Annons

Dagsljus/tungsten

Produkter
(logga in för att koppla)

Tartan

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har precis gjort ett fotoprojekt där jag fotat
på 4x5 tum dia dagsljus film. Men jag har använt mig
av glödlampeljus. Hur kommer diat att bli? Kommer
jag ha stora problem att hitta en bra vitbalans i
efterbearbetningen eller kommer jag att "förstöra"
bilden?

Tacksam för svar!

/Oskar
 
Bilderna får ett kraftigt orange färgstick om du inte använt något filter.

Vanliga glödlampor och dagljusfilm är en dålig kombination, det finns vad jag vet inget filter som klarar att fixa det. Fotolampor 3200 K och filter 80A ger rätt färger och kan väl till nöds användas med dagljusfilm och vanliga glödlampor, men det blir ett varmt färgstick. Det är ett ganska tätt filter och exponeringen måste ökas 1 1/3 steg. (filterfaktor 2,4)

Det finns andra filterbeteckningar där 80A motsvarar CTB11 och 80B CTB 9 om jag minns rätt.

Användes fotolampor av typen Photoflood 3400K använder man filter 80B. Det måste kompenseras med 1 steg i exponeringen. (filterfaktor 2)

Här kommer lite allmänna uppgifter för den som ev tänker använda gamla fotolampor:

Om det går att kompensera helt törs jag inte svara på i ditt fall.
Lampor 3200 K: Philips Argaphoto, Osram Nitraphot B eller BR (med reflektor)
Livslängden är omkring 100 timmar i bästa fall. Effekten är 500 W.

Lampor 3400K Philips Photolita (olika tillägsbet), Osram Nitraphot N och S samt NR och SR (med reflektor)
Livslängden är 3 - 5 timmar!! Effekten är 250 - 500 W.

Det blir rejält varmt av sädana här lampor så risken för brand finns om man inte är försiktig.

(Jag slängde en hel kartong sådana här lampor när jag flyttade i höstas)

Om det går att kompensera törs jag inte svara p i ditt fall.
 
Tack för svar!

Jag förstår att det inte var smart att fota utan något som helst filter, men det jag behöver veta nu är om det går att rädda. Bilden ska ha en varm ton, men jag kommer att behöva tona ner den en hel del ändå. Är det någon som vet om det går, och i så fall bästa tillvägagångssätt.

Tack på förhand!
 
Du kan ju skanna diat och försöka få till det i Photoshop, men jag tror inte att det går att få ut något bra resultat. Kanske som svv.
 
Tack för svar Bildsten! Den slutgiltiga bilden ska inte ha en helt neutral vitbalans utan ha en varm ton. Lite som fotot i de första två gudfadern filmerna! Så jag behöver inte bli av med de varma tonerna helt. Är det fortfarande en omöjlighet att lyckas få en bild som inte ser helt "fel" ut? Finns det någon annan som har kunskap om det är så tar jag gärna fler tips och råd!
 
Det är ju en stor diabild så det finns ju i princip tre sätt att avnjuta den. Eftersom den är stor finns det knappast någon projektor som kan visa den utan vill du se den på duk får du använda en overheadprojektor. Då kan det eventuellt gå att lägga ett blåfärgad filter under bilden för att korrigera färgsticket. Bör motsvara något av de filter som jag nämnt tidigare. Räkna med att filtret stjäl rejält med ljus så projektionsavståndet blir kort och bilden liten.

Ett annat sätt ar att skanna bilden som tidigare nämnts.

Ytterligare ett sätt är att kopiera bilden på Cibachromepapper eller liknande. Jag har inte kollat om det finns i marknaden fortfarande. Det förutsätter en förstoringsapparat som är tillräckligt stor och antingen har inbyggda filter eller en filterlåda för lösa filter och en bra samling blå filter. Sedan är det "bara" att läsa bruxen för pappret och kemikalierna och prova sej fram. Hittar du ingen apparat som tar 4x5" så kan du ju i allafall göra delförstoring i en apparat avsedd för mellanformat. Helt klart den roligaste vägen enligt min ringa åsikt. :))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.