Annons

Dags att uppgradera

Produkter
(logga in för att koppla)

LGreco

Aktiv medlem
Hej hej, hemskt mycket hej!

Dags att uppgradera burken.


Skulle vilja ha råd och tips om vad jag ska kolla efter om jag vill ha en dator som kan bolla med många bollar i luften utan att svettas.

Jag vill först och främst att den ska kunna prestera bra vad gäller arbete med bildredigering i CS2 och andra program, vilka vet jag inte än men med takt att jag fördjupar mig kommer säkert programen och tillvägagångssätten expandera, men även kunna spela de nyaste spelen på fullaste upplösning. Exempelvis Battlefield 2. Kräver ingen renodlad speldator då jag inte spelar så värst mycket, men det lär bli ändring på det när jag kommer ha en dator som kan spela spel.

Det är en djungel av benämningar och modeller där ute när det gäller hårdvara. RAM-minnen går under benämningar som DDR, DDR 2 osv. Jag har ingen aning om vad som är kompatibelt med mitt moderkort. För att inte tala om alla processorer och grafikkort.

Vore snällt om ni kunde ta en titt på skärmdumpen jag bifogar och ge mig lite riktingar på vad jag ska kolla efter.

Viktigast av allt, är mitt moderkort fortfarande OK? Klarar det av dagens nya grejjer?


Jag hade tänkt mig,

2Gb Ram (onödigt tycker vissa, men varför inte, känns tryggt och fint)
AMD64 (vilken har jag inte den blekaste om, inte Intel tack, mest pga. priserna men också av konservativa skäl, eller?)
Ett vassare grafikkort som ska kunna prestera på topp när det gäller nya spel, som Battlefield 2 exempelvis.
Och 2-3 hårddiskar, minst en intern och en extern.

Jag vill ha en sjysst, snabbt arbetande dator som inte behöver vara den bästa med dagens mått mätt men jag vill heller inte snåla. Jag vill ha kvalité som täcker mina behov och lite till.

Först och främst, kunna prestera snabbt och bra i bildredigering och i spel, får jag lust att kasta mig in i något äventyr eller läsa DN samtidigt som jag snackar på MSN och trixar i Photoshop vill jag undvika att datorn börjar låta som en rostig robot!

Jag begär alltså inte att ni ska plocka ihop ett helt uppgraderingspaket åt mig utan mer tala om i vilka kategorier jag ska leta. Vad kan jag ha, vad bör jag ha, vad bör jag undvika?

Hur många slantar ska jag vara beredd att lägga?

Tack på förhand och fortsatt trevlig helg!
 

Bilagor

  • dator.jpg
    dator.jpg
    31.9 KB · Visningar: 1,036
Senast ändrad:
LGreco skrev:
Hej hej, hemskt mycket hej!

Dags att uppgradera burken.

2Gb Ram (onödigt tycker vissa, men varför inte, känns tryggt och fint)


Hej

2GB minne är minikrav jag tycker du ska ha om du ska andvända CS2. Se till att moderkortet klarar av att hantera mera minne så det blir lätt i framtiden att köpa till mera minne.

// Fredrik
 
Nej ditt moderkort grejar inte dagens grejer.. Vad jag kan utläsa utav specen så är det ett socket-a moderkort du har, amd 64 är socket 939 om jag inte minns helt fel nu. Samma gäller grafikkortet du har, det är ett agp-grafikkort och dagens grafikkort är ju pci-express som gäller.
Så ska du uppgradera så är det tyvärr nytt moderkort oxå som du måste ha.

Du skulle ju tjäna rätt mycke på att uppgradera i minne i den burken du har nu oxå, 512mb som du kör nu är lite väl snålt.. Men ska du uppgradera till amd64 osv så finns det ju färdiga uppgraderingslösningar oxå som inte kostar allt för mycke.
 
Finns inte amd64 till socket 775 med? jag har för mig att min förra granne körde med det.

Han hade en 64 bits processor men jag är helt säker på att det inte var socket 939..

Hörde nått om CS3, att det skulle vara mindre krävande än 2an.
 
meLf skrev:
Finns inte amd64 till socket 775 med? jag har för mig att min förra granne körde med det.

Han hade en 64 bits processor men jag är helt säker på att det inte var socket 939..

Hörde nått om CS3, att det skulle vara mindre krävande än 2an.

Japp det fanns förut med den socketen åtminstone. Kollade lite snabbt nu och det verkar tillochmed som att socket 939 är utgått och det är socket AM2 som gäller nu.

Kikade på ett uppgraderingsystem som komplett har och då får man:

* 331452 - AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
* 308934 - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
* 320630 - MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16

För 2795:- Till detta kommer ju då grafikkort oxå vilket är det kostsamma om man ska ha nåt lite värre kort.
 
...betänk att det är ruskig skillnad i rå datorkraft mellan intels core2duo och amd's x2 - intel sopar formligen mattan med amd just nu.

/J - kör både en X2 4600 och en C2D 6400 hemma, den senare rockar benhårt. :D
 
Tackar för alla svar.

Jo det blir nog ett uppgraderingspaket i mitt fall.

Frågan är om verkligen Intel "sopar mattan" med AMD sett till vad man får för pengarna. Jag är är ingen expert men det känns som ett AMD-paket kommer tillgodose mina behov.

Frågan är om man tjänar på ett ihopplock av detta slag, eller ska man lägga ner lite efterforsking och pussla ihop ett själv?
 
Senast ändrad:
LGreco skrev:
Tackar för alla svar.

Jo det blir nog ett uppgraderingspaket i mitt fall.

Frågan är om verkligen Intel "sopar mattan" med AMD sett till vad man får för pengarna. Jag är är ingen expert men det känns som ett AMD-paket kommer tillgodose mina behov.

Frågan är om man tjänar på ett ihopplock av detta slag, eller ska man lägga ner lite efterforsking och pussla ihop ett själv?

Tittar jag på din dator så är det inte ny dator som du behöver i första taget utan mera internminne. Minst 2 GB bör du ha om du ska köra CS2 seriöst.

Du skriver att du vill växa program snabbt och det kommer din dator att kunna göra snabbt om du har ledigt internminne. Om internminne saknas så andvänder datorn hårdisken som internminne men problemet är att detta minne går typ 1000 gånger långsammare än internminne.

Sen är det aldrig fel med större & snabbare hårdisk.

Sen rekomenderar jag att du lägger pengar på bättre monitor och monitor kalibrering.

När du börjar känna att filtren i CS2 börjar gå segt utan att hårdisken belastas då är det nog dags att skaffa snabbare dator.

Du kan enkelt analysera hur din dator går i Windows Task Manager. Där ser du CPU andvädning, Minnes åtgång, SWAP mm.

// Fredrik
 
Ja det är här jag känner mig kluven.

Ska jag nöja mig med nuvarande processor och satsa på 2Gb minne som du skriver, samt byta upp till ett vassare grafikkort och mera hårddiskutrymme (för det minskar snabbt med raw-fotografering har jag märkt). Ny skärm har jag haft planer på länge att köpa så det ska jag göra samtidigt.

Eller ska jag "slå på stort" direkt och byta ut hela mammakortet och placera dit en AMD64 alternativt en Intel Core Duo?

Vad vinner jag på sistnämnda?
Vilka blir de stora skillnaderna jämfört med om jag behåller nuvarande processor?
 
Ok, efter lite ihärdigt surfande har jag förstått att det är Intels Duo Core som gäller. Jag har som hastigast släng ihop ett paket som landar på 7000 kr. Lite väl över min budget, hade hellre sett att det landade på 5000 kr med tanke på att jag till detta ska köpa en skärm och en extern hårddisk.

Om någon kunnig orkar ta sig tid att kolla igenom nedanstående och ge mig lite tips och råd på vad som kan göras bättre, prisvärdare och utan att dra in på prestandan för mina behov skulle det uppskattas.

Paketet är säkert "för bra" för mina behov, men det känns också bra att ha en framtidssäker maskin som står sig ett tag.

Alltså,

Processor:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=330167

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322631


Mammakort:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321779

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329410


Grafik:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327348

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318679


Minne:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312054&cks=ACC


Hårddisk:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329043
 
LGreco skrev:
Ja det är här jag känner mig kluven.

Ska jag nöja mig med nuvarande processor och satsa på 2Gb minne som du skriver, samt byta upp till ett vassare grafikkort och mera hårddiskutrymme (för det minskar snabbt med raw-fotografering har jag märkt). Ny skärm har jag haft planer på länge att köpa så det ska jag göra samtidigt.

Eller ska jag "slå på stort" direkt och byta ut hela mammakortet och placera dit en AMD64 alternativt en Intel Core Duo?

Vad vinner jag på sistnämnda?
Vilka blir de stora skillnaderna jämfört med om jag behåller nuvarande processor?

Hej

Innan du gör investering så tycker jag att du ska analysera exakt vad du behöver.

Så starta TaskManager eller AktivetetsHanterararen (tryck ctrl-alt-Delete). Där kan du se CPU last och minnes åtgång och hur mycket datorn swapar ut till hårdisken. Kolla hur mycket minne CS2 tar efter du har jobbat med en bild en stund. Efter detta så kommer du nog att dra slutsatsen att det är mera minne du behöver.

Dom flesta grafik kort på marknaden duger till CS2 så det behöver du bara byta ut om du spelar vissa typer av spel.

Lägg pengarna istället på en bra monitor. Själv har jag denna som jag kan rekomendera varmt.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476

Finns säkert andra bra skärmar på marknaden..

Resten som blir över kan gå till nya objektiv, bra fotokurs eller resa :)

// Fredrik
 
Tack för ett bra svar Fredrik.

Du har nog rätt. Men när man börjar leta och läsa om uppgradering är det inte svårt att känna sig lockad av att uppgradera allting. Tyvärr så drar det ju iväg en hel del i ekonomin och inklusive skärm landar summan på över 10000, vilket kanske inte var tänkt från början.

Tyvärr så kan jag inte installera CS2 just nu på grund av att hårddisken snart är fylld till bredden. Ännu ett problem, men som tur kan det lösas snabbt och fint.

Kanske kan du rekommendera någon bra hårddisk som passar till mitt moderkort. Runt 300 gig skulle passa bra, tänker utöver det investera i en extern också, på runt 300 gig. Så kan man fota RAW så mycket man orkar ;)

Skärmen du rekommenderar har jag sett fler rekommendera, men jag är intresserad av en wide istället, vad säger du om det? Finns det några sånna bra i samma priskategori? Gärna snäppet billigare.

Angående ram-minne så har jag förstått att jag har en plats kvar, kanske köper till 1gig, så landar jag på sammanlagt 1,5. Eller helt enkelt gör mig av med de jag har och köper 2x1gb direkt istället. Det är DDR jag ska kolla efter, inte sant?

Låter grafikkortet och processorn vara orörda. Det gynnar ekonomin, så kan jag uppgradera stort om något år eller så. Man blir ju sugen på att investera i en iMac t.ex. Men det är en annan historia.
 
Hej

Mitt bästa råd är att läsa i moderkortets manual och där står det hur du kan minnes expandera. Tror att det är bättre att du går upp till 2 GB internminne direkt än att du tar till andra lösningar. Jag lovar dig att datorn blir som ny med mera internminne.

Ta reda på exakt vilken modell moderkort du har. Asus har bra support på sin hemsida där du kan hitta allt du behöver.

Har inte så stor koll på hårdiskar men om ditt moderkort har S-ATA så se till att skaffa en S-ATA disk med mycket bufferminne.

Innan du börjar så se till att uppdatera bios på moderkortet och även firmware till din dvd brännare. Läs nogrant manualen för minsta misstag så får du stora problem och får skaffa nytt moderkort.

Sen är det en ädel konst att städa på hårdisken. Behöver du alla bilder liggande på hårdisken i RAW format? Tänk på att köp kvalitets CDR skivor om du ska bränna ner dina bilder på CD. DVD-R är inte lika hållbart som CD. Bränn heller inte på högsta hastigheten.

Själv kommer jag själv att köpa en mac mini så fort dom släpper ny modell för nuvarande modell klarar maximalt att hantera 2 GB minne och har lite gamla kretsar som inte finns längre att köpa.

// Fredrik
 
LGreco skrev:
T
Skärmen du rekommenderar har jag sett fler rekommendera, men jag är intresserad av en wide istället, vad säger du om det? Finns det några sånna bra i samma priskategori? Gärna snäppet billigare.


Hmm.

Det är en hel vetenskap med monitorer. Den monitorn som jag rekomenderar går lite pingpong i priser och jag köpte den innan Jul och betalade 3000kr för den. Håll uppsikt så kanske du kan få den billigare.

Viktigt är att du har klart för dig skildaden mellan olika panel typer och IPS panel är rätt vanligt på dom riktigt dyra monitorer. Kolla denna tråd

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61178


Och läs Martin Agfors lilla uppsats om panel typer.

// Fredrik
 
Jo det blir nog 2 gig direkt.

Kollade och det stog ATA, så jag antar att det är Serial-ATA jag ska leta efter, alltså SATA :)

Kollade ASUS hemsida men där står det att man enbart ska uppdatera BIOS om man har ett problem med sitt moderkort. Finns det någon annan anledning till att göra det?

Och varför uppdatera firmwaren på DVD-brännaren?

Tack, har redan läst den där "uppsatsen" men får väll ta och göra det igen, har för mig att den vänder sig till de som har lite mer deg att lägga men jag kan ha fel. Får kika!
 
Det är skillnad på ATA och SATA så står det bara ATA så är det de gamla hederliga parallellkablarna det gäller. Vissa kallar dem för PATA men det är en efterhandskonstruktion.
 
LGreco skrev:


Kollade ASUS hemsida men där står det att man enbart ska uppdatera BIOS om man har ett problem med sitt moderkort. Finns det någon annan anledning till att göra det?


Man måste vara nogran när man uppgraderar bios på moderkortet. Annars så finns det en rapport som står vad dom har ändrat mellan dom olika bios versionerna. Oftast är det support för nyare CPU typer mm.

// Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.