Jonah Lake
Avslutat medlemskap
Om man kollar på de 100 senaste inläggen handlar nästan inget om fotografering utan enbart prylar och programmvaror som man använder inom fotografering.
Så fort någon tar upp något som faktiskt har med själva tänkandet och bilden att göra blir det spalter av påhopp och sura miner.
Detta tror jag har gjort att flera fotografer unviker att skriva i detta forum.
Jag skulle vilja att ni skriver ert bästa tips som gör att man vill ge sig ut och fota mer, tänka nytt och bli inspirerad.
roligare att inspirera än att sura.
Här kommer lite småtips som hjälpt mig och andra i min fotokrets.
Mvh. Johan
Så fort någon tar upp något som faktiskt har med själva tänkandet och bilden att göra blir det spalter av påhopp och sura miner.
Detta tror jag har gjort att flera fotografer unviker att skriva i detta forum.
Jag skulle vilja att ni skriver ert bästa tips som gör att man vill ge sig ut och fota mer, tänka nytt och bli inspirerad.
roligare att inspirera än att sura.
Här kommer lite småtips som hjälpt mig och andra i min fotokrets.
- • Köp eller ta ett av dina gamla manuella objektiv och inhandla en konverter och ge dig ut och fota. Jag vet flera som har det roligare med vintage objektiv på sin kamera än ny snabbar AF objektiv. Man får en helt annan känsla i bilden, omgivningen och slutresultatet. För under tusenlappen kan du få jättebra objektiv och konverter.
- • Testa dubbelexponering i kameran om den har en sådan. Det ändrar hela ditt tankesätt för en dag.
- • Nya projekt. Skapa ett projekt och ge det en vecka eller ett år. T.ex fota enbart svartvitt i en månad, fota bara porträtt i en månad, använd enbart en kamera och ett objektiv i en vecka osv. Det blir utmaningar som i slutändan gör dig till en bättre fotograf.
- •Testa att fota allt på M i en månad om du inte kör M i vanliga fall.
- • Unna dig en fotobok. Att titta på bilder i print av mina favoritfotografer har hjälpt mig mycket inom mitt fotande.
- • Printa några av dina bilder. Om du stått i mörkerrum hela ditt liv och är trött på skokartonger fulla med bilder eller om du aldrig printat en bild. Så printa ändå och ge bort lite bilder till vänner.
- • Gör en porträtt session med en nära vän. Det kan vara både utbildande, binda er närmare och skapa fina minnen. Jag har flera vänner som gått bort och är glad att vi fick några fina bilder från när dom levde som nu lever kvar hos deras nära och kära.
Mvh. Johan
Senast ändrad: