Annons

Dagens fototips

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Om man kollar på de 100 senaste inläggen handlar nästan inget om fotografering utan enbart prylar och programmvaror som man använder inom fotografering.
Så fort någon tar upp något som faktiskt har med själva tänkandet och bilden att göra blir det spalter av påhopp och sura miner.
Detta tror jag har gjort att flera fotografer unviker att skriva i detta forum.

Jag skulle vilja att ni skriver ert bästa tips som gör att man vill ge sig ut och fota mer, tänka nytt och bli inspirerad.
roligare att inspirera än att sura.

Här kommer lite småtips som hjälpt mig och andra i min fotokrets.
  • • Köp eller ta ett av dina gamla manuella objektiv och inhandla en konverter och ge dig ut och fota. Jag vet flera som har det roligare med vintage objektiv på sin kamera än ny snabbar AF objektiv. Man får en helt annan känsla i bilden, omgivningen och slutresultatet. För under tusenlappen kan du få jättebra objektiv och konverter.
  • • Testa dubbelexponering i kameran om den har en sådan. Det ändrar hela ditt tankesätt för en dag.
  • • Nya projekt. Skapa ett projekt och ge det en vecka eller ett år. T.ex fota enbart svartvitt i en månad, fota bara porträtt i en månad, använd enbart en kamera och ett objektiv i en vecka osv. Det blir utmaningar som i slutändan gör dig till en bättre fotograf.
  • •Testa att fota allt på M i en månad om du inte kör M i vanliga fall.
  • • Unna dig en fotobok. Att titta på bilder i print av mina favoritfotografer har hjälpt mig mycket inom mitt fotande.
  • • Printa några av dina bilder. Om du stått i mörkerrum hela ditt liv och är trött på skokartonger fulla med bilder eller om du aldrig printat en bild. Så printa ändå och ge bort lite bilder till vänner.
  • • Gör en porträtt session med en nära vän. Det kan vara både utbildande, binda er närmare och skapa fina minnen. Jag har flera vänner som gått bort och är glad att vi fick några fina bilder från när dom levde som nu lever kvar hos deras nära och kära.
Lycka till!

Mvh. Johan

Senast ändrad:
Kanske mer att tänka nytt och bli inspirerad än att ge sig ut och fota.

För mig har det varit inspirerande att äntligen hitta ett vettigt sätt att digitalisera mina filmer. Det är allt som är äldre än 20 år och mycket som jag inte tittat på på mycket länge.

Sen kanske bästa sättet att få bra responser inte är att peka ut folk som sura...

Bra tips och alltid kan det inspirera någon .. gillas.

Kan bocka dom utom sista men tänkte ändra på det :)
Porträtt får det bli. Du gav det en tanke
Mvh

Kanske mer att tänka nytt och bli inspirerad än att ge sig ut och fota.

För mig har det varit inspirerande att äntligen hitta ett vettigt sätt att digitalisera mina filmer. Det är allt som är äldre än 20 år och mycket som jag inte tittat på på mycket länge.

Sen kanske bästa sättet att få bra responser inte är att peka ut folk som sura...

Om någon känner sig utpekad som sur så får det stå för dom.
Detta inlägg var mer för dom som vill utvecklas, ge tips och inte stå kvar i gammla vanor.
Även för dom som inte brukar skriva inlägg.

Bra trådämne. Allt som bryter av mot det vanliga teknik- och prylsnacket på FS är välkommet.

Några idéer som jag själv har testat genom åren:
  1. Gör några härligt stora utskrifter, typ 70x100, rama in och utsmycka ditt hem med egen fotokonst. Alternativt gör en fototapet från en egen bild och tapetsera en hel vägg.
  2. Låtsas vara turist i din egen hemstad. Gå till turistbyrån och be om information. Besök och fotografera alla de där sevärdheterna som turister tittar på, och som du normalt aldrig besöker.
  3. Rigga en time-lapse-kamera och fotografera ett långsamt förlopp, t.ex. en blomma som slår ut eller vissnar, en banan som ändrar färg grön->gul->svart, eller bullar som jäser upp och gräddas på en plåt. Time-lapse blir alltid coolt! 😎
  4. Dokumentera en dag på jobbet i bild. Många av oss jobbar +40h i veckan i åratal, utan att någonsin ta bilder på arbetskamrater och typiska jobbaktiviteter. Sådana bilder blir värdefulla med tiden.
  5. Välj en fotogenre som du normalt inte är intresserad av, och utmana dig själv att göra några bra bilder i den genren. Kanske punkterar du några förutfattade meningar? 🙂
  6. Utforska olika kreativa tekniker för att göra dina foton mer ”konstnärliga”, t.ex. avsiktlig kamerarörelse, multiexponeringar, eller extremt mörka ND-filter som ger långa exponeringstider mitt på dagen.
  7. Ta en dag eller två och gör praktiska tester med de där funktionerna i din kamera som du normalt aldrig använder, t.ex. HDR, fokusstackning, intervallfotografering.

