Annons

Datorskärm 0-16000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

linnarsson

Medlem
Hej!

Är på jakt efter en trevlig skämr för bildbehandling. Budget från 0 - 16000kr. Vad jag läst här på forumet i olika kommentarer så har det pratats mycket om vikten med IPS panel. En skärm som har detta och som ligger i budgeten är: NEC Bildskärm 24" SpectraView Reference 241W

Den skärmen har IPS. Men sedan läser man att denna skärm är billigare i USA och här i Europa så får den lite annat namn och lite mera lullull och blir bara dyrare?

Utöver denna skärm! Vad har ni att rekommendera? Finns det bildskärmar som kanske är lika bra till lägre pris? Skärmen ska iaf. ha möjlighet till riktig kalibrering, funka i många år och där jag kan veta att jag har ett bra verktyg när jag behandlar mina bilder och designar annat grafiskt.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
 
Bör tillägga att brorsan har Dell Utrasharp 30" modellen och det ÄR en jättefin skärm att arbeta vid. Men frågan är om de dyrare Nec och Eizo skärmarna är bra mycket bättre än Dell skärmen eller om de extra tusenlapparna man betalar bara ger lite bättre förbättringar? Jag tänker att Dell skärmen verkar ju vara mest "bang for the buck" men att då skärmar i högre prisklasser bara ger små små förbättringar?

Eller är det så att det blir jättegrymma förbättringar att välja en Nec eller Eizo istället för Dell skärmen, dvs. skillnaderna ÄR stora?

Det är svårt detta!

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
 
Är ingen expert men efter vad jag läst mig till är de europeiska SpectraView skärmarna noga utvalda, testade paneler som levereras med testprotokoll. De amerikanska kollas ej utöver den vanliga kvalitetskontrollen. Dvs är samma som de europeiska modellerna utan tillägget SpectraView.

De europeiska SpectraView skärmarna levereras även med en annan mer avancerad mjukvara för hårdvarukalibrering som ej går att använda på de amerikanska skärmarna pga annan Bios. Så kortfattat är den enda skillnaden mellan standard och SpectraView i USA att programvara för hårdvarukalibrering medföljer.

År en absolut jämnhet i panelen avgörande köp NEC SpectraView eller en annan skärm för yrkesbruk. Det är som jag uppfattat saken, denna jämnhet som utgör en stor del av skillnad mellan en dyr och en mycket dyr skärm.

Som glad amatör köpte jag en hygglig skärm (NEC MultiSync P221W) som inte har samma jämnhet i panelen (bland annat) men som är ljusår bättre än mina tidiga.

Lycka till
Anders
 
Tack Anders för din input! :)

Det verkar som så att det finns inga genvägar till det perfekta resultatet = bra skärm. Har man den bra skärmen och resultatet inte blir bra så är det väl snarare mer ett handhavandefel ;)

Har även en tråd aktiv på ett annat forum och fick till svar att arbetar man med foto så är det viktigt att skärmen hanterar AdobeRGB och jobbar man med webbutveckling/grafisk produktion för detta område så är det sRGB som gäller.

Laborerade lite med brorsans Ultrasharp och där kan man välja sRGB eller Adobe RGB. Detta ska även fungera fint med Eizo skärmen enligt spec. Vad gäller Nec skärmen så kan jag bara se att den hanterar Adobe RGB..

Grejen är att jag arbetar faktiskt med både foto och grafiksproduktion/webbdesign.

Hur är det med din MultiSync P221W Anders? Kan du ställa in sRGB på den? För då borde man ju kunna ställa in även sRGB på den dyrare Spectraviewen..?

Detta är en svårbegriplig djungel. :)

EDIT: Här har ni tråden jag prata om: http://forum.macworld.se/topic/136333-ny-skaerm-foer-foto-och-grafisk-produktion/
 
Hej!

p221 är en så kallad Wide-gamut skärm med större färgrymd än sRGB. Det finns ett läge som emulerar sRGB men det är ingen perfekt lösning. Tror att de flesta Wide-gamut skärmar emulerar (mer eller mindre bra) sRGB. Vet inte hur det är med de bättre NEC skärmarna men jag tror mig ha sett Wide-gamut skärmar som har äkta sRGB läge.

Är relativt ny när det gäller digital fotografi och skärmen är inte kallibrerad, så fråga mig inte hur pass bra eller dåligt emuleringen fungerar i praktiken. Utrustning för kallibrering står på önskelistan men först måste jag fixa ergonomin så att jag orkar sitta vid skärmen. En bra stol och belysning är prio ett för tillfället.

/A
 
Hej!

p221 är en så kallad Wide-gamut skärm med större färgrymd än sRGB. Det finns ett läge som emulerar sRGB men det är ingen perfekt lösning. Tror att de flesta Wide-gamut skärmar emulerar (mer eller mindre bra) sRGB. Vet inte hur det är med de bättre NEC skärmarna men jag tror mig ha sett Wide-gamut skärmar som har äkta sRGB läge.

Är relativt ny när det gäller digital fotografi och skärmen är inte kallibrerad, så fråga mig inte hur pass bra eller dåligt emuleringen fungerar i praktiken. Utrustning för kallibrering står på önskelistan men först måste jag fixa ergonomin så att jag orkar sitta vid skärmen. En bra stol och belysning är prio ett för tillfället.

