Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

damm på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
tycker att det är märkligt att Nikon Canon o Minolta som nyligen har släpt nya kameror har inte kommit med något som liknar Olympus anti-damm system, kanske nästa Canon har det men jag tror att dom kommer bara med fler pixlar efter som det tycks vara vigtigast för flästa och säljer bättre.

med en damm pump så är ju problemet löst... jag har satt det i system att blåsa 1 gång/veckan vare sig det är damm eller inte. Har inte haft problem med damm på evigheters evighet. Betala en extra krona är det inte värt så ska funktionen komma så ska den vara gratis hur man nu kan kolla en sådan sak...

Bara o vara försiktig vid objektivbyte så minimeras risken.

/Kalle som är dammets värsta fiende

"Bara o vara försiktig vid objektivbyte så minimeras risken"

Det är ju mäningen att man byter objektiv ner man har systemkamera, annars kan man likan gärna ha kompaktkamera.

Hur bra fungerar Olympus antidamm system? Om jag fattar rätt så används ultraljud för att skaka bort partiklarna. Var tar partiklarna vägen sedan?

F.G. skrev:
Hur bra fungerar Olympus antidamm system? Om jag fattar rätt så används ultraljud för att skaka bort partiklarna. Var tar partiklarna vägen sedan?

Det samlas nedanför sensorn på en kalddig byt som byts ut då och då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar