Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att byta till DNG?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade en Olympus E-10 i ett antal år i början på detta årtusendet. Den kostade på den tiden 20 000 kr och jag tror inte att Olympus sålde så enormt många.
När Lightroom släpptes blev jag fårvånad över att den hade stöd för den kamerans ORF raw-filer. Den är ju trots allt en gammal och udda fågel.
Om man då tar dagens NEF och CR2 format med alla de miljoner kameror som sålts så skall man nog inte vara alltför bekymrad.
Det finns säkert många fler bilder på vårt klot i CR2 format än i DNG.
Skulle man en vacker dag behöva att konvertera till ett annat format så går det ju redan nu att batch-processa sina bilder till annat format.
Att nu göra om sina filer till DNG känns som ett onödigt arbete till en tveksam nytta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.