ANNONS
Annons

Dam & Neg

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag undrar vilket är e bra sätt att ta bort dam från dia o neg innan man lägger ner dom i plastfickorna. blåsbortse? duk? pensel? jag är rädd att fel slags pensel/borste kanske repar negen o diaorna. ni är ju experterna! ;)

:eek:

EricSthlm skrev:
jag undrar vilket är e bra sätt att ta bort dam från dia o neg innan man lägger ner dom i plastfickorna. blåsbortse? duk? pensel? jag är rädd att fel slags pensel/borste kanske repar negen o diaorna. ni är ju experterna! ;)

Tryckluft på burk är nog det bästa, kan dessutom med fördel användas för att blåsa ur kameran på damm. Blåsborste eller mjuk pensel funkar också hyfsat men duken ska du nog vara försiktig med....

Den gamla hederliga antistatpistolen man använde till vinylskivorna är också suverän för att ta bort statisk elektricitet på negativ. Använde alltid en sådan på 80-talet i mörkrummet, har tyvärr tappat bort den. Var kan jag köpa en ny, någon?

Mvh, Larsa.

Njao....tryckluft in i kamerahuset är inte så populärt. Med lite otur kan man t.ex. blåsa sönder slutarlamellerna eller bara blåsa in skiten ännu längre in i huset.

Jeppe skrev:
Njao....tryckluft in i kamerahuset är inte så populärt. Med lite otur kan man t.ex. blåsa sönder slutarlamellerna eller bara blåsa in skiten ännu längre in i huset.

Jag tänkte närmast på spegelreflexkameror & då spegeln & undersidan av mattskivan. Vad tror du dom gör i kameraverkstan?

Man bör i & för sig veta vad man håller på med & exempelvis inte blåsa för nära spegeln eller mattskivan eftersom dom kan spricka av den kalla luften. Luftens temp sänks nämligen kraftigt vid trycksänkningen som uppstår när den kommer ut.

En kompis åt mig spräckte en bakre lins på ett objektiv på det sättet för ett antal år sen.
Håll alltså munstycket ett par cm ifrån glasytor & tänk på vart ni blåser, Absolut inte på några slutarlameller!!!

Mvh, Larsa.

hmm.. jo luft på burk har man hört att man ska akta sig för när det gäller rengörning av kamerahus o optik. kanske dammsuga huset istället? ;)
men kan rekommenderas till negen alltså? ok jag ska kolla upp det. tack!

:eek:

Re: Re: Dam & Neg

larsaz skrev:

Den gamla hederliga antistatpistolen man använde till vinylskivorna är också suverän för att ta bort statisk elektricitet på negativ. Använde alltid en sådan på 80-talet i mörkrummet, har tyvärr tappat bort den. Var kan jag köpa en ny, någon?

Mvh, Larsa.

Här finns den:
http://www.2spi.com/catalog/photo/zerostat.shtml
Min pistol var vit då. Det var en finurlig grej som fungerade väldigt bra men min har också försvunnit. Ska kolla om den går att få tag i...
$100 är jag inte bered att betala. Har för mig att jag gav mindre än en hundring runt 1982.

Senast ändrad:
kim99x skrev:
10 cm rekommenderar de på flaskan som avstånd iaf ;)

Ok, ska hålla mig lite längre ifrån när jag blåser ur min OM-1'a nästa gång. Gjorde det för nån månad sen & den blev kanon, var MYCKET dammig innan pga att han jag köpte den av hade den liggandes i en väska utan objektiv eller skydd!

Larsa.

Re: Re: Re: Dam & Neg

Linmajon skrev:

Här finns den:
http://www.2spi.com/catalog/photo/zerostat.shtml
Min pistol var vit då. Det var en finurlig grej som fungerade väldigt bra men min har också försvunnit. Ska kolla om den går att få tag i...
$100 är jag inte bered att betala. Har för mig att jag gav mindre än en hundring runt 1982.

Tack för tipset men som du säger så är den väl så dyr. Min var också vit & kostade inte mycket. Får väl kolla runt på lite äldre hifibutiker, rätt vad det är så kanske man kan hitta nåt gammalt lager. Jag hör av mig om jag hittar nåt.

Larsa.:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar