ANNONS
Annons

Pentax Sverige, toppen av Oprofessionalism?

Produkter
(logga in för att koppla)
24 månaders garanti m.m..

Hej fotovänner!

Ja detta med Pentax kameran var en tråkig historia. Jag har mot min vilja processat mot andra typer av företag tidigare men det har aldrig varit något problem då jag agerat direkt och med full dokumentation. I detta fallet förstår jag egentligen inte varför Pentax och kund tjafsar. Man lämnar tillbaka kameran där den köpts, sedan är det den firman som äger problemet (läs:har sålt en trasig produkt). Konsumentköplagen är tydlig på att om en vara returneras inom "...skälig tid.." (direkt felet uppdagas..nästan) så skall den lagas eller bytas ut. Kunden avgör vilket beroende på varans pris. Efter andra lagningsförsöket och felet kvarstår har kunden rätt att häva köpet.

24 månaders garanti mot fabrikationsfel gäller. Lagen säger att bevisbördan skall hållas låg, dvs att företaget inte skall kunna vägra garantireparation för vad som kan ansees som fel som produkten rimligen bar med sig från början.
Det kan vara fråga om fel som kunden inte upptäckt innan eller som kommer av orimliga matrialfel.
En optik bajonett lossnar inte efter 17 månader om kameran är välskött.

Det blir lätt upprörda känslor vilket är begripligt men förrödande i en tvist. Min erfarenhet är att om man bara är tydlig, saklig och hela tiden håller sig till kända fakta och inte upphöjer spekulationer till sanningar så brukar det inte vara några problem.

Har haft kamerautrustning inte bara hos Pentax Sverige utan flera andra märken utan att ha något annat att tillägga än Tack för fin service !!
Jag vill samtidigt inte säga att dom inte kan göra fel, det gör vi alla dagligen.

Med risk att låta som en morsa:

*Håll reda på kvitton
*Agera direkt
*Lämna varan där den köpts
*Saklighet
*Tala med kommunens konsumentombudsman vid behov

Ha det gott vänner !!!

Senast ändrad:
Reklamation och konsumentvägledning...

Rätt skall vara rätt:

24månaders reklamationsrätt

Kommunens konsumentvägledning