Annons

De bästa bilderna..

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
De hade vart skoj med en sida där man får se de bilder som är populärast på fotosidan, alltså de som fått mest röster och högst betyg. Kanske en top tio lista i varje ämne som man kan placera bilderna i.

Känns som man missar massa fina bilder som man aldrig kommer att få se när man bara söker slumpvist bland alla tusentals bilder här finns.

Hehe, sök lite i forumet så hittar du det heta diskussionerna som var anledningen till att listorna togs bort. För de har funnits :)

anders84 skrev:
De hade vart skoj med en sida där man får se de bilder som är populärast på fotosidan, alltså de som fått mest röster och högst betyg. Kanske en top tio lista i varje ämne som man kan placera bilderna i.

Känns som man missar massa fina bilder som man aldrig kommer att få se när man bara söker slumpvist bland alla tusentals bilder här finns.

Som tur är så finns det inga "bästa bilder"..
mvh/gunte..

Kolla in Guntes bilder till att börja med, de är sköna!
Sen kan man kolla .......Mmmm många blir det!!

Det finns många bra fotografer här på Fotosidan som "ställer ut" sina bilder.
Därför tycker jag att man kan ta sig lite tid att surfa runt bland alla bilder och bilda sig en egen uppfattning om vad som är bra och dåligt. På fotosidan finns det grymt mycket bra bilder som tyvärr bara "försvinner", men dom finns där, om man letar lite!!

Kör hårt!!

Jag har en känsla av att de bilder som lades ut i början när fotosidan startades är de som fått flera röster (överlag ialla fall). Nu är det så stort inflöde av bilder så folk hinner inte med på samma sätt att lämna kommentarer. Jag har visserligen inte kollat detta men får detta intryck när jag kollar på bilder som var inlagda för typ ett år sedan, som har fått många kommentarer, som jag tror skulle fått färre i dag. Möjligt att jag har fel

Andra sidor har förstörts av topplistehysteri

Jag kom till fotosidan efter att topplistorna tagits bort, men exempelvis www.photosig.com är en fotosida som har (mer eller mindre) förstörts av topplistetänkandet med klubbar av inbördes beundran där folk ger poäng till varandra ofta för till synes mediokra foton. Allt för att komma så högt upp på topplistorna som möjligt och andra som stör sig på detta och ger minuspoäng som hämnd för att de själva fått dåliga poäng pga bristfälliga foton. Och forumen på photosig översvallar av klagomål, sura miner etc. Här på fotosidan verkar kritiken som ges och fås ärligare och framförallt så verkar stämningen mycket bättre och det fotografiska verkar få betydligt mer plats än klagomålen, till skillnad från på photosig. Jag tror detta till stor del är en förtjänst av att toplistorna inte finns här. Då jag är rätt ny här (sedan drygt två veckor) så är detta bara en teori från min sida varför stämningen verkar så god på fotosidan och en eloge till de som ligger bakom siten. Vad som var den verkliga orsaken att toplistan försvann här har jag ingen aning om. MVH Richard

Poäng

Hej ,

Tycker även det skulle vara roliga ifall man kunde summera ihop samtliga poäng man har fått på bilder.T ex namn efternamn (tot poäng) på de bilder man fått betygsatt.

// JOHAN

Varför?

Varför vill man ha topplistor och varför vill man ha samlade poäng?
Blir det inte missvisande endå, alla har inte lika många bilder, alla ligger inte på samma nivå osv.
Är det intressantare att titta på bilder som fått höga poäng, de behöver ju inte betyda att just jag gillar just de bilderna i alla fall.
Har jag inte förstått vad ni menar???

jag är rädd för att de populäraste bilderna inte kommer att vara de bästa bilderna. Jag har noterat ett ganska tragiskt fenomen här på fotosidan där bilder som kanske tekniskt är mediokra får höga betyg på grundval av motivet (läs halvnaken kvinna med halvöppen mun och en förförisk sängkammarblick).

