Annons

datorköp för långresa

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror ni en mini-pc/netbook med enkärnig processor med en extern dvd-brännare skulle fungera?
Absolut. Eftersom de i princip bygger på samma hårdvara är det bara att välja den som är billigast och som ni trivs bäst med. Kolla tangentbordet (hur stort? funkar det i halvtaskig belysning?) och hur "musknapparna" är placerade.
 
Tack för ert engagemang!

Var och kände på lite datorer i dag, men dem flesta är så tunga!
Tror ni en mini-pc/netbook med enkärnig processor med en extern dvd-brännare skulle fungera?

Som sagt så behöver vi bara den till att bränna ut skivor, skriva/surfa samt göra lättare redigering. Behöver inte photoshop i den utan vi klarar oss nog egentligen bara med raw-konverteraren. De flesta bilderna sparar vi ned på externa hårddiskar.

Några tips?

Jag säger som jag sagt ett flertal gånger tidigare: En Netbook är oslagbar för detta syfte Du söker, liten, lätt, lång batteritid och fullt tillräcklig prestanda för de syften Du har för den!

Kör med en ASUS EeePC901 som funkar bra men idag skulle jag välja storasyster 1000H som är vassare på allt men men den fanns inte när jag köpte min, annars HP motsvarande den är fin med.

Släpar runt min både i jobbet och privat och har den som snabbkollare av bilder mm. och den funkar kalas!

Nu finns ju även Netbook.s med inbyggd optisk enhet som kan vara värda att kolla och en 10 tums skärm räcker till mera än man tror, men framförallt mobiliteten och den långa batteritiden ca 9 tim det är styrkan.

Du kan utan problem lägga in tex Irfan View som läser de flesta RAW format och andra bildformat om Du vill göra ändringar eller bara för att förhandsgranska bilder elelr så använder Du Din kameras eget program som också får plats i den.

Många av de nya Netbook.sen har ju HDD på 150-250GB och det räcker till en hel del bilder så har Du en lagring till förutom skivor när Du är på resande fot, alltid bra att ha flera olika lagringsmedia om något händer!
 
Som sagt så behöver vi bara den till att bränna ut skivor, skriva/surfa samt göra lättare redigering. Behöver inte photoshop i den utan vi klarar oss nog egentligen bara med raw-konverteraren. De flesta bilderna sparar vi ned på externa hårddiskar.

Några tips?

Efter att ha fotat några år har jag lärt mig att det jag vill göra när jag är på resande fot är att sortera bilder, göra urval, tagga upp dom med nyckelord, gruppera ihop liknande bilder, och kunna göra grundjusteringar i stil med beskärningar. Med andra ord så skulle jag rekommendera program som Lightroom framför Photoshop.

När det gäller dator skulle jag rekommendera en begagnad (intel-baserad) MacBook, då kommer ni en bit under era budgeterade 7000:-, och det är inte hela världen om den blir stulen (så länge ni har backuper).

Jag tror inte att ni vill ha en dator med mindre skärm än 13", om ni vill göra något vettigt med fotona på datorn, så där försvinner alla pytte-datorer.
 
En begagnad IBM / Lenovo Thinkpad ur den mindre X-serien (t.ex. X61s) väger inte mycket mer än en Asus Eee men har MYCKET trevligare tangentbord och en hel del trevligare skärm. Nackdelen med Thinkpaden är att den dels ofta är dyrare och dels har sämre batteritid om den ska vara lätt (lilla batteriet räcker nån timma när det är fräscht).

Min jobbdator är en Thinkpad X61s och som resedator köpte jag en Asus Eee 901 och jag ångrar mig en del. Asusens tangentbord är (liksom alla andra netbooks jag provat) helt oanvändbart för längre texter - små fippliga tangenter som sitter för tätt.

Asusens fördel är att den är några centimeter mindre och har längre batteritid. Och förhoppningsvis gråter man mindre om man blir av med den. :)

(det märks att jag inte är nån Netbook-fan va)
 
HP Pavilion DV2-1010eo ser rätt intressant ut...

Har själv letat efter något liknande och denna datorn ser mycket intressant ut. Skulle investera i en mini usb hårddisk så att man alltid har en kopia av disken, annars lever man farligt...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=413288

1280x800 upplösning
1,7 kg
1,6 Ghz AMD Athlon Neo MV-40 cpu
4GB minne
4875kr
 
Begränsningar...

Max 1GB minne innebär att det kommer att bli svårt att editera bilder eller använda med photoshop. Så 1000kr extra för en dator med 4GB minne och högre upplösning känns som en bra investering


Har hittat denna lilla sak;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=451221

Vad tror ni om den?

Köper i så fall till en extern brännare (http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=647737&hbx_CMP=AFC-05&SL_SectionID=39199)

då landar vikten på cirka 1,5kg och priset på 3878kr.
 
