ANNONS
Annons

Dator plötsligt långsam

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Min arbetsdator har plötsligt blivit mycket seg. Även uppstarten tar minst 10 minuter. Program startar långsamt och musens rörelse går hackigt. Inte alltid, men för det mesta. Jag har kört antivirusprogram men inget onormalt har hittats. Det är precis som om något interrupt ligger på hela tiden. Vad skulle ett proffs börja titta på innan man tar den enkla vägen och laddar om allt igen?
 
Jag skulle börja med att undersöka vilka processer som ligger och snurrar i bakgrunden. Om någon drar onormalt mycket CPU så känns det lämpligt att stänga ner den och googla fram vad det är för något.

En annan klassiker är att boota i "safe-mode" och köra ett uppdaterat anti-virusprogram samt dessutom köra ett anti-spywareprogram. Många av dagens virus och annat otyg hittas inte av AV-program i normalt läge. (Jag utgår från att vi pratar om Windows...)

I övrigt finns lite mer långsökta saker man kan kolla, men där skulle jag iaf börja.
 
Det är möjligtvis inte så att du har flera antivirusprogram installerade på datorn? Det kan nämligen göra att datorn blir extremt seg.
Pröva att avinstallera dina antivirusprogram och se vad som händer.
 
Ashampoo Winoptimizer är ett oerhört kompetent program som analyserar din dator.

Jag hade likvärdiga problem som dig efter ca ett år (trots att jag regelbundet använt mig av spyware/adware-program). Winoptimizer visade ALLA processer som startades upp när datorn sattes på och som låg i bakgrunden på ett väldigt snyggt och lätthanterligt sätt.
Den visar bland annat alla windowstjänster som sätts igång alldeles i onödan.
Efter en genomkörare blev min dator som ny igen..

Finns som trial att ladda ner från download.com


Rekommenderas å det varmaste!
 
Kolla om nån av kondensatorerna på moderkortet ser bränd eller sprucken ut, jag hade ett liknande problem med en Delldator som hade det felet.
 
Är man upplagd för lite hederlig googling, är det inte så dumt att använda msconfig för att kolla vilka processor som startas (som någon tidigare sagt).
-Run > msconfig- Tar lite tid att leta reda på vilka processor som gör vad (och om du kan stänga ner dem), men du kommer att ha stenkoll på datorn sen (om det nu är det som felar, har insett att allt i en dator kan gå sönder)
 
Jag har någonstans i bakhuvudet att en av våra datorer på jobbet plötsligt började bete sig som du skrev och då var det moderkortet som inte ville identifiera att processorn var så snabb som den var.

Alltså, kolla hur snabb processorn är i bios:et är mitt tips :)
 
Tomasz skrev:
Arbetsdator & "hur gör proffs" ?

-Ring supporten.

Jag kan inte säga det bättre själv.
Varför lägga arbetstid på att försöka hitta felet mha tips från fotografer?
Spruckna kondingar är klassiker ja, fast enbart på en viss utgåva av vissa moderkort... chansen är nog större än 90% att han har ett annat moderkort :)
 
superbjorn skrev:
Jag kan inte säga det bättre själv.
Varför lägga arbetstid på att försöka hitta felet mha tips från fotografer?
Spruckna kondingar är klassiker ja, fast enbart på en viss utgåva av vissa moderkort... chansen är nog större än 90% att han har ett annat moderkort :)

Min personliga erfarenhet av supporttjänster är milt sagt totalt värdelös. Tex när min dator behagade dö regelbundet så var deras svar att jag skulle lämna in den så de får rensa diskarna och installera om allt från början :"Ja du har ju fått virus serru", lät det. "Men alla mina 300GB med material då?" var min fråga. "Ja, de ryker vettu" malde de på...

Efter att ha kollat på Sweclockers så öppnade jag datorn och blåste rent med tryckluft på burk. Sen funkade datorn klockrent och att rensa några diskar var alltså helt onödigt.

Så min rekommendation är att testa de tips som erbjudits här sen ringa supporten som sista utväg. Men det är dock ett svar som givetvis kryddats med min egen erfarenhet av supporttjänster.
 
Rekommenderar verkligen detta forum. Registrera dig, ställ en fråga och du får garanterat hjälp av mycket kompetenta personer som steg för steg hjälper dig att felsöka och komma till rätta med problemet. Har själv, datorokunnig som jag är, fått hjälp där flera gånger. Suveränt forum enligt min mening!
//Anders
 
Sagem skrev:
Min personliga erfarenhet av supporttjänster är milt sagt totalt värdelös. Tex när min dator behagade dö regelbundet så var deras svar att jag skulle lämna in den så de får rensa diskarna och installera om allt från början :"Ja du har ju fått virus serru", lät det. "Men alla mina 300GB med material då?" var min fråga. "Ja, de ryker vettu" malde de på...

Efter att ha kollat på Sweclockers så öppnade jag datorn och blåste rent med tryckluft på burk. Sen funkade datorn klockrent och att rensa några diskar var alltså helt onödigt.

Så min rekommendation är att testa de tips som erbjudits här sen ringa supporten som sista utväg. Men det är dock ett svar som givetvis kryddats med min egen erfarenhet av supporttjänster.

Hmm. Givetvis tar man väl backup och provar ominstallation som första steg? (Nä, jag vet att de stegen verkar väldigt jobbiga och ofta hoppas över)

Tips är jättebra, men det finns bara en risk att man får väldigt konstiga tips när man bara radar upp några symptom, som någon känner igen sig i, och tipsar vad nu som hjälpte dem.
Jämför att någon skulle göra samma med en sjukdom denne har. "Jag har feber och röda utslag."
Och sedan utgå ifrån andra personers erfarenheter av vad som hjälpte mot detta. :D
 
superbjorn skrev:
...Jag har feber och röda utslag...

Har en svag aning om att min kompis lillebror hade det där en gång. Då gav de honom en spruta med något i, sedan fick han sova i en vecka.

Här ser du hur man ger en spruta:
http://www.alltomdiabetes.se/view.asp?ID=1544

Något att ha i sprutan finns nog på Apoteket. Ta något som har "steril" i namnet, då vet man att det är rent.

PS Du kan vara besatt också. Det har jag hört att man kan vara.
 
superbjorn skrev:
Hmm. Givetvis tar man väl backup och provar ominstallation som första steg? (Nä, jag vet att de stegen verkar väldigt jobbiga och ofta hoppas över)

Tips är jättebra, men det finns bara en risk att man får väldigt konstiga tips när man bara radar upp några symptom, som någon känner igen sig i, och tipsar vad nu som hjälpte dem.
Jämför att någon skulle göra samma med en sjukdom denne har. "Jag har feber och röda utslag."
Och sedan utgå ifrån andra personers erfarenheter av vad som hjälpte mot detta. :D

Ominstallation som första steg bara för att datorn är seg? Ok, då har vi helt olika sätt att hantera datorproblem. :)
 
Sagem skrev:
Ominstallation som första steg bara för att datorn är seg? Ok, då har vi helt olika sätt att hantera datorproblem. :)

Hehe, ja jag är ganska nitisk.
Och nej, det är inte hur jag hanterar min egen dator. Men åt bekanta som haft samma XP-installation körandes i tre år där startmenyn fyller tre rader på skärmen brukar jag pitcha in en ominstallation.
 
FILM) (ulltand skrev:
Har en svag aning om att min kompis lillebror hade det där en gång. Då gav de honom en spruta med något i, sedan fick han sova i en vecka.

Här ser du hur man ger en spruta:
http://www.alltomdiabetes.se/view.asp?ID=1544

Något att ha i sprutan finns nog på Apoteket. Ta något som har "steril" i namnet, då vet man att det är rent.

PS Du kan vara besatt också. Det har jag hört att man kan vara.

Hej igen! Jag tog en spruta och nu känner jag mig inte lika febrig. Dock är utslagen kvar. Var får man tag på billig exorcist?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.