/A

Tack för ditt svar! :)

En bra stol och belysning är viktigt! Sitter själv på en Kinnarps kontorsstol.. Ångar inte det köpet för fem öre. :)
 
Har föregångaren till SpectraView 241, och innan jag köpte den var jag i kontakt med NEC för att få veta varför den europeiska versionen var så mycket dyrare än den amerikanska. Det Husman skriver stämmer väl överens med deras svar - d vs i europa så handplockas de bäst presterande panelerna till SpectraView-skärmarna, samt att det medföljer professionell kalibreringsmjukvara. Det enda som behövs köpas till är en "kalibreringspuck".

Vet inte hur det är med senaste generationens NEC-skärmar, men när jag köpte min så var en annan skillnad att det bara är SpectraView-skärmarna som har stöd för hårdvaru-kalibrering i europa, inte MultiSync. Misstänker att det fortfarande är så.

Jag har ännu inte sett en skärm för under 10kkr som kommer i närheten av samma jämnhet, färgåtergivning etc som min SpectraView. Nackdelen är att den är förhållandevis stor och tung för att vara en plattskärm, och att priset var i högsta laget. Lite som att köpa en Canon 7D eller Nikon D300S istället för Canon 500D / Nikon D5000.
 
Tack, glömde nämna detta viktiga faktum! Det finns en MultiSync som funkar med NECs hårdvarukallibreringsprogram; P221W

NEC europas kallibreringspaketet till skärmen är löjligt dyrt (5500-6000 sek). Men NEC skriver inte programmet själva utan köper det från basICColor, basICColor display 4 kostar 119 euro i tyskland och i paket med en bra puck 320 euro.

Vill man ha en kepps till skärmen finns det universalmodeller, tex PChOOD Monitor Hood (ca 85 Euro).

/A

Edit
Priserna korrigerade
 
Senast ändrad:
Husman; är du säker på att P221W har stöd för hårdvarukalibrering i europa? När jag köpte min skärm hade MultiSync stöd för hårdvarukalibrering i USA, men inte i europa - där denna funktion var reserverad för SpectraView. Eftersom de flesta recensioner och diskussioner verkar utgå från icke-europeiska skärmar är det lätt att bli lurad.
 
Husman; är du säker på att P221W har stöd för hårdvarukalibrering i europa? När jag köpte min skärm hade MultiSync stöd för hårdvarukalibrering i USA, men inte i europa - där denna funktion var reserverad för SpectraView. Eftersom de flesta recensioner och diskussioner verkar utgå från icke-europeiska skärmar är det lätt att bli lurad.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10801632

Men enbart 10-bit LUT tabell tydligen vilket kanske kan vara en liten begränsning.
 
Källa: http://license.basiccolor.de/login.asp?oemId=3&language=en

Product:*: SpectraView Profiler (Win)

Version: 4.1.26

Improvements:
- NEW: X-Rite ColorMunki support
- NEW: support for Windows 7
- automatic hardware calibration via the DDC/CI standard interface for:
SpectraView 1980, SpectraView 1990, SpectraView 1990p,
SpectraView 2090, SpectraView 2180, SpectraView 2190, SpectraView 2190p,
SpectraView 2490, SpectraView 2490-2, SpectraView 2690, SpectraView 2690,
SpectraView 3090, SpectraView Reference 2690, SpectraView Reference 3090,
SpectraView Reference 21, MultiSync P221W, SpectraView 231, SpectraView Reference 241,
SpectraView Reference 271, SpectraView Reference 301.
- predefined calibration and profiling settings (Office, PrePress, ISO 3664 and ISO 12646,
Photography, Video, WebDesign, Notebook)
- the brand new ambient light measurement allows for compliance with viewing standards
like ISO 3664 and 12646
- manual white point and calibration curve editing
- supported instruments: basICColor SQUID2, EyeOne Display, EyeOne Display Version 2,
EyeOne Monitor, EyeOne Pro, Monaco Optix XR, X-Rite DTP94, Spyder 2, Spyder 3,
Konica Minolta Display Color Analyzer CA-210


Trevlig midsommar!
Anders
 
Senast ändrad:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF06a/382087-382087-64283-3884471-3884471-3648397.html
19711:- exkl. moms...
Några saker slår mig när jag läser specen.
- 12 bit LUT (EIZO, NEC mfl använder 16 bit)
- inga garantier eller uppgifter om jämnhet över ytan
- svårt att hitta uppgifter om täckningen av färgrymden, det är en sak att ha en stor färgrymd en annan att att den ligger så den täcker t ex Adobe RGB. Texten "Fully encloses Adobe RGB" i http://h20195.www2.hp.com/v2/GetPDF.aspx/4AA1-9925EEE.pdf kanske ska förstås som att den täcker 100%
- Stöd för OSX... Bytte från Windows till OSX och upptäckte att min skärmtillverkare inte har stöd för hårdvarukalibrering på OSX.
 
Lånar tråden lite grann.

Behöver tips och råd angående inköp av bildskärm till min Macbook Pro 13".
Jag har fastnat för Eizo CS230. Min vana trogen började jag naturligtvis läsa vidare om ännu dyrare modeller och hittade CX240 som har 97% av adobeRGB.
Kommer jag som hobbyanvändare ha glädje av den dyrare skärmen? Är den värd de extra tusenlapparna?

Jag har som mål att redigera bilder för att sedan framkalla i olika format från småbilder och upp till 50 * 50 cm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.