Maverick skrev:
Utsikterna är nog inte så goda. Regel nummer ett är ju att du måste ha kontakt med diskarna annars spelar det ju ingen roll vilket program du använder för att försöka rädda datat.
Du har ju redan prövat med en annan dator, kan ju vara värt ett försöka med ytterligare nån dator och kanske en dator med linux som kan läsa från windowsdiskar. Det sista är ett riktigt långskott.
När det gäller priset tror jag inte att 30k räcker för denna operation. Det låter mer som ett pris baserat på en disk som råkats formateras av olyckshändelse. Det som händer om man lämnar in en disk är att de troligtvis skickas till Ibas som sedan provar att chipa om dem. Lyckats inte det så plockar de ur skivorna och sätter dem i sin egen utrustning. Det senare skulle lätt kunna handla om en tusenlapp per GB. Fast du kan ju alltid ringa och höra. Ibas har kontor i bland annat Uppsala. Hade det förut iaf. Fast det är inte där de går igenom disken utan det görs i Norge vill jag minnnas. De är typ världsledande så de har väl att göra, därav priset skulle jag gissa.
Chipa om hårddiskarna kanske fungerar men jag har aldrigt hört nån som lyckats med det, vet inte heller hur svårt det kan vara.
Om man ändå ska dra en lärdom av detta så är det väl att det inte räcker med separata diskar om de sitter i samma burk, kanske inte heller om de sitter på samma elnät. Det låter onekligen som det är din dator som gett båda diskarna en kyss eftersom de pajjade samtidigt. Vad kan man ju bara spekulera i. Hör av dig igen om du skulle få kontakt med diskarna så ska jag ta reda på namnet på det program jag använde för att rädda data på en disk jag hade.
Ett annat nedslående svar är dessutom att PS-filer, Tiff- och rawfiler tycks tåla en krasch sämre än jpg. Jag kunde rädda så gott som alla jpg men många av de övriga var förstörda. I synnerhet de som innehöll lager.
Mvh
Maverick