Annons

Dags för första digitala systemkameran, nödvändiga tillbehör? :)

Produkter
(logga in för att koppla)

hs01jowe

Ny medlem
Yes, som rubriken lyder ska jag i köpa en kamera, efter råd med min fotolärare på skolan där jag även hade möjlighet att prova billigare modeller hamnade till slut valet på en 400D.

Jag kommer börja att köpa paketet med kit-objektiv då min budget just nu ligger runt 5800, till detta ska jag köpa minneskort och en väska.

Men min fråga är följande: Är det värt att köpa ett filter till mitt billiga kit objektiv?

Som jag förstått blir det ett bra skydd för linsen men olika filter ger tydligen något förvrängda färger.
Finns det något neutralt och bra?

Var in på PC city där dom hade ett i 200 kr-klassen men säljaren sa att bilden blir något gulare vilket inte låter så kul.

Finns det fler bra tillbehör som är viktiga för att hålla kameran skyddad och ren?

mvh en fattig student.

Jadu, skulle beskriva mig själv som ytterst pedantisk med alla mina saker. Har vänner som ofta skämtar om att det verkar som jag har ocd.

Just därför vill jag gärna skydda allt så bra som möjligt med vädertät väska, skyddsfilm för display och gärna nån form av filter till objektivet :)

hs01jowe skrev:
Men min fråga är följande: Är det värt att köpa ett filter till mitt billiga kit objektiv?
Det beror på hur man använder kameran. Om du tänker gå omkring med kameran på axeln hela dagen, eller gärna bara kastar ner den i ryggsäcken när du ska ut, så är ett uv-filter av hyfsad kvalité en bra idé.

Om du är lagd mer åt det pedantiska hållet och alltid sätter på objektivlocket omedelbart efter att du tagit din bild så behöver du kanske inget filter.

Edit: Nu när jag ser ditt andra inlägg vill jag bara påminna om att du faktiskt köper din kamera för att ta bilder. Alltså för att använda den. Tänk lite mer på det och lite mindre på att vara rädd om den!

;-)

Re: Re: Dags för första digitala systemkameran, nödvändiga tillbehör? :)

ErlandH skrev:

Om du är lagd mer åt det pedantiska hållet och alltid sätter på objektivlocket omedelbart efter att du tagit din bild så behöver du kanske inget filter.
Du tog orden ur munnen på mig ;)

Ska väl stå b+w eller hoya på dem. Då fur du ett av bra kvalite.

De stora linstillverkarna belägger sina objektiv med allt från Nano Crystal till jag-vet-inte-vad för att uppnå bästa möjliga skärpa och färgåtergivning. Min uppfattning är att allt man sätter framför linsen är en försämring. Visst, ibland vill man uppnå en viss effekt, men för att skydda linsen är det enligt mig bättre att vara försiktig.

Enda gångerna jag har något filter på objektivet är när jag är ute i storm vid havet. Saltbeläggningen som bildas mår nog inte frontglaset så bra av.

iBoat skrev:
Enda gångerna jag har något filter på objektivet är när jag är ute i storm vid havet. Saltbeläggningen som bildas mår nog inte frontglaset så bra av.
Jag är inte kemist, men vågar ändå sätta en slant på att normal storstadsluft och t ex fingeravtryck är mycket värre än rena, saltdoftande havsvindar.

Ska du handla filter är mitt tips Ebay.

Köpte ett Hoya Skylight 52mm från USA, ca 9 dollars inkl frakt och slapp tull.

Ett Hoya UV 58 mm från Tyskland, ca 12 euro inkl frakt.

Man kan givetvis handla från Ebay om man tycker det är kul, men förtjänsten är ganska måttlig. Hoyas billigare modeller kostar ju inte mer än en dryg hundring i Sverige.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto