Har för mig att en av mina kusiner blev påkommen en gång med att ha en hembränningsapparat på någon vind och hävdade att han aldrig använt den (som en då förmildrande omständighet). Om jag inte missminner mig så försvarade han sig med att han även gjort ett schackbräde i någon skolverksamhet en gång i tiden men inte f_n hade väl han spelat något schack för det.
Bryr sig polisen verkligen om ifall folk har en hembränningsapparat idag?? Intressant om tänket kring det är detsamma som det kring vapeninnehav
... men det är klart att man kan väl ta ihjäl både sig själv och andra även med högoktanig sprit. En gång hade vi köpt verkligt stark Öst-Tysk vodka på en båt i Hammarbyhamnen som höll mellan 75 och 80% sprit, när vi var 15-16 år. En tjej som försökte dricka för snabbt och som inte fattade att den spriten var faktiskt var något helt annat än Systemets , satte liksom bara ångorna i halsen och tuppade av då hon inte fick luft. Henne kompisar var tvungna att ge tjejen konstgjord andning, för att hon inte skulle stryka med. En lätt skakande erfarenhet för oss som jag kommer ihåg än idag.