Jag har köpt en liten Acer Apire one som jag just har på resor för att kunna surfa, kolla bilder, blogga. Jag har installerat Lightroom på den. Hade CS4 också men det funkade inte så bra, efter som skärmen var för liten för Cameraraw, jag kom inte åt funktioner och skärmen räckte inte till.. däremot LR funkar bra.

Däremot skall man vara medveten om att den utlovade batteritiden, den får man ta med en nya salt. Den håller säkert om man inte gör någonting.. men som sagt datorn är liten och smidig och går tom ner i handväskan, kostade i vintras 3 700:-.

För just det jag beskrev ovan, passar den perfekt för. Däremot som sagt, kan man ju inte bränna CD/DVD-skivor utan där tvingas man ju skaffa en extern brännare.
 
Jag fick tag i en Asus eeePC 900 med 16 Gb flashdisk och Windows XP för 1999:- hos Expert som hade ett erbjudande för några veckor sedan och som jag kommer att ha som resedator. Jag har funderat på att använda den med min externa cd/dvd-brännare på resor men kommer nog att i stället ta med en påse 16 Gb usb-minnen och föra över bilderna dit efter viss sållning. Snart finns väl 32 Gb minnen och då behöver jag bara hälften så många. Usb-minnena används parvis och läggs i olika delar av packningen är det tänkt.

Eftersom jag inte kommer överens med musplattor, fingertopparna är nog för hårda och det händer konstiga saker lite för lätt, så köpte jag en minimus som klarar av de mest konstiga underlag och har en slags rullgardinsmekanism för sladden, mycket praktiskt.

Jag använder Faststone Image Viewer (finns på svenska numera) som klarar visning och enklare konvertering av rawfiler för uppläggning på någon resedagbok på nätet och lokal bildvisninng vid behov. Programmet klarar batchvis storleksförändring av bilder och kan även användas för enklare taggning.

Att öppna en mapp med nästan 500 Mb bilder tar ca 20 sek innan alla bilder visas i "ljusbordsläge". Att sedan växla 10 Mb raw-bilder i fullskärmsläge tar 5 sekunder.

Eftersom jag alltid ordnar bilder sorterade på datum så skriver jag bildtext i en textfil (anteckningar) bredvid, en sådan per datum, och använder då bara de tre sista siffrorna i varje bilds namn för identifiering av resp bild. Det blir lite som en dagbok också, och jag behöver inte ta hänsyn till utrymmet, en textfil tar nästan ingen plats och jag kan komplettera text när som helst utan att behöva ha tunga bildfiler öppna.

Jag har haft möjlighet att under ett par veckor prova en dongel med mobilt bredband med Tre som leverantör tillsammans med lilldatorn och det har fungerat mycket bra trots lite halvtaskig signalstyrka. Vidare har jag avinstallerat en del av de programvaror som följde med för att vinna utrymme, bl.a Windows Works och funderar även att ta bort Star Office som tar upp över 800 Mb och ersätta med Open Office som nöjer sej med mindre än hälften. Programmen är nästan identiska och jag använder OO sedan många år. Som mailprogram använder jag Pegasus som inte tar mycket resurser i anspråk. Surfar gör jag med Firefox kompletterat med NoScript, FlashBlock och CoolPreviews vilket snabbar på det hela en hel del. Som standard är Win Office olika viewers installerat på datorn så det mesta går att öppna.

Bildskärmen är visserligen liten och har normalt upplösningen 1024x 600 men kan enkelt ställas om till 1024x768 men då måste man skrolla lite med muspekaren. Den omställnigen skedde f.ö. automatiskt när jag körde digitalprojektor med den, en upplevelse som var helt problemfri. Den kommer helt visst att användas till det i framtiden istället för min vanliga lap top.

Viss text på skärmen blir ju väldigt liten, men jag har inga problem med det. Min fru tycker dock att det blir svårläst ibland. Även tangentbordet är litet och fingrarna känns som bananer och det blir mera pekfingervals än vanligt och en hel del felstavning. En av döttrarna som använde den en del tyckte visserligen att det var smått men hade inga större problem att skriva.

Sammanfattningsvis tycker jag mej dock kunna rekommendera en sådan liten dator för reseändamål. Just den jag köpte är ju mera okänslig för stötar än en vanlig dator tack vare solid state disken som f.ö. verkar vara partitionerad i två delar eller består av två olika minnen, är inte helt på det klara vilket det är.
 
bildsten!

Kul med en likasinnad som insett alla fördelar med dessa små smidiga datorer, jag är fast på dem för alla deras fördelar och jag har ju efterföljaren till Din även den med SSD disk och den tål det mesta har jag märkt, det är faktiskt 2 olika diskar en på 4GB för operativet och såna program som måste läggas in i Win registret och så en på 12GB för lagrning.

Faktum är att min lilla är i vissa fall klart snabbare än min vanliga dubbelkärnade laptop med så mycket högre prestanda (på pappret) men i praktiskt arbete känns det inte så.

Visst tanggentbordet är litet och att skriva långa texter blir jobbigt men hur enkelt är det inte att koppla till ett externt tgb när man gör det, och en lös mus är ett lyft helt klart?!

Likt Dig har jag gallrat bort alla onödiga mjukvaror och har några USB minnen för extra lagring, en fördel vid gallring av bilder är att den har en SD läsare i sig vilket är vad min kamera använder, så bara stoppa i kamerans kort i datorn och gallra bort skräpbilder direkt på 9 tumsskärmen och så tillbaka med kortet i kameran och fota på ;-)

Vissa säger att batteritiden som anges inte stämmer men jag har vid flertalet tester fått över 7 tim vid blandad användning som surfning, bildgallring och textbehandling samt standby tid, vilket är vad som utlovas så det går att lita på den infon i specen!!
 
Just nu skriver jag på en 8 år gammal Compaq som har ung samma prestanda som Asusen vad gäller internminne och processor men lilldatorn startar mycket snabbare och känns mera lättfotad, men det beror säkert på att jag inte har något antivirusprogram på den, bara AdAware. Tanken är att den inte ska användas till surf och mail annat än i vissa situationer.

Just litenheten och stöttåligheten tycker jag är sådant som är prioriterat när man är ute och reser. Inte minst när man flyger och vill ha vissa saker i handbagaget. Lagringskapaciteten kan ju lösas på flera sätt som jag skrivit ovan. Usb-minnen är ju billiga numera. Mitt första usb-minne på 128 Mb kostade 700 kr om jag minns rätt. Det funkar fortfarande perfekt, dock inte i Vista.
 
Tack för era svar och för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag kan inte mycket om datorer och det är skönt att kunna vända sig hit och få lite råd.

Har läst lite tester på nätet och två datorer som ofta dyker upp med bra betyg är Samsung NC10 och Asus Eee PC 1000HE. Läste om några som hade en Samsung NC10 och köpt ett kingston 2GB minne och själva bytt ut det och det skulle tydligen vara enkelt. Är det något man vågar sig på tro? Gör det mycket skillnad?

Det finns så många olika datorer och olika tekniska detaljer, det är rena djungeln!
 
Nu har jag äntligen bestämt mig. Det blir en Samsung NC10 som jag uppgraderar med ett 2GB RAM minne. Köper även till en extern brännare. Priset för detta landar på ca 5300:- och vikten på 1.75kg.
Jag hoppas den kommer räcka för våra ändamål, känns skönt att slippa släpa på en större dator.

Tack för era tips och er tid!
 
Själv har jag en 13" XPS från Dell.
Kan bara rekommendera dig att styra så långt undan Dell som det är fysiskt möjligt. Bra dator prestandamässigt men aldrig varit med om maken till skit som går sönder.
På ett år har jag bytt:

Moderkort 2 ggr
HDD 1 ggr
Strömadapter/batterieliminator 1 ggr
och är väl på gränsen att byta ut skärmen ev. snart.

//Fredrik

Kortade ner lite, hoppas det är ok :)

Intressant, eller läskigt, att läsa det du skriver. Har själv en precis likadan, men min erfarenhet är den precis motsatta. Hittils har jag inte varit mer nöjd med en laptop än med min 13" XPS M1330! Dock så hände en liten olycka med datorn, dock har Dell lite svårt att hjälpa att en enorm 5 kg tung vas trillade rakt ner på den ;)

Det enda som jag har retat mig på är att den är instabil med sina USB-portar. Inkopplade enheter kopplas från ständigt, trots att man inte rör USB-sladden.
 
Dell har på de flesta av sina företagsdatorer (Latitude/Precision), "3 års internationell på-plats-service nästa arbetsdag", vilket betyder att du får hjälp på platsen i det land som du befinner dig i (och där Dell har service) nästa arbetsdag om något skulle gå sönder.

-- Nicke
 
Senast ändrad:
Dell har på de flesta av sina företagsdatorer (Latitude/Precision), "3 års internationell på-plats-service nästa arbetsdag", vilket betyder att du får hjälp på platsen i det land som du befinner dig i (och där Dell har service) nästa arbetsdag om något skulle gå sönder.

-- Nicke

Förutsatt att du ändrat lokalisering på datorn ja, och att delarna går att få tillgängliga inom en dag.

Sen ska tilläggas att alla Dells garantier och löften upphör om du tar med dig datorn till t.ex Kuba, Sudan, Syrien eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.