Senast ändrad:
Bra tips men nu har ni ju bränt av nästan allt redan första dagen. 😀
Jag kommer med ett par till. Ta vara på och gör något av årstiden. Dimma, färggranna blad nu t.ex.
Tyvärr måste man ofta
vara morgonpigg som är ett annat tips: var morgonpigg. Jag tittar ut genom fönstret och ser att det ser vackert ut men behöver sova ett par timmar till...

Ta vara på och gör något av årstiden. Dimma, färggranna blad nu t.ex.
Det där är ett väldigt bra och grundläggande tips!
Själv har jag en pinsam tendens att fotografera sådana tidsberoende motiv alldeles för sent. Jag kommer på att jag måste fota höstfärger först i november, samtidigt som de sista bruna löven faller från träden. Jag springer ut sent på våren och fotar vårblommor först när de är halvvissna. Jag tar mig till Hornborgasjön först när alla tranor har flugit norrut. 😂
Man borde lägga in alla sådana grejer i kalendern i mobilen, så att man får en påminnelse när det är dags. Min hjärna släpar ständigt efter en månad eller så.

Jag kan återkomma med flera tips efterhand, men jag vill direkt börja med det viktigaste och mest handfasta: Fotografera hellre ofta än mycket!

Kontinuitet. Det ger dig större vitalitet i ditt fotograferande, gör dig rutinerad tidigare.

Fotografera varje dag, där du står och går.

Se, mycket och ofta. Träning gör mästare!

Själv fotograferar jag nästan varje dag, året om. Det gör att jag lär mig mer på kortare tid, men vitaliteten gör också att jag blir bättre på att se sådant jag kanske aldrig hade upptäckt.

Bra trådämne. Allt som bryter av mot det vanliga teknik- och prylsnacket på FS är välkommet.

Några idéer som jag själv har testat genom åren:
  1. Gör några härligt stora utskrifter, typ 70x100, rama in och utsmycka ditt hem med egen fotokonst. Alternativt gör en fototapet från en egen bild och tapetsera en hel vägg.
  2. Låtsas vara turist i din egen hemstad. Gå till turistbyrån och be om information. Besök och fotografera alla de där sevärdheterna som turister tittar på, och som du normalt aldrig besöker.
  3. Rigga en time-lapse-kamera och fotografera ett långsamt förlopp, t.ex. en blomma som slår ut eller vissnar, en banan som ändrar färg grön->gul->svart, eller bullar som jäser upp och gräddas på en plåt. Time-lapse blir alltid coolt! 😎
  4. Dokumentera en dag på jobbet i bild. Många av oss jobbar +40h i veckan i åratal, utan att någonsin ta bilder på arbetskamrater och typiska jobbaktiviteter. Sådana bilder blir värdefulla med tiden.
  5. Välj en fotogenre som du normalt inte är intresserad av, och utmana dig själv att göra några bra bilder i den genren. Kanske punkterar du några förutfattade meningar? 🙂
  6. Utforska olika kreativa tekniker för att göra dina foton mer ”konstnärliga”, t.ex. avsiktlig kamerarörelse, multiexponeringar, eller extremt mörka ND-filter som ger långa exponeringstider mitt på dagen.
  7. Ta en dag eller två och gör praktiska tester med de där funktionerna i din kamera som du normalt aldrig använder, t.ex. HDR, fokusstackning, intervallfotografering.

Hej! Tredje punkten gillar jag. Har nyss börjat experimentera lite med time lapse och det är roligt och utmanande att skildra något som det mänskliga ögat inte kan fånga. Nackdelen är att det tar lång tid att se resultatet. Punkten sju är inte heller så dum. Vänliga hälsningar Dag S

Hej! Tredje punkten gillar jag. Har nyss börjat experimentera lite med time lapse och det är roligt och utmanande att skildra något som det mänskliga ögat inte kan fånga. Nackdelen är att det tar lång tid att se resultatet. Punkten sju är inte heller så dum. Vänliga hälsningar Dag S
Ja, ska man ta time-lapse som sträcker sig över dagar, veckor eller månader, då är det bra att ha en separat kamerauppställning för ändamålet. Man vill ju inte blocka sin ordinarie kamera så länge.
Samtidigt är det en go’ känsla att gå i väntans tider, medan time-lapse-kameran jobbar på egen hand. En övning i tålamod. Man väntar på lilla julafton. 😊

Senast ändrad:
Läs fotoböcker. Många. Klassiker, udda grejer, nytt, gammalt. En fantastisk inspirations- och kunskapskälla är Martin Parr & och Gerry Badgers tre band av "The Photobook". Köp eller låna, men läs dem. Ett storverk! För den som vill studera och inspireras av några fotoprojektexempel, så kommer här tre: 1. Gillar du svart-vit fotografi så rekommenderar jag varmt Matt Blacks projekt "American Geography"; 2. Om du är mer inne på färgfoto och även gillar Italien, så rekommenderar jag Luigi Ghirris stillsamma projekt "Puglia"; och 3. Om du vill studera en kombination av monokromt och färg, plus ett sätt att arbeta oerhört systematiskt med ett projekt, rekommenderar jag Nicólo Degiorgis "Hidden Islam – Islamic Makeshift Places of Worship in North East Italy, 2009–2013".

För övrigt vill jag instämma i mycket av vad som skrivits tidigare i tråden; särskild rådet att tänka i projektbanor. För flera år sedan läste jag en artikel i Black & White Magazine om en fotograf som plåtat vita plaststolar i olika miljöer. Det blev ganska intressanta bilder faktiskt. Själv har jag precis avslutat ett projekt om gymnasieskolor och är i slutfasen med två andra projekt – ett om fastigheten Sivia torg som just nu rivs och ett om kaffeälskare på Arrenius & company. Alla genomförda på hemmaplan i Uppsala. Det är bra att ha fokus (!) när man plåtar.

Många bra förslag. En komplettering kan vara det "dokumentära" fotandet som jag kallar det. Bilder med text och förklaringar. Översikts bilder och detaljbilder för ett visst tema. Försöka berätta eller bara visa

Exempel på "teman" skulle kunna vara
- mitt arbete
- barndomshemmet
- min bardoms stigar
- hemma hos farmor och farfar
Osv osv

Det finns ju oändligt med teman eller vad man väljer att kalla det. Vad gäller mig själv har jag upptäckt att jag finner lika stort nöje I att skriva till bilderna som att ta dem. Tankarna, minnen och känslor. Det hade jag faktiskt ingen aning om

Är intresserad av bl a industrihistoria och det var så det började för mig. Blandade nya bilder med gamla som jag hittade. Kartor. Gamla vägdragningar och bryggor. Färjelägen. Numer tänker jag nog alltid i teman eller "projekt". Finns det något att berätta? Finner stort nöje I det

Ett några tips från mig:
- spara några hundralappar på att inte köpa en fotobok och gör några fotovänner på fotosidan glada genom att kommentera lite bilder här.
- ta lite inspiration från några av bilderna på fotosidan som du tror att du kan göra bättre själv och gå ut och visa det
- ta med dig ”fel” objektiv t ex vid vinkel för fågelfoto eller värsta telet för stadsbilderna

Hej, kul att se så, många tips!

Lite fler foto tips

• Fota en dag i höstregnet. Paraplyer funkar bättre än man tror.
• Försök fota ett bra självporträtt
• Sätt i ett gammalt SD kort med några få Gigabyte som räcker till typ 50 bilder och ge dig ut.
• Om du har gamla kameror som fungerar så ta din äldsta kamera och ge dig ut en dag på lite äventyr.
• Sök upp ett fotogalleri och gå dit och titta på fotografier. Att se stora bilder i print är en mäktig känsla och ofta inspirerade.
• Se filmen Everybodys street och prova på gatufoto en dag.

• •Testa att fota allt på M i en månad om du inte kör M i vanliga fall.

Mvh. Johan

Om du plåtar på M i vanliga fall. Lär dig att använda automatiken om din kamera har sådana finesser.

Eller plåta allt på M, som t.ex Måne, Mamma, Mutkolv,.. När M motiven tar slut prova motiv från resten av alfabetet

Lek med blixt utomhus, för att framhäva motivet.

Öva ljussättning på stilleben t.ex. mat eller någon tjusig blomma i vas.

Jag röstar för att begränsa sig själv. Ge dig ut på en fotosafari med enbart ett objektiv. Gärna ett fast. Och gärna ett som du inte brukar använda för "din" typ av foto. T.ex landskapsfoto med enbart ett tele.

Att ge mig själv själv Teman, som nämns ovan. Leta efter linjer, färger, former och att våga ta "dåliga", mindre perfekta bilder, (Wabi Sabi). :)
Att bli inspirerad av andras bilder, få ideer och uppslag.
Identifiera vad som gör bilden bra och vad som kunde gjorts bättre.
Hur skulle jag göra för att själv få till den bilden, vad skulle jag göra annorlunda?
Inspiration och ideer kan dyka upp när som helst för mig, på jobbet, i bilen eller bara i vardagen. :) Samlar på ideer i telefonen och i huvudet. När tillfälle ges så testar jag hur de funkar i praktiken.

Jag röstar för att begränsa sig själv. Ge dig ut på en fotosafari med enbart ett objektiv. Gärna ett fast. Och gärna ett som du inte brukar använda för "din" typ av foto. T.ex landskapsfoto med enbart ett tele.
Oj vad irriterande det är när man har "fel" objektiv med sig. Kanske lärorikt. 😀

Ha alltid ett stadigt stativ och en kamera med ett ljusstarkt objektiv med dig. Jag vet inte hur många gånger jag har varit ute på kvällen/natten och sett fantastiskt ljus och svurit över att jag inte ens hade mobiltelefonen med mig.

Senast häromveckan drog dramatiska moln förbi den uppgående månen …

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar