Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datahaveri,2 hårddiskar utslagna på 1 gång !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Jag vet, men en serie av dem kallas "Deathstar" i folkmun för dom har haft grymma kraschproblem med dem - som IBM inte utåt vill kännas vid. Så har du haft två som kraschat samtidigt är det ju inte omöjligt det är just sådana. Kika på artikeln jag länkade till.
Okey ska kolla dettta OCH TACK ALLA FÖR TIPS OCH TRIXS.Måste nu slänga mig i "bingen" inför morrondagens slit och släp.Jag återkommer.

Hej

Testa om du kan lokalisera diskarna med ett program som heter "FileRecovery for Windows"(http://www.lc-tech.com). Detta lilla underverk räddade mig när min disk kraschade, och var som bortblåst ur mitt system.Programmet hittade disken, lyckades indexera vad som fanns på den och även spara undan materialet till annan disk.

Dataförlusten för mig blev 0% av 120Gb !
Inte illa va? ;)

Lycka till!

piix skrev:
Hej

Testa om du kan lokalisera diskarna med ett program som heter "FileRecovery for Windows"(http://www.lc-tech.com). Detta lilla underverk räddade mig när min disk kraschade, och var som bortblåst ur mitt system.Programmet hittade disken, lyckades indexera vad som fanns på den och även spara undan materialet till annan disk.

Dataförlusten för mig blev 0% av 120Gb !
Inte illa va? ;)

Lycka till!
Jag säger som jag alltid sagt "det bästa på internet är alla forum med hjälpsamma människor"
Kollar även detta .

Owe vad kör du för operativ system? XP med service pack 2?
Fick nyligen rädda 2 diskar som råkade illa ut av SP2, datorn hittade dem ibland typ 1 av 50. Du får testa att ta hem program från IBM's hemsida, starta datorn i dos läge och köra dem programmen. Även om diskarna inte hittas av datorn på en gång, så kan de programen komma åt dem (ibland). Där kör du både den korta och långa diag. testerna och ser vad den säger.

Diiva skrev:
Owe vad kör du för operativ system? XP med service pack 2?
Fick nyligen rädda 2 diskar som råkade illa ut av SP2, datorn hittade dem ibland typ 1 av 50. Du får testa att ta hem program från IBM's hemsida, starta datorn i dos läge och köra dem programmen. Även om diskarna inte hittas av datorn på en gång, så kan de programen komma åt dem (ibland). Där kör du både den korta och långa diag. testerna och ser vad den säger.
Precis...XP och service pack 2...kollar detta också.

Låter riktigt långsökt, men avinstallera sp2 om du tror att det finns minsta chans att det är detta som ställt till det för dig...

Det finns en hel del trådar på nätet om flera som fått allvarliga diskcrash, eller att diskarna inte hittas längre och liknande problem pga SP2.
Oftas med meddelandet: system disc failure, eller vad det brukar nu stå...
i vilket fall så kommer han inte in windows så han kan inte avinstallera, dessutom hjälper det inte då skadan är redan skedd. Om SP2 är problemet så kan en formatering hjälpa eller att man fyller tömmer/partitiontabblen under tex Linux och hoppas på det bästa.
I det fall jag var inblandad i, så hittades diskarna bara ibland, men det fanns inget viktigt på dem så en formatering eller lågnivå formatering hjälpte.

Om du vill prova med linux så rekommenderar jag att du laddar hem en "bootningsbar" distribution. Om du känner någon som kan lite om linux skulle jag främst rekommendera en gentoo live cd eller en som är baserad på den (finns speciella "räddningscd:ar baserade på denna). Annars är ju knoppix ett alternativ, grafisk debian baserad cd-dist.
Kan ju i alla fall vara värt att prova.

Lycka till, jag lider med dig.

Jag rekomenderar också att testa med linux. Enklast (som det har sagts) är att starta datorn med bootbar linux via cd och se om du kan se vad som finns på diskarna. Annars kanske känner du nån som kan sätta in dina diskar och under linux försöka komma åt dina filer. Beroende på var skadan är, så finns det hopp att du kan rädda dina filer.
Lycka till.

Vill passa på att varna för Hitachi-diskar.
Jag hade dubbellkrach på två diskar samtidigt. Tillverkade i samma serie.
Nämnda bolaget köpte upp IBM-disktilverkning.

Ja du Owe, du har fått en hel del tips redan, kanske du har löst problemet.
Om inte har jag ett tips till du kan försöka dig på.
Hade en IBM disk som "tickade" vid boot precis som beskriver. Efter ett antal försök som inte lyckades (att få kontakt med disken) prövade jag den "coola" metoden - lägg disken i frysen några timmar och försök att boota igen. Det låter kanske som ett dåligt skämt, men många gånger funkar det.

litet trix

Har också råkat ut för diverse hårddiskkrascher med deskstardiskar och liknande. Det som har kännetecknat krascharna är att en bootpartition blir förstörd.

Om inte disken är fysiskt förstörd bör man testa föjande:

Skaffa en skitHDD du kan boota från.
Ändra Jumpern bakpå din kraschade disk till en annan inställning. Var den master, så ställ den på slave och tvärtom.

Detta har räddat mig tre gånger.

Anledningen till att jag säger att ni ska använda en skitHDD är att den förstörda disken även kraschade min räddningsdisk första gången. Inte kul då den var lånad...

Eventuellt kan man testa att bara ändra jumpern och testa boota med bara den disken installerad. Då får man i alla fall en indikation på om disken är totalt kraschad.

Lycka till
/Jakob

Nu borde det inte vara några med bootpartitionen eftersom att det rör sig om två hårddiskar. Jag antar att det inte bootas från båda. Sedan undrar jag vad du menar med boot-partition, menar du Master Boot Record eller menar du partitionen där i detta fallet windows ligger?

Om det vore MBR det är fel på kan man enkelt fixa detta genom att boota från en cd, t.ex. windows installations-cd:n och sedan öppna räddningskonsollen och skriva 'fixmbr'

Onödigt att skaffa en annan HD för att boota från när man kan boota från en cd, antingen en windows cd eller en tidigare nämnd linux-cd, dessa krashar ju inte eftersom att inget kan skrivas till dem. Finns väldigt sofistikerade system som startas från cd. Behöver då inte heller ändra på på master och slave etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar