats (får vara fotografer om dom vill det, får vara skådisar, musiker, vad du vill), bara för att ingen bryr sig om ifall dom är där eller inte.
Folk tar inte bilder på så stort allvar på grund av okunskap, utan av ointresse.
MomentMan skrev:
En annan sak som är bra med att vara fotograf är att man inte helst ska "sluta när man är på topp" eftersom man ständigt blir bättre. Detsamma gäller ju inte nödvändigtvis t.ex. musiker och idrottsstjärnor.
På vilket sätt skulle fotografer ständigt bli bättre men inte musiker?
Skulle deras öron plötslig trilla av? Eller slutar man få musikaliska idéer efter 45?
Gud vad många gamla jazz musiker som skulle säga emot dig.
Alla konstnärliga saker fortsätter man väl att utvecklas med så länge man håller på med det?
Jag tror du rör ihop att vara musiker med att vara känd.
/Magnus