Givetvis så skulle mitt nuvarande system kunna göras bättre men frågan är ju om jag når hela vägen fram till det jag önskar. Om det inte gör det så har jag ju tyvärr plöjt ner ännu mera pengar på ett system som jag kommer att vilja byta ut. Men visst priset på Panasonics 35-100mm f2,8 är ju betydligt lägre än att byta till Fuji och det skulle såklart bättra på mina bilder avsevärt och närma sig det jag önskar och saknar från min D300. Skulle ju även kunna byta till GX80 om den har bättre EVF och autofokus och fortfarande ha pengar över så att säga.
Du som har haft GX7 och numera GX80 får gärna berätta mer om detta.
Mina pluspunkter för GX80-huset: skarpare bilder (inget moaréfilter), tillgång till dubbel antiskak med många Panaobjektiv med inbyggd IS, 4K-möjlighet för film, ny slutare (upp till 1/4000 för den mekaniska och 1/16000 för den elektroniska), något kompaktare än GX7
Sökaren är densamma som GX7, så när som på vinklingsfunktionen. Sökaren fungerar bra för mig.
Objektiv?
Oly 1,8/45mm är ett givet val inte minst för porträtt, men fungerar även i andra sammanhang, billig även som begagnad.
Oly 2,0/12mm - oslagbar ljusstark vidvinkel, men dyr
Pana 1,7/25mm - mycket bra "normal" - mycket skarpt och ger fin oskärpa på porträtt, billig
Pana 2,8/12-32mm - mycket bra "24-70" objektiv! Låg vikt, superb bildkvalitet! Mitt mest använda objektiv. Dyr
Pana 3,5-5.6/14-140mm - det perfekta reseobjektivet. Oväntat bra bildkvalitet över hela zoomområdet. Finns begagnad till hyfsat pris. Notera: två versioner! Köp ver 2!
Dessutom Sigma 2,8/60 mm som är ett fynd! Där finns fin oskärpa att hämta så det räcker!
Jag kör nu uteslutande RAW med Lightroom, som hittills inte varit den optimala konverteraren för mig. Gillade inte deras kameraprofiler, men efter senaste uppdateringen (6.12) finns nu mycket användbara sådana.
Jag exponerar alltid efter de ljusa delarna av bilden eftersom RAW-filerna från GX80 klarar av att med kvalitet "dra upp" de mörka partierna. Exponering kring "medel" ger inte alls samma möjligheter. En mycket bra sensor alltså, som verkar ha evigt liv.....