Annons

Dax att köpa kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nära nu...

Sitter och ska lägga order men blev tveksam över en sak...se nedan...

Nikon D90 Body
Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
men vilket av följande ska jag ha...?
Sigma AF 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon

eller

Sigma AF 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Sigma


Hjälp mig gärna så det blir rätt så är ni snälla.
 
Jag skulle köpa f/2.8 zoomen och skippa 35:an. Och spara pengarna till en blixt och en telezoom som ger dig 70mm brännvidd med förhoppningsvis f/2.8. Att ha en "lucka" mellan 50 och 70mm är inget problem.

En ny Sigma 70-200/2.8 OS eller beg. Nikon 70-200/2.8 VR I för 11500kr.
 
Senast ändrad:
Jag går i ungefär samma tankar och verkar ha ungefär samma krav, o ingen tidigare fotograferings erfarenhet.

En sak som jag undrar. Hur funkar det med blixt? Det talas i tråden om att man ska köpa en extern blixt. Ingår det ingen sort blixt i kamerahuset?

Jag vill kunna köpa till en fjärrutlösare till kameran senare. Har sett kameror där man kan montera en sån grej i en utav ingångarna. Vilka krav behöver jag ställa på kameran för att det ska funka (oj, oj, jag vet så lite att jag knappt kan formulera frågorna, men svara gärna så lär jag mig).
 
En sak som jag undrar. Hur funkar det med blixt? Det talas i tråden om att man ska köpa en extern blixt. Ingår det ingen sort blixt i kamerahuset?

Det finns en inbyggd blixt på de flesta kamerorna, men en extern blixt tar blixtfoto till helt andra nivåer. De går att vinkla uppåt, åt sidorna och bakåt, de kan fjärrstyras trådlöst eller med kabel och hållas en bit från kameran och många andra saker. Den inbyggda blixten lyser bara rakt på motivet och ger ett kallt, hårt och platt ljus som är svårt att få något bra av.

Den inbyggda blixten fungerar bara för att ge ljus där det inte fanns ljus innan, inte för att ge snyggt ljus vilket man kan med en extern blixt och lite träning.

Jag vill kunna köpa till en fjärrutlösare till kameran senare. Har sett kameror där man kan montera en sån grej i en utav ingångarna. Vilka krav behöver jag ställa på kameran för att det ska funka (oj, oj, jag vet så lite att jag knappt kan formulera frågorna, men svara gärna så lär jag mig).

Fjärrutlösare kan, om jag inte tar fel, alla kameror använda. Dock finns det olika modeller och olika kontakter, du måste ha en med rätt kontakt.

Dessutom behöver du ett stativ för att få vettig användning för fjärrutlösare, men det antar jag att du har koll på redan? Bra stativ kostar en del, de allra billigaste för några hundra är tyvärr för dålig för att göra någon glad, satsa över en tusenlapp på det eller köp ett begagnat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.