ANNONS
Annons

Datahaveri,2 hårddiskar utslagna på 1 gång !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Om disken bara står o tickar och/eller låter mekaniskt illa, finns det hopp ändå då, med nåt av ovan nämnda program? Sitter med en 160 GB Maxtordisk som sagt upp sej o låter illa...

Jag fick hjälpligt fart på en som hade kraschat en gång genom att kyla ner den med en lös datorfläkt; utan den extra kylningen storknade den (det var inte fel på fläkten i datorn).

KG det beror på vad du menar med hopp :)
Chanserna är goda att du kan komma åt informationen och kopiera dem till annan disk. Men om sen om den tickande disken klarat sig, det är en annan sak.

Själva disken är helt ointressant, vem skulle nånsin våga lita på den igen? men innehållet vore skoj att rädda... jag tolkar ljuden som att läshuvudet står still o inte kommer nånstans. I en av mina datorer identifierar sej disken som en 2 TB hårddisk!! det vore kul att formatera den som en sån... men formatera är inte det första jag tänker på...

Hejsan.

När min IBM 60Gb gav upp i sommras så vart det ungefär likadant, det gick inte och finna, varken i Windows eller BIOS.
På nätet hittade jag en sida det där stog om craschade IBM diskar, och där stod det att det kunde bli dålig kontakt i stömtillförseln till disken. Tydligen så bildas det oxid mellan kontakten på disken (alltså den del som sitter kvar när du tagit ur strömkabeln) och kretskortet på disken.
Jahapp, tänkte jag och rucklade lite (ganska mycket) på kontakten, körde igång burken och, japp där var den igen.
Körde sedan nått shareware rescue program, och den har funkat fin fint sedan dess.
Kommer tyvärr inte ihåg vilken sida det var jag lästa detta på men jag tror det var Sweclockers.

/ Tomas

Men den lät inte illa va? Min disk squeekar några gånger vid uppstart o sen slutar den snurra, står o gnisslar en stund o sen är den tyst...

Före kraschen förde den liv, ett brummande som hördes i hela huset, trodde först det var fel på kylfläkten men när jag fick fart på disken igen så vart det tyst.
När den hade kraschat så var den tyst, det gick inte och få nått liv i den alls.

Har hört om folk som har skickat på disken en smäll och fått igång den, kanske en sista utväg innan man kastar den.

Dom diskar som det STORA problemet gällde för IBM är Deskstar 75GXP och i första hand 45GB modellen. I klart mindre skala så sa folk att det gällde 60GXP modellen också, men där finns det mindre belägg.

Något som kan vara lämligt i sammanhanget är att samtliga tillverkare jag känner till har haft en eller flera dåliga modeller i sina dagar. IBM råkar bara vara den som hade det mest nyligen.

Som tillägg till Christers tips om fläkt så kan jag nämna att folk även har uppnått samma resultat genom att lägga den i frysen en stund för att få ner temperaturen.

Den där tråden kommer jag ihåg, om det inte fortfarande är det så var den länge "tråden som aldrig dog". Den är LÅNG, skrev ett antal poster i den själv. Jag har varit på Techreport sen dom startade (nick Aphasia), i "cumminityn". Lite kuriosa. Damage, och Evil som starade Techreport kommer ursprungligen från Ars Technica men dom delade sig p.g.a. lite olika inriktning. Men till viss del så är deras stil väldigt lika, bra seriösa och väl underbygda artiklar.

Chipa om hårddiskarna kanske fungerar men jag har aldrigt hört nån som lyckats med det, vet inte heller hur svårt det kan vara.
Det är inte svårare än att ha en modell av samma typ och storlek, skruva loss 6-8 skruvar och shifta en kabel.

IBM e ju dom som krashar mest och det e fakta..
Iaf på dom två modeller som var värst. Men det att dom kraschade mest är inget konstigt, dom sålde mest också då deras årestanda när dom kom översteg dom andra i samma segment. Allting som finns i omlopp har i regel fler trasiga diskar. Och den här köpte folk som galna.

The Champ skrev:
Hur stor är chansen...Båda diskarna står bara och tickar och datorn får inte kontakt med dessa.

Risken... hur stor är risken menar du väl? :)
I vilket fall, att två diskar fysisk krashar samtidigt är osanolikt.

Boota datorn med en Knoppix (som flera andra föreslagit) så hittar du säkert dina diskar.

dwargert skrev:
Nu borde det inte vara några med bootpartitionen eftersom att det rör sig om två hårddiskar. Jag antar att det inte bootas från båda. Sedan undrar jag vad du menar med boot-partition, menar du Master Boot Record eller menar du partitionen där i detta fallet windows ligger?

Om det vore MBR det är fel på kan man enkelt fixa detta genom att boota från en cd, t.ex. windows installations-cd:n och sedan öppna räddningskonsollen och skriva 'fixmbr'

Onödigt att skaffa en annan HD för att boota från när man kan boota från en cd, antingen en windows cd eller en tidigare nämnd linux-cd, dessa krashar ju inte eftersom att inget kan skrivas till dem. Finns väldigt sofistikerade system som startas från cd. Behöver då inte heller ändra på på master och slave etc.

Ville inte skriva en avhandling i fråga om ämnet och klockan var mycket. Ja jag skulle lika gärna kunna boota från min JoS om det ska vara så.

Har tyvärr inte fungerat med fixmbr i något av fallen hos mig. Tro mig, jag har verkligen prövat allt. Ändra jumperna bakpå var en sista desperat grej precis innan jag skulle testa om inte 400V kunde greja problemet.

Att två diskar rasar samtidigt är ju osannoligt men möjligt.

- Mitt första tipps är att gå in på www.sweclockers.se, högst upp finns en flik som heter filer, gå sedan in på Felsökning/Ulitimate Boot CD.
Bränn ut CDn och boota från denna, då har du några olika felsöknings applikationer för HD.
- Om inte det funkar så registerar dig på Sweclockers och skriv ett inlägg där du beskriver dina problem & observattioner utörligt. De är ofta ganska griniga på korta inlägg så som "Min disk är paj, vad göra?" Så sök först i deras forum på likande händelser och lägg ditt inläg i rätt Fourums del.
- Det sista jag skulle prova är att hitta någon med en likadan disk, Köp den, slakta den och byta ut styrkortet. Med din felbeskrivning så låter det som att det är styrkortet som rasat inte någon av diskarna eller läs/skriv huvuden.
- Att skicka i väg disken till någon är ofta väldigt dyrt, men kan vara motiverat om man är proffisionel och har ett fullständigt katalogjobb i slutfasen...

Problemlösare

Köpte programmet Final Data 2.0 för 500.- när jag hade liknande problem på en disk. Återskapade ca 99% av alla filer. Fungerar visst snabbare och mer precist om det är installerat innan problem uppstår.

Några korta frågor:

- Sitter diskarna på samma kontroller?
- Har du fler diskar i maskinen än de 2 som krashat?

/p

fredmann skrev:
IBM e ju dom som krashar mest och det e fakta..

IBMs Desktar var absolut bäst fram till 75GXP-serien. De var snabbast, tystast, störst och billigast på samma gång. De vann alla tester och allt var fint.
Sen gjorde de ngt med 75GXP-serien. Snålade på material eller ngt liknande. Plötsligt började alla diskar gå isönder.
Vad jag vet så fungerar alla andra serier bra.

Jag har själv haft fem-sex Deskstar-diskar, varav en kraschade två gånger -- en 75GXP.

Jag hittade ett dos-program som jag startade från diskett som lyckades rädda alla partitioner utan just c. Och som vanligt så ska man ju inte ha ngt viktigt på c, så det gjorde inte så mkt. Programmet stod och tickade i ett par dagar, men den lyckades rädda allt viktigt. Ska kolla när jag kommer hem vad programmet hette. Det var gratis iaf.

Be happy =)

Okey alla vänner....liten sammanfattning

Har pratat med support om min kraschade disk (den med operativet på alltså) jag får inte tillbaks den så återstår den andra med orginalkorten på och den bär sig likadant åt men på den finns inget operativsystem.....Min dator kommer tillbaks nästa vecka och då kan jag börja kolla lite.Då med en 160 gig hd.Jag kunde få köpa tillbaks den krachade trodde han men det skulle kosta massor .Det gör inte så mycket då samma kort ligger på den andra som jag forfarande har hemma .Jag återkommer så fort min dator kommit tillbaks.Tack alla så länge..

Re: Okey alla vänner....liten sammanfattning

The Champ skrev:
Har pratat med support om min kraschade disk (den med operativet på alltså) jag får inte tillbaks den så återstår den andra med orginalkorten på och den bär sig likadant åt men på den finns inget operativsystem.....Min dator kommer tillbaks nästa vecka och då kan jag börja kolla lite.Då med en 160 gig hd.Jag kunde få köpa tillbaks den krachade trodde han men det skulle kosta massor .Det gör inte så mycket då samma kort ligger på den andra som jag forfarande har hemma .Jag återkommer så fort min dator kommit tillbaks.Tack alla så länge..

Det det är ett farligt resonemang du för. Tänk om det är just den disken som du inte får tillbaks som går att rädda. Medans den som du referar till som backupdisk är hopplöst ute. Jag skulle försöka förhandla till mig orginal/systemdisken. De kan orimligt ta mer än 1500kr, 1000 i värde och 500 för hanteringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar