Annons

Dags att uppgradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Snackade precis med komplett och jag kan tydligen ha SATA2 på mitt moderkort också. Och det är ju fint, skulle prestera bättre på mitt moderkort än en ATA så jag får köra på en sådan.
 
LGreco skrev:
Snackade precis med komplett och jag kan tydligen ha SATA2 på mitt moderkort också. Och det är ju fint, skulle prestera bättre på mitt moderkort än en ATA så jag får köra på en sådan.

Även Bios kan inehålla buggar. Läs mera på Asus hemsida vad dom har gjort.

Det står tydligt i manualen om ditt moderkort har S-ATA. Läs där hur du ska koppla in det.

Lita aldrig på Säljare !!!!

// Fredrik
 
Jag gillar Seagate-hårddiskar, men oavsett vad du köper så se till att få en disk som är tyst, så den inte står och surrar..

/M
 
Ok, ska kolla närmare på BIOS men det känns inte riktigt aktuellt om jag bara ska installera nya minnen och hårddisk.

Angående skärm. Kanske en svår fråga att besvara. Men jag tänker inte lägga mer än 3000, undantaget 3995:- som Sony skärmen kostar på komplett. Den verkar intressant och clean.

Kan det vara så att om jag väljer en wide i samma prisklass, att jag förlorar på kvalité jämfört mot Sonyn. Wide verkar ju rätt häftigt att ha men kanske inte till priset av sämre prestanda.
 
LGreco skrev:
Ok, ska kolla närmare på BIOS men det känns inte riktigt aktuellt om jag bara ska installera nya minnen och hårddisk.

Angående skärm. Kanske en svår fråga att besvara. Men jag tänker inte lägga mer än 3000, undantaget 3995:- som Sony skärmen kostar på komplett. Den verkar intressant och clean.

Kan det vara så att om jag väljer en wide i samma prisklass, att jag förlorar på kvalité jämfört mot Sonyn. Wide verkar ju rätt häftigt att ha men kanske inte till priset av sämre prestanda.

Sony är intresant monitor men den åker lite pingpong i pris så har du tur så kan du få den billigare. Börja först med att få igång datorn med mera minne och mera hårdisk. Kolla i manualen hur det är att blanda IDE & S-ATA diskar.

Själv skulle jag ominstallera systemet från börja på den nya hårdisken.

Tänk på att om du ominstallerar XP så anslut inte den inte direkt på internet fören du har lagt på SP2 om den inte är kopplad bakom en firewall.

// Fredrik
 
Tack för påminelsen!

Kommer ihåg när jag gjorde det när denna burk var ny, smack! sa det och så hade jag fått någon mask som gjorde det omöjligt för mig att koppla upp.

Självklart blir det en ominstallation, hela datorn ska genomgå en katharsis.

Det är trots allt bra att läsa manualer. Ser att jag kan expandera med en G på varje socket och ayy jag kan ha Serial-ATA.

En fråga, betyder det att jag både kan kan ha SATA1 och 2?

Kan inte utläsa det någonstans...
 
Senast ändrad:
Two headers support serial ATA133 devices.

(2x7-pin PRI_SATA1, SEC_SATA1)



Vad kan detta betyda?

På Samsunghårddiskens spec står det Gränssnitt 1 x Serial ATA-300 - 7 pin seriell ATA.


Känns inte som jag kan ta reda på detta själv, utan vänder mig till er...
 
Jag svarar själv,

SATA2 är bakåtkompatibel och går därför att använda på en SATA1-port.

Vad bra! Jag som redan varit och köpt en Samsung 400 GB, samt en extern Western Digital My Book 320 GB. Nu behöver jag inte snåla på RAW fotograferingen! :)
 
Senast ändrad:
LGreco skrev:
Vad bra! Jag som redan varit och köpt en Samsung 400 GB, samt en extern Western Digital My Book 320 GB. Nu behöver jag inte snåla på RAW fotograferingen! :)

En av dem jag pluggade med myntade ett uttryck som jag tycker är ganska talande - "hårddiskar är binära, antingen nya eller fulla".
 
Ja, det var träffande tycker jag!


Nu behöver jag hjälp med ett nytt problem. Tänkte skapa en ny tråd men varför inte spinna vidare på denna.

Jag tänker beställa en widescreenskärm som ska köras på 1680x1050.

Men nu befarar jag att mitt grafikkort inte stöder denna upplösning.

När jag går in i inställningar för bildskärmen och drar i spaken går den bara upp till 1600x1200, och därav drar jag min slutsats.

Men när jag letade upp kortet på nätet kunde jag läsa "maximum resolution of 2048x1536 @ 85Hz", på en sida som hade gjort en recesnion om kortet.

Så jag blir förrvirad. Har du Roger, eller någon annan, något definitivt svar?

Kortet är det som går att utläsa i skärmdumpen, ett Hercules Radeon Prophet 9800 Pro och köptes för ca. 3-4 år sen.


Om det nu visar sig att ett nytt grafikkort blir aktuellt att köpa så undrar jag om ni har någon bra rekomendation runt tusenlappen.

Vet att man inte behöver speciellt vassa kort för bildbehandling men med ny skärm och annan uppgradering kommer det garanterat spelas mer än förr. Jag hade tänkt mig ett kort i denna kategori,

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323848
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331621

bättre än det jag har nu och inte så fasligt dyra, men det kanske går att komma billigare undan?


Tack för hjälpen hittills!
 
Antagligen är det så att den visar endast de upplösningar som din nuvarande skärm klarar utav. Så när du pluggat i nya skärmen så lär du säkerligen kunda ändra till andra upplösningar :)
 
Är du inne på uppgraderingsspåret nu? Värt att betänka är att processorkraft är rätt viktigt om man konverterar råbilder. Jag hade samma processor som du förut och har precis bytt till Intels snikigaste Dual Core-variant. Skillnaden vid råkonvertering är MYCKET stor. Den progress bar som jag tidigare var less på att titta på syns numera inte överhuvudtaget. Och jag slog inte i taket när det gäller minne med den gamla datorn heller. Så den gamla sanningen om att processorn inte betyder något för bildbearbetning bör revideras om man jobbar med råfiler. Kan vara värt att tänka på innan du gräver ner massa pengar i konstgjord andning.
 
Kan mycket väl vara så! Jag får vänta och se.

Du har säkert rätt Jim, har velat fram och tillbaka mellan dessa två "tankesätt". Slå på stort eller finslipa det jag har.

Jag tvekar inte en sekund på att processorn spelar en mycket stor roll. Men jag tror att 2GB kommer göra susen för mig. Det kommer bli ett stort lyft från det jag sitter på nu.

Tillägas ska att jag kommer formatera och göra en ominstallation på Windows på en ny SATA-disk, bara det kommer ge resultat.

Det är mest ekonomin som sätter stop för min megalomani, skulle annars ha bytt ut allt förutom chassit ;)

Och sen är jag ingen yrkesfotograf med krav på att allt ska gå snabbt, väntar gärna några sekunder extra och smuttar på tekoppen medan burken raw-konverterar.
 
LGreco skrev:
Ja, det var träffande tycker jag!


Nu behöver jag hjälp med ett nytt problem. Tänkte skapa en ny tråd men varför inte spinna vidare på denna.

Jag tänker beställa en widescreenskärm som ska köras på 1680x1050.

Men nu befarar jag att mitt grafikkort inte stöder denna upplösning.

När jag går in i inställningar för bildskärmen och drar i spaken går den bara upp till 1600x1200, och därav drar jag min slutsats.

Men när jag letade upp kortet på nätet kunde jag läsa "maximum resolution of 2048x1536 @ 85Hz", på en sida som hade gjort en recesnion om kortet.

Så jag blir förrvirad. Har du Roger, eller någon annan, något definitivt svar?

Kortet är det som går att utläsa i skärmdumpen, ett Hercules Radeon Prophet 9800 Pro och köptes för ca. 3-4 år sen.

Hej

Det första du ska göra är att uppdatera drivrutinen för ditt grafik kort.

Köp sen din monitor och testa och skulle det inte lira så bra ihop så får du köpa nytt grafik kort.

Har du DVI-I och VGA utgång på ditt nuvarnade grafikkort?

Mvh
Fredrik
 
Hej hej,

har faktist redan uppdaterat grafikkortet i samband med dina rekommendationer om BIOS och firmware.

Hercules also includes a DVI-to-VGA dongle, a composite video cable, an S-Video cable, and a composite-to-S-Video adaptor.

Vet inte vad DVI-to-VGA dongle betyder, vet du?
 
Det är väl konvertern som man kopplar ifall skärmen bara har VGA utgång.
men man av någon anledning vill använda DVI-porten på grafikkortet.

Är det någon som vet ifall det ger bättre bild eller ifall det bara är en möjlighet ifall man saknar den ena utgången? alt. vill köra med 2 skärmar samtidigt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.