Johan Okker skrev:
jag är rädd för att de populäraste bilderna inte kommer att vara de bästa bilderna. Jag har noterat ett ganska tragiskt fenomen här på fotosidan där bilder som kanske tekniskt är mediokra får höga betyg på grundval av motivet (läs halvnaken kvinna med halvöppen mun och en förförisk sängkammarblick).

Jag har personligen inget emot att man ger varandra beröm, avsett anledning. Det är ju lite mysko om man skall bli arg för att folk är schyssta mot varandra. Det verkar dock som att ett par bröstvårtor totalt förblindar en del män så till den grad att de inte längre ser bildens helhet, utan bara bröstvårtorna...
Kan inte låta bli att ge ett exempel på en bild jag såg häromdan.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=55240
Inte för att jag vill trasha bilden alltså, utan för att betygen här är rätt överraskande. Dessutom har fotografen själv skrivit ett rätt fiffigt citat i sista kommentaren.

Oj..het diskussion detta tydligen!
Poängen med listorna tänkte jag skulle vara att man då lätt kunde spana in de snyggaste bilderna, känns lite hopplöst ibland när man sitter o kollar och inte hittar nåt intressant.

Men säkerligen kan det bli så som ni påpekar! Så det hela var kanske trots allt ingen god ide?

Kanske skulle man istället kunna ha en tävling varje månad med ett tema som man skickar in bilder till och sen utse en vinnare bland de inskickade bidragen.
Blir förmodligen ett jäkla jobb för dem på fotosidan? Men det hade vart skoj, och så hade det satt lite ideer i huvudet på en.

Tematävlingar som Anders84 skriver är en bra idé men kräver sin beskärda del av arbete såsom förarbete och jury.. Tematävlingar skulle som jag ser det mera sporra kreativiteten och utmana.

Johan Okker skrev:
Tematävlingar som Anders84 skriver är en bra idé men kräver sin beskärda del av arbete såsom förarbete och jury.. Tematävlingar skulle som jag ser det mera sporra kreativiteten och utmana.

Det är ju en tävling nu i helgen! Kolla startsidan.

Personligen tycker jag det funkar kanonbra med sökfunktionen för att få upp de bilder man vill se. Att topplistorna försvann tycker jag var helt ok, det finns enligt mig inget som säger att de bästa bilderna låg där och egentligen finns det ju inget som sger att det är de bästa man söker upp i den nya sökfunktionen heller, fast nu finns ju en betydligt större valmöjlighet vilkra bilder man vill se när man även kan söka högt betygsatta efter kategorier, fallande datum e t c. Den funktionen tycker jag slår ut topplistorna..

Kan inte se nån mening med betygen överhuvudtaget, räcker väl bra om folk tar sej tid att ge konstruktiva kommentarer. På photosig delas det som sagt ut tummar både hit och dit, där hade jag som mål att få mina 500 poäng för att få lägga ut bilder så ofta som jag ville, nåja, en om dagen i varje fall, men sen är poängen rätt oväsentliga.

Dessutom ges poäng/betyg ibland för nåt annat än fotot i sej, man kanske gillar motivet eller ogillar, utan att ta hänsyn till fotots kvaliteter t ex. Eller så kan man reta sej på en kommentar som man inte förstår (se min schackbild och chrigen´s kommentarer så har ni ett exempel *s*) så man sätter tummar ner (eller låga betyg) utan hänsyn till bilden ifråga.

"Tomma" poäng är värdelösa. Kombinerade med konstruktiva förslag på förbättringar så blir de genast intressantare och då kan man helt skippa poäng o betyg.

åh..andra sidan är ju "tomma" kommentarer lika ointressanta som "tomma" betyg.

därimot är "bra" kommentarer med ärliga betyg värdefulla.
mer värdefulla än "bara" bra kommentarer

hur menar du då? blir du gladare om jag skriver en bra kommentar om hur du kan förbättra en bild och sedan ger dej en etta för den ursprungliga bilden?
Meningslösa kommentarer är förstås precis det. T ex "Bra foto" *s*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar