Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsam NY dator....

Produkter
(logga in för att koppla)
danielsfrilansfoto skrev:
Tack för tipset!
nu berör det inte mig personligen, eftersom jag kör Mac och OS X.
Men jag vet att detta har varit ett problem för en del, och jag vet att för eller senare så kommer jag att få hjälpa någon med just detta.

Vill också passa på att förtydliga det jag skrivit om Vista tidigare i den här tråden (av den anledningen att jag absolut inte vill bidra till några dator/os-krig här).
Jag menar personligen absolut inte att Vista skulle slöa ner datorn ifråga så mycket så att det ensamt skulle vara förklaringen (nu tror jag iofs att jag varit rätt tydlig på att det är något med minnen eller hårdisk som är det troligaste problemet).

Däremot så har Vista inte direkt gjort sig känt för att vara snålt med systemresurser. Speciellt inte om du använder Aero.
Vill poängtera att Vista kan vara ett bra val som operativssytem, men då det är dåligt med mjukvara som är 64-bitars idag, så anser jag att är bättre att använda 32-bitars Vista. 64-bitars Vista är inte helt moget ännu. Dessutom gör du en prestandaförlust (inte så stor, men ändå) när du kör de flesta 32-bitars aplikationer på 64-bitars Vista.

Christer, hoppas du får ordning på din "burk" snart. Det finns definitivt rejält med kraft i hårdvaran du har.

/D.

Tack för engagemanget!
Jag valde 64-bitars för att kunna göra bruk av mycket RAM, som är billigt idag.
Jag har inte "lyckats" få bort profilen. Det var ju problem med att UAC förstörde profilhanteringen, men det kanske är fixat i SP1?
 
Walle skrev:
Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem..

Men varför kör du raid 0 på extradiskarna? Och har du en riktig raid-kontroller, eller kör du windows mjukvaru-raid?

Hoppas du inte använder 750-giggarna för att lagra bilder, om du inte också har backup på annan plats, för då kan det gå illa. Raid-0 ger ju ingen redundans. Krashar en disk, förlorar du allt som ligger på båda.

Jag kör RAID 0 bara för att få en stor disk (för bilder) med snabb access och är medveten om att risken "databortfall" samtidigt ökar => BACKUP!
Vad jag förstår finns det en RAID -kontroller på
moderkortet (ASUS P5N-D), NIVIDA nForce RAID Controller står det i Device Manager.
 
BugEyes skrev:
Jag kör på en liknande burk med Vista och det går snabbt och smidigt.
Något är fel.

Min började gå långsamt på disken för en tid sedan och efter ett tag fick jag korrupta filer. Det visade sig att en disk var dålig. Allt blev bra när jag slängde ut den dåliga disken.

Vill varna för raid 0, om en disk pajar förlorar du all data då alla filer spannar över båda diskarna.

Jag tog bort all RAID efter haveriet och kör nu direkt på fysiska diskar. 10000 spinnare som C och två 500 7200 spinnare som separata diskar.
Funderar på att skaffa ett riktigt RAID kort och köra RAID 5 över 4 diskar som bildarkiv i stället.

Ja RAID (och speciellt 0) ökar nog sårbarheten...
 
Som jag skrev innan, så tycker jag att du ska testa hastigheten på diskarna och minnena.

Efter en snabb googling hittade jag följande mjukvaran som kan testat gratis i 30 dagar:

http://www.passmark.com/products/pt.htm

Vore mycket intressant att se hur stor skillnad du har i skriv/läs-hastighet på C-disken i jämförelse med Raid-enheten.
 
pogu skrev:
det där borde gå fortare.
Jag kör nästan samma sak men har dubble processorer men långsammare och en 7200 rmp WD disk + 2st Samsung 7200rmp i raid 0 dvs. ungefär lika.
Min burk borde vara snabbare för jag har dubbla cpu:er.
Jag kör testet på dryga 6 sekunder. Så mycket ska inte dubbla cpuer göra. Det är något skumt med din burk eller någon inställning.
* Känns datorn "slöare" än din förra ? eller är det bara testet du går efter ?
* Gör ett makro av stegen i testet och kör makrot istället. Då får du inte med den tid som du tar på dig att hitta de olika funktionerna i PS3.
* Under Control Panel/System and Maintenance/System finns det ett "hastighetstest" för datorn, Windows Experience Index. Kör den och se vad du får. Den är inte helt lysande men borde ge ett litet hum om datorn.

Jag antar att du har allt rätt uppsatt i PS3 :) typ scratchdiskarna till raid0 disken.

1. Jag tycker att datorn generellt känns slöare, verkar ta längre tid att ladda dn.se t.ex.
2. Göra ett macro? Jag har inte fått intrycket att PS mäter tiden före "OK"?
3. Jag har nu C: systemdisk som första oc RAID som andra, var lite osäker där. Bäst hade väl varit att ha haft en egn partion på en av extradiskarna, men det går väl inte ihop sig med RAID....
4! Experience Index gav konstig respons!
! New Hardware detected och säger att jag behöver göra refresh av WEI.
Väljer "Rfresh Now" men fastnar på ett stort GULT UTROPSTECKEN som säger:
"The power button config has been altered, You are no longer able to enable AI Suite by pushing power button. To enable the power button for AI Suite again, click tyhe icon at the bottom right of the screeb to enable this function."
???????????????????????????
Hittar ingen ICON, är det ngn som fattar vad detta kan betyda?
 
joper skrev:
Att PS inte skulle skulle ha något stöd för flera kärnor stämmer inte riktigt:

Så, något fel måste det vara, eller så är det Vista 64bit som är problemet. Jag har exakt samma processor som Christer och med Windows XP SP3 avverkas prestandatestet på ca 11 sek. Alla kärnorna jobbar på runt 100%.


Optimize performance of Photoshop CS3 on Windows XP and Vista (kb401088)

Jag ser att processorn maxar i stort sett hela tiden under PS-testet. Men hur 17 ser man varje kärna för sig?
11 s <=> 110 s ....ingen lite skillnad
 
danielsfrilansfoto skrev:
Tycker att det är mysko att den burken du har är så extremt slö i förhållande till hårdvarans prestanda.

När det gäller din fyrkärniga processor så kan tyvär inte nuvarande version av PS dra nytta av alla kärnorna.

Ett annat problem, som garanterat är en del av dina prestandaproblem (är rätt säker på att det finns fler orsaker), är att 32-bitars-applikationer går saktare på 64-bitars Vista, än vad det gör vad det gör på 32-bitars Vista.
(Jag kommer inte ihåg den exakta orsaken till detta faktum, men det är dessvärre sant).

Sedan är det min uppfattning (har dock inte testat Vista överdrivet mycket själv, kör Mac & OS X själv), att Vista slöar ner rätt så rejält i största allmänhet.

Misstänker att du byggt "burken" själv?
I så fall, kolla över alla drivrutiner. (Om du inte gjor det redan förståss).
Sedan är jag lite nyfiken på vilka minneskretsar du har på moderkortet (av den anledningen att felkonfigurerat bios/fel minnestyp i förhållande till moderkortet kan ställa till problem).

Sedan, vilken disk har du som scratchdisk i PS? (Det kan ha stor betydelse).

Till sist så har jag en fråga som är allmänt intresse, har du kalibrerat din skärm med något kalibreringsverktyg, och i så fall, har du lyckats att behålla ICC-profilen efter uppstart?
(Att jag undrar beror på att det är vanligt förekommande att Vista efter en stund byter ut ICC-profilen till "standard-profilen", vilket jag för eller senare kommer behöva lösa åt någon jag känner).

/Daniel.
Jag byggde ju inte själv, bl.a. för atts lippa bekymre mig t.ex. minnesval, 4x2GB Apacerkit 300933-936 står det på kvittot...
Maskinen hittar ju 8GB i alla fall.
 
Essen skrev:
Jag tycker det låter som antingen är ditt BIOS helt åt fanders inställt gällande CPU hastighet, RAM hastighet/CAS/Volt... Börja med att verifiera inställningarna.

eller så har du inte korrekt drivrutiner för nForce chipset:et vilket är vanligt vid just långsam läsning/skrivning till hårddiskarna.

RAID0 är dessutom väldigt snabbt i sig. Blockstorlek och/eller aligment är inget du behöver bry dig om i detta läge.
Antar att du dessutom har 4GB i RAM (fast du inte har aktiverat PAE), så du borde inte ha några problem med det viruella minnet heller.

Långsökt kanske? Vissa moderkort har ibland två olika kretsar för RAID-kontrollen. Verifiera så inte båda är aktiva samtidigt (det hände mig på min Gigabyte X38-DQ6).

Som flera säger här (förrutom trollande Linux-talibaner), så ska ditt system gå MYCKET fortare.

Det kan också vara så att ditt moderkort inte är riktigt friskt?

Vad som än händer hoppas jag du postar lösningen här. Vore kul att få veta vad felet är.

Edit:

En tanke: Ser att du har Norton vilket är ett problembarn i sig. Jag skulle nog börja med att avinstallera det oavsett.

Gjorde själv PS testet. Laddade bilden på 0,3s och utförde filtret på 15,9s. med en belastad Windows Vista Enterprise SP1 32-bit, [email protected], 4GB DDR2 RAM 1066MHz. Inte 64-bit, men ändå...

Jag har 8 GB RAM
Norton har jag ännu inte installerat på den nya, det är bara Windows defender som snurrar.
Eftersom jag inte byggt så känns val av RAID-controllers lite överkurs...
Just den där PS-testen koncentrerar sig väl mest på CPU-beräkning inte så mycket skrivande, så det verkar väl inte som om flaskhalsen ligger på diskaccess nu? Jag tittade på en Performance indikator under denna test och diskaccess låg lågt medan CPUn kämpade.
Så moderkort/CPU/minne..... kanske går jag tillbaka till leverantören, behöver bara så mycket kött på benen som möjligt!
 
har man 64bit os så går det att ha större växlingsfil, 4gb gräns gäller för 32bitar o är den fysiska gräns för hur mycket minne som kan mappas av operativsystemet.

Själv kör jag vista64bit på en q6600 och bortsett från endel generellt klagande på hur windows funkar (både xp o vista, främst hur användarinterfacet ser ut) så fungerar det bra, har inte stött på några program som inte fungerar och absolut inte att datorn känns seg.

Men för att komma med några förslag till lösning,
Allra först kolla efter nya drivrutiner, främst till grafikort, men i princip till alla komponenter man har på datorn. Men andra har redan tippsat om detta. Sen se till att uppgradera vista till sp1 om du inte redan gjort det.

Sen kan du kolla så att bios rapporterar rätt processorhastighet, kan va några inställningar som man måste göra för att "klocka upp" till rätt hastighet.
Efter allt det så ska man börja utesluta hårdvara det man kan testa är att först utesluta minnesproblem, dvs plocka ut alla minnesstickor utom en, och testa, kör gärna nån form av benchmark, sen byter man tur o ordning till dom andra o ser om nån beter sig annorlunda.
Därefter så byt grafikkort. (även om jag inte tror att ett felaktigt grafikort kan orsaka detta)
Efter det skaffa/låna ny hårdisk att instalera
vista på

Om du har möjligheet så kan du även testa att instlera xp-64 för att kolla om de blir bättre, men där har du tillskillnad från vista vissa problem med kompabillitet till endel program (om än få problem)
 
sinduda skrev:

4! Experience Index gav konstig respons!
! New Hardware detected och säger att jag behöver göra refresh av WEI.
Väljer "Rfresh Now" men fastnar på ett stort GULT UTROPSTECKEN som säger:
"The power button config has been altered, You are no longer able to enable AI Suite by pushing power button. To enable the power button for AI Suite again, click tyhe icon at the bottom right of the screeb to enable this function."
???????????????????????????
Hittar ingen ICON, är det ngn som fattar vad detta kan betyda? [/B]

Svarar mig själv, fortfarande konstigt meddelande, men då jag klickar bort det med OK tillräckligt snabbt så fullföljs Refresh av mina index, se resultat i bifogad fil:
Skulle vara intressant att veta vad ni andra med liknande dator får här??
 

Bilagor

  • wei.jpg
    wei.jpg
    42.1 KB · Visningar: 211
Senast ändrad:
Kommer inte åt mina testresultats just nu, men dom är typ lika, om man bortser från grafik testet som ser misstänkt lågt ut.. Vad har du för grafikkort?
 
sinduda skrev:
Svarar mig själv, fortfarande konstigt meddelande, men då jag klickar bort det med OK tillräckligt snabbt så fullföljs Refresh av mina index, se resultat i bifogad fil:
Skulle vara intressant att veta vad ni andra med liknande dator får här??

AMD Athlon64 [4800+ @2x2,65Mhz] -:- Asus A8N32-SLI Deluxe v2 -:- Corsair 3500LLPro [2x1024 @500MHz DC] -:- Gainward 7800GT [512MB @450MHz] -:- WD Raptor [150GB 10krpm] -:- WD Caviar SE16 [500GB 7,2krpm] -:- Zalman 9500CU -:- Antec Phantom Hybrid 500W -:- Antec P180 Case 2 -:- 4xShythe [8dB@39cfm] -:- Dell 2407W [24" wide TFT @1920x1200, 60Hz] -:- 10% OC: GLH ;P
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    60.6 KB · Visningar: 251
lihnuz skrev:
har man 64bit os så går det att ha större växlingsfil, 4gb gräns gäller för 32bitar o är den fysiska gräns för hur mycket minne som kan mappas av operativsystemet.


Japp, stämmer. Jag var kavr i 32-bit världen mentalt... fokuserade på påståendet att hantering av växlingsfil är långsamt - vilket det inte är.
 
sinduda skrev:
Jag ser att processorn maxar i stort sett hela tiden under PS-testet. Men hur 17 ser man varje kärna för sig?
11 s <=> 110 s ....ingen lite skillnad

Hmmm....Spännande !

Ser du bara en "cpu-stapel" i Windows Task Manager ?
Jag ser 8 ( 2*Quad)
Kan det vara det som är felet ?
Din burk har inte fattat att den har en Quad eller du har ingen Quad ( typ blivit lurad, fel i stoppad,...)
Det förklarar den dåliga hastigheten. När jag kör testet maxar alla 8 kärnorna under 6 sekunder.
 

Bilagor

  • skorpancpulast.jpg
    skorpancpulast.jpg
    43.2 KB · Visningar: 217
sinduda skrev:
Svarar mig själv, fortfarande konstigt meddelande, men då jag klickar bort det med OK tillräckligt snabbt så fullföljs Refresh av mina index, se resultat i bifogad fil:
Skulle vara intressant att veta vad ni andra med liknande dator får här??
Jag har ungefär liknande förutom grafiken.

Vad har du för grafikkort ?
Har du rätt drivrutiner ?

Jag tror inte att testet är perfekt. Jag får en känsla av att de bara använder en kärna....
Mem mem det är ju i allafall något:)
 

Bilagor

  • perf.jpg
    perf.jpg
    38.3 KB · Visningar: 208
sinduda skrev:
1. Jag tycker att datorn generellt känns slöare, verkar ta längre tid att ladda dn.se t.ex.
2. Göra ett macro? Jag har inte fått intrycket att PS mäter tiden före "OK"?
3. Jag har nu C: systemdisk som första oc RAID som andra, var lite osäker där. Bäst hade väl varit att ha haft en egn partion på en av extradiskarna, men det går väl inte ihop sig med RAID....
4! Experience Index gav konstig respons!
! New Hardware detected och säger att jag behöver göra refresh av WEI.
Väljer "Rfresh Now" men fastnar på ett stort GULT UTROPSTECKEN som säger:
"The power button config has been altered, You are no longer able to enable AI Suite by pushing power button. To enable the power button for AI Suite again, click tyhe icon at the bottom right of the screeb to enable this function."
???????????????????????????
Hittar ingen ICON, är det ngn som fattar vad detta kan betyda?

2: PS3 mäter tiden från att du öppnar dialogboxen i "Radial Blur", tills den är klar. Dvs. tiden beror på hur snabb du är på att klicka i inställningarna.
Istället för ett makro kan du göra Ctrl-F
dvs.
Kör först enligt instruktionen
Gör sedan Ctrl-Z ( för att få tillbaka bilden)
Gör sedan Ctrl-F ( för att köra senasta kommandot dvs. bluren)

Nu har du fått datortiden utan "klicktiden" medräknad.


Edit: Endel hävdar att PS3 nu bara har tagit fram någon cashad variant av bilden men jag har testat att lägga bluren i ett makro och köra makrot på en nystartad burk och får samma tid. Vad det handlar om är att få bort klicktiden. Det är den som gör att många får konstiga och olika tider i den andra tråden.
 
pogu skrev:
Jag har ungefär liknande förutom grafiken.

Vad har du för grafikkort ?
Har du rätt drivrutiner ?

Grafikkort Gigabyte Geforce 8600GT 512 MB, borde räcka för en icke-spelare.
TWAN-data har väl installerat från den CD som följde med kortet, frågan är väl om det krävs 64-bit-driver?
 
pogu skrev:
Hmmm....Spännande !

Ser du bara en "cpu-stapel" i Windows Task Manager ?
Jag ser 8 ( 2*Quad)
Kan det vara det som är felet ?
Din burk har inte fattat att den har en Quad eller du har ingen Quad ( typ blivit lurad, fel i stoppad,...)
Det förklarar den dåliga hastigheten. När jag kör testet maxar alla 8 kärnorna under 6 sekunder.

Det vore ju en "bra" förklaring! Var ska man kolla? I Device Mgr finns det 4 enheter under Processors i alla fall.
 
sinduda skrev:
Grafikkort Gigabyte Geforce 8600GT 512 MB, borde räcka för en icke-spelare.
TWAN-data har väl installerat från den CD som följde med kortet, frågan är väl om det krävs 64-bit-driver?

Ungefär samma ( eller samma ) NVIDIA GeForce 8600 GT
Uppdatera drivern så är du säker på att du har rätt.
min driver heter 7.15.11.7519 och är byggd 2008-05-16

men det borde inte göra datorn så slö...
 
sinduda skrev:
Det vore ju en "bra" förklaring! Var ska man kolla? I Device Mgr finns det 4 enheter under Processors i alla fall.
Hittade något:
Starta taskmanagern.
Under View/CPU History väljer du "One Graph Per CPU"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.