ANNONS
Annons

Datorbegrepp - kan nån förklara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mamo

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med att reda ut datorbegrepp! Kan någon som vet förklara? Har 2 olika datorer nedan som exempel.

1. Hur många Giga hertz motsvarar AMD Athlon 64 3400+?
2. För och nackdelar/skillnader mellan Intel och AMD Athlon?
3. Grafikkort? vad ska man ha för antal Mb i grafikminne?
4. Minneskortsläsare. vad betyder 9-1?
5. Vad är WLAN?
6. Kortplatser. vad är PCI och AGP?

Vad är det för skillnad på dessa datorer? vad är bra och dåligt?

I mina ögon ser packard bell bättre ut men den är så mycket billigare. Vill ha mycket minne och minst 1G i RAM då jag arbetar med mycket bilder i ganska stora filer. Min bärbara håller inte då den bara hackar och hänger sig då den bara har 256 i RAM.


PACKARD BELL IXTREME 6345 (9996kr)

AMD Athlon 64 3400+, 1024 MB Ram, 250 GB HD, DVD+-RW ATI Radeon 9550 256MB, Minneskortsläsare
Processor: AMD Athlon 64 3400+ Internminne: 1024 MB Hårddisk: 250 GB Optisk enhet 1: DVD+-RW Dual layer Optisk enhet 2: DVD 16x Grafik: ATI Radeon 9550 256 MB Övrigt: 9-i-1 minneskortsläsare, högtalare, Windows XP Home


Processor AMD Athl64 3400+
Internminne 1024 MB
Hårddisk 250 GB
Grafikkort ATI Radeon 9550
Grafikminne 256 MB
CD/DVD DVD+-RW
DVD-Brännare DVD 16x
Kortplatser 2xPCI, 1xAGP
Diskettenhet Nej
Minneskortläsare Ja, 9-i-1
Operativsystem Windows XP Home
USB Ja, 6st
Firewire Ja, 2st
Modem Ja
WLAN -
Nätverkskort 10/100
Modem -


HP T780 (12998kr)

Intel Grantsdale chipset, P4 540, 1024 MB RAM, 250 GB HD, RV380pro X600 256MB, WLAN 802.11g, 9-1 kortläsare, TV-ut, Fire
Processor: Intel Grantsdale chipset, P4 540 Internminne: 1024 MB Hårddisk: 250 GB 7200RPM SATA Optisk enhet: DVD+-RW Dual Layer Grafik: RV380pro X600 256 MB Övrigt: TV tuner med fjärr, Trådlöst tangentbord och mus 10/100 Lan, WLAN 802.11g, TV ut, 1xAGP, 3xPCI, Firewire, 9-1kortläsare, modem


Processor Intel P4 540
Internminne 1024 MB
Hårddisk 250 GB
Grafikkort RV380pro X600
Grafikminne 256 MB
CD/DVD DVD+-RW
DVD-Brännare Dual Layer
Kortplatser 1xAGP, 3xPCI
Diskettenhet Nej
Minneskortläsare Ja, 9-1
Operativsystem Windows XP Home
USB Ja
Firewire Ja
Modem v.92
WLAN Ja, 802.11g
Nätverkskort 10/100
Modem -


TACK FÖR HJÄLPEN!!
 
Hinner inte svara på alla dina frågor...tar dom som går snabbast.

3. Beror på vad du har för krav?...vad vill du att din dator ska klara?...vad ska du ha den till?
256 klarar du dig mer än väl på...en väldigt lång tid framåt.

4. 9 olika korttyper som hanteras av 1 läsare.

5. Wireless Local Area Network (trådlöst nätverkskort)

6.Olika kortplatser:
AGP och PCI. Den förstnämnda används till grafikkort och det sistnämnda till ljudkort, nätverkskort, RAID-kort och mycket annat.

Skillnader mellan dom är att den ena är en AMD och den andra Intel!

jaja, jag förstår vad du menar...svårt att säga vad det är för skillnad...kanske mycket en smaksak...typ...SAAB eller Volvo.

Mycket handlar om vad man har råd med...inget som säger att AMD är sämre bara för den är billigare...kan mycket väl vara som så att den tom är bättre.

Själv är jag Intel frälst...ger aldrig råd om vad för dator (märke eller prestanda) man ska köpa då. Ungefär som att fråga vilken kamera man ska köpa...köp den du tycker passar dig och vad du har råd med.

Intel maskinen har ju en massa extra "skit" med...du kanske kommer att betala för det i onödan?
 
Senast ändrad:
Mamo skrev:
Behöver lite hjälp med att reda ut datorbegrepp! Kan någon som vet förklara? Har 2 olika datorer nedan som exempel.

1. Hur många Giga hertz motsvarar AMD Athlon 64 3400+?
2. För och nackdelar/skillnader mellan Intel och AMD Athlon?
3. Grafikkort? vad ska man ha för antal Mb i grafikminne?
4. Minneskortsläsare. vad betyder 9-1?
5. Vad är WLAN?
6. Kortplatser. vad är PCI och AGP?


1: 3,4Ghz hos motsvarande intel-processor, påstås det, stämmer väl någorlunda.
2: I dagsläget, egentligen ingenting, förutom att AMD brukar vara lite billigare. För en "normal" användare har det egentligen ingen betydelse (förutom prislappen då).
3: Beror på vad du ska ha datorn till och vilken upplösning du ska ha och/eller om du ska spela på den. Korten du hade i specarna klarar allt. Mer minne på grafikkortet är egentligen bara för spel.
4: 9-1 är att den läser 9 olika format av minneskort...
5: Trådlöst nätverk, kräver en router med inbyggd trådlös accesspunkt eller en separat accesspunkt.
6: AGP används för grafikkort endast. PCI-kort finns det lite allt möjligt av, SCSI, nätverk, modem med mera...

Ta den billigare av dem.
 
Paketen är i stort sett likvärdiga. Det som ffa skiljer är:
Grafikkort: Intel-paketet är utrustat med bättre grafikkort men spelar du inte mycket spel är det egalt.
TV-tuner: Intel-paketet har tv-kort vilket innebär att du kan se på tv genom datorn.
WLAN: Intel-paketet är utrustat med trådlöst nätverkskort.

Om du ffa ska använda datorn till bildbehandling och inte till spel skulle jag alla gånger välja det billigare alternativet.

/D
 
Det andra datorpaketet är dyrare för att det sitter en Intelprocessor i, samt att det är bättre grafikkort (men såvida du inte tänker köra krävande 3D spel märker du nog ingen skillnad). Sen var det ju också WLAN och Dual-layerbrännare på den.
Har inte så stor koll på vad tvålagersskivor kostar i handeln nu, men såvida du inte är extremt trångbodd går det ju lika bra att bränna två skivor istället... :)

Om du inte är en hardcoregamer går det nog lika bra att välja det första alternativet (och om du hade varit det hade du nog inte valt den andra heller...)

Jag vet inte hur det är med AMD's Athlon64 processorer, men de andra Athlonprocessorerna har gått betydligt varmare än Intels motsvarande vilket betyder högre ljudnivå. Kanske kan vara nåt att tänka på. Det kan bli rätt jobbigt i längden med en vinande jetmotor på skrivbordet...
 
1. Hur många Giga hertz motsvarar AMD Athlon 64 3400+?
2. För och nackdelar/skillnader mellan Intel och AMD Athlon?
3. Grafikkort? vad ska man ha för antal Mb i grafikminne?
4. Minneskortsläsare. vad betyder 9-1?
5. Vad är WLAN?
6. Kortplatser. vad är PCI och AGP?

1. De ska motsvara drygt 3400 MHz = 3,4 GHz. Nu här för ett tag sen struntade Intel också i rena sifferkombinationer, tex 2,5 GHz och följde AMD:s spår och gick över till konstiga nuffror, tex M735.

Om vi gör en liten teoreisk jämförelse: AMD har lägre frekvens än Intel. Intels processorer arbetar alltså "snabbare" än AMD. AMD å sin sida sägs ta större paket vid varje arbetssteg.

Arbete x väg = Kraft (den berömda fysiska definitionen, som också kan beskrivas med: det du inte har i huvudet, det har du i benen *asg*.

2. AMD är bättre på att behandla data för spel. Intel är bättre på programvarumiljö. Olika processorer stödjer dock vissa miljöer olika, tex att de har stöd för vissa "delar i program" som begövs för att spela just det där spelet bättre än andra, men i dagens läge är det ganska lika mellan AMD och Intel, värre med Vio ;)

3. Svårt att svara på beroende på vad du ska göra. Grafikkortet är en sekundär sak att tänka på vid fotoredigering, då mycket RAM-minne och kraftig (notera kraftig, inte snabb) processor. Man brukar dock säga att runt 128-256 MB. Det är dock inte alltid storleken på minnet på kortet, det är även skrivhastigheten TILL minnet som är avgörande och FRÅN minnet. Även bussar (anslutningar) till moderkortet (alltså resten av datorn) är av avgörande karaktär.

4. Just som de andra säger.. 9 i ett, de flesta minneskorten stödjs alltså.

4.Trådlöst nätverkskort som stöjder WLAN-standarden.

5.PCI är en äldre standard som gjordes för att kunna ansluta modem, grafikkort, ljudkort, ja alla instickskort som finns egentligen. När spelen började bli avancerade räckte inte de busshastigheterna till och man övergav PCI-standarden för grafikkorten som nu fick en AGP-port att stickas in i istället. Denna stöjder högre hastigheter helt enkelt.

Notera dock att PCI-express har börjat rulla igång som är efterträdare till AGP och kommer ersätta AGP helt inom något/några år.



Sen tycker jag verkligen du ska kika på de priser du har fått fram, det verkar riktigt dyrt??? Kika inte hos de största kedjorna, kika hos rena datorföretag som har bra garantier och som vet vad dom gör: ONOFF, SIBA osv har oftast ett par tusen extra på prislappen och kallar allt rea istället när de kommer ner till rimliga priser..

Jag tycker Inteln för övrigt ser gosig ut, den har nya PCI-extress också som du ser. X600-X800 var de första grafikkorten att stöjda PCI-express på den breda kundmarknaden. X600 räcker för det du ska göra troligen..

Fråga gärna om det är något annat :)

// Jocke
 
ormestad skrev:

Jag vet inte hur det är med AMD's Athlon64 processorer, men de andra Athlonprocessorerna har gått betydligt varmare än Intels motsvarande vilket betyder högre ljudnivå. Kanske kan vara nåt att tänka på. Det kan bli rätt jobbigt i längden med en vinande jetmotor på skrivbordet...

Det är raka motsatsen numera. Intel har stora problem med värme (och det blir värre för varje ny cpu).

Athlon 64 är hur kall och tyst som helst.

Jag hade definitivt valt det första alternativet. Sen så kommer ju WinXP64 snart också och förhoppningsvis blir processorn ännu snabbare.

(lite notis.. farligt med sådana här vs-trådar.. blir alltid massa tjat)
 
mill skrev:
Det är raka motsatsen numera. Intel har stora problem med värme (och det blir värre för varje ny cpu).

Athlon 64 är hur kall och tyst som helst.

OK, där ser man. Ljudnivån tycker jag är en väldigt viktig detalj, som ganska ofta är helt förbisedd.

Jag minns att jag såg en video från ett test av olika processorer där man lyfte av kylflänsen under ett Quakespel (eller nåt liknande).
Intelprocessorn klarade ett tag utan fläns, men sen började bilden hacka.
AMD processorn började det ryka rätt rejält om bara några sekunder efter flänsen avlägsnats... :)
 
ormestad skrev:
OK, där ser man. Ljudnivån tycker jag är en väldigt viktig detalj, som ganska ofta är helt förbisedd.

Jag minns att jag såg en video från ett test av olika processorer där man lyfte av kylflänsen under ett Quakespel (eller nåt liknande).
Intelprocessorn klarade ett tag utan fläns, men sen började bilden hacka.
AMD processorn började det ryka rätt rejält om bara några sekunder efter flänsen avlägsnats... :)

Jepp, det minns jag också. Intel hade stöd för överhettning medans det inte fanns i den andra processorn. Det finns numera i processorer både från AMD och Intel.

(lite länkar om du är intresserad:
http://www6.tomshardware.com/cpu/20041114/index.html
http://www.idg.se/ArticlePages/200501/18/20050118132735_MD/20050118132735_MD.dbp.asp
http://www.idg.se/ArticlePages/200410/25/20041025084529_NOK/20041025084529_NOK.dbp.asp)
 
Mamo skrev:
Behöver lite hjälp med att reda ut datorbegrepp! Kan någon som vet förklara? Har 2 olika datorer nedan som exempel.

1. Hur många Giga hertz motsvarar AMD Athlon 64 3400+?
2. För och nackdelar/skillnader mellan Intel och AMD Athlon?
3. Grafikkort? vad ska man ha för antal Mb i grafikminne?
4. Minneskortsläsare. vad betyder 9-1?
5. Vad är WLAN?
6. Kortplatser. vad är PCI och AGP?


1. Svårt att säga. Siffran 3400+ betyder att den är lika snabb eller snabbare som en ADM Athlon (modellen från 1998) som går i frekvensen 3400Mhz. Det har alltså inget med Intel att göra alls som många tror.
Det är bara Intels nyaste största prossesorer som kan matcha denna AMD64 så den är helt given i ett datorsystem som ska köpas inom dom närmsta veckorna om ekonomi är en faktor.

2.
Intel är lite dyrare och varmare men moderkorten är oftast bättre.

AMD är billigare, kallare och har lika bra eller bättre prestanda än Intel. Moderkorten däremot brukar lämna en del att önska i form av buggfrihet och stabilitet. Det gäller främst moderkort med VIAs chipset.

3.
128-256MB. Ska du spela mycket ska du ha mer minne. Bildhantering osv påverkas inte alls av grafikkortets minne.
Jag vill rekomendera någon form av ATI Radeon 9600 serien som ger mest för pengarna just nu.

4.
en kortläsare som stödjer 9 olika korttyper. Dom flesta kortläsare av denna typ skapar 9 olika "hårddiskar" i utforskaren så vet du vad du ska ha för minneskort rekomenderar jag att du köper en USB2 läsare för just denna sort. Det kostar under 200kr...

5.
Wireless LAN = trådlöst nätverk. Perfekt om du vill slippa dra sladdar till bredband osv men man bör inte vara nybörjare eftersom det relativt ofta behöver handpåläggning för att fungera.

6.
PCI är för "vanliga" instickskort typ ljudkort, nätverkskort osv. AGP är för grafikkort.
Du bör dock köpa ett moderkort som har PCI-Express vilket är en vidareutveckling av PCI. Dom moderkorten saknar dock AGP vilket gör att du måste köpa ett PCI-E grafikkort också. DEt är dom som gäller i framtiden så det finns ingen anledning till att köpa AGP idag.
 
Sen om man har pengar och vill slösa så finns ju vattenkylning för herrarna ;)

Fast just priset på AMD lockar många och AMD har fått ta mycket skit pga att det anses som budgermärket i jämförelse med Intel.. dock är detta helt felaktigt tycker jag..

// Jocke, som kramar ut ca 4100+ ur sin prolle med vattenkylning..
 
Joakim A skrev:
Sen om man har pengar och vill slösa så finns ju vattenkylning för herrarna ;)

Fast just priset på AMD lockar många och AMD har fått ta mycket skit pga att det anses som budgermärket i jämförelse med Intel.. dock är detta helt felaktigt tycker jag..

// Jocke, som kramar ut ca 4100+ ur sin prolle med vattenkylning..

Ja, sedan AMD löste värmeproblemen så är det helt fel.
Nu är enda akilleshälen att det finns sunkiga moderkort till dom. Det har nog att göra med att dom inte tillverkar egna chipset utan överlåter det åt andra tillverkare.
Intel däremot tillverkar såväl CPU som chipset vilket visat sig vara en fördel.
 
Men Maria, kika på lite bättre priser så blir du nog nöjd!

Kika även in www.dell.se (erkänt duktiga tillverkare, dock bara med Intel) och hyffsat fina priser under kampanj (dubbelt minne gratis osv).

// Jocke
 
Re: Re: Datorbegrepp - kan nån förklara?

Dajo skrev:
1. Svårt att säga. Siffran 3400+ betyder att den är lika snabb eller snabbare som en ADM Athlon (modellen från 1998) som går i frekvensen 3400Mhz. Det har alltså inget med Intel att göra alls som många tror.


Har ingen lust att gå polemik om det här men faktum är att det var så AMD märkte sina processorer under slutet av 90-talet.I och med att AMD processorer hade bättre prestanda än Intel så menade man att en långsammare AMD-processor hade motsvarande klockfrekvens som en intel-processor i högre klockhastighet.

De använder fortfarande modellen - kolla på AMDs Sempron tillexempel, den kallas 2500+ men går har en verklig klockhastighet på 1.75 GHz. Eller på AMD Athlon 64 3400+ (vilken går i 2.4 Ghz)

Och varför skulle AMD jämföra med en gammal processor?

//Micke
 
Re: Re: Re: Datorbegrepp - kan nån förklara?

Michael Gunnarsson skrev:
Har ingen lust att gå polemik om det här men faktum är att det var så AMD märkte sina processorer under slutet av 90-talet.I och med att AMD processorer hade bättre prestanda än Intel så menade man att en långsammare AMD-processor hade motsvarande klockfrekvens som en intel-processor i högre klockhastighet.

De använder fortfarande modellen - kolla på AMDs Sempron tillexempel, den kallas 2500+ men går har en verklig klockhastighet på 1.75 GHz. Eller på AMD Athlon 64 3400+ (vilken går i 2.4 Ghz)

Och varför skulle AMD jämföra med en gammal processor?

//Micke

AMD jämnför med en gammal CPU-serie därför att generation 2 av Athlon var snabbare än den första men hade samma klockfrekvens.
Därav modellbeteckningen. AMD trodde att konsumenterna inte skulle förstå skillnaden mellan Athlon1 på 1000Mhz och AthlonII på 1000Mhz.

Jag vet inte var du får din information (sk fakta) ifrån men läs vad AMD själva säger...

"http://139.95.253.213/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=42,E=0000000000192238732,K=6236,Sxi=14,Case=obj(3511)"
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar men det verkar vara olika bud om hur många GHz AMD 64 3400 processorn går i! är det 3,4GHZ eller 2,4GHz som någon sa?

Hur många GHz går intel-processorn i?

Jag vill ha en bra dator som klarar bildhantering på bilder på upp till 90Gb. Det är sällan jag har så stora bildfiler men det händer. det beror ju på hur stor upplösning jag scannar in negativet eller fotot i. Ska göra kollage i formatet 70x100cm och datorn hänger sig. Bildfilen blev ca 190Mb med 250ppi men det kanske är för mycket. Räcker 150ppi för en snygg utskrift?

Den skall också klara av de nya spel som kommer då det finns vissa omgivningen som vill kunna spela spel. Harry potterspelet hackade nämligen. Krävde 256 RAM. Slutade hacka när jag stoppade i mer RAM minne.

Datorn skall även kunna hålla i några år utan att man måste uppgradera minnen etc för att kunna använda nya program.

De båda exemplen ovan är tagna från onoffs hemsida. Har hört att AMD Athlon ska vara bra men jag vet inte. Har intel tidigare.
 
Mamo skrev:
Tack för alla svar men det verkar vara olika bud om hur många GHz AMD 64 3400 processorn går i! är det 3,4GHZ eller 2,4GHz som någon sa?

