esbtse
Aktiv medlem
Borde vänta in 4k/120 fps. Du kanske kan acceptera 10% kropp? D7ii har 10% kropp men enbart 4K/60 fps.Hej, jag hoppas jag kan få lite hjälp. Vill börja filma (mest mig själv i "studio"miljö (YouTube) och samtidigt uppgradering min kamera (har en D610 idag). Vill använda vintern för att lära mig och sedan börja filma b-rolls och annat, så en kamera att växa in i. Anledning till att jag själv tror Fullformat är att jag vill ha större dynamiskt omfång och jag ser Post som en del av charmen att filma (då jag är tech-nerd). Tänker därför att color-grading är något jag ser fram emot. Jag har gjort en hel del research och här är mina tankar.
Tänker i två banor. Antingen en kamera som löser;
4k/60fps, no crop, FHD 120FPS, 10bit 4:2:2, IBIS, *LOG, Spegellöst och fullformat. Sista inte ett krav, men en känsla jag har.
Alternativt
Billig 4K VLOG kamera (typ M50 eller liknande) med bra AF som också kan dela objektiv med en BMPCC
BMPCC 4K/6K med objektiv + måste tillbehören
Budget, så lågt som möjligt, men max ca 30-40k
Just nu lutar jag åt en Canon EOS R6 då jag hade hoppats mer på både Z6ii och M50mark2
PS. Ett bra ställe att köpa som inte är Scandinavian hade också varit välkommet, då jag är trött på det slöa och ohjälpsamma bemötandet jag får där. DS.
Har också problem med dagens Scandinavin Photo och köper aldrig något där mer. De var bra för 10 år sedan men inte idag. Jag använder mig av Cyberphoto och skall prova Kamera doktorn för min nästa Nikon Kamera..
Senast ändrad: