Annons

datorköp för långresa

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag och sambon ska ut på en långresa, ca 7 månader runt jorden. Vi vill ha med oss en lätt dator men vet inte riktigt vad vi ska titta efter. Vi fotar båda två med digitala systemkameror och vill kunna göra lättare redigeringar i photoshop eller kanske något annat program som inte kräver lika mycket prestanda? Vi vill redigera mest för att kunna lägga upp några bilder på nätet men annars tänker vi spara alla bilder i RAW på hårddiskar och redigera när vi kommer hem. Det vore praktiskt om den hade en brännare så vi kan bränna ut bilder och skicka hem, som backup. Eller är det bättre att titta på en mindre dator och köpa extern brännare?

Skulle vi klara oss på en netbook eller ska vi titta på en dator med starkare processor? Vi behöver verkligen råd!

Tacksam för alla svar!
 
En netbook kommer aldrig räcka till om ni vill använda photoshop. Jag rekommenderar en Macbook Pro 13", har en själv som jag är grymt nöjd med. Lätt att bära med sig och kraftfull som en stationär, väldigt bra batteritid också runt 6-7 timmar.



Mvh Christian
 
Problemet med en Netbook är den extremt låga upplösningen på skärmen, typiskt 1024x600 pixlar. Med menyer och knappar osv. blir det inte mycket kvar för själva bilden, en del program går sedan inte ens att starta på grund av den låga skärmupplösningen.

Processorkraften hos Netbook är det däremot ingen större fara med, primärminnet duger också (1-2 GB). Den interna disken kan ibland vara lite liten, men det finns då andra modeller med större disk från början.

Själv skulle jag titta på lite större datorer, med en skärmupplösning på åtminstone 1280x800 eller 1366x768. Acers nya Timeline serie verkar spännande (pris från 6500 kr), speciellt med tanke på den långa batteritiden (8 timmar).
 
Själv har jag en 13" XPS från Dell.
Kan bara rekommendera dig att styra så långt undan Dell som det är fysiskt möjligt. Bra dator prestandamässigt men aldrig varit med om maken till skit som går sönder.
På ett år har jag bytt:

Moderkort 2 ggr
HDD 1 ggr
Strömadapter/batterieliminator 1 ggr
och är väl på gränsen att byta ut skärmen ev. snart.

Detta och att Dell märket kommer göra din jorden runt resa något begränsad, du får enligt Dell själva inte ta med datorn överallt med mindre än att försäkringar slutar gälla, så skulle jag rekommendera MacBook.

Kommer själv satsa på en sådan om ekonomin tillåter innan vår resa till våren.

Får man fråga vart det bär av under 7 månader?

//Fredrik
 
... och kraftfull som en stationär ...
Typiskt mac-användare att överskatta sina datorer ;)
Skämt åsido, "kraftfull som en stationär" säger ju absolut ingenting.
Har en gammal stationär Pentium 2 ståendes i förrådet, den har mycket sämre prestanda än Macbook:en.
Och jämför man med en bra stationär dator idag så har inte Macbook:en mycket att komma med.
Så om man nu vill göra en jämförelse med stationära datorer skulle man väl kunna säga att den motsvarar ungefär en stationär som var hyfsat vass för 3 år sen. Vilket är helt okej för en så pass smidig laptop som det faktiskt rör sig om.
Nu ska jag sluta vara petig.
 
Typiskt mac-användare att överskatta sina datorer ;)

Inte så svårt, eftersom OSX tar tillvara resurserna på ett bättre sätt än vad Windows gör under samma maskinvara.

Men strunt i det :)

MacBook pro 13" - http://www.dustin.se/pd_5010316156.aspx 12495 kr

Eller om man går ner i processorhastighet
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...8c&CatalogCategoryID=QBrD4QFHb4IAAAEgsb5YUqjM 10490 kr

Det enda nackdelen här, är den blanka skärmen (ingen liten nackdel heller enligt mig). Men den är helt i aluminium och har grymt bra batteritid, samt väger 2 kg.

Finns inte många Windows Laptops som kostar mindre med samma prestanda (och då pratar vi alltså inte enbart hårdvara, utan dator som helhet). kan köra Windows utan problem, dessutom.
 
kan köra Windows utan problem, dessutom.

Nej, inte andra problem än problemet Windows själv alltså ;)

Men du har helt rätt om blank skärm tycker jag. Är det inte molnigt eller dämpad belysning får man reflexer i skärmen.

Matt skärm går att få till 17" Macbook pro, men det är kanske inget alternativ?
 
Jag upplyste att den fanns med matt skärm :)

Macbook air med CD-läsare/brännare kunde kanske vara något annars?
 
Typiskt mac-användare att överskatta sina datorer ;)
Skämt åsido, "kraftfull som en stationär" säger ju absolut ingenting.
Har en gammal stationär Pentium 2 ståendes i förrådet, den har mycket sämre prestanda än Macbook:en.
Och jämför man med en bra stationär dator idag så har inte Macbook:en mycket att komma med.
Så om man nu vill göra en jämförelse med stationära datorer skulle man väl kunna säga att den motsvarar ungefär en stationär som var hyfsat vass för 3 år sen. Vilket är helt okej för en så pass smidig laptop som det faktiskt rör sig om.
Nu ska jag sluta vara petig.

Så du menar alltså att en stationär dator för 3 år sedan hade:

Två kärnig cpu på 2,5 ghz, 4gb i ddr3 ram?

Jag menar alltså att den är liten o smidig men har ungefär samma spec. som en vass kontorsdator har idag.
 
Snälla förklara, varför är det bättre med skyddsfilm istället för att från början få den matt?

Jag har aldrig sagt att det var bättre med skyddsfilm. Jag poängterade att datorn har glansig skärm, varpå Helmetrock påvisade att det finns matt skärm på 17" versionen. jag är mycket väl medveten om att man kan få matt skärm på 17" modellen, men det är väl inget rimligt alternativ för en dator att ha med sig på en långresa. Därav mitt svar... och nu hamnade vi någon helt annan stans än topic. Pust..
 
Hej!

Jag och sambon ska ut på en långresa, ca 7 månader runt jorden. Vi vill ha med oss en lätt dator men vet inte riktigt vad vi ska titta efter. Vi fotar båda två med digitala systemkameror och vill kunna göra lättare redigeringar i photoshop eller kanske något annat program som inte kräver lika mycket prestanda? Vi vill redigera mest för att kunna lägga upp några bilder på nätet men annars tänker vi spara alla bilder i RAW på hårddiskar och redigera när vi kommer hem. Det vore praktiskt om den hade en brännare så vi kan bränna ut bilder och skicka hem, som backup. Eller är det bättre att titta på en mindre dator och köpa extern brännare?

Skulle vi klara oss på en netbook eller ska vi titta på en dator med starkare processor? Vi behöver verkligen råd!

Tacksam för alla svar!

Jag har en 2år gammal macbook 13tum som fungerar ypperligt trots mycket användning i regnskogsklimat(totalt 5mån) och flertalet mån. i värme överhuvudtaget. Antagligen är den en "tungviktare" idag men trots allt relativt lätt och smidig att ha med.
Mvh Thomas
 
Jag har aldrig sagt att det var bättre med skyddsfilm. Jag poängterade att datorn har glansig skärm, varpå Helmetrock påvisade att det finns matt skärm på 17" versionen. jag är mycket väl medveten om att man kan få matt skärm på 17" modellen, men det är väl inget rimligt alternativ för en dator att ha med sig på en långresa. Därav mitt svar... och nu hamnade vi någon helt annan stans än topic. Pust..

Ah ok då fattar jag. Trodde att det fanns en anledning att föredra mattfilm före matt skärm.
Och ja, 17" är väl uteslutet som resdator, missade dock att det endast gällde just den modellen.

Själv kollar jag precis nu på en 13" Macbook Pro standard version med uppgraderat minne till 4gb och 250gb HDD.
Med finns det för motivering att välja Pro istället för vanliga modellen?



//Fredrik
 
Det verkar som om tråden tappat sin rödatråd.

Det som författaren och henns sambo först borde tänka på är vilken prisklass som ni tänkt er. Sedan behöver ni bestämma hur viktigt ni tycker det är att datorn är liten och lätt. Kan ni tänka er att handla begagnat?

Är Mac ett alternativ? Det ska inte stickas under stolen med att rent prestanda mässigt så kommer en Mac kosta ett par tusen mer, men för vissa handlar en dator mer om helhetsintryck och inte bara prestanda.

En netbook är som tidigare sagts lite klen för era ändamål. I första hand är skärmarna för det mesta väldigt lågupplösta och gör det jobbigt att arbeta med bildredigering. Beronde på vad för bildredigering ni tänkt göra så är även processorn i klenaste laget. Vissa typer av bildbehandling kräver relativt mycket processorhastighet, om man inte har mycket tid vill säga.

Någon nedan har pratat om att Dell datorer är dåliga (och personen skulle byta till en Macbook). Jag har flera vänner som använder sig av Dell datorer utan problem likväl som jag har många vänner (inkl mig själv) som använder en Macbook utan problem. Om det däremot är så att ni tycker det är viktigt med att datorn ska vara tålig borde ni snarare kika på Lenovos Thinkpad serie.


Det är nog all hjälp jag kan ge utan mer specifik information.
 
Vi har ju redan en macbook 13" men vill inte ta med den utan hellre ha en billigare med oss. dessutom så har denna krånglat väldigt mycket, har fått byta hårddisk två gånger då den kraschat utan anledning, inte ens hos apple service kunde de svara på vad felet var. skärmen börjar bli kass, mörka partier över skärmen samt ljusprickar. kan tillägga att datorn bara är över året.

behöver egentligen bara en dator för att kunna blogga, kolla film, surfa och göra lätta redigeringar av bilder som ska läggas upp på nätet. vill helst inte att den ska kosta över 7000kr. räknar med att bli av med vår utrustning minst en gång under resan!

ni som är intresserad av resrutten så kan ni läsa om den på earthbyus.com!
 
Inte så svårt, eftersom OSX tar tillvara resurserna på ett bättre sätt än vad Windows gör under samma maskinvara.

Men strunt i det :)

MacBook pro 13" - http://www.dustin.se/pd_5010316156.aspx 12495 kr

Eller om man går ner i processorhastighet
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...8c&CatalogCategoryID=QBrD4QFHb4IAAAEgsb5YUqjM 10490 kr


Det enda nackdelen här, är den blanka skärmen (ingen liten nackdel heller enligt mig). Men den är helt i aluminium och har grymt bra batteritid, samt väger 2 kg.

Finns inte många Windows Laptops som kostar mindre med samma prestanda (och då pratar vi alltså inte enbart hårdvara, utan dator som helhet). kan köra Windows utan problem, dessutom.
Hejsan! har köpt en Acer Timeline, som jag är mycket nöjd med.
Smidig, bra batteritid ex. samt ett bra pris. Mac är nog bra, men efter att ha provat stationära mac:ar så är jag måttligt imponerad
Är sedan 12 år tillbaka väldigt nöjd med vad Pc-systemen presterar
Mvh NE
 
Då skulle jag rekomendera en laptop ur Thinkpads X serie. X serien är små, lätta datorer (12 tums skärm och ca 1.5 kg) och är erkänt mycket robusta. X40/X41 går att hitta för ca 4000:- begangnad (betala inte mer än 4500:). X41/X40 har dock några år på nacken, men eftersom ni inte har så höga krav borde även en sådan räcka. En X61/X60(s) (som är betydligt snabbare) kan fås för ca 6000:-. (här är en som dessutom har ett 8 cells batteri , vilket ger en batteritid på ca 6 timmar http://www.blocket.se/stockholm/IBM_Thinkpad_X60S_12_1_1_6_kg_21859698.htm?ca=15&w=3 )
Nackdelen med de datorerna är att upplösningen på skrämen är låg, 1024*768.
 
Tack för ert engagemang!

Var och kände på lite datorer i dag, men dem flesta är så tunga!
Tror ni en mini-pc/netbook med enkärnig processor med en extern dvd-brännare skulle fungera?

Som sagt så behöver vi bara den till att bränna ut skivor, skriva/surfa samt göra lättare redigering. Behöver inte photoshop i den utan vi klarar oss nog egentligen bara med raw-konverteraren. De flesta bilderna sparar vi ned på externa hårddiskar.

Några tips?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.