Hur många GHz går intel-processorn i?

Jag vill ha en bra dator som klarar bildhantering på bilder på upp till 90Gb. Det är sällan jag har så stora bildfiler men det händer. det beror ju på hur stor upplösning jag scannar in negativet eller fotot i. Ska göra kollage i formatet 70x100cm och datorn hänger sig. Bildfilen blev ca 190Mb med 250ppi men det kanske är för mycket. Räcker 150ppi för en snygg utskrift?

Den skall också klara av de nya spel som kommer då det finns vissa omgivningen som vill kunna spela spel. Harry potterspelet hackade nämligen. Krävde 256 RAM. Slutade hacka när jag stoppade i mer RAM minne.

Datorn skall även kunna hålla i några år utan att man måste uppgradera minnen etc för att kunna använda nya program.

De båda exemplen ovan är tagna från onoffs hemsida. Har hört att AMD Athlon ska vara bra men jag vet inte. Har intel tidigare.

Utan att ha läst på så är det 2.1Ghz ungefär för en AMD64 3400+.

Intels 3.2Ghz går i 3.2Ghz men dom kommer också att byta modellnamn då frekvensen inte längre är en lika tydlig beskrivning på prestandan.

Ska du hantera så stora bilder så är det 64 bitars CPU samt minst 2GB RAM som gäller, gärna mer.
 
Dajo skrev:
Utan att ha läst på så är det 2.1Ghz ungefär för en AMD64 3400+.

Intels 3.2Ghz går i 3.2Ghz men dom kommer också att byta modellnamn då frekvensen inte längre är en lika tydlig beskrivning på prestandan.

Ska du hantera så stora bilder så är det 64 bitars CPU samt minst 2GB RAM som gäller, gärna mer.

Det är väl en sanning med viss modifikation.. Bilder på 90Gb är absolut inga problem att bearbeta i ps cs med 1Gb RAM. Senast idag bearbetade jag en psd-fil på 244Gb utan att det segade nämvärt.

Athlon 64 3400+ har en klockfrekvens på 2,4GHz. Men man kan som nämnts inte jämföra prestanda mellan AMD och Intel utifrån klockfrekvens då de arbetar på olika sätt.
 
Senast ändrad:
Härliga bildfilsstorlekar ;)

Tycker du ska satsa på en fin AMD 64-bitars med mycket minne. 512 MB DDR går lös på ca 600 :- beroende på vilken busshastighet du ska ha, detta är DDR, inte RD-ramet till Inteln som är mycket dyrare.

Du kan också be en datorfirma plocka ihop en dator med just dina önskemål:

AMD 64-bitar runt 3-3400+ (högre kostar bara mer pengar, men ger inte valuta för de stigande priserna).

Minst 1 GB-ram

X600-grafikkort eller vad du bestämmer att moderkortet ska klara.

Hårdddisk på runt 2-300 GB tycks vara minimum för dig om du ska ha så stora filer att handskas med. 5400 rpm är bara att glömma, 7200 minimum och helst RAID:a diskarna så får du fart på programmen även om du använder stora filer (inte bara processor och minne, du måste ju få informationen snabbt till RAM/processor).

DVD-brännare, enkelt lager räcker då dual layer har dyra skivor.. runt 50-100 kr/st. Single layer kostar ca 5 kr.

Trådlöst nätverk är bara kostnad, det kan du skippa om du inte verkligen vill ha det. Vanligt nätverk kostar ett par hundringar och kan vara bra att ha om du ska surfa bla.

Det du ska kolla är att personen som bygger vet vilka delar som passar ihop, annars får man inte ut optimal prestanda på alla komponenter (mao, du kastar pengar i sjön). På detta sätt kan man minska kostnaderna rejält, att bygga det man ska ha dvs.

Jag bygger alltid mina egna datorer, bärbara som stationära och klockar dem alltid (inte att rekommendera om man inte kan och/eller vill lägga lite pengar på datordelar då och då, då det sliter på delar, men ger mycket extrakraft).

Mina fem öre..